Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Piebe

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Piebe »

Het volmaakte is Christus (Heb 7,28) en het nieuwe verbond.
HarryK
Man/Vrouw: M

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:Het volmaakte is Christus (Heb 7,28) en het nieuwe verbond.
Christus en het nieuwe verbond waren er al voordat er ook maar sprake was van tongentaal.
Dan zal tongentaal dus hebben moeten verdwijnen voordat het bestond?
Lijkt me niet te kloppen.
Psalm 1:1
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Gaitema schreef:Wel is het zo dat de bijbel als toetsmiddel heel handig is. Is echter een openbaring ook in overeenstemming met wat in de bijbel staat, dan kan je dat ook als toetsmiddel gebruiken.
Dit vind ik gevaarlijker, want het toetsmiddel is het Woord van God in de bijbel en niet een profetie. Wanneer de profetie in lijn is met wat de bijbel zegt en uitkomt dan kan deze van God afkomstig zijn. Mijn ervaring met profetie is dat God juist vaak bijbel-citaten gebruikt daarvoor.
Gaitema schreef:Als deze openbaring van een recentere datum is, dan kan het ook zuiverder zijn, omdat de bijbels vol staan met vertaalfouten.
Dit gaat mij persoonlijk iets te ver, maar ik vertrouw er volledig op dat God Zijn Woord in onze Staten Vertaling juist naar ons heeft overgebracht zoals Hij wilde. Waarom SV? Omdat deze woordelijk 1 op 1 uit de grondtaal is vertaald.
Dit wat je zegt komt vanwege het protestantse dogma dat de bijbel zelf het Woord van God is.
Maar niet de bijbel is het Woord van God, maar het Woord dat God de Vader zelf met zijn Heilige Geest door Jezus heen tot ons spreekt is het Woord van God. Het heet niet voor niets het Woord van God. God laat zich niet vangen door een boekwerk, niet in een kerk, niet in één mens of een engel, niet in een ritueel, niet in een beeld, nergens niet in. God is vrij en spreekt vrijuit.
Klopt, maar nooit tegen Zijn Woord in de bijbel in en daarmee is het dus een toetsmiddel.
Dus wanneer hetgeen gesproken wordt niet conflicteert met hetgeen in onze bijbel staat (Woord va God) dan is het gesprokene afkomstig van de Heilige Geest en dus OOK het Woord van God. Als het niet in lijn is met de bijbel is het NIET het Woord van God en is het niet afkomstig van de Heilige Geest.
Gaitema schreef:Als deze openbaring van een recentere datum is, dan kan het ook zuiverder zijn, omdat de bijbels vol staan met vertaalfouten.
Dit gaat mij persoStel je nu de moslims voor die Jezus in hun dromen zien verschijnen en Hij zegt tot hen dat Hij de Messias is, zou dan de woorden die Hij tot hen zegt ondergeschikt zijn aan de Woorden die Hij tot Paulus sprak en opgeschreven is in Zijn brieven? Het zijn toch woorden van God zelf?
Voor de moslims die door deze dromen tot geloof komen in Jezus, zijn deze woorden gewoon Gods Woorden. [/quote]
Dit gebeurt dikwijls zoals je weet en is het Woord van God, omdat het in lijn is met de bijbel. ;)
Gaitema schreef:De SV kan niet 1 voor 1 uit de grondtaal vertaald zijn, want de grondtaal is door de eerste eeuwen aan dwalingen in het christendom al voor het jaar 400 niet meer te vinden. Je ziet het al aan de onderlinge tegenspraken tussen de vier Evangeliën.
Ik deel deze visie niet Gaitema, sorry.
Want als we tegenspraken lijken te zien dan zal dat zijn omdat we het niet begrijpen, niet omdat het tegenspraken zijn.
De bijbel zegt immers daarover zelf:

2 Timoteüs 3
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
Heel de Schrift. Dat is met zekerheid dus de Tenach (OT), want die bestond al toen dit werd geschreven. ;)
Het feit dat Jezus ook veelvuldig citeerde uit de Tenach zegt genoeg.
Het NT is een aanname mijnerzijds dat God uiteraard in Zijn Alwijsheid en Almacht wist hoe Hij Zijn Woord tot ons zou brengen en dus deze citaat ook wel voor het NT moet gelden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Trajecto schreef:
ericjan schreef: Dit gaat mij persoonlijk iets te ver, maar ik vertrouw er volledig op dat God Zijn Woord in onze Staten Vertaling juist naar ons heeft overgebracht zoals Hij wilde. Waarom SV? Omdat deze woordelijk 1 op 1 uit de grondtaal is vertaald.
Het is een concordante vertaling maar perfect is hij niet. Neem bijvoorbeeld het onduidelijk vertalen naar "hel", waar het in de grondtekst niet steeds één en hetzelfde woord en begrip is. Het is dus geen slecht idee niet uitsluitend de Statenvertaling te raadplegen.
Het is maar de vraag of de moderne "hel" theorieën en vertalingen kloppen.....
Uiteindelijk is men in de vertaling gaan zoeken naar andere vertaling van het woord hel, omdat het niet meer in de leer paste. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Welke leer?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Welke leer?
De nieuwe leer en theorieën over de diverse "soorten" hel. Maar dit is teveel off topic verder.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Er zijn overigens genoeg wedergeboren mensen die het ook onzin vinden, dus dat is geen graadmeter om de effectiviteit van tongentaal te rechtvaardigen.
Het gaat erom of het in deze bedeling nog aan de orde is, en ik ben van mening, dat dat niet het geval is.
Pas in de volgende bedeling is het wederom, zoals in de Handelingentijd plaatsvond, aan de orde.

