callista schreef: 27 feb 2019, 16:30
Maar als je al van onbetwistbare zekerheden uitgaat kom je volgens mij nergens.
Ik kijk in de Bijbel en zie dan dit staan:
Luk 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest. 3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
1 Aangezien velen ter hand genomen hebben een verslag op te stellen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben,
2 zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben,
3 heeft het ook mij goedgedacht, na alles van voren af aan nauwkeurig onderzocht te hebben, het geordend voor u te beschrijven, hooggeachte Theofilus,
4 opdat u de zekerheid kent van de dingen waarin u onderwezen bent. HSV.
Het woord "plērophorētheis" en de daarvan afgeleide vormen, wordt in de NWV vertaald met vaststaan.
De HSV vertaalt dat met zekerheid.
Het punt waar het hier om draait is, dat er niet maar zo een bewering wordt gedaan, maar dat dingen grondig zijn onderzocht en zijn vele ooggetuigen gehoord, Lukas heeft dat op wetenschappelijke wijze samengevat om zo Theofilus van de waarheid van Gods woord te overtuigen.
Hij werd daardoor overtuigd.
Theofilus [Door God bemind; Vriend van God].
Degene aan wie Lukas zowel zijn evangelie als de Handelingen van Apostelen richtte (Lu 1:3, 4; Han 1:1).
Dat hij „hoogedele” wordt genoemd, kan erop duiden dat hij een of andere hoge positie had, of het kan gewoon een uiting van diep respect zijn.
Theofilus was blijkbaar een christen die mondeling onderwezen was omtrent Jezus Christus en zijn bediening.
De geschreven inlichtingen van Lukas hadden ten doel hem te overtuigen van de zekerheid van datgene waarin hij voordien mondeling onderwezen was.