Heeft God het kwaad geschapen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
coby
Man/Vrouw: V

Re: Heeft God het kwaad geschapen?

Bericht door coby »

Dessa schreef:Is een leuk voorbeeld maar "de grap" is dat jij zelf die peren (plus de hele boom) hebt gemaakt he, dus hoe zit dat dan? 8-) het is niet zo eenvoudig :)
Oh ja :lol:
meribel

Bericht door meribel »

coby schreef:Ik volg die hele gedachtengang niet. Ik zeg tegen m'n kind: Ga geen peren eten, dan word je ziek, want ze zijn verrot. Lol in enen moet ik denken aan een cursus in de kerk die we vroeger hadden, een beginnerscursus en er was een vraag over Adam en Eva en een meisje zei op de vraag waarom ze uit de hof moesten: omdat ze van de giftige appel hadden gegeten. :lol: Dat was sneeuwwitje. Maar goed ik zeg dus niet die verrotte peren opeten kind. Komt de boze buurman langs en die zegt: ze gunt het je niet hoor, eet lekker die peertjes maar ,want zij weet wat er gebeurt als je peertjes eet, dan word je net zoals zij en dan heb je kennis van maagpijn en geen maagpijn. Oh leuk zegt de sukkel en vreet ze op, komt niet op het idee om even te overleggen met mij, waarom zou je ook, hup, direct een volslagen vreemde geloven en mij wantrouwen. Hij eet toch de verrotte peren en wordt zo ziek als een hond en dan moet ik een maag afstaan om 'm weer op te lappen, ik geef toe, mijn voorbeeld is belabberd. Nou doe ik dat met alle liefde hoor, maar het was een stuk gemakkelijker geweest als ie gewoon geluisterd had. En daarna heeft ie het geleerd dat het toch wel handig is om te luisteren en dat ik zo'n onaardig loeder nog niet was.
Ja belabberd voorbeeld :lol:
Want ik laat mijn kind niet in een tuin spelen waar rotte peren hangen waar je dood van gaat.... die ruim ik zelf van te voren wel even op toch? :idea:
BdO
Man/Vrouw: M

Bericht door BdO »

Piebe schreef:
BdO schreef:Zie jij de zondeval als een straf?
Ik zie de zondeval als een noodzakelijke straf met de belofte van herstel.
Hoe kan het volgens jou dan eerlijk zijn dat de mens gestraft wordt voor een daad die Gods opzet is, en ook is terug te voeren op hoe hij de mens geschapen zou hebben, namelijk niet perfect?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe

Bericht door Piebe »

BdO schreef:
Piebe schreef:
Hoe kan het volgens jou dan eerlijk zijn dat de mens gestraft wordt voor een daad die Gods opzet is, en ook is terug te voeren op hoe hij de mens geschapen zou hebben, namelijk niet perfect?
God heeft de mens volmaakt in potentie gemaakt en door de zonde kregen Adam en Eva een hoger bewustzijn, want de ogen gingen hen open.
Piebe

Bericht door Piebe »

coby schreef:Ik volg die hele gedachtengang niet. Ik zeg tegen m'n kind: Ga geen peren eten, dan word je ziek, want ze zijn verrot. Lol in enen moet ik denken aan een cursus in de kerk die we vroeger hadden, een beginnerscursus en er was een vraag over Adam en Eva en een meisje zei op de vraag waarom ze uit de hof moesten: omdat ze van de giftige appel hadden gegeten. :lol: Dat was sneeuwwitje. Maar goed ik zeg dus niet die verrotte peren opeten kind. Komt de boze buurman langs en die zegt: ze gunt het je niet hoor, eet lekker die peertjes maar ,want zij weet wat er gebeurt als je peertjes eet, dan word je net zoals zij en dan heb je kennis van maagpijn en geen maagpijn. Oh leuk zegt de sukkel en vreet ze op, komt niet op het idee om even te overleggen met mij, waarom zou je ook, hup, direct een volslagen vreemde geloven en mij wantrouwen. Hij eet toch de verrotte peren en wordt zo ziek als een hond en dan moet ik een maag afstaan om 'm weer op te lappen, ik geef toe, mijn voorbeeld is belabberd. Nou doe ik dat met alle liefde hoor, maar het was een stuk gemakkelijker geweest als ie gewoon geluisterd had. En daarna heeft ie het geleerd dat het toch wel handig is om te luisteren en dat ik zo'n onaardig loeder nog niet was.
Dessa schreef:Is een leuk voorbeeld maar "de grap" is dat jij zelf die peren (plus de hele boom) hebt gemaakt he, dus hoe zit dat dan? 8-) het is niet zo eenvoudig :)
Het wordt stukken eenvoudiger door in te zien dat alles precies is gegaan zoals God het wilde. :)
meribel schreef:Ja belabberd voorbeeld :lol:
Want ik laat mijn kind niet in een tuin spelen waar rotte peren hangen waar je dood van gaat.... die ruim ik zelf van te voren wel even op toch? :idea:
Zo is dat, maar kennelijk ziet Coby het simpelweg niet.
Dessa

