Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:
Gaitema schreef:
Riemer schreef:
Wilsophie schreef:Ach "The old time religion" was good enough for me. :D
Kan best zijn maar hoe verklaar je dan al die andere data waar mensen op kwamen?
Volgens mij is dat niet de bedoeling van de topic opener. Het is heel irritant als we kijken naar de tekenen van deze tijd en daarin Jezus snel verwachten, als we vervolgens op één hoop gegooid worden met mensen die berekeningen doen.
Voor de goede orde even de TS:
Special angel schreef:De bijbel spreekt over de eindtijd.

Zie jij de tekenen van de eindtijd wel of al?

Ik zie vooral de rampen, oorlogen, natuurgeweld, extreme ,extreme weersberichten, nieuwsberichten, journaals, honger, verdriet, eenzaamheid, bep sterfgevallen, etc, als tekenen van de eindtijd.
Zie jij dat ook zo ?

Mvg
Sa.
Ze vraagt naar hoe de ander het ziet, mijn opmerkingen vallen imo daar gewoon binnen.
Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag.
Ja precies, je gooit alles op één hoop. Als we dat ook zo zien, dan zijn we zijn wederkomstdatum aan het vaststellen volgens jou. Dat vind ik irritant.
De passages staan niet "om die reden" in de bijbel, maar ter bemoediging als we dergelijke zaken tegen komen in onze levens.
Je gaat ook voorbij aan mijn punt:
als je niets anders dan nood om je heen ziet en je er moedeloos van wordt, dan biedt het christendom daarop het antwoord van verlossing.
Het is makkelijk als het je wel gaat om te zeggen "ach, waarom maak jij je druk?"
Maar als je zorgen hebt over hoe het nu verder moet en de problemen van de wereld als uitzichtloos en vergankelijk ziet, dan geeft Jezus daarop "het verlossende evangelie"

De heiligen in de hemel roepen het in de bijbel: "hoelang nog Heer moet dit alles nog doorgaan?!"
De Heer antwoord: "tot de laatste Mij is gaan toebehoren, houdt moet."

Zoals David het in de Psalmen zingt: "jongelingen geven de moed op, anderen zullen hernieuwde krachten vinden. Ze stijgen op als arenden! Snel wandelend worden zij niet mat!"

Daarover kreeg ik een preek in de kerk. Het werd verkondigd door een gastdominee in de kerk van de vrij evangelische gemeente in de gezamenlijke avonddienst:"
"het is geen rennende worden zij niet moe, maar snel wandelende worden zij niet mat"
Dat wordt volgens de dominee bewust zo gepreekt. Je rent als christen niet door het leven, maar wandelt door de problemen heen van het leven, maar ondanks alles lopen ze gewoon door en verliezen ondanks alle weerstand niet de glans van hun geloof.
Wat er ook allemaal op hun pad komt, hoe vaak ze zelfs de dood in de ogen kunnen kijken: "snel wandelende worden zij niet mat!"

Zo is het met de tekenen van deze tijd: hoe moet het nou met de problemen? Niemand heeft het antwoord. De aarde wordt ontwijd!
"Kijk, de verlosser zal uit Sion komen!"

als mensen problemen in deze tijd zien, heb je er niets aan als mensen zeggen: "negeer het!"
Nee, je wil oplossingen en "de oplossing" hebben wij!

