Over sterfelijkheid en dodenrijk

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
robert75
Man/Vrouw: M

Re: Over sterfelijkheid en dodenrijk

Bericht door robert75 »

Daar kan ik het niet mee eens zijn, Ten eerste ik geloof niet in een eeuwige ziel. Er zijn tal van verzen uit de Bijbel die dat bevestigen.

Ps 33:18 Zie, het oog van de HEERE is over wie Hem vrezen, op hen die op Zijn goedertierenheid hopen,
19 om hun ziel te redden van de dood en hen in het leven te behouden, wanneer er honger is.

Ps 56:14 Want U hebt mijn ziel gered van de dood, – hebt U niet mijn voeten voor struikelen behoed? – zodat ik voor Gods aangezicht zal wandelen in het licht van de levenden.

Ps 116:8 Ja, U, HEERE, hebt mijn ziel immers gered van de dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van struikelen.

Jak 5:20 weet dan dat hij die een zondaar van zijn dwaalweg doet terugkeren, een ziel zal redden van de dood en een menigte van zonden zal bedekken.

Om even wat verzen te geven, En er staan er nog wel een aantal in.

En die gelijkenis interpreteer ik dan anders, En niet dat Jezus liegt, Hij spreekt uiteraard de waarheid. Maar die heeft niets met het dodenrijk te maken, Maar met verlossing.

Die rijke man was gekleed in purper, Als een Koning, Als een Priester. Die stelde dus een schriftgeleerde voor.
Lazarus stelde een heiden voor. De vroegere Joden waren geroepen als licht onder de Heidenvolken, Ze moesten het Woord van God brengen. Maar dat deden ze niet.
Vandaar de broodkruimels die van de tafel vielen. Brood is het symbool voor het Woord van God. Een mens leeft niet van brood alleen, Maar van ieder Woord wat uit de mond van God komt.

De heidenen moesten tevreden zijn met de spirituele kruimels die ze mee kregen, Ze kregen kleine beetjes van het Woord van God, En niet alles...Die Schriftgeleerden waren ontzettend hypocriet. Die dachten dat ze al verlost waren uit het feit ze Joden waren, En dat de heidenen geen enkele erfdeel zouden kunnen ontvangen. Christus daarentegen laat dus zien in deze gelijkenis dat Verlossing niet komt door persoonlijke status, Of door Joods zijn, Maar uit genade. Christus draaide het gezichtspunt van de Schriftgeleerden totaal op zijn kop. Christus heeft gezegd: Noem niemand je Vader als alleen God die in de Hemel is. Maar de Joden noemde Abraham Vader. Daar had Jezus dan ook een twistgeprek over. En hij laat dus zien, Dat Abraham ze niet kan redden, Daarom plaatste hij Lazarus op de schoot van Abraham, Die dus verlost was. En de rijke man kwam in de hel, Die dus was veroordeeld.

En vervolgens zegt Jezus. Als je de profeten niet geloofd zul je zelfs niet overtuigd zijn als iemand uit de doden wordt opgewekt. Wat die even later dus bewees door een echte Lazarus op te wekken. Waarmee hij de hypocrisie van de toenmalige Schriftgeleerden openbaarde.
Want ze waren zo erg dat ze zelfs Lazarus wilde doden. In plaats van dat ze dus tot geloof zouden komen, door het wonder die Christus deed.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

robert75 schreef: Pred 9:5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten.
Er is mij geleerd dat Prediker niet geloofde in een leven na de dood, dus met deze tekst kan ik dan geen juiste aannames maken over wat er met de geesten na de dood gebeurd.