De vraag is dus ook: " Is tongentaal nog effectief?" Wat is de "meerwaarde" van het "gebruik" van tongentaal, in de Gemeente, en in het persoonlijk gebed dan?
In de brief aan de Hebreeen wordt in het eerste hoofdstuk al geleerd dat God voortijds [ = in het verleden] vele malen en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken heeft door de Profeten, en in deze laatste dagen [= in deze genadebedeling] tot ons gesproken heeft door den Zoon [ Hebr. 1:1]

Dat betekent dat wij voldoende zouden moeten hebben aan het geschreven Woord van God wat NU tot ons spreekt.
Wat valt er dan nog te "profeteren" als zogenaamde aanvulling van dat Woord?
Wat is dan nog het nut van tongentaal?

Het was een "teken" voor ongelovigen, NIET voor GE-lovigen.
Wat zouden wij ongelovigen voorhouden dan? Toch het Evangelie zoals dat door Gods Woord geopenbaard is, en [bijna] in elke bestaande taal uitgegeven.

Iemand zei: " mijn geest spreekt en ik weet het dus zelf niet wat ik zeg, maar de Heer verstaat het".

M.a.w. de Heer zou het dan NIET verstaan als je in je eigen taal zou spreken?
Wat heeft het in hemelsnaam voor zin om te bidden als je zelf niet weet WAT je bidt.
Bovendien, "spreken" we dan niet altijd met onze "geest" met de Heer?
Met wat dan?
Met alle respect, maar hier begrijp ik niets van.
coby

Bericht door coby »

Wilsophie schreef:
Iemand zei: " mijn geest spreekt en ik weet het dus zelf niet wat ik zeg, maar de Heer verstaat het".

Wat heeft het in hemelsnaam voor zin om te bidden als je zelf niet weet WAT je bidt.
Met wat dan?
Wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren. Door de Geest spreken we geheimenissen. Hij neemt het uit Jezus en verkondigt het u. Hij verkondigt ons de toekomst. Hij heeft weleens mensen gewaarschuwd zo voor dingen die stonden te gebeuren.
Ik begrijp niet hoe je kunt bidden zonder ophouden als je niet in tongen bidt, dan ben ik in 5 minuten klaar.
God legt het op je hart om voor iemand te bidden. Je weet niet waarvoor, want dat zegt Hij niet. Nou dan bid je maar in tongen en dat Zijn wil geschiedt. Vervolgens krijg je soms vertolking en kun je daar in het Nederlands ook voor bidden, dan bid je met je geest en met je verstand.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

coby schreef:
Wilsophie schreef:

Met wat dan?
Wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren. Door de Geest spreken we geheimenissen. Hij neemt het uit Jezus en verkondigt het u. Hij verkondigt ons de toekomst. Hij heeft weleens mensen gewaarschuwd zo voor dingen die stonden te gebeuren.
Ik begrijp niet hoe je kunt bidden zonder ophouden als je niet in tongen bidt, dan ben ik in 5 minuten klaar.
God legt het op je hart om voor iemand te bidden. Je weet niet waarvoor, want dat zegt Hij niet. Nou dan bid je maar in tongen en dat Zijn wil geschiedt. Vervolgens krijg je soms vertolking en kun je daar in het Nederlands ook voor bidden, dan bid je met je geest en met je verstand.

