Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Inktvlam
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:Je begrijpt dus niet dat afgodendienaren Gods koninkrijk niet kunnen beërven?
De genoemde feesten hebben beslist geen Bijbelse oorsprong.
Toe maar, iemand die kerst viert is een afgodendienaar. Het is maar dat we 't weten.
Het licht is in de wereld gekomen, maar het is absoluut verboden dat te vieren.
Gij zult geen kerst vieren. :naughty:

Alpha schreef:De voet tussen de deur was al lang voor 1985 afgeschaft en officieel bekendgemaakt op congressen van 1985. Je loopt dus jaren achter.
Waarom is dat afgeschaft? O, ik begrijp 't al, het aantal getuigen in de koninkrijkszaal met een verbrijzelde voet liep schrikbarend hoog op. :? Erg onhandig zo'n verkreukelde voet, als je eeuwig op aarde moet blijven leven.

Alpha schreef:Zoals je in de tabel kan zien, ligt de gemiddelde temperatuur tussen de 13 en 15 graden en regent het er dan veel. Tot wel 200 mm per maand.
Van december tot februari heb je kans op winters (sneeuw) weer.
Geen probleem voor die herders.
... ook melding gemaakt wordt van kudden schapen in lagere (en dus warmere) velden rond Bethlehem. Het weiden van schapen in Palestina is rond 25 december thans weliswaar zeldzaam, maar toentertijd niet geheel onmogelijk - de schapen die voor de offerdienst in de Joodse tempel gefokt werden, graasden het hele jaar door, ook in de omgeving van Bethlehem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis

Alpha schreef:Mattheüs 10:28 En wordt niet bevreesd voor hen die het lichaam doden maar de ziel niet kunnen doden; doch vreest veeleer hem die én ziel én lichaam kan vernietigen in Gehenna.

Ieder gestorvene kan een opstanding krijgen. Degenen die het oordeel van Gehenna hebben gekregen komen niet voor opstanding in aanmerking. Gehenna ( Dal van Hinnom) is een symbool voor eeuwige vernietiging.
Ja, klets er maar overheen.

Alpha schreef:In deze tijd zijn er geen, direct door God aangestelde, boodschappers meer, zoals Jona of Jesaja.
Misschien moet je toch de bijbel eens gaan lezen.

- Meent niet, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden (Mat.5:17).
- Wie een profeet ontvangt als profeet, zal het loon van een profeet ontvangen (Mat.10:41).
- Ik zeg U: Wie ontvangt, die Ik zend, ontvangt Mij en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft. (Joh.13:20)
- Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede. (1 Tess.5:19-21).

Paulus heeft het profeteren zelfs aangemoedigd.
– “Ik wilde wel, dat u allen in tongen spreekt, maar liever nog, dat u profeteert”. (1Kor.14:5).

- “Maar de Trooster, de heilige Geest , die de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb” (Joh.14:26).
- “Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken” (Joh.16:12:13).
- “Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal.” (Joh.16:25).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik hoop niet dat jullie elkaar straks in de haren vliegen :|

Jezus is trouwens niet op 25 december geboren. Ik geloof zelfs dat de Syrisch orthodoxe kerk en de Russisch orthodoxe kerk kerst veel later vieren. De datums komen inderdaad vanuit het heidendom en hebben een christelijke invulling gekregen, net als onze zondag. De naam zegt het al, zonnegod dag. Zaterdag overigens Saturnusdag. Vrijdag is Freyadag. Donderdag is Donardag. Woensdag is Wodandag. Maar wij aanbidden geen afgoden. Wij volgen God in Jezus Christus en de Heilige Geest laat de mensen nog steeds profeteren. Vanzelfsprekend zal dat niet in tegenspraak zijn met eerdere profetieën uit de bijbel. Volgens de Calvinistische leer zijn wij overigens allen koningen, priesters en profeten als christenen, omdat dit de gaven van de Heilige Geest zijn waarin christenen delen. We hoeven het dus niet van een boek of andere profeten te ontvangen, maar mogen het van God direct ontvangen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Titus schreef:
Alpha schreef:
Inktvlam schreef: Ik begrijp niet wat het vieren van kerstfeest met verwateren van geloof te maken heeft. Het is eerder andersom. Waarom altijd dat zure gedoe van geen verjaardagen en geen kerst vieren van Jehovah's (voet tussen de deur) getuigen?.
Je begrijpt dus niet dat afgodendienaren Gods koninkrijk niet kunnen beërven?
De genoemde feesten hebben beslist geen Bijbelse oorsprong.
Het WTG ook niet. Onderzoek die club maar eens.O wacht, dat mag je niet als WTG'er want als ze je betrappen op het onderzoeken van het WTG zelf wordt je buitengesloten en voor dood gehouden.
Dat is helaas wel zo.
Als dat wel zou mogen, zou het nog interessant worden :-)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Het hoeft nou ook weer niet om Jehova's te beschuldigen van het idee dat ze de voet tussen de deur zetten. Trouwens zijn velen uit de bevindelijk gereformeerde hoek ook behoorlijk exclusieve christenen. Wijk je af van de leer en de kerk, dan word je met gemak verbannen.