Verder is één duidelijk stukje onderwijs van Jezus zelf heel belangrijk in deze discussie:
Johannes 5:24-25

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.
Kijk, hier staat het. De doden komen pas tot leven in de tijd die "toen" nog komen moest. "En het is nu al zo ver" slaat op een ieder die toen al naar Jezus kon luisteren. Echter de genen die voor Hem gestorven waren en niet die kans hebben gehad, krijgen het van Jezus te horen als Hij afdaalt in het dodenrijk. Je kan wel denken: "ze waren al in de hemel", maar dat waren ze niet, als doden die nog tot leven gewekt moesten worden door het evangelie van Jezus.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Het dodenrijk is het gebied waar zowel de gelovigen van het oude verbond en alle ongelovigen wachten op het oordeel op de Jongste Dag, zij zullen allen opstaan ten leven, maar daarna volgt er een oordeel over deze groepen mensen.
De enige uitzondering is de Gemeente die met Christus al is opgestaan uit de dood en zij worden niet geoordeeld en wachten ook niet op de Jongste Dag, maar zij gaan na hun sterven daarnaar toe waar zij al waren namelijk hemelburgers en hun lichaam wordt aan de aarde toevertrouwd tot de opname van de Gemeente volgt en zij verschijnen voor de Rechterstoel van Christus waar zij niet geoordeeld worden, maar beloond.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Het dodenrijk is het gebied waar zowel de gelovigen van het oude verbond en alle ongelovigen wachten op het oordeel op de Jongste Dag, zij zullen allen opstaan ten leven, maar daarna volgt er een oordeel over deze groepen mensen.
De enige uitzondering is de Gemeente die met Christus al is opgestaan uit de dood en zij worden niet geoordeeld en wachten ook niet op de Jongste Dag, maar zij gaan na hun sterven daarnaar toe waar zij al waren namelijk hemelburgers en hun lichaam wordt aan de aarde toevertrouwd tot de opname van de Gemeente volgt en zij verschijnen voor de Rechterstoel van Christus waar zij niet geoordeeld worden, maar beloond.
Je vergeet de Joden, want zo belooft God veelvuldig dat hij heel Israël zalig zal maken en heel Israël zal vergeven.
Wanneer Jezus Zijn Bruid (Israël en niet de gemeente) zal ophalen na de grote verdrukking, dan zullen alle profetieën van de Profeten als Ezechiel en Jesaja en Jeremia aangaande Israël in vervulling gaan.
Jezus komt namelijk terug als de Leeuw van Juda naar Jeruzalem, niet voor de gemeente maar voor Israël.

Christenen worden al eerder opgenomen tijdens de Opname in de lucht in de wolken.

Zacharia 12
9 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik zal zoeken te verdelgen alle heidenen, die tegen Jeruzalem aankomen.
Denk aan de wereld die steeds vijandiger wordt tav Israël.

10 Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
God Zelf zal Zijn geest van genade uitstorten over Israël zodat heel Israël Jezus zal herkennen maar ook erkennen als de lang verwachte Messias.

Ezechiel 20
42 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, wanneer Ik u op het grondgebied van Israël breng, in het land waarover Ik Mijn hand opgeheven heb om het aan uw vaderen te geven.
43 Daar zult u dan denken aan uw wegen en aan al uw daden waarmee u uzelf verontreinigd hebt. U zult van uzelf walgen vanwege al uw slechte daden, die u gedaan hebt.
44 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, wanneer Ik omwille van Mijn Naam met u niet zal doen overeenkomstig uw slechte wegen en uw verdorven daden, huis van Israël, spreekt de Heere HEERE.

Ook Ezechiel 32 en Ezechiel 37 zullen dan in vervulling gaan, wat duidelijk de vergeving uit blijkt die Israël van God krijgt.
Alle doden uit Ezechiel 37 zullen door God tot leven worden gebracht en ze zullen Jezus prijzen, heel Israël.

Romeinen 11
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
Israël wordt dus zalig wanneer Jezus terug komt naar Jeruzalem, zal Hij alle goddeloosheid van de Joden wegnemen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:Daar kan ik het niet mee eens zijn, Ten eerste ik geloof niet in een eeuwige ziel. Er zijn tal van verzen uit de Bijbel die dat bevestigen.

Ps 33:18 Zie, het oog van de HEERE is over wie Hem vrezen, op hen die op Zijn goedertierenheid hopen,
19 om hun ziel te redden van de dood en hen in het leven te behouden, wanneer er honger is.