Jezus Christus! De Koning die zal overwinnen! Halleluja!
Laatst gewijzigd door Gaitema op 18 jan 2014, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Riemer schreef: Al die berekeningen die gepasseerd zijn waren ook uit de Bijbel gehaald.
Als je niets met berekeningen hebt waarom pas je ze dan (onbewust) wel toe? Wat maakt het zo belangrijk om te weten wanneer de wederkomst is?
Ik doe niks onbewust , ik heb Daniël 9 geciteerd en het is voor mij niet belangrijk om de wederkomst te weten, dat heb ik nergens gezegd. Misschien bedoel je een andere poster.
Voor mij maakt het niets uit. Als ik sterf ga ik naar de Heer en als Hij de Gemeente komt halen idem.
En daar zie ik naar uit heb ik gezegd. En of dat morgen is of over 20 jaar maakt mij niets uit. Ik heb nu al een positie die mij uit deze wereld getrokken heeft en mij gezet heeft in de hemel als hemelburger.
Mijn leven is nu al verborgen met Christus in God.
Het is wat "uitzitten" op deze aardkloot. Omdat mijn lijf hier nog "bivakkeert". En dat is lastig, want ik ben een vlinder, of ik ben een vleermuis of een dolfijn, en haal mijn geest, lucht, leven dus pneuma van boven, maar hang op zijn kop met de pootjes in de hemel. Geweldige positie op dit moment. En berekeningen van mensen zullen mij worst zijn.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Weet je beste mensen, dat de hoop die in de gelovige leeft zijn of haar toekomstverwachting is. Alle brieven van Paulus en Petrus e.a. spreken over die hoop die in ons is omdat wij verlangen om Hem te ontmoeten... :smile:
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

Gaitema schreef: Ja precies, je gooit alles op één hoop. Als we dat ook zo zien, dan zijn we zijn wederkomstdatum aan het vaststellen volgens jou. Dat vind ik irritant.
Je ziet nergens dat ik zeg dat jullie een datum aan het vaststellen zijn. Dat het irriteert kan dus komen omdat je iets leest wat er niet is. Niet nodig, bij jeuk gewoon krabben 8-) .
als mensen problemen in deze tijd zien, heb je er niets aan als mensen zeggen: "negeer het!"
Maar die oplossing beste Gaitema is totaal anders dan waar we het nu over hebben.
Is de oplossing als je ellende ziet "kijken in het boekje waar we zitten"?
Of is de oplossing: handen uit de mouwen, omzien naar de naaste en het Evangelie van de opgestane Heer verkondigen?
met

heb je al een keuze gemaakt!
Vertrokken user_03

Wilsophie schreef:
Riemer schreef: Al die berekeningen die gepasseerd zijn waren ook uit de Bijbel gehaald.
Als je niets met berekeningen hebt waarom pas je ze dan (onbewust) wel toe? Wat maakt het zo belangrijk om te weten wanneer de wederkomst is?
Ik doe niks onbewust , ik heb Daniël 9 geciteerd en het is voor mij niet belangrijk om de wederkomst te weten, dat heb ik nergens gezegd. Misschien bedoel je een andere poster.
Voor mij maakt het niets uit. Als ik sterf ga ik naar de Heer en als Hij de Gemeente komt halen idem.
En daar zie ik naar uit heb ik gezegd. En of dat morgen is of over 20 jaar maakt mij niets uit. Ik heb nu al een positie die mij uit deze wereld getrokken heeft en mij gezet heeft in de hemel als hemelburger.
Het is wat "uitzitten" op deze aardkloot. Omdat mijn lijf hier nog "bivakkeert". En dat is lastig, want ik ben een vlinder, of ik ben een vleermuis of een dolfijn, en haal mijn geest, lucht, leven dus pneuma van boven, maar hang op zijn kop met de pootjes in de hemel. Geweldige positie op dit moment. En berekeningen van mensen zullen mij worst zijn.
Helder!
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:

