Dat zijn we eens.Peter79 schreef:Dus: man staat tegenover vrouw als hoofd tegenover lichaam. Dan is dus de vrouw het lichaam van de man.
De gemeente kan nooit de bruidegom zijn. Christus is de bruidegom. Maar hun verhouding wordt besproken, dan is Christus het hoofd en de gemeente het lichaam. Net als in het huwelijk van mensen van vlees en bloed. Samen zijn zij één vlees, dat betekent niet dat de vrouw dan behalve bruid ook bruidegom is. Nee.
Ik denk zelf altijd een beetje aan de Franse taal of de Duitse taal, waain je mannelijk en vrouwelijke lidwoorden hebt en Le is mannelijk en la is vrouwelijk en in alle gevallen is dat wat omhult is la dus vrouwelijk even kijken of ik het goed zeg. Le café dans la tasse.
La Lune et le soleil . le thé dans la tasse. Dus het vrouwelijk omvat het mannelijke.
En dat de Gemeente wordt voorgesteld als vrouwelijk maar zelfstandig op zou groeien tot een volwassen man doet aan dit gegeven niets af.
De maan wordt beschenen door de zon en de maan is zo vrouwelijk als het maar zijn kan.
In het Duits is dat verkeerd namelijke die Sonne en der Mond, maar de Duitsers hadden het wel vaker mis.
Begrijp je dan ook dat de Schepper Zich verhoudt tot moeder aarde als mannelijk en vrouwelijk want de Man plant het zaad in de aarde en zo ontstaat er nieuw leven.
Als je zo leest wat Paulus over verhoudingen schrijft dan komt het woord bruid of bruidegom niet eens in je op en Paulus noemt die woorden ook nergens en als er één apostel zou moeten openbaren dat de Gemeente als verborgenheid de bruid blijkt te zijn dan was dat Paulus wel, maar Paulus kent als geen ander de bestemming van de 12 stammen, en voegde Romeinen 9, 10 en 11 tussen de hoofdstukken 8 en 12.