Ps 56:14 Want U hebt mijn ziel gered van de dood, – hebt U niet mijn voeten voor struikelen behoed? – zodat ik voor Gods aangezicht zal wandelen in het licht van de levenden.

Ps 116:8 Ja, U, HEERE, hebt mijn ziel immers gered van de dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van struikelen.

Jak 5:20 weet dan dat hij die een zondaar van zijn dwaalweg doet terugkeren, een ziel zal redden van de dood en een menigte van zonden zal bedekken.

Om even wat verzen te geven, En er staan er nog wel een aantal in.
Als je gelijk zou hebben Robert, waarom zou God dan ernstig zwaar waarschuwen voor doden te raadplegen? Immers volgens jou stelling zijn dezen weg.
Deuteronomium 18
11 die bezweringen doet, die een dodenbezweerder of een waarzegger raadpleegt, of die bij de doden onderzoek doet.

Leviticus 20:27
27 Wanneer een man of een vrouw in verbinding staat met de geest van een dode, of een waarzegger is, moeten zij zeker ter dood gebracht worden. Men moet hen met stenen stenigen. Hun bloed rust op henzelf.

Jesaja 8:19
19 Wanneer zij dan tegen u zeggen: Raadpleeg de geesten van doden, en waarzeggers met hun gelispel en geprevel – zeg dan:Moet een volk zijn God niet raadplegen? Moet men voor de levenden de doden raadplegen?

Als ziel weg zou zijn in diepe slaap totdat Jezus wederkomt, dan zouden deze waarschuwingen toch volledig onnodig zijn?

En die gelijkenis interpreteer ik dan anders, En niet dat Jezus liegt, Hij spreekt uiteraard de waarheid. Maar die heeft niets met het dodenrijk te maken, Maar met verlossing.
Inderdaad ik ken de strekking van de gelijkenis eveneens Robert, maar Jezus onthult daarin wel zaken over het dodenrijk die op waarheid berusten lijkt me zo.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
robert75

Bericht door robert75 »

Gaitema schreef:Er is mij geleerd dat Prediker niet geloofde in een leven na de dood, dus met deze tekst kan ik dan geen juiste aannames maken over wat er met de geesten na de dood gebeurd.Verder is één duidelijk stukje onderwijs van Jezus zelf heel belangrijk in deze discussie:
Ja maar hoe wil je kijken naar de dood? Kijk je naar de dood met een menselijke bril, Of kijk je naar de dood zoals God de dood zou zien?
Christus keek niet met een menselijke bril , Maar met een Goddelijke betekenis. Wat is dood zijn voor God? Voor God zelf heeft dood niet die betekenis zoals wij het begrip dood begrijpen. Voor God zijn wij nooit echt dood, Als hij wil kan hij ons ook gewoon tot leven wekken. Dood zijn bestaat volgens menselijk begrip niet bij God.

Christus vergeleek de dood toestand met de slaap, Alsof we slapen. Zoals hij dat deed toen hij de dochter van Jaïrus tot leven wekte.
Zijn apostelen deden hem zelfs uitlachen omdat ze dood was, Maar Christus zei: Ze is niet gestorven maar ze slaapt.

Mat 9:23 Toen Jezus in het huis van de leidinggevende kwam, en de fluitspelers en de misbaar makende menigte zag,
24 zei Hij tegen hen: Vertrek, want het meisje is niet gestorven, maar het slaapt. En zij lachten Hem uit.

Dus moet je nagaan, Dat ze hem deden uitlachen.
Bij de opwekking van Lazarus deed Christus dat ook.

Joh 11:11 Dit sprak Hij, en daarna zei Hij tegen hen: Lazarus, onze vriend, slaapt, maar Ik ga naar hem toe om hem uit de slaap op te wekken.
12 Zijn discipelen dan zeiden: Heere, als hij slaapt, zal hij gezond worden.
13 Maar Jezus had over zijn dood gesproken, terwijl zij dachten dat Hij over de natuurlijke slaap sprak.
14 Toen zei Jezus dan openlijk tegen hen: Lazarus is gestorven.