Daar wil ik wel op reageren: "dat uitzitten" heb ik altijd wel moeite mee.
In de leer van de talenten wordt verkondigd dat de heer terugkomt, net als in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan waarin de barmhartige Samaritaan tegen de herbergier zegt bij het overhandigen van twee munten: "zorg voor hem tot dat ik terugkom."
Dit doelt allemaal op de wederkomst van Jezus. Tot dat Hij terug komt moeten wij niet onze talenten begraven, maar inzetten. Het zelfde beeld zijn de twee munten die de herbergier krijgt. Deze latenten/munten staan voor werken vanuit Gods liefde. De twee munten staan voor de twee regels: Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles". De herbergier staat beeld voor de gemeente van Christus die de slachtoffers van satan opneemt om haar in haar midden (aangedragen door Jezus de barmhartige Samaritaan) verzorgt. We moeten niet de rit gaan uitzitten, maar zorgdragen voor alle slachtoffers die ons door Jezus gezonden worden.
Verder zei Jezus: "verzamel geen schatten op de aarde wat door mot en roest aangevreten wordt, maar veel eerder schatten in de hemel. Waar je hart is, daar zal je schat zijn."

Op de tienerclub zei ik de tieners ook eens nadat ze protesteerden op een paaspreek die ik wilde meegeven: (een meid riep: "jaja, we weten wel dat Jezus voor ons gestorven is!") okee, en dan geloof je in Jezus. Ben je dan klaar? Hoef je op de wereld dan niets meer te doen?
Ze wisten daar geen antwoord op te geven. Toen heb ik ze het beeld verteld van het schatten verzamelen in de hemel door de naastenliefde in de praktijk te brengen. Als je dat niet doet, dan kom je als een arme zwerver aan in de hemel. Ben je dan wel door Jezus gered, maar heb je geen schat in de hemel opgebouwd!"
Ze keken me begrijpend aan en stemden er doordenkend mee in.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 18 jan 2014, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

je bezighouden met een evt. Eindtijd is pure tijdverspilling......volkomen zinloos.
richt je liever op het heden en leef zo goed mogelijk.

niemand weet iets van tevoren - ook niet wanneer je doodgaat.....zelfs de dag van morgen is onbekend.
sterker nog....ook deze dag kan anders verlopen dan dat je had ingepland.

zo gebruikt men de bijbel als Orakelboek.

Jezus zou trouwens 2000 jaar geleden al zijn terugkomen ---toen zijn generatie nog in leven was....ze zouden hem nog zien....zo is beloofd.
maar niets van dat alles.....en zo blijft men maar wachten....[een wachten op Godot i.m.o.]......en speculeren.... :(
leef je leven nu...elke dag heeft genoeg aan zichzelf.....soms meer dan genoeg.

en tekenen des tijds?
wat voor tekenen?
elke tijd heeft zijn ellende gekend van oorlogen, kruistochten, aardbevingen, dodelijke ziektes etc....
meestal komt er daarna wel weer wat rust.....of bezinning...zie het als een golfbeweging....wat het leven is.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Sterker nog: alle energie die men steekt in deze vorm van "eindtijddenken" (doemdenken mag je het ook noemen van mij) is energie die beter in wat anders gestoken kan worden.
Ik vraag me dan af wie je met "men" bedoelt, en waarom je dat zo aanhaalt met een verkapt verwijt. Maar wellicht begrijp ik dat niet goed.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

aar wil ik wel op reageren: "dat uitzitten" heb ik altijd wel moeite mee.
In de leer van de talenten wordt verkondigd dat de heer terugkomt, net als in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan waarin de barmhartige Samaritaan tegen de herbergier zegt bij het overhandigen van twee munten: "zorg voor hem tot dat ik terugkom."
Dit doelt allemaal op de wederkomst van Jezus. Tot dat Hij terug komt moeten wij niet onze talenten begraven, maar inzetten. Het zelfde beeld zijn de twee munten die de herbergier krijgt. Deze latenten/munten staan voor werken vanuit Gods liefde. De twee munten staan voor de twee regels: Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles". De herbergier staat beeld voor de gemeente van Christus die de slachtoffers van satan opneemt om haar in haar midden (aangedragen door Jezus de barmhartige Samaritaan) verzorgt. We moeten niet de rit gaan uitzitten, maar zorgdragen voor alle slachtoffers die ons door Jezus gezonden worden.
Verder zei Jezus: "verzamel geen schatten op de aarde wat door mot en roest aangevreten wordt, maar veel eerder schatten in de hemel. Waar je hart is, daar zal je schat zijn."