Mijn moeder is trouwens door een Jehovagetuige gestopt met roken. Die begon erover dat het roken eigenlijk het brengen van afgodenoffers waren. Als reactie daarop dacht mijn moeder dat als ze werkelijk Christus wil volgen, ze toch met gemak afstand kon nemen van het roken.
Daarop legde ze het pakje sigaretten op de kast in het zicht en dacht: "daar moet ik van af kunnen blijven." Dat is haar dus ook gelukt.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Gaitema schreef:Jezus is trouwens niet op 25 december geboren. Ik geloof zelfs dat de Syrisch orthodoxe kerk en de Russisch orthodoxe kerk kerst veel later vieren.
7 januari volgens Lorber.

Gaitema schreef:De naam zegt het al, zonnegod dag. Zaterdag overigens Saturnusdag. Vrijdag is Freyadag. Donderdag is Donardag. Woensdag is Wodandag.
Laat de wachttorenjongens en meisjes dat maar niet horen. Dan gaan ze direct alle dagen vervloeken.

Gaitema schreef:Volgens de Calvinistische leer zijn wij overigens allen koningen, priesters en profeten als christenen, omdat dit de gaven van de Heilige Geest zijn waarin christenen delen. We hoeven het dus niet van een boek of andere profeten te ontvangen, maar mogen het van God direct ontvangen.
Dat is inderdaad mogelijk. Wel gehoord van iemand dat in een bepaalde kerkelijke gemeente kleine goddelijke raadgevingen ontvangen werden. Maar geen grote openbaringen. Voor het volledig begrijpen van de drie-eenheid, het scheppingsverhaal, de zondvloed en dergelijke zijn we aangewezen op openbaringen van grote profeten zoals Lorber en Swedenborg. Allemaal buitengewoon diepzinnig en vol hogere wijsheden. Hoewel je daar helaas ook tegenstrijdigheden en vreemde dingen tegenkomt. Er blijven altijd vragen over.

Gaitema schreef:Het hoeft nou ook weer niet om Jehova's te beschuldigen van het idee dat ze de voet tussen de deur zetten. Trouwens zijn velen uit de bevindelijk gereformeerde hoek ook behoorlijk exclusieve christenen.
Wat niet deugt moet aan de kaak gesteld worden. Die wachttorenclub misleidt mensen, vervalst de bijbel, ontmoedigt de leden zelf te denken en te onderzoeken en komt met een belachelijke geloofsleer. Kortom een misdadige troep. Mijn mening is dat je nooit zomaar iets aan moet nemen op gezag van een ander, neem alleen die dingen aan waar je zelf de redelijkheid van inziet.

[modbreak Trajecto] Dit kan wel wat respectvoller. Herhalen van posten op zo'n toon gaat waarschuwingen geven.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Inktvlam schreef: 7 januari volgens Lorber.
Zitten we er toch nog niet zo ver van af :)
Inktvlam schreef: Laat de wachttorenjongens en meisjes dat maar niet horen. Dan gaan ze direct alle dagen vervloeken.
Maar even zonder gekheid hé, hier wonen we in een dorp dicht bij Rijssen. Christelijk, moslim en niet christelijk, bijna iedereen heeft het maar wat graag hier over de schijnheiligheid van Rijssen. Maar wat schieten we daar nu mee op? Wat hebben zij daar nu aan?
Wat hebben wij daar nu aan? Waarom zouden we daar aan mee doen? Om ons dorp ermee de hemel in te prijzen? Alsof het hier een paradijs op aarde is en het bij ons zo goed is? Als ik daar aan mee doe, dan doe ik aan zelfverheerlijking met mijn ellebogen.