Ook hier vergelijkt Christus de dood met de slaap. Dus de menselijke dood is niet de dood bij God zoals wij begrijpen. We kunnen daarentegen wel dood zijn door de zonde en de overtreding. Zoals Efeze 2:1, En 2:4,6 ons uitlegt.

Ef 2:1 Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden,

Ef 2:4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft,
5 ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden –
6 en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus,

Oftwel met andere woorden. Menselijk dood kunnen we bij God niet zijn, Dat is voor God het zelfde als slaap..
We kunnen wel dood zijn door overtreding en zonde. Ik denk dat je die vers uit Johannes 5 ook op die manier moet lezen.
Christus kwam in een zondige wereld, Dus een wereld die eigenlijk dood is, Maar door zijn Woord heeft hij ons levend gemaakt. Bevrijd uit de zonde, Dus uit de dood. Zoals Johannes 5 dus denk ik zegt.

en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Behoort het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus en die 5 broers ( let op de 5 ) tot de gelijkenissen over het koninkrijk?
Is het een gelijkenis?
robert75

Bericht door robert75 »

ericjan schreef:Als ziel weg zou zijn in diepe slaap totdat Jezus wederkomt, dan zouden deze waarschuwingen toch volledig onnodig zijn?
Nou dat denk ik dus juist niet. Geesten en spoken bv is spiritisme. En om te verduidelijken, Ik geloof niet in spoken en geesten. miljoenen mensen tegenwoordig wel.
In het boek Job, Hoofdstuk 7 vinden we bv de volgende vers:

9 Een wolk vergaat en verdwijnt;
zo komt degene die in het graf neerdaalt, er niet weer uit omhoog.
10 Hij keert niet meer terug naar zijn huis,
en zijn woonplaats kent hem niet meer.

Iemand die neergedaald is in het graf, Volgens deze vers Komt daar niet uit omhoog, En hij keert niet terug naar zijn huis.

Nu stel dat dat waar is. Wat ik geloof.
Wat doet dat bv met de leer van klopgeesten? Wat doet dat met het geloof dat er mensen zijn die beweren een geest in huis te hebben die daar vroeger 100 jaar geleden gewoond zou hebben?
Hoe vaak hoor je die verhalen niet. Dat die leer dus niet kan kloppen. Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat mensen die beweren dat soort zaken mee te maken allemaal liegen of fantaseren. Dat zou ik niet zeggen.
Maar het is niet dat gene wat ze denken wat het is. Dus je moet heel goed weten welke krachten er werkzaam zijn als je dus dat soort activiteiten in je huis zou hebben. Zijn dat spirituele krachten, Of zullen dat demonische krachten zijn?
Want geen wonder zelfs de satan doet zich voor als een engel van het licht (2 Kor 11:14)
Het kunnen dus ook demonische krachten zijn die zich voordoen als spoken en geesten. Dus pas op met wat doet!

En daarom moet je je nooit bezig houden met dodenbezwering of geesten en spokencommunicatie.
En wat doet de wereld vandaag de dag? Spookhuizen bezoeken, En dan willen ze communiceren met de doden. Maar volgens de Bijbel weten de doden niets, Dus waar zullen ze mee te maken hebben? Met geesten of demonen.
Daarom moet je dat niet doen, En verbied God ons dat terecht.
Casper het vriendelijke spookje in je huis moet nog kunnen, Maar een demon wil je natuurlijk niet hebben.
Piebe

Bericht door Piebe »

Sanne schreef:
Piebe schreef: Bovendien was hij niet de eerste, want Lazarus werd eerder opgewekt, nota bene door Jezus zelf, zie Joh 12,1,
Het klopt dat Jezus niet de eerste was die een opstanding kreeg uit de dood. In het OT staan ook al enige verslagen vermeld over personen die werden opgewekt. Maar deze kregen allemaal een opstanding op aarde. Jezus was de eerste die was opgewekt met een geestelijk lichaam en naar de hemel ging.- Zie 1 Korinthiers 15:20-23 en 42-44.