Op de tienerclub zei ik de tieners ook eens nadat ze protesteerden op een paaspreek die ik wilde meegeven: (een meid riep: "jaja, we weten wel dat Jezus voor ons gestorven is!") okee, en dan geloof je in Jezus. Ben je dan klaar. Hoef je op de wereld dan niets meer te doen?
Ze wisten daar geen antwoord op te geven. Toen heb ik ze het beeld verteld van het schatten verzamelen in de hemel door de naastenliefde in de praktijk te brengen. Als je dat niet doet, dan kom je als een arme zwerver aan in de hemel. Ben je dan wel door Jezus gered, maar heb je geen schat in de hemel opgebouwd!"
De 2 munten spreken over de 2 daglonen en ook over de 2 dagen wanneer de Heer zal terugkomen om de man uit de herberg te halen, dus is van toepassing op Christus, dat wij die in Hem zijn zorg moeten dragen voor anderen ben ik met je eens. Maar ik weet dat de Naaste Hij is Die mij barmharigheid heeft bewezen en niet de buurvrouw.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef: en tekenen des tijds?
wat voor tekenen?
elke tijd heeft zijn ellende gekend van oorlogen, kruistochten, aardbevingen, dodelijke ziektes etc....
meestal komt er daarna wel weer wat rust.....of bezinning...zie het als een golfbeweging....wat het leven is.
Hoe vaak moet het herhaald worden? Het gaat om het "bemoedigen" van de "ontmoedigden."
De kranten koppen niets anders dan ellende en het verspillen van deze wereld. Niemand heeft het antwoord op de problemen. Als we God niet zouden kennen, zouden we er moedeloos van worden. Jij geloofd niet in God dus moet jij je hoop vestigen op mensen, dat zij in staat zijn de problemen in de wereld op te lossen. Wel, dat zal niet gebeuren.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:je bezighouden met een evt. Eindtijd is pure tijdverspilling......volkomen zinloos.
richt je liever op het heden en leef zo goed mogelijk.

niemand weet iets van tevoren - ook niet wanneer je doodgaat.....zelfs de dag van morgen is onbekend.
sterker nog....ook deze dag kan anders verlopen dan dat je had ingepland.

zo gebruikt men de bijbel als Orakelboek.

Jezus zou trouwens 2000 jaar geleden al zijn terugkomen ---toen zijn generatie nog in leven was....ze zouden hem nog zien....zo is beloofd.
maar niets van dat alles.....en zo blijft men maar wachten....[een wachten op Godot i.m.o.]......en speculeren.... :(
leef je leven nu...elke dag heeft genoeg aan zichzelf.....soms meer dan genoeg.

en tekenen des tijds?
wat voor tekenen?
Er zijn mensen die wel weten wanneer ze doodgaan, misschien niet precies de dag of het uur, maar wel dat ze binnenkort dood gaan. Ik begrijp niet wat de Bijbel als orakelboek ermee te maken heeft, dat woord alleen al zegt iets over degene die het zo noemt, ik lees woorden als "domweg" en orakelboek en neem dat niet voor mijn rekening.
En dat men wacht is een tamelijk naieve conclusie van alle postings die spraken over toekomstverwachting en dat is geheel wat ander dan wachten of speculeren. Voor de rest cliché uitspraken waar ik niets mee kan.
callista

Bericht door callista »

[Modbreak Peter79: in je vorige post heb je duidelijk gemaakt dat je de visie van Special Angel niet deelt en de discussie over de eindtijd zinloos vindt. Dat is helder en on-topic.
Wat je in deze post zegt is een waarheid als een koe ("nooit met zekerheid zeggen"), maar off-topic en misschien ook nog op de persoon ("je wat nederiger op te stellen").
Probeer constructief en on-topic te reageren]

Wilsophie schreef:

Voor mij maakt het niets uit.
Als ik sterf ga ik naar de Heer en als Hij de Gemeente komt halen idem.
En daar zie ik naar uit heb ik gezegd. En of dat morgen is of over 20 jaar maakt mij niets uit.