Bericht door Dessa »

Piebe schreef:Het wordt stukken eenvoudiger door in te zien dat alles precies is gegaan zoals God het wilde. :)
Het is meer eenvoudig aannemen dat het zo Gods wil was/is dan de eenvoud om het daadwerkelijk te begrijpen :)
Piebe schreef:Zo is dat, maar kennelijk ziet Coby het simpelweg niet.
Nou ze zei "Oh ja" dus ziet nu wel dat het zo niet klopte ;)
Piebe

Bericht door Piebe »

Piebe schreef:Het wordt stukken eenvoudiger door in te zien dat alles precies is gegaan zoals God het wilde. :)
Dessa schreef:Het is meer eenvoudig aannemen dat het zo Gods wil was/is dan de eenvoud om het daadwerkelijk te begrijpen :)
Ja, maar als je er op vertrouwt dat Gods wil goed is hoef je er tenminste niet over te piekeren. ;)
Piebe schreef:Zo is dat, maar kennelijk ziet Coby het simpelweg niet.
Dessa schreef:Nou ze zei "Oh ja" dus ziet nu wel dat het zo niet klopte ;)
Wel, ze blijft ook stug volhouden dat de duivel ooit een engel was, terwijl haar is getoond dat hij vanaf het begin een mensenmoordenaar was (Joh 8,44) en geen engel. Maar we blijven hoop houden. :)
Dessa

Bericht door Dessa »

Piebe schreef:
Dessa schreef:Het is meer eenvoudig aannemen dat het zo Gods wil was/is dan de eenvoud om het daadwerkelijk te begrijpen :)
Ja, maar als je er op vertrouwt dat Gods wil goed is hoef je er tenminste niet over te piekeren. ;)
Daar heb je een goed punt :) hoewel dat ook niet altijd eenvoudig is 8-) we zijn wel gemaakt om na te denken en niet alles voor waar aan te nemen, zoals Eva en Adam dat ook al deden bij de slang en zo ben ik weer on topic :smile:
Piebe

Bericht door Piebe »

Dessa schreef:
Piebe schreef:
Daar heb je een goed punt :) hoewel dat ook niet altijd eenvoudig is 8-) we zijn wel gemaakt om na te denken en niet alles voor waar aan te nemen, zoals Eva en Adam dat ook al deden bij de slang en zo ben ik weer on topic :smile:
Ja en door na te denken en mijn gedachten te vergelijken met de Schrift heb ik ingezien dat alles is gegaan volgens God plan, daarom leef ik wellicht makkelijker dan mensen die dat niet willen.
BdO

Bericht door BdO »

Piebe schreef:
BdO schreef:
Piebe schreef:
God heeft de mens volmaakt in potentie gemaakt en door de zonde kregen Adam en Eva een hoger bewustzijn, want de ogen gingen hen open.
Nou begrijp ik niet meer wat je standpunt is. Heeft God de mens nou wel of niet volmaakt geschapen?

God heeft Eva met een verkeerde begeerte geschapen >> duidt op niet perfect
De mens heeft straf verdient, want is in potentie goed geschapen >> duidt op wel perfect

anders namelijk?
....