Jezus heeft die heilige plaats ingewijd. Hij ging als eerste. A.h.w. door het gordijn en dat is een afbeelding van zijn vlees. zie Hebr.10:19,20. Het gordijn in de tempel scheurde trouwens ook letterlijk toen Jezus stierf.
Beetje jammer dat je maar 1 zinnetje citeert uit mijn reactie van vanochtend, want je deed een claim die ik grondig heb weerlegd. Ik hoop dat je er i.i.g. over nadenkt, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Het dodenrijk is het gebied waar zowel de gelovigen van het oude verbond en alle ongelovigen wachten op het oordeel op de Jongste Dag, zij zullen allen opstaan ten leven, maar daarna volgt er een oordeel over deze groepen mensen.
Je vergeet de Joden, want zo belooft God veelvuldig dat hij heel Israël zalig zal maken en heel Israël zal vergeven.
Wanneer Jezus Zijn Bruid (Israël en niet de gemeente) zal ophalen na de grote verdrukking, dan zullen alle profetieën van de Profeten als Ezechiel en Jesaja en Jeremia aangaande Israël in vervulling gaan.
Jezus komt namelijk terug als de Leeuw van Juda naar Jeruzalem, niet voor de gemeente maar voor Israël.
Zelf sta ik er anders in wat de mensen van voor de dood. Ten eerste staat hier: "de gelovigen van het oude verbond, samen met de ongelovigen." Wat voor nut had het dan dat Jezus het evangelie bracht in het dodenrijk? Geen enkele namelijk. Dat zou toch niet zo zijn. Ik geloof dat de genen die in het dodenrijk het evangelie aannamen, erdoor ook naar de hemel gingen, zoals de misdadigers naast Jezus aan het kruis. De graven braken ook open toen Jezus stierf en de doden stonden uit de dood op daar.
Matteüs 27:50-53

50 Nog eens schreeuwde Jezus het uit, toen gaf hij de geest. 51 Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën, en de aarde beefde en de rotsen spleten. 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Verder te bedenken , een voorbeeld:
ik ken het verhaal van Joop Gottmers. Drugsbaron en vechtersbaas die tot bekering komt in een tijd dat hij zichzelf van het leven wilde beroven. Door een evangelist werd hij op het pad van Jezus gebracht. Wat als deze evangelist hem nu niet het evangelie had aangereikt? Hij zou zonder Jezus gestorven zijn!
Zo is het lot van velen geweest voor de tijd dat Jezus stierf aan het kruis. Ze leefden op aarde in zonden en werden niet door het evangelie van Jezus verlost, "omdat het evangelie er voor hen nog niet was".
Deze mensen kregen de kans toen Jezus het evangelie verkondigde, tijdens de drie dagen dat Hij in het dodenrijk aanwezig was.

Het schapen en bokkenoordeel gaat overigens over ons allemaal. We moeten niet denken dat we daar niet voor de dag hoeven te komen. Immers als je echt Jezus volgt, dan geef je ook Zijn broeders en zusters wat ze nodig hebben. Als je dat niet doet, is dat het bewijs dat je geen levend geloof hebt. Jezus houdt er wel rekening mee dat we nog slechts ten dele geven.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 15 feb 2014, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
ericjan schreef:Als ziel weg zou zijn in diepe slaap totdat Jezus wederkomt, dan zouden deze waarschuwingen toch volledig onnodig zijn?
Nou dat denk ik dus juist niet. Geesten en spoken bv is spiritisme. En om te verduidelijken, Ik geloof niet in spoken en geesten. miljoenen mensen tegenwoordig wel.

Iemand die neergedaald is in het graf, Volgens deze vers Komt daar niet uit omhoog, En hij keert niet terug naar zijn huis.
Maar voor wie zijn dan al de woningen die Jezus bereid in Johannes 14?
1 Laat uw hart niet in beroering raken; u gelooft in God, geloof ook in Mij.
2 In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken.