Ik heb nu al een positie die mij uit deze wereld getrokken heeft en mij gezet heeft in de hemel als hemelburger.
.
ook dat kun je nooit met zekerheid zeggen.
het is maar afwachten.
misschien is het wel heel anders dan dat jij zeker denkt te weten.
het lijkt mij beter je wat nederiger op te stellen in dit opzicht.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
aar wil ik wel op reageren: "dat uitzitten" heb ik altijd wel moeite mee.

Op de tienerclub zei ik de tieners ook eens nadat ze protesteerden op een paaspreek die ik wilde meegeven: (een meid riep: "jaja, we weten wel dat Jezus voor ons gestorven is!") okee, en dan geloof je in Jezus. Ben je dan klaar. Hoef je op de wereld dan niets meer te doen?
De 2 munten spreken over de 2 daglonen en ook over de 2 dagen wanneer de Heer zal terugkomen om de man uit de herberg te halen, dus is van toepassing op Christus, dat wij die in Hem zijn zorg moeten dragen voor anderen ben ik met je eens. Maar ik weet dat de Naaste Hij is Die mij barmharigheid heeft bewezen en niet de buurvrouw.
Over de twee munten zijn wat speculaties inderdaad, maar inderdaad is de kern ervan dat Jezus de Barmhartige Samaritaan uitbeeld die ons red van de overval die de overste van de wereld op ons begaan heeft, waardoor we slachtoffers zijn geworden. Zoals Jezus ons verzorgd en in de gemeente heeft laten aansterken, zo dienen wij zijn voorbeeld te volgen. Ik had wel gedacht dat we hierin op één lijn zitten, toch zei ik het met opzet :)
Ik ga veel om met evangelischen uit de vol evangelische gemeente en kwam wel eens bij de baptisten. Soms krijg ik de indruk dat ze wel eens even uit het zicht raken dat we wel door moeten gaan met de naasteliefde in de praktijk te brengen en niet te veel moeten blijven hangen in het bezig houden met alle berichtgevingen over de eindtijd. Er zit ook een hoop speculatiefs onder. Eens bezocht ik een dienst van een Ouweneel. De broer van die bekende Ouweneel, die heel veel had gelezen en zijn theorie hield over waar we zitten en wat er zal gaan gebeuren in de eindtijd. Achteraf blijken dan zaken niet te kloppen als je het met anderen deelt en er hing wel een wat angstige sfeertje rondom zijn preek. Ik had wel zo iets van: "hoe het ook is, we moeten doorgaan en niet ons laten verlammen!"

Daarom kom ik er wel graag mee op de proppen. In het Youth for Christwerk hier plaatselijk waarin een heel team van vrijwilligers actief zijn, hebben we vorig jaar heel wat jongen een persoonlijke keuze voor Jezus zien maken. Sommigen hebben heel wat mee gemaakt. Iemand die zijn broer na zelfdoding moest missen en het verdriet er over nog niet verwerkt heeft. Een ander die in een pleeggezin is gekomen en niets meer hoeft te weten van zijn verslaafde echte ouders, die niet naar haar om hebben gekeken. Die mensen, daar doen we het voor. We gaan gewoon door.. :D
Laatst gewijzigd door Gaitema op 18 jan 2014, 15:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user_03