Kan zijn dat ik ergens iets heb gemist hoor, help me even. ;)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe

Bericht door Piebe »

BdO schreef:Kan zijn dat ik ergens iets heb gemist hoor, help me even. ;)
Ehm neuh, ik houd er niet zo van om mezelf steeds te moeten herhalen. ;)
JW88

Bericht door JW88 »

God en het kwaad is een vreemde combinatie.

Stel dat God echt bestaat en de duivel ook.
En de duivel is verantwoordelijk voor alle kwade dingen op de wereld, oorlog, ziekten, moorden etc etc...

Dan zijn er dus 3 mogelijkheden:

1: God wil het kwaad wel stoppen maar kan het niet.... Dat betekent dus dat het een vrij zwakke God is
2: God kan het kwaad wel stoppen maar doet het niet..... dat betekent dus dat God de mensen aan hun lot over laat, niet een hele aardige God lijkt me, vrij wreed ook.
3: God kan het kwaad wel stoppen en wil het ook wel..... Waarom doet hij het dan niet?

Waarom zou ik dan in een zwakke/wrede God geloven? Of een God die niks doet? Dat is niet heel logisch toch.
Piebe

Bericht door Piebe »

God en het goed is een even vreemde combinatie.
JW88

Bericht door JW88 »

Piebe schreef:God en het goed is een even vreemde combinatie.
Net zoals ik al dacht je hebt geen passend antwoord op mijn commentaar, omdat je diep van binnen wel weet dat ik gelijk heb...
meribel

Bericht door meribel »

JW88 schreef:
Net zoals ik al dacht je hebt geen passend antwoord op mijn commentaar, omdat je diep van binnen wel weet dat ik gelijk heb...

:lol:

Oh laat me raden, je gaat natuurlijk zeggen, als ik geen waardevolle toevoeging heb dan kan ik beter niet reageren?
Ah,,nou ja, dat geldt voor jou hetzelfde natuurlijk.
JW88

Bericht door JW88 »

meribel schreef:
JW88 schreef:

Oh laat me raden, je gaat natuurlijk zeggen, als ik geen waardevolle toevoeging heb dan kan ik beter niet reageren?
Ik zal het speciaal voor jou nog een keer herhalen.

God en het kwaad is een vreemde combinatie.

En de duivel is verantwoordelijk voor alle kwade dingen op de wereld, oorlog, ziekten, moorden etc etc...

1: God wil het kwaad wel stoppen maar kan het niet.... Dat betekent dus dat het een vrij zwakke God is
2: God kan het kwaad wel stoppen maar doet het niet..... dat betekent dus dat God de mensen aan hun lot over laat, niet een hele aardige God lijkt me, vrij wreed ook.
3: God kan het kwaad wel stoppen en wil het ook wel..... Waarom doet hij het dan niet?

Waarom zou ik dan in een zwakke/wrede God geloven? Of een God die niks doet? Dat is niet heel logisch toch.

Nou ik wacht in spanning op je reactie, doe je best!
Piebe

Bericht door Piebe »

JW88 schreef:
Wat ik diep vanbinnen weet kan je enkel naar gissen en wat jij passend acht interesseert me niet.
Piebe

Bericht door Piebe »

meribel schreef:
JW88 schreef:

Precies, een eenzame atheïst die ons komt vertellen dat God niet bestaat zaten we met smart op te wachten. :clown:
meribel

Bericht door meribel »

@JW88, ik zeg het eigenlijk nooit, maar het spijt me te zeggen dat nav je manier van discussiëren in het evolutie topic en de manier hoe je dit topic binnenkomt en meteen op piebes serieuze reactie reageert ik niet met je in gesprek wil hierover, het is niet persoonlijk het is puur adhv je bijdragen hoor! als jij dat vertaald als; 'diep van binnen weet ik dat je gelijk heb' , ook voor mij prikkelt die opmerking niet tot verder reageren.
coby

Bericht door coby »

JW88 schreef:God en het kwaad is een vreemde combinatie.