Begrijp ik het juist dat voor jou de hemel dan ook nog niet gevuld is met geredde zielen?
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Zelf sta ik er anders in wat de mensen van voor de dood. Ten eerste staat hier: "de gelovigen van het oude verbond, samen met de ongelovigen." Wat voor nut had het dan dat Jezus het evangelie bracht in het dodenrijk? Geen enkele namelijk. Dat zou toch niet zo zijn. Ik geloof dat de genen die in het dodenrijk het evangelie aannamen, erdoor ook naar de hemel gingen, zoals de misdadigers naast Jezus aan het kruis. De graven braken ook open toen Jezus stierf en de doden stonden uit de dood op daar.
Zo zie ik het ook !
robert75

Bericht door robert75 »

ericjan schreef:
robert75 schreef:

2 In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken.

Begrijp ik het juist dat voor jou de hemel dan ook nog niet gevuld is met geredde zielen?
Die woningen zijn voor mensen die in hem geloven, Zoals vers 1 ons verteld, U gelooft in God, Geloof ook in mij. In het huis van mijn Vader zijn vele woningen.
En vers 3 verteld ons vervolgens wanneer wij die woningen zouden kunnen bewonen. Namelijk als Christus terug komt.

3 En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.

Wanneer gebeurd dat dus, Als Christus terugkomt.

En ja er zijn mensen in de Hemel, Wie en hoeveel precies dat staat niet in de Bijbel. We weten Henoch, Elia, Mozes en verder de heiligen die naar de Hemel gingen toen Christus aan het kruis stierf, Wie dat waren dat weten we niet, Daar kunnen we alleen maar over speculeren. En dit gegeven spreekt natuurlijk het idee tegen dat Christus de eerste was die bekleed werd met een Geestelijk lichaam. Want er waren al mensen opgenomen in de Hemel voor de opstand.
Dus die mensen waren al voor de opstand van Christus bekleed met een Geestelijk lichaam, gevormd naar het lichaam van Christus waar wij allemaal naar gevormd worden. Dus iets klopt er niet aan dat idee dat Christus de eerste zou zijn geweest.

En ja, Wat is precies een ziel?
Als je bv de Statenvertaling 77 erbij pakt dan lezen we in Genesis 2:7

En de HEERE God had de mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

In de nieuwe vertalingen is het woord ziel vervangen door wezen, En persoonlijk vind ik ziel een betere vertaling, Maar dat even terzijde.
Wat leert deze vers ons nu, Dat er 2 noodzakelijkheden zijn om een levende ziel te vormen. Namelijk lichaam en levensadem, Want alzo werd de mens tot een levende ziel. Dus alleen een lichaam, en levensadem kan een ziel laten leven. Als je sterft verdwijnt je levensadem, en dus sterft ook je ziel.

Maar tegenwoordig staat er wezen in plaats van ziel. En het ligt er maar aan waar je voorkeur ligt, Ik persoonlijk vind deze vertaling iets beter. Het zegt ons niet alleen iets over de toestand van de ziel, Maar de menselijk drie-eenheid wordt hier ook duidelijk vermeld. Mensen zijn geschapen naar Gods evenbeeld, Als God bestaat uit een drie-eenheid, Wat ik geloof, Vader, Zoon, Heilige Geest. Dan bestaan mensen ook uit een drie-eenheid, Want we zijn naar Gods evenbeeld geschapen. En de menselijke drie-eenheid bestaat uit een lichaam, Adem en ziel. En je moet ze alle drie hebben om te kunnen leven.

Ook staat in Prediker 12 dat als de mens sterft jouw lichaam tot stof wordt, Want stof gijt zei en tot stof zult gij wederkeren. En je geest gaat terug naar God van wie je het hebt gekregen.