callista schreef:xxx
Nogal offtopic en beslist onnodige reactie.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:
Er zijn mensen die wel weten wanneer ze doodgaan, misschien niet precies de dag of het uur, maar wel dat ze binnenkort dood gaan.
ja, hehe......maar de meesten weten dat niet...dat zijn uitzonderingsgevallen....ernstige, ongeneeslijke ziektes, mensen die terminaal zijn... :(
de meesten gaan 's morgens nietsvermoedend de deur uit en komen nooit meer levend thuis b.v.
Ik begrijp niet wat de Bijbel als orakelboek ermee te maken heeft, dat woord alleen al zegt iets over degene die het zo noemt, ik lees woorden als "domweg" en orakelboek en neem dat niet voor mijn rekening.
allerlei zg. voorspellingen uit de Bijbel halen; meestal over zaken die al gebeurd zijn in de tijd waarin ze geschreven zijn....zoals in Openbaringen b.v.
in die tijd heerste een duidelijke eindtijdverwachting, wat ook sloeg op het einde van de Romeinse bezetting destijds o.a.
En dat men wacht is een tamelijk naieve conclusie van alle postings die spraken over toekomstverwachting en dat is geheel wat ander dan wachten of speculeren. Voor de rest cliché uitspraken waar ik niets mee kan.
prima, zo mag jij dat invullen.
Laatst gewijzigd door callista op 18 jan 2014, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user_03

Zoals ds. Tjeerd al schreef: de bijbel is geen puzzelboek.
(http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... puzzelboek)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Riemer schreef:
Gaitema schreef: Ja precies, je gooit alles op één hoop. Als we dat ook zo zien, dan zijn we zijn wederkomstdatum aan het vaststellen volgens jou. Dat vind ik irritant.
Je ziet nergens dat ik zeg dat jullie een datum aan het vaststellen zijn. Dat het irriteert kan dus komen omdat je iets leest wat er niet is. Niet nodig, bij jeuk gewoon krabben 8-) .
O ja :mrgreen:
Maar die oplossing beste Gaitema is totaal anders dan waar we het nu over hebben.
Is de oplossing als je ellende ziet "kijken in het boekje waar we zitten"?
Of is de oplossing: handen uit de mouwen, omzien naar de naaste en het Evangelie van de opgestane Heer verkondigen?
met
Ja, absoluut, maar dan nog kan het geen kwaad om het één en ander met elkaar te vergelijken.
Ik heb de bijbel niet nodig om te constateren dat deze wereld op een sneltreinvaart aan het kapot gaan is, door puur de berichtgevingen in de media te volgen. Het lezen van de bijbel lucht juist dan op. Dat is andersom redeneren 8-)
heb je al een keuze gemaakt!
Zo zitten we op één lijn en hierin ben ik het met je eens. Soms bespeur ik de nijging om angstvallig voor de komst van de dag van de Heer onze ene talent te begraven, het niet in te zetten en vervolgens wachten totdat Jezus die ene talent aan de echte werkers van Gods koninkrijk geeft.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat zou kunnen, maar het "advies" mij nederig opstellen zeggen altijd mensen die macht willen hebben over de ander ...want mijn "nederigheid" is immers niet te meten want het is een relatief begrip.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:

Dat zou kunnen, maar het "advies" mij nederig opstellen zeggen altijd mensen die macht willen hebben over de ander ...want mijn "nederigheid" is immers niet te meten want het is een relatief begrip.
nou, die visie is nieuw voor mij....en daar herken ik mij dan ook niet in... ;)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

In een volgend hoofdstuk wijst ds. Boersma de opvatting over het duizendjarig rijk af. Ook de visie op de bekering van het hele Israël in de eindtijd tracht hij te toetsen aan de Schrift. Paulus'' Romeinen 11 is geen profetie, maar slaat op het „thans", het heden der genade. Het verbond van Horeb ging over in het Nieuwe verbond (Jeremia 31). En de duizend jaren van Openbaring 20 moeten vanuit het totale verband symbolisch worden geïnterpreteerd.
Ik heb de link gelezen en hoewel ik niets heb met Lindsey is deze dominee net zo aanvechtbaar met zijn stelling over Romeinen 11 want het verbond van Horeb gaat helemaal niet over het nieuwe verbond en de duizend jaar zijn absoluut niet symbolisch, deze dominee Boersma is net zo ongeloofwaardig met zijn argumenten als meneer Hal Lindsey, het is zoiets als de "pot die de kachel verwijt". Jammer.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:
Wilsophie schreef:

