Hoi Harry,
Harry schreef:Wat is absoluut? Lastig. Misschien aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid? Ik denk nl. dat niets werkelijk absoluut is. Een beladen term.
Wiens zekerheid?
Intersubjectief, dus afhankelijk van de groep die die zekerheid deelt, zou ik zeggen.
Dat impliceert de mogelijkheid dat een groep afgesproken heeft iets als zeker te beschouwen en sociale controle uitoefent of ieder die dat ter discussie waagt te stellen.
Harry schreef:Theïst en Deïst zijn wel begrippen die niet door elkaar gehusseld moeten worden. Voor zover ik begrepen heb, is de theïst iemand die gelooft in een persoonlijke God en een deïst ziet meer in een godsbegrip. God als de natuur misschien wel. Als begrip?
Ja, je kunt theïsme-agnosticisme-atheïsme (die ik onderscheidde) verder verfijnen door geloof, gebrek aan geloof en ongeloof in God als persoon dan wel als onpersoonlijk fenomeen te onderscheiden.
Dat zou het gesprek in dit topic wel eens te zeer kunnen compliceren, maar we kunnen het proberen.
Harry schreef:Je bent theïst en gaat er vanuit dat er een persoonlijke God bestaat. De God welke in de bijbel wordt beschreven neem ik aan? Mag ik vragen hoe zeker je van je zaak bent en welke argumenten je daarvoor kunt aandragen?
Zo onderscheiden zou ik als zeg 10% theïst en 90% deïst kunnen kwalificeren.
Meestal heb ik geen beeld van God als persoon nodig; soms komt het erg van pas.
Het goddelijke is voor mij wel altijd persoonlijk in die zin dat het zich met mij persoonlijk bemoeit (ingevingen van liefde en waarheid in mijn 'hart' legt waardoor ik me persoonlijk, in mijn situatie kan laten Leiden).
Het uiteindelijke argument is persoonlijke ervaring: zo werkt het in mijn leven.
Die ervaring deel ik met mijn geloofsgemeenschap en herken ik in de levensbeschouwingen van andere geloofsgemeenschappen (ook als zij hun geloof omgekeerd niet altijd in de mijne herkennen).
Harry schreef:Dat het goddelijke een zinvol concept kan zijn ben ik met je eens. Maar een concept en het werkelijk bestaan van iets wil ik liever gescheiden houden.
De toets op werkelijk bestaan is ervaring; zolang je ervaring niet deelt, is het een concept.
Harry schreef:Waar ik het volstrekt mee oneens ben is dat een atheist geen zin in het leven ziet? Heb je hier goede redenen voor om dit zo te beweren?
Ik ben in dit topic nog geen atheïst tegengekomen die meent dat zijn/haar leven inherent zin heeft (te onderscheiden van 'door hem/haarzelf zin gegeven kan worden', bijv. door goede herinneringen na te streven).
Ik zou ook niet weten waarop een atheïst (of adeïst) een uitspraak dat zijn/haar leven inherent zin heeft zou moeten baseren.
Heeft jouw leven volgens jou zin?
Harry schreef:Of ik agnost ben, weet ik niet. Ik vind het lastig mezelf een begrip/definitie toe te kennen. Ik denk niet dat er een god is. Ik denk echter wel dat ik een zinvol bestaan kan leiden.
Hoe doe jij dat, een zinvol bestaan leiden?
Geef jij je bestaan zelf zin of heeft het volgens jou inherent zin?
Met v&Vriendengroet,
Wim