Inktvlam schreef: Dat is inderdaad mogelijk. Wel gehoord van iemand dat in een bepaalde kerkelijke gemeente kleine goddelijke raadgevingen ontvangen werden. Maar geen grote openbaringen. Voor het volledig begrijpen van de drie-eenheid, het scheppingsverhaal, de zondvloed en dergelijke zijn we aangewezen op openbaringen van grote profeten zoals Lorber en Swedenborg. Allemaal buitengewoon diepzinnig en vol hogere wijsheden. Hoewel je daar helaas ook tegenstrijdigheden en vreemde dingen tegenkomt. Er blijven altijd vragen over.
Ja, ik heb er het één en ander van gelezen en ook weer niet alles. Ik kan er nog niet helemaal over meepraten.
Van het scheppingsverhaal en de drie eenheid heb ik gelezen en het komt op mij wel logisch over. Nou had ik toch niet zo nauw een beeld van de drie-eenheid voor mijzelf gevormd. Heel lang ging ik er gewoon van uit dat de Heilige Geest een vaag onbegrijpelijk verschijnsel van God was wat ik niet vatten kon, maar Die wel geweldig mooie dingen in de mensen deed, zoals gebedsgenezing en demonen uitdrijvingen, spreken in tongen en geven van profetieën. Ik vermoedde dat Jezus God was, doordat de Heilige Geest van God in Hem werkte, maar wist dat niet zeker. Daarvoor, voor ik die conclusie trok zag ik vooral de Vader als God en Jezus vooral als mens, die wel God genoemd werd en het ook wel was, maar toch vooral Mens en Zoon van God. De Vader stelde ik echt als "De" God voor. Zo was mijn kinderbeeld van Hem en ik mocht erg graag christelijke kinderliedjes voor Hem zingen en bad graag. Later hoorde ik als tiener op de radio dat de Heilige Geest een Persoon zou zijn, wat me erg tot de verbeelding sprak. Eigenlijk kwam ik door het lezen van deze werken weer terug bij mijn meer oorspronkelijke eenvoudige kinderbeeld van God uit. Jezus is inderdaad door de Heilige Geest één met God en de Heilige Geest is een soort voor ons mensen niet te vatten uitwerking van God zelf in ons.
Wat het scheppingsverhaal betreft, had ik vanuit mijn gereformeerde opvoeding al meegekregen dat 1 dag daarin gelijk stond voor 1000 jaar, en dat duizend jaar werd niet te letterlijk 1000 jaar mee bedoeld. Er was ruimte om er je kijk op te krijgen.. geen leringen die je verplichtte iets aan te nemen.. zeker niet in synodaal gereformeerde kringen.
Inktvlam schreef: Wat niet deugt moet aan de kaak gesteld worden. Die wachttorenclub misleidt mensen, vervalst de bijbel, ontmoedigt de leden zelf te denken en te onderzoeken en komt met een belachelijke geloofsleer. Kortom een misdadige troep. Mijn mening is dat je nooit zomaar iets aan moet nemen op gezag van een ander, neem alleen die dingen aan waar je zelf de redelijkheid van inziet.
Weet je, ik heb me niet zo in hun leer verdiept. Ik weet dat de oprichter van de club een vrij metselaar was, waarvan de symboliek ook gebruikt is in de wachttorengenootschap. Hij was eens op bezoek geweest bij de Zevende Dag Adventisten, maar daaruit valt niet op te maken dat de beweging is voort gekomen uit de Zevende Dag Adventisten, zoals sommigen beweren. Het is een beweging op zichzelf.
Het komt wel op mij over als een beweging die voor mij gelijk staat aan de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Je moet het strikt volgen wat er geleerd wordt en je kan er niet van afwijken. Doe je dat wel, dan word je buiten de deur gezet.
Alleen ik begreep dat het met de Jehovagetuigen verder gaat, dat ze alleen banden mogen hebben met geloofsgenoten. Dat vind ik zonde, want ik wil wel weten wat er mogelijk was, als er meer vrijheid was. Ik heb dan ook geen hekel aan ze, maar medelijden met dit gevangen bestaan. Het zijn ook vaak mensen met overtuiging.. ze geloven er vaak echt in. Ik herken dat, vanuit mijn eigen gereformeerde opvoeding.
Toen dacht ik dat God echt kwaad op mij zou worden, als ik op zondag wat ging kopen en doen. Ik geloofde dat God me aan mijn lot over liet, als ik de tien geboden overtrad. De hel was iets wat ik vreesde. De kans dat ik gered zou worden, achtte ik klein.
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef: Toe maar, iemand die kerst viert is een afgodendienaar. Het is maar dat we 't weten.
Het licht is in de wereld gekomen, maar het is absoluut verboden dat te vieren.
Gij zult geen kerst vieren. :naughty: .
Citaat uit vragen over kerst/oorsprong:
Ons huidige Kerstmis komt voort uit oorspronkelijk heidense en romeinse gebruiken en vieringen ter gelegenheid van het midden van de jaarlijkse winterperiode, en is in de eerste eeuwen na het begin van onze jaartelling door de christelijke godsdienst overgenomen als viering rond de geboortedag van Jezus Christus.

Zonnewendefeest
Veel van de gebruiken van het zonnewendefeest zijn later in ons christelijke kerstfeest opgenomen, zij het vaak in andere vorm.

Kerstmis
De oorsprong van kerstmis ligt bij de heidense feesten en vieringen rond midwinter, de periode rond de donkerste dagen van het jaar.

Wiki:
Oorsprong

Verbranding van een zonnewiel tijdens een joelfeest door heidense groeperingen in Duitsland.
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (= de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd, zou Constantijn hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.