6 voordat het zilveren koord verwijderd wordt
en de gouden oliehouder verbrijzeld,
de kruik bij de bron stukgebroken wordt
en het rad bij de waterput verbrijzeld,
7 het stof terugkeert naar de aarde zoals het was,
en de geest terugkeert
tot God, Die hem gegeven heeft.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan

Mooie vraag.
Welke hemel bedoel je Ericjan? Er zijn er 3 en in de Koran zijn er 7, maar ik geloof de Bijbel met 1 hemel als de plaats van God en dan de geschapen sterrenhemel en de hemel waar de vogels vliegen. Totaal drie dus. Geen 7.
En wat zijn geredde zielen?
Weet je wanneer de Here Jezus heen ging om een plaats te bereiden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Die woningen zijn voor mensen die in hem geloven, Zoals vers 1 ons verteld, U gelooft in God, Geloof ook in mij. In het huis van mijn Vader zijn vele woningen.
En vers 3 verteld ons vervolgens wanneer wij die woningen zouden kunnen bewonen. Namelijk als Christus terug komt.

3 En als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben.

Dan zou het te laat zijn want Christus komt veel eerder de gelovigen ophalen dus dat zou niet kloppen.
Jezus ging op de dag van Zijn opstanding nog voor men Hem mocht aanraken om aanstellingen te ontvangen van de Vader en deze woningen te bereiden.

Verteld moet zijn vertelt. Met een t. :oops:
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

We weten Henoch, Elia, Mozes en verder de heiligen die naar de Hemel gingen toen Christus aan het kruis stierf, Wie dat waren dat weten we niet, Daar kunnen we alleen maar over speculeren. En dit gegeven spreekt natuurlijk het idee tegen dat Christus de eerste was die bekleed werd met een Geestelijk lichaam. Want er waren al mensen opgenomen in de Hemel voor de opstand.
Dus die mensen waren al voor de opstand van Christus bekleed met een Geestelijk lichaam, gevormd naar het lichaam van Christus waar wij allemaal naar gevormd worden. Dus iets klopt er niet aan dat idee dat Christus de eerste zou zijn geweest.
Christus was de Eerste van een nieuwe schepping en was de Eerst die werd wedergeboren en er was niemand voor Hem opgestaan uit de dood en uitermate verhoogd.
OOk Elia en Mozes niet. De Bijbel leert duidelijk dat niemand voor Jezus Christus ten hemel is gevaren en er was niemand die de Heilige Geest ontving voordat Christus dat ontving, want voordien was het onmogelijk.
De Bijbel zegt expliciet: "opdat Hij in alles de Eerste zou zijn" en dat klopt absoluut.
Ik begrijp niet dat je zegt dat er iets niet klopt aan een idee dat Christus de Eerste zou zijn.

Er was niemand in de hemel opgenomen voor de opstanding. Dat er een positie was voor de OT gelovigen zoals Henoch en Elia en Mozes, geheel tot je dienst.
Maar de Gemeente wordt exclusief genoemd als hemelburgers en Mozes en Elia en Henoch nemen een bijzonder uitzonderlijke positie in zoals de Gemeente van Eerstgeborenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Robert,

Mijn ouders dachten vanuit de Hervormde kerk hetzelfde als jij volgens mij, maar hoe plaats je deze teksten dan?

Lukas 23
41 En wij toch rechtvaardig, want wij ontvangen straf overeenkomstig wat wij gedaan hebben, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42 En hij zei tegen Jezus: Heere, denk aan mij, als U in Uw Koninkrijk gekomen bent.
43 En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.

De misdadiger werd vergeven alleen maar doordat deze Jezus erkende als de Koning en zou nog die dag met Jezus in de hemel zijn.
Jezus zegt hier niet, u zult wanneer ik terug kom met mij in de hemel zijn.

Genesis 35
18 En het gebeurde, toen haar ziel het lichaam verliet, want zij stierf, dat zij hem de naam Ben-oni gaf. Zijn vader gaf hem echter de naam Benjamin.
Hier verlaat de ziel toch echt het lichaam, de ziel leeft en het lichaam sterft.

2 Korintiers 4:16
16 Daarom verliezen wij de moed niet; integendeel, ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd.

2 Kointhe 12:4
2 Ik ken namelijk een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet; of buiten het lichaam, ik weet het niet; God weet het – dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen.
4 dat hij werd opgenomen in het paradijs en onuitsprekelijke woorden heeft gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken.

