Gaitema schreef:Anja schreef:Gaitema schreef:Wat is een BLE?
BLE is de afkorting voor een buitenlichamelijke ervaring.
Okee, dank je
Ik zal deze topic niet verder vervuilen met wetenschappelijk en filosofische argumentatie die met de Bijbel overeenstemt en die in deze eindtijd nog steeds wordt onderdrukt, hetzij door atheïsten, hetzij door mensen die zeggen gelovig te zijn, hetzij door wetenschappers die het niet kunnen verkroppen dat hun wereldbeeld op zijn kop wordt gezet. Dus eindig ik mijn bijdrage voorlopig door een opdracht mee te geven aan mijn final message
in deze topic .
1Kor.2:6-7 Toch spreken wij wijsheid bij hen die daarvoor rijp zijn (...), wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods.
2Kor.12:3 En ik weet van een mens (...), of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet (...)
Hos.6:3 Ja, wij willen de HERE kennen, ernaar jagen Hem te kennen.
Hand.17:27 opdat zij God zouden zoeken, of zij Hem al tastende vinden mochten, hoewel Hij niet ver is van een ieder van ons
Wie kennis haat, kan God niet kennen.
Spr.2:3-6 Ja, indien gij tot het inzicht roept en tot de verstandigheid uw stem verheft; indien gij haar zoekt als zilver en naar haar speurt als naar verborgen schatten, dan zult gij de vreze des HEREN verstaan en de kennis Gods vinden. Want de HERE geeft wijsheid, uit zijn mond komen kennis en verstandigheid.
Spr.1:22 Hoelang zult gij, onverstandigen, het onverstand liefhebben, zullen spotters aan spotternij een welgevallen hebben, en dwazen de kennis haten?
-------
dan een stukje bijdrage nog, als aanvulling op mijn antwoorden over BDE en BLE:
Overigens zijn mensen die een BDE meemaken (een bijna-dood-ervaring) echt geobjectiveerd dood geweest. Met een vlak EEG en een hartstilstand. BDE-ers hebben iets opgevangen van het leven na de dood. Ze hebben gezien hoe het daar is. De één vond het heerlijk en de ander kwam in een hel. Alle overledenen leven daar voort. Ze hebben hen zelf ontmoet. De ervaringen van BDE-ers zijn objectieve aanwijzingen hoe het is om te sterven.
Eerder heb ik het volgende wel eens (ik weet niet meer of het hier was of op Credible, of op GKV) zijdelings een opmerking gemaakt over mensen die gestorven zijn en werkelijk voor enkele dagen in een mortuarium hebben gelegen en toch weer tot leven kwamen. Ik heb toen die casussen niet nader genoemd, omdat ik vond dat het misschien te schokkend zou kunnen zijn voor sommige mensen. Nu ga ik ze toch noemen.
Ik noem twee casi die in de wetenschappelijke literatuur bekend zijn. De eerste is de casus van een man waarvan de romp letterlijk in twee stukken verbrijzelde toen hij tussen twee auto's klem kwam te zitten die tegen elkaar botsten op een parkeerplaats. Alleen zijn ruggengraat bleef intact. In een academisch ziekenhuis werd hij dood verklaard. Studenten medicijnen zagen het lijk en vroegen toestemming voor experimenten. Die toestemming kregen ze, waarna ze van alles aan apparatuur op hem begonnen aan te sluiten en te bewegen. Na een uur van dolle pret (
) zag een van de studenten dat de hartmonitor opeens pieptonen begon te registreren. Er werd een arts bij geroepen. Niet omdat ze dachten dat het lijk terug tot leven kwam, maar omdat ze dachten dat er iets mis was met de apparatuur.
Twee jaar en 24 operaties later is de overleving van deze man een nationaal bekende medische geschiedenis. Deze man, Rick Bradshaws, had een diepe BDE. Tijdens die ervaring zag hij niet alleen wat de studenten met zijn lichaam deden, maar bezocht hij ook andere vormen van bestaan. Rick Bradshaw was meer dan een uur morsdood.
De tweede casus is die van George Rodonaia. Deze persoon was een dissident uit Tiblisi (Georgië) en werd in 1976 tweemaal overreden door een auto die werd bestuurd door leden van de KGB. Hij werd naar een ziekenhuis gebracht, dood veklaard en ingevroren. Na drie dagen werd Rodonaia uit de vriezer gehaald. Een team van artsen begon toen de onderkant van zijn romp in tweeën te snijden. Terwijl het mes door het vlees sneed, lukte het George zijn ogen open te doen. Eén arts, die dacht dat het om een reflex ging, sloot ze meteen weer. Opnieuw opende George zijn ogen, weer deed de arts ze dicht. George opende zijn ogen nóg een keer, maar dit keer sprong de arts achteruit en begon te schreeuwen. Later maakte George melding van een buitengewoon diepe BDE. Ook deze man was morsdood.
Voor bronnen, zie o.a. Atwater 1995; p. 32-33 Beyond the Light: The Mysteries and Revelations of Near-death Experiences
PS1. Er zijn ook gevallen bekend van iemand die kanker had en die ook nadat hij allang was afgelegd, weer tot leven kwam.
Genezen van kanker en al. De bron hiervan heb ik even niet bij de hand, daarvoor moet ik op zoek in mijn literatuur. Toen ik deze kennis verkreeg, was ik ervan overtuigd deze kennis nooit zelf te hoeven (of mogen) doorgeven. Dat blijkt nu anders, en dat betekent dat ik soms op zoek moet gaan naar een speld in de hooiberg van mijn studiemateriaal. Mocht ik daar nog een bron van vinden, dan zal ik het zeker niet nalaten die ook nog te vermelden.
PS.2. Overigens is de research van mevrouw Atwater
geverifieerd en gepubliceerd in The Lancet.
PS.3 Ik vond net wat videomateriaal (voor mij ook voor het eerst dat ik het zie) op youtube. In deze video vertelt mevrouw Atwater in ongeveer de 18e minuut ook van het geval van George Rodonaia:
https://www.youtube.com/watch?v=QL1zGoNLAW4