Opmerking: Hoewel Constantijn vele gebruiken christelijk heeft verklaard, is hij vermoedelijk niet de insteller van Kerstmis. Het schijnt dat het feest in 354 is ingesteld en toen leefde hij niet meer.
Inktvlam schreef: Waarom is dat afgeschaft? O, ik begrijp 't al, het aantal getuigen in de koninkrijkszaal met een verbrijzelde voet liep schrikbarend hoog op. :? Erg onhandig zo'n verkreukelde voet, als je eeuwig op aarde moet blijven leven.
De gedachte achter het openhouden van de deur was vermoedelijk de dringendheid van de boodschap, die levens redt.
Later kwam het besef, dat iedereen een vrije wil heeft en dat het daarom een vrije keuze is.
Ook Jezus respecteerde de vrije keuze, alhoewel het hem veel verdriet deed, dat de overgrote meerderheid hem niet wenste te accepteren. (Luk. 13:34, 35).
Inktvlam schreef: Geen probleem voor die herders.
... ook melding gemaakt wordt van kudden schapen in lagere (en dus warmere) velden rond Bethlehem. Het weiden van schapen in Palestina is rond 25 december thans weliswaar zeldzaam, maar toentertijd niet geheel onmogelijk - de schapen die voor de offerdienst in de Joodse tempel gefokt werden, graasden het hele jaar door, ook in de omgeving van Bethlehem .
Het was gebruikelijk, dat de kuddes ’s winters op stal doorbrachten.
Jezus werd vermoedelijk toch medio oktober geboren, maar geen enkel jood vierde zijn geboorte dag. Vandaar dat de dat van de geboorte van Jezus niet expliciet wordt vermeld. De volkstelling wordt geplaatst tussen 4 v.C en 6 n.C.
De viering begon pas in de 4e eeuw.
Inktvlam schreef: Ja, klets er maar overheen..
ik geef je mijn mening, die op de Bijbel is gebaseerd.
Inktvlam schreef: Misschien moet je toch de bijbel eens gaan lezen..
Ik gaf mijn mening.

Ik ben niet van mening dat Mohammed of Joseph Smith profeten zijn.

Naar mijn mening zijn de gaven , na de laatste apostel, weggedaan. ” (1 Korinthiërs 13:8).
Wanneer iemand in deze tijd uit de dood werd opgewekt, of wanneer lammen gingen lopen, dan was dat zeker voorpagina nieuws.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Inktvlam schreef: Wat niet deugt moet aan de kaak gesteld worden.
Daar zal niemand het mee oneens zijn.
Kortom een misdadige troep.
Kort door de bocht :(

Mijn mening is dat je nooit zomaar iets aan moet nemen op gezag van een ander, neem alleen die dingen aan waar je zelf de redelijkheid van inziet.
Daar ben ik het nou helemaal mee eens :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Ja, klets er maar overheen.
ik geef je mijn mening, die op de Bijbel is gebaseerd.
Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Misschien moet je toch de bijbel eens gaan lezen.
Ik gaf mijn mening.
Je laat hele belangrijke stukken tekst buiten beschouwing. Waarom is die sekte van jullie altijd zo oneerlijk?

Alpha schreef:Ik ben niet van mening dat Mohammed of Joseph Smith profeten zijn.
Ik ook niet. Maar daar kun je alleen maar achter komen door het te onderzoeken. Daarom: Onderzoek de geesten of ze uit God zijn, weet je wel.
Helaas is zelf iets onderzoeken streng verboden voor de wachttorenfiguren. Vooral niet nadenken, anders krijg je misschien pijn in je hoofdje.

Alpha schreef:Naar mijn mening zijn de gaven , na de laatste apostel, weggedaan. ” (1 Korinthiërs 13:8).
Opvallend dat alle wachttorenfiguren hetzelfde verhaaltje afdraaien. In een poging om nabijbelse profetie onderuit te halen, komen ze steevast met 1 Kor. 13:8. Daarbij zijn ze eensgezind in hun oneerlijkheid, want de verzen daarna worden simpelweg buiten beschouwing gelaten. Ook de andere bijbelteksten over nabijbelse profetie die ik gegeven heb worden weer stilzwijgend onder het tapijt geschoven. Niet te geloven die oneerlijkheid.
8) De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben.
9) Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10) Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
Profetieën zullen dus pas afgedaan hebben, als het volmaakte komt en het onvolkomene verdwenen is. Zo ver is het nog lang niet.
pyro

Bericht door pyro »

Inktvlam schreef: Je [Alpha] laat hele belangrijke stukken tekst buiten beschouwing. Waarom is die sekte van jullie altijd zo oneerlijk?
Oneerlijk vind ik niet het juiste woord. Het is m.i. eerder zo dat JG een bepaalde vaststaande leer hanteren. Een leer waarvan zij zelf geloven dat ze daarmee de bijbel zelf laten spreken. Dat kun je heel eerlijk en oprecht menen. Het probleem is alleen dat die leer eerder gebaseerd is op een rigide interpretatie van bijbelteksten die doelgericht verdraaid zijn vertaald als het zo te pas komt.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef: Je laat hele belangrijke stukken tekst buiten beschouwing. Waarom is die sekte van jullie altijd zo oneerlijk?.
Ik doe jou niet na. Trouwens je weet niet wat ik aan teksten meeneem.
Inktvlam schreef: Ik ook niet. Maar daar kun je alleen maar achter komen door het te onderzoeken. Daarom: Onderzoek de geesten of ze uit God zijn, weet je wel.
Helaas is zelf iets onderzoeken streng verboden voor de wachttorenfiguren. Vooral niet nadenken, anders krijg je misschien pijn in je hoofdje. .
je vooringenomen standpunt is oneerlijk. Je bent kennelijk behoorlijk geïndoctrineerd w.b.t. Jg.
Inktvlam schreef: Opvallend dat alle wachttorenfiguren hetzelfde verhaaltje afdraaien. In een poging om nabijbelse profetie onderuit te halen, komen ze steevast met 1 Kor. 13:8. Daarbij zijn ze eensgezind in hun oneerlijkheid, want de verzen daarna worden simpelweg buiten beschouwing gelaten. Ook de andere bijbelteksten over nabijbelse profetie die ik gegeven heb worden weer stilzwijgend onder het tapijt geschoven. Niet te geloven die oneerlijkheid.
8) De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben.
Profetieën zullen dus pas afgedaan hebben, als het volmaakte komt en het onvolkomene verdwenen is. Zo ver is het nog lang niet.
Opvallend is dat je kennelijk afvalligen napraat.
[modbreak Trajecto] "Afvallige" is een vervelende term. Spreek eventueel over een ex-Jehova-getuige wanneer je er dat mee bedoelt.