Maar ook Marcus 9 inderdaad
4 En aan hen verscheen Elia met Mozes en zij spraken met Jezus.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Er was niemand in de hemel opgenomen voor de opstanding. Dat er een positie was voor de OT gelovigen zoals Henoch en Elia en Mozes, geheel tot je dienst.
Maar de Gemeente wordt exclusief genoemd als hemelburgers en Mozes en Elia en Henoch nemen een bijzonder uitzonderlijke positie in zoals de Gemeente van Eerstgeborenen.
Waar komen Elia en Mozes dan vandaan als ze niet zijn opgestaan uit de dood en niet vanuit de hemel zijn afgedaald?

Lukas 13 laat toch zien dat Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zijn?
28 Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zult zien, maar u buitengeworpen.
robert75

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:

Dan zou het te laat zijn want Christus komt veel eerder de gelovigen ophalen dus dat zou niet kloppen.
Jezus ging op de dag van Zijn opstanding nog voor men Hem mocht aanraken om aanstellingen te ontvangen van de Vader en deze woningen te bereiden.

Verteld moet zijn vertelt. Met een t. :oops:
Dat kan niet wat jij nu beweerd, Daar is Paulus heel erg duidelijk in de 1e brief aan de Thessalonicenzen, Hoofdstuk 4

15 Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan.
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.
18 Zo dan, troost elkaar met deze woorden.

Paulus zegt duidelijk dat de doden die in Christus zijn de eerste zijn, Daarna de levenden. En niet eerst de levenden en dan pas de doden, Zoals jij beweert.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef: Er was niemand in de hemel opgenomen voor de opstanding. Dat er een positie was voor de OT gelovigen zoals Henoch en Elia en Mozes, geheel tot je dienst.
Waar komen Elia en Mozes dan vandaan als ze niet zijn opgestaan uit de dood en niet vanuit de hemel zijn afgedaald?

Lukas 13 laat toch zien dat Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zijn?
28 Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zult zien, maar u buitengeworpen.
Ze komen uit de hemel , maar dat wil niet zeggen dat ze onder het oude verbond behoorden bij de Eerstgeborenen van een nieuwe Schepping want daarvan is Christus de Eerstgeborene.
De OT gelovigen wachten niet in de hemel maar in de schoot van Abraham en daar is geen gejammer hoor. Daar is het prima vertoeven.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

at kan niet wat jij nu beweerd, Daar is Paulus heel erg duidelijk in de 1e brief aan de Thessalonicenzen, Hoofdstuk 4

15 Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan.
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.
18 Zo dan, troost elkaar met deze woorden.

Paulus zegt duidelijk dat de doden die in Christus zijn de eerste zijn, Daarna de levenden. En niet eerst de levenden en dan pas de doden, Zoals jij beweert.
Hier gaat het niet over plaats bereiden, hier gaat het over opname van de Gemeente waar de doden gestorven in Christus ons voorgaan.
iK BEGRIJP je niet. Een plaats bereiden zoals JOhannes zegt is heel wat anders dan het geheimenis wat Paulus openbaart t.a.v. de Gemeente. We tellen immers vele jaren later.
robert75

Bericht door robert75 »

Maar natuurlijk niet Wilsophie, Er is geen geheime opname.
Zoals Christus ons duidelijk uitlegt bij de gelijkenis van de tarwe en het onkruid. Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.

Laat ze allebei opgroeien tot de oogsttijd. En deze vergelijking doet Christus helemaal uitleggen, De oogstijd is de voleinding van de wereld, Dus beide blijven tot de voleinding van de wereld.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Beperk je even tot het onderwerp want de gelijkenissen die je nu aanhaalt gaan over andere zaken. Probeer te antwoorden op mijn antwoord op jouw stelling en ga niet over tot iets geheel anders.
robert75

Bericht door robert75 »

Dat doe ik toch? Dit was toch jouw stelling?

Daar geef ik antwoord op met Bijbelverzen. Vervolgens beweer jij dat dat wat anders is, Nu kan ik vragen onderbouw dan je stelling.