Het probleem is niet alleen de duivel. Adam en Eva gingen terug naar God. Hun zoon kon nee zeggen tegen z'n neiging om z'n broer te vermoorden, maar daar had ie geen zin in. Het gaat altijd over: Waarom heeft God die duivel niet gelijk vernietigd? Was veel makkelijker geweest voor ons. Maar stel je voor dat ze niet haaden gezondigd en we leefden hier allemaal blij en onschuldig en aten allen niet van die boom, want dat mag niet en ineens zie je ergens een engel in een vuurpoel. Ja zegt God dat komt omdat ie lelijke dingen wilde doen en uit voorzorg heb Ik dat gedaan. Ach gunst engel, wat had je dan gedaan? Ik was enkel tegen God opgestaan want Hij is zo'n dictator. Het kon niet denk ik omdat het onrechtvaardig zou zijn en Hij wil dat Zijn Lichaam, de gemeente die duivel overwint en mensen vrij kiezen om het offer van Jezus aan te nemen en Hem te dienen.
Piebe

Bericht door Piebe »

coby schreef:Ja zegt God dat komt omdat ie lelijke dingen wilde doen en uit voorzorg heb Ik dat gedaan. Ach gunst engel, wat had je dan gedaan? Ik was enkel tegen God opgestaan want Hij is zo'n dictator. Het kon niet denk ik omdat het onrechtvaardig zou zijn en Hij wil dat Zijn Lichaam, de gemeente die duivel overwint en mensen vrij kiezen om het offer van Jezus aan te nemen en Hem te dienen.
Het is me duidelijk dat jij dat gelooft, maar wil je dan op zijn minst een verklaring geven voor Johannes 8,44?
Piebe

Bericht door Piebe »

meribel schreef:@JW88, ik zeg het eigenlijk nooit, maar het spijt me te zeggen dat nav je manier van discussiëren in het evolutie topic en de manier hoe je dit topic binnenkomt en meteen op piebes serieuze reactie reageert ik niet met je in gesprek wil hierover, het is niet persoonlijk het is puur adhv je bijdragen hoor! als jij dat vertaald als; 'diep van binnen weet ik dat je gelijk heb' , ook voor mij prikkelt die opmerking niet tot verder reageren.
Groot gelijk, zo denk ik er ook over. :)
coby

Bericht door coby »

Piebe schreef:
coby schreef:Ja zegt God dat komt omdat ie lelijke dingen wilde doen en uit voorzorg heb Ik dat gedaan. Ach gunst engel, wat had je dan gedaan? Ik was enkel tegen God opgestaan want Hij is zo'n dictator. Het kon niet denk ik omdat het onrechtvaardig zou zijn en Hij wil dat Zijn Lichaam, de gemeente die duivel overwint en mensen vrij kiezen om het offer van Jezus aan te nemen en Hem te dienen.
Het is me duidelijk dat jij dat gelooft, maar wil je dan op zijn minst een verklaring geven voor Johannes 8,44?
 Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen
Ja wat voor begin? Het begin van de herschepping zou kunnen. Dan was hij dus al voor die tijd gevallen toen duisternis/ wickedness op de vloed lag.
Hier staat ook dat hij de vader der leugen is. Als God had verzonnen een liegende moordenaar te scheppen was Hij daarvan de Vader en dus ook de Vader van leugen en kwaad.
BdO

Bericht door BdO »

Piebe schreef:
BdO schreef:Kan zijn dat ik ergens iets heb gemist hoor, help me even. ;)
Ehm neuh, ik houd er niet zo van om mezelf steeds te moeten herhalen. ;)
o.k.
JW88

Bericht door JW88 »

Piebe schreef:
meribel schreef:
JW88 schreef:

Precies, een eenzame atheïst die ons komt vertellen dat God niet bestaat zaten we met smart op te wachten. :clown:
Het gaat er helemaal niet om dat ik hier kom vertellen dat God niet bestaat, het gaat er om dat ik een stelling neerzet, waarop ik geen inhoudelijke reactie krijg. Beetje zwak, dus dan concludeer ik, dat men er geen antwoord op heeft...

Jouw reacties geven ook aan dat je er geen antwoord op hebt, je doet het nu af met een omweg door over iets heel anders te beginnen, je draait er dus om heen, erg jammer...