Doordat Jg wereldwijd zijn verenigd en allemaal grondig de Bijbel hebben bestudeerd, spreken zij met één mond.
De gemiddelde kerkganger heeft nauwelijks Bijbelkennis en praten zij hun eigen kerk na, waardoor een kakofonie aan verschillende meningen ontslaat, die vaak tegenstrijdig met elkaar zijn.
Je reageert boos, wanneer mijn mening niet met de jouwe overeenkomt.
Helaas voor jou mag ik zelf beslissen wat ik wel of niet geloof.

Ik citeer de stukken die je weg laat.

1Kor 13:
4 De liefde is lankmoedig en vriendelijk. De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen,
5 gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd. Ze rekent het kwade niet aan.
6 Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid.
7 Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.
8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er gaven van profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan.
9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk;
10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan.
11 Toen ik een klein kind was, placht ik als een klein kind te spreken, als een klein kind te denken, als een klein kind te overleggen; nu ik echter een man ben geworden, heb ik de trekken van een klein kind weggedaan.
12 Want op het ogenblik zien wij door middel van een metalen spiegel vage omtrekken, maar dan van aangezicht tot aangezicht. Op het ogenblik ken ik gedeeltelijk, maar dan zal ik nauwkeurig kennen, evenals ik nauwkeurig gekend word.
13 Nu blijven echter geloof, hoop, liefde, deze drie; maar de grootste van deze is de liefde.

Je zou eens kunnen toepassen, wat hier geleerd wordt.

Geen enkele Jg zoekt zijn eigen belang, ze verdienen er niets mee, noch wordt hen daar eer voor toegekend.

De apostelen hebben gedeeltelijke kennis. Logisch, zij zijn onvolmaakt.
Jezus hield daar ook rekening mee, hij wilde hen nog veel vertellen, maar hij wist dat ze dat op dat moment nog niet konden dragen. (Jo 16:12).Als leden van de kleine kudde zullen zij volledige kennis bezitten.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Inktvlam schreef: Je laat hele belangrijke stukken tekst buiten beschouwing. Waarom is die sekte van jullie altijd zo oneerlijk?.
Inktvlam schreef: Ik ook niet. Maar daar kun je alleen maar achter komen door het te onderzoeken. Daarom: Onderzoek de geesten of ze uit God zijn, weet je wel.
Helaas is zelf iets onderzoeken streng verboden voor de wachttorenfiguren. Vooral niet nadenken, anders krijg je misschien pijn in je hoofdje. .
je vooringenomen standpunt is oneerlijk. Je bent kennelijk behoorlijk geïndoctrineerd w.b.t. Jg.
Inktvlam schreef: Opvallend dat alle wachttorenfiguren hetzelfde verhaaltje afdraaien. In een poging om nabijbelse profetie onderuit te halen, komen ze steevast met 1 Kor. 13:8. Daarbij zijn ze eensgezind in hun oneerlijkheid, want de verzen daarna worden simpelweg buiten beschouwing gelaten. Ook de andere bijbelteksten over nabijbelse profetie die ik gegeven heb worden weer stilzwijgend onder het tapijt geschoven. Niet te geloven die oneerlijkheid.
Opvallend is dat je kennelijk afvalligen napraat.
Het lijkt me hier niet de bedoeling om andersdenkenden voortdurend als slecht en minderwaardig te betitelen (afvalligen). Dergelijke bijdragen worden hier niet op prijs gesteld en kunnen, mijns inziens, niet geaccepteerd worden. Het lijkt mij dat de moderatie hier tegen moet optreden, hetgeen ik hun zal aanbevelen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 18 mar 2015, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Alpha

Bericht door Alpha »

pyro schreef:
Inktvlam schreef: Je [Alpha] laat hele belangrijke stukken tekst buiten beschouwing. Waarom is die sekte van jullie altijd zo oneerlijk?
Oneerlijk vind ik niet het juiste woord. Het is m.i. eerder zo dat JG een bepaalde vaststaande leer hanteren. Een leer waarvan zij zelf geloven dat ze daarmee de bijbel zelf laten spreken. Dat kun je heel eerlijk en oprecht menen. Het probleem is alleen dat die leer eerder gebaseerd is op een rigide interpretatie van bijbelteksten die doelgericht verdraaid zijn vertaald als het zo te pas komt.
Het geloof van jg is gebaseerd op gedegen en langdurig bijbelonderzoek.