Oei, je haalt wat teksten uit zijn verband en plakt het aan elkaar.
Weet je wat in de Bijbel de geheimenissen of de verborgenheid ( musterion) betekent?
De geheimenissen of de verborgenheid is aan Paulus geopenbaard en is ons bekend wat dat inhoudt.
Bidden zonder ophouden wordt in een bepaalde situatie gebruikt en betekent niet dat het urenlang moet achter elkaar.
Wij zouden bidden in Geest en Waarheid, dat wil zeggen in de Naam van de Here Jezus Christus en de Heer sprak altijd in duidelijke taal.
Bovendien bidt de Geest voor ons met onuitsprekelijke genade.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "Hij heeft wel eens gewaarschuwd voor dingen die stonden te gebeuren". Kun je dat toelichten.
God legt niet op je hart om voor iemand te bidden, dat staat nergens in de Bijbel , bovendien betrekt de Bijbel tongentaal niet op het gebed, maar op het profeteren.
De Bijbel leert dat wij onder alle omstandigheden zouden danken. Misschien kun je bij je losse citaten de teksten noemen waar het staat. Wie krijgt "vertolking?" en waarom als God in deze dagen spreekt door de Zoon?
Bidden in het Nederlands met geest en verstand?
God spreekt toch alle talen, de tongentaal was niet gericht naar God toe? "Alsof de mens God iets wil vertellen of een geheimpje verklappen dat Hij nog niet zou weten?
De taal is toch voor ongelovigen?
coby

Bericht door coby »

Wilsophie schreef:
Oei, je haalt wat teksten uit zijn verband en plakt het aan elkaar.
Weet je wat in de Bijbel de geheimenissen of de verborgenheid ( musterion) betekent?
De geheimenissen of de verborgenheid is aan Paulus geopenbaard en is ons bekend wat dat inhoudt.
Bidden zonder ophouden wordt in een bepaalde situatie gebruikt en betekent niet dat het urenlang moet achter elkaar.
Wij zouden bidden in Geest en Waarheid, dat wil zeggen in de Naam van de Here Jezus Christus en de Heer sprak altijd in duidelijke taal.
Bovendien bidt de Geest voor ons met onuitsprekelijke genade.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "Hij heeft wel eens gewaarschuwd voor dingen die stonden te gebeuren". Kun je dat toelichten.
God legt niet op je hart om voor iemand te bidden, dat staat nergens in de Bijbel , bovendien betrekt de Bijbel tongentaal niet op het gebed, maar op het profeteren.
De Bijbel leert dat wij onder alle omstandigheden zouden danken. Misschien kun je bij je losse citaten de teksten noemen waar het staat. Wie krijgt "vertolking?" en waarom als God in deze dagen spreekt door de Zoon?
Bidden in het Nederlands met geest en verstand?
God spreekt toch alle talen, de tongentaal was niet gericht naar God toe? "Alsof de mens God iets wil vertellen of een geheimpje verklappen dat Hij nog niet zou weten?
De taal is toch voor ongelovigen?
Waarschuwen dat er iets stond te gebeuren wat ontweken kon worden of waar je voorzorgsmaatregelen voor kon treffen. Een vrouw had jaren terug in de gemeente een getuigenis. Het was al een oudere vrouw en ze ging naar de schuur om haar fiets te pakken. Toen zei de Heer: Pas op Greetje, een pad! Want Hij wist dat ze zou schrikken en vallen als ze 'm zag. :lol: Die heb ik nooit vergeten. Ook weleens een man die zei dat God 'm waarschuwde dat ie vaart moest minderen in de auto omdat er een hert over ging steken, nou ja, of je dat echt profetie kan noemen weet ik niet.
Tongentaal is een teken voor ongelovigen, maar dat is het soort tongentaal wat er in Handelingen gebeurde, verstaanbaar voor ongelovigen. Als gebedstaal is het onverstaanbaar meestal.
Tongentaal is als het vertolkt wordt of als het een vreemde taal is die een ander kent bedoeld om een boodschap van God door te geven, maar het is ook een persoonlijke gebedstaal:
1 Cor. 14:14
Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. 15 Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand. 16 Want anders, indien gij een zegen uitspreekt met uw geest, hoe zal iemand, die als toehoorder aanwezig is, op uw dankzegging zijn amen spreken? Hij weet immers niet, wat gij zegt.
Bidden met de geest is dus in tongen (niemand verstaat het) en met het verstand is in de taal die je zelf spreekt.

1 Cor 14:2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

Joh. 16:13
13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.
Piebe

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:
Christus en het nieuwe verbond waren er al voordat er ook maar sprake was van tongentaal.
Logica? We hebben het over het boek met daarin een pratende slang, een pratende ezel en een mens wat over het water liep. Ik denk dat logica geen argument meer is als we het over de bijbel hebben.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Volgens de Bijbel is het een teken voor de ongelovige JODEN , zo staat het geschreven in Jesaja 28 vers 11 en 12. Het zal zelden voorkomen dat ongelovige Joden de charismatische gemeenten bezoekt.

Het schijnt ook zo te zijn dat een hypnotiseur onder hypnose zijn client in tongen kan laten spreken . Hij scheidt dan het spraakorgaan van de besturing van de hersenen.
Een mens kan dit ook zelf doen door zelfsuggestie , zelfhypnose , het herhalen van slogans. het herhalen van woorden en binnen een emotionele sfeer.
In deze toestand gelooft en doet men wat gezegd wordt en dan wordt gevoel en ervaring de basis voor geloof.