nou, die visie is nieuw voor mij....en daar herken ik mij dan ook niet in... ;)
Volgens jouw post gaat het niet over een visie maar om een conclusie of advies om mij nederig op te stellen en nogmaals dat is een relatief begrip. Mocht je dat niet begrijpen dan is de vraag : "nederig opstellen" akkoord! Maar de vraag is ten opzichte van wie? Je kunt je eigen post toch wel verklaren? Mag ik hopen.
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef: Volgens jouw post gaat het niet over een visie maar om een conclusie of advies om mij nederig op te stellen en nogmaals dat is een relatief begrip.

Mocht je dat niet begrijpen dan is de vraag : "nederig opstellen" akkoord!
Maar de vraag is ten opzichte van wie?

Je kunt je eigen post toch wel verklaren? Mag ik hopen.
nou ja, dat hoop ik wel... ;)
ik denk n.l. dat niemand zeker kan weten of hij/zij in de hemel komt, om het maar kort te formuleren.....dat is toch niet aan ons?
dus enige terughoudendheid [nederigheid] lijkt mij wenselijk.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:
Wilsophie schreef: Volgens jouw post gaat het niet over een visie maar om een conclusie of advies om mij nederig op te stellen en nogmaals dat is een relatief begrip.

Mocht je dat niet begrijpen dan is de vraag : "nederig opstellen" akkoord!
Maar de vraag is ten opzichte van wie?

Je kunt je eigen post toch wel verklaren? Mag ik hopen.
nou ja, dat hoop ik wel... ;)
ik denk n.l. dat niemand zeker kan weten of hij/zij in de hemel komt, om het maar kort te formuleren.....dat is toch niet aan ons?
dus enige terughoudendheid [nederigheid] lijkt mij wenselijk.
O bedoel je dat. Dat vind ik triest want ik baseer mijn zekerheid op Romeinen 8 vers 38 o.a. en ik ga niet naar de hemel want ik ben nu reeds een hemelburger als wedergeborene in Christus Jezus en ik ben verzekerd dat....
Geen enkele terughoudendheid dus en ik geloof dat op grond van de Waarheid van de Bijbel en Gods belofte.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Riemer schreef:Er wordt al eeuwen geroepen dat het einde nabij is en in al die eeuwen werden exact dezelfde teksten gebruikt als men nu weer gebruik :)
Gaitema schreef:Dat gebeurde al onder de volgelingen van Jezus Riemer en de bijbel staat er niet voor Kats de flauwe kul er vol mee.
We behandelen de oudtestamentische Joodse wetten voor het overgrote deel als niet voor ons bestemd, maar voor het toenmalige volk Israel.
(Zelfs het huidige Israel, hoewel het zich als 'Joodse staat' beschouwt, hanteert geen oudtestamentische wetten voor zijn rechtspraak.)
Kunnen we dan de Bijbelse profetieën en eindtijdverwachtingen niet ook als niet voor ons bestemd beschouwen?
Kunnen delen van de Bijbel niet simpelweg bestemd zijn voor toenmalige lezers?
Gaitema schreef:Het evangelie biedt de verklaring voor alle problemen die er zijn.
??

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema

Bericht door Gaitema »

In de zin van: "de wereld kent haar problemen en daarvoor niet voldoende oplossingen, maar God zij dank komt Jezus terug en maakt alles nieuw."
Dus niet iets van alleen de eerste christenen. Anders zouden we in deze tijd weer moedeloos kunnen worden. Ook wij zien uit naar die Messias.