Het is immers Gods wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis bezit ( 1 Tims 2:3, 4.) en zo kan onderscheiden wat wel en wat niet uit Gods woord afkomstig is.

Daarom zijn alle toegevoegde traditionele leringen uit het geloof en de toevoegingen in de Bijbel zijn verwijderd en heeft men Gods naam teruggeplaatst, waar deze opzettelijk is verwijderd. er zijn naast Jg ook anderen, die Gods naam hebben teruggeplaatst, soms als Jahweh.

in tegenstelling tot b.v. zijn er geen teksten verdraaid, maar hersteld! Zo is het Comma Johanneum verwijderd en alle andere triade toevoegingen, zoals 1 Tim 3:16. Er stond in het Grieks OE = Hij. Door een streepje in de O te plaatsen werd er God van gemaakt.
Jg worden vaak beschuldigd dat ze Jezus niet als God erkennen, maar deze tekst laat duidelijk zien dat dat anders is:

Johannes 1:
1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god.
2 Deze was in het begin bij God. 

2 Ja, het Woord was van den aanvang af bij God; LV.

Het is mij zonder meer duidelijk dat Jezus hier BIJ zijn vader JHWH is en dus nooit zijn vader JHWH kàn zijn.
Bovendien onderwerpt hij zich geheel aan de wil van zijn vader, door wie hij is gezonden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Het lijkt me hier niet de bedoeling om andersdenkenden voortdurend als slecht en minderwaardig te betitelen (afvalligen). Dergelijke bijdragen worden hier niet op prijs gesteld. Het lijkt mij dat de moderatie hier langzamerhand maar eens wat strenger tegen moet optreden, hetgeen ik hun zal aanbevelen.
Het zou inderdaad goed zijn denigrerende en beledigende opmerkingen betreffende Jg streng aan te pakken.

Wat zijn bij Jg afvalligen?

Dat zijn personen die de Bijbelse normen en waarden opzettelijk hebben overtreden.
Jg handhaven die normen en waarden en handelen geheel volgens Bijbels voorschrift op overtreders.

Overspel, mannen die bij mannen liggen, laster e.d wordt niet geaccepteerd.
Zo was er een man, die betrapt werd bij zijn vriendin in bed. Uit opmerkingen op zijn site bleek dat hij er ook nog trots op was. :shock:
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Het lijkt me hier niet de bedoeling om andersdenkenden voortdurend als slecht en minderwaardig te betitelen (afvalligen). Dergelijke bijdragen worden hier niet op prijs gesteld. Het lijkt mij dat de moderatie hier langzamerhand maar eens wat strenger tegen moet optreden, hetgeen ik hun zal aanbevelen.
Het zou inderdaad goed zijn denigrerende en beledigende opmerkingen betreffende Jg streng aan te pakken.

Wt zijn bij Jg afvalligen?

Dt zijn personen die de Bijbelse normen en waarden opzettelijk hebben overtreden.
Jg handhaven die normen en waarden en handelen geheel volgens Bijbels voorschrift op overtreders.

Overspel, mannen die bij mannen liggen, laster e.d wordt niet geaccepteerd.
Zo was er een man, die betrapt werd bij zijn vriendin in bed. Uit opmerkingen op zijn site bleek dat hij er ook nog trots op was. :shock:
Waarom zouden we per se de Bijbelse waarden en normen moeten volgen? Omdat Jehova Getuigen dat vinden? Dat zij dat doen moeten ze zelf weten. Maar ze kunnen niet voor een ander bepalen dat die dat ook moet doen. Het is in dit forum de bedoeling dat je met een ander in gesprek gaat over zijn ideeën en waarden en normen, en dat je ervoor openstaat dat je mogelijk wel eens geen gelijk kunt hebben. Je bent hier niet om alleen maar je eigen ideeën te presenteren als de enige waarheid. En dat geval kun je beter zelf een site beginnen. Ik denk dat als je houding hier niet fundamenteel verandert, dat er dan maatregelen moeten worden getroffen.
Only dead fish go with the flow
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

pyro schreef:Oneerlijk vind ik niet het juiste woord. Het is m.i. eerder zo dat JG een bepaalde vaststaande leer hanteren. Een leer waarvan zij zelf geloven dat ze daarmee de bijbel zelf laten spreken. Dat kun je heel eerlijk en oprecht menen. Het probleem is alleen dat die leer eerder gebaseerd is op een rigide interpretatie van bijbelteksten die doelgericht verdraaid zijn vertaald als het zo te pas komt.
“Doelgericht verdraaid” ! En dan beweer jij dat oneerlijk niet het juiste woord is.
Het is heel oneerlijk.
Heel treffend is: Johannes 1:1 “In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god”.
Maar er staat NIET “was een god”. Er staat: “het woord was God”.
Je kunt the blue letter bible erbij pakken met de originele Griekse tekst (Tools – Interlinear).
http://www.blueletterbible.org/Bible.cf ... V#s=998001
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Je laat hele belangrijke stukken tekst buiten beschouwing. Waarom is die sekte van jullie altijd zo oneerlijk?
Als je iemand wilt beschuldigen moet je die beschuldiging waarmaken. Ik heb duidelijk laten zien waar het wachttorenstandpunt fout zit. Daarmee heb ik mijn beschuldigingen waar gemaakt.

Alpha schreef:
Inktvlam schreef:Ik ook niet. Maar daar kun je alleen maar achter komen door het te onderzoeken. Daarom: Onderzoek de geesten of ze uit God zijn, weet je wel.
Helaas is zelf iets onderzoeken streng verboden voor de wachttorenfiguren. Vooral niet nadenken, anders krijg je misschien pijn in je hoofdje.
Nee, geïnformeerd. De wachttorenclub krijgt niet zomaar vanzelf een slechte naam.

Alpha schreef:1Kor 13:
4 De liefde is lankmoedig en vriendelijk. De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen,
5 gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd. Ze rekent het kwade niet aan.
6 Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid.
7 Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.
8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er gaven van profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan.
9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk;
10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan.
11 Toen ik een klein kind was, placht ik als een klein kind te spreken, als een klein kind te denken, als een klein kind te overleggen; nu ik echter een man ben geworden, heb ik de trekken van een klein kind weggedaan.
12 Want op het ogenblik zien wij door middel van een metalen spiegel vage omtrekken, maar dan van aangezicht tot aangezicht. Op het ogenblik ken ik gedeeltelijk, maar dan zal ik nauwkeurig kennen, evenals ik nauwkeurig gekend word.
13 Nu blijven echter geloof, hoop, liefde, deze drie; maar de grootste van deze is de liefde.
Weer lappen bijbeltekst. Maar het kernpunt van de controverse is het volledig negeren van vers 10 door jou en jouw club. Daar hoor ik helemaal niets over. Je blijft volharden in je oneerlijkheid.

Alpha schreef:in tegenstelling tot b.v. zijn er geen teksten verdraaid, maar hersteld! Zo is het Comma Johanneum verwijderd en alle andere triade toevoegingen, zoals 1 Tim 3:16. Er stond in het Grieks OE = Hij. Door een streepje in de O te plaatsen werd er God van gemaakt.
Ik weet wel waarom jullie het Comma Johanneum verwijderd hebben. Jullie begrijpen de drie-eenheid niet. In plaats van dat toe te geven, wordt de drie-eenheid domweg de nek omgedraaid
viewtopic.php?f=25&t=1210&start=251
1 Tim. 3:16, het is duidelijk dat volgens jullie de menswording Gods in Jezus niet heeft plaatsgevonden.
http://www.blueletterbible.org/Bible.cf ... nc_1122016
pyro

Bericht door pyro »

Inktvlam schreef: “Doelgericht verdraaid” ! En dan beweer jij dat oneerlijk niet het juiste woord is.
Het is heel oneerlijk.
Ik vind het geen redelijk verwijt, omdat de JG zelf natuurlijk niet vinden dat het verdraaid is! Zij zijn oprecht overtuigd dat ze de nauwkeurige kennis hebben.
En inderdaad, die passage met 'een god' laat treffend zien wat ik bedoel met doelgericht verdraaid. Dat het Woord God was past niet in de leer, dus heeft de vertaler er een andere draai aan gegeven.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Inktvlam: dit wapen dat je hanteert kan je inzetten tegen de meeste religies. Wat wil je met kwetsen en beledigen bereiken?
Ik zie het nut er totaal niet van.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

pyro schreef:Ik vind het geen redelijk verwijt, omdat de JG zelf natuurlijk niet vinden dat het verdraaid is! Zij zijn oprecht overtuigd dat ze de nauwkeurige kennis hebben.
En inderdaad, die passage met 'een god' laat treffend zien wat ik bedoel met doelgericht verdraaid. Dat het Woord God was past niet in de leer, dus heeft de vertaler er een andere draai aan gegeven.
Die vertaling schijn wel mogelijk te zijn, heb ik me weleens uit laten leggen.
Op zich zal het gewoon zo zijn dat het wel zo vertaald is omdat het beter past bij de WTG-leer, maar bedenk dat ook een zelfde mechanisme bij andere vertalingen er kan en zal zijn geweest. Een vertaling van iets dat op verschillende wijze vertaald kan worden zal zo gekozen worden dat het past bij een reed bestaande leer en uitgangspunt.
Nulla aetas ad discendum sera
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto]
Dit topic is helemaal off-topic geraakt en er gaan verwijten heen en weer. Dat is allemaal niet de bedoeling.

Als er nog iets on-topic te zeggen is kan dat nog.
Dit is geen topic speciaal voor zaken betreffende Jehovah's getuigen.
Nulla aetas ad discendum sera
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Waarom zouden we per se de Bijbelse waarden en normen moeten volgen? Omdat Jehova Getuigen dat vinden? Dat zij dat doen moeten ze zelf weten. Maar ze kunnen niet voor een ander bepalen dat die dat ook moet doen. Het is in dit forum de bedoeling dat je met een ander in gesprek gaat over zijn ideeën en waarden en normen, en dat je ervoor openstaat dat je mogelijk wel eens geen gelijk kunt hebben. Je bent hier niet om alleen maar je eigen ideeën te presenteren als de enige waarheid. En dat geval kun je beter zelf een site beginnen. Ik denk dat als je houding hier niet fundamenteel verandert, dat er dan maatregelen moeten worden getroffen.
Je moet niets. Je hebt een vrije wil en een vrije keuze.

De bijbel leert echter dat degenen die de normen negeren, niet in Gods koninkrijk kunnen komen.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ik probeer alleen te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert.
Net als diverse plaatsen in de Bijbel staat opgetekend, kunnen sommigen dat niet verdragen. Ze komen daartegen in opstand.

In Jezus tijd werden mensen daarom gedood of gruwelijk vervolgd. Men deed alles om de mensen die het goede nieuws brachten, de mond te snoeren.
Waren de brengers van het goede nieuws gevaarlijk of waren zij gewelddadig.
Nee! het waren gewone mensen, die geestelijke waarden op de eerste plaats stelden.

Vandaar ook dat Jezus tegen zijn volgelingen zei:

Johannes 15:

19 Als GIJ een deel van de wereld zoudt zijn, zou de wereld ten zeerste gesteld zijn op wat haar toebehoort. Omdat GIJ nu geen deel van de wereld zijt, maar ik U uit de wereld heb uitgekozen, daarom haat de wereld U.
20 Denkt aan het woord dat ik tot U heb gezegd: Een slaaf is niet groter dan zijn meester. Indien zij mij hebben vervolgd, zullen zij ook U vervolgen; indien zij mijn woord hebben onderhouden, zullen zij ook het UWE onderhouden.
21 Maar zij zullen U al deze dingen aandoen wegens mijn naam, omdat zij hem niet kennen die mij heeft gezonden.

25 Maar het woord moest vervuld worden dat in hun Wet staat geschreven: ’Zij hebben mij zonder reden gehaat.’

Johannes 16:
2 Men zal U uit de synagoge werpen. Ja, het uur komt dat een ieder die U doodt, zal menen God een heilige dienst te hebben bewezen.
3 Zij zullen deze dingen echter doen omdat zij noch de Vader noch mij hebben leren kennen.

Je ziet dan ook dat intelligente mensen hun vaardigheden gebruiken om de verkondiging van het goede nieuws trachtten te voorkomen.

Gamaliël was een bekende Farizeeër en Rabbijn. Hij was de leermeester van Paulus.
Hij deed een opmerkelijke uitspraak. Hij zei:

Handelingen 5:
38b maar laat hen begaan, want indien dit plan of dit werk uit mensen is, zal het te gronde worden gericht;
39 maar indien het uit God is, zult GIJ hen niet te gronde kunnen richten; anders zou misschien blijken dat GIJ in werkelijkheid tegen God strijdt.”

De tijd zal het leren.
Alpha

Bericht door Alpha »

pyro schreef:
Inktvlam schreef: “Doelgericht verdraaid” ! En dan beweer jij dat oneerlijk niet het juiste woord is.
Het is heel oneerlijk.
Ik vind het geen redelijk verwijt, omdat de JG zelf natuurlijk niet vinden dat het verdraaid is! Zij zijn oprecht overtuigd dat ze de nauwkeurige kennis hebben.
Wanneer een tekst deolbewust anders is weergegeven, zal men dat ontkennen en "de ander" daarvan de schuld geven.

Is Joh 1:1 in de NWV doelbewust anders weergegeven?
Nee.
Men heeft geprobeerd de oorspronkelijke betekenis zo goed mogelijk weer te geven.

Is Jezus nu wel of niet een God?
Nu kent het Grieks het woord "een" niet.
Dus redeneert men, mag je dat NIET toevoegen.
Wanneer iemand consequent is, zal hij dat dan ook niet doen , nergens!.
Helaas doet men dat wel, behalve bij Joh 1:1.
Alpha

Bericht door Alpha »

On topic.Wat is de eindtijd, de tijd van het einde.
Wat eindigt er dan volgens de Bijbel?
Daniël had het er al over.

Dan 12:
4 En wat u betreft, o Daniël, maak de woorden geheim en verzegel het boek, tot de tijd van het einde. Velen zullen her- en derwaarts gaan, en de ware kennis zal overvloedig worden.”

11 En vanaf de tijd dat het bestendige [kenmerk] verwijderd is en het walgelijke ding dat verwoesting veroorzaakt is geplaatst, zullen er duizend tweehonderd negentig dagen zijn.

13 En wat uzelf betreft, ga het einde tegemoet; en gij zult rusten, maar gij zult opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.”

De profetie van Vers 11 wordt herhaald in Mt 24:15.

Wat is het walgelijke ding?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Een afgod?