Niemand weet waar de macht der hypnose ophoudt en de macht der boze geesten begint.
Een geest zal altijd proberen de leiding in iemands leven over te nemen .
Velen kunnen getuigen van mensen in een taal spraken, maar lasterlijke woorden uitspraken zelfs naar God toe.
HIj weet zelf niet wat hij zegt, maar de satanische intimidant weet dat drommels goed.
2 Thess 2 vers 9.
In verschillende primitieve religies komen deze verschijnselen ook voor.
Maar ook onder de zogeheten "Mormonen". De Bijbel waarschuwt in 1 Tim 4 vers 1.

Johannes zegt gewoon dat wij niet iedere geest zouden geloven in 1 Joh. 4 vers 1.

Er zijn kringen die in deze sfeer avondmaal houden. Niet zelden worden de handelingen door vrouwen verricht.
Paulus noemt het de Tafel der Demonen.
De tekenen zijn dus opgehouden, maar de Geest geeft in deze tijd uiteraard gaven.
Alleen de tekenen niet meer.
Dat schijnt een valse honger op te wekken , omdat men wil zien net als Thomas en vooral voelen.
En blijkbaar is men dan een prooi voor de tegenstander.
Piebe

Bericht door Piebe »

coby schreef:Joh. 16:13
13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.
En ik maar denken dat gebedsgenezers anderen willen helpen i.p.v. zichzelf. :roll:

Dit is vervuld in de Handelingentijd zoals reeds aan bod is gekomen en toen was het steeds een bestaande taal die de Geest door de apostelen sprak. Bovendien was spreken in een taal die niemand van de aanwezigen verstond niet stichtend voor de gemeente (1 Kor 14,4) dus zou neo klanktaal dat evenmin geweest zijn. Het zou nogal egocentrisch zijn en tijdverspilling, terwijl de gemeente gesticht moest worden en er geen tijd te verliezen was (1 Joh 2,18) te spreken in een taal waarmee je alleen jezelf sticht. En het is bekend dat vrouwen volgens Paulus moesten zwijgen (1 Kor 14,34) dus als je zijn brieven gebruikt om spreken in tongen te rechtvaardigen, weet dan wel dat jij het zelf sowieso niet mag (gelukkig). ;)
Piebe

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:Volgens de Bijbel is het een teken voor de ongelovige JODEN , zo staat het geschreven in Jesaja 28 vers 11 en 12. Het zal zelden voorkomen dat ongelovige Joden de charismatische gemeenten bezoekt.
Eens.
coby

Bericht door coby »

Piebe schreef: Eens.
Klopt ja, misschien is het er daarom zelden. Heb het al in geen jaren gehoord. :D Die enkele keer was er vast een ongelovige jood op visite.
Piebe

Bericht door Piebe »

coby schreef:
Piebe schreef: Eens.
Klopt ja, misschien is het er daarom zelden. Heb het al in geen jaren gehoord. :D Die enkele keer was er vast een ongelovige jood op visite.
Lol wie weet was het zo. :clown:

Waarom is klanktaal dan zo belangrijk voor sommigen?
coby

Bericht door coby »

Wilsophie schreef:Volgens de Bijbel is het een teken voor de ongelovige JODEN , zo staat het geschreven in Jesaja 28 vers 11 en 12. Het zal zelden voorkomen dat ongelovige Joden de charismatische gemeenten bezoekt.

Het schijnt ook zo te zijn dat een hypnotiseur onder hypnose zijn client in tongen kan laten spreken . Hij scheidt dan het spraakorgaan van de besturing van de hersenen.
Een mens kan dit ook zelf doen door zelfsuggestie , zelfhypnose , het herhalen van slogans. het herhalen van woorden en binnen een emotionele sfeer.
In deze toestand gelooft en doet men wat gezegd wordt en dan wordt gevoel en ervaring de basis voor geloof.

Niemand weet waar de macht der hypnose ophoudt en de macht der boze geesten begint.
Een geest zal altijd proberen de leiding in iemands leven over te nemen .
Velen kunnen getuigen van mensen in een taal spraken, maar lasterlijke woorden uitspraken zelfs naar God toe.
HIj weet zelf niet wat hij zegt, maar de satanische intimidant weet dat drommels goed.
2 Thess 2 vers 9.
In verschillende primitieve religies komen deze verschijnselen ook voor.
Maar ook onder de zogeheten "Mormonen". De Bijbel waarschuwt in 1 Tim 4 vers 1.

Johannes zegt gewoon dat wij niet iedere geest zouden geloven in 1 Joh. 4 vers 1.

Er zijn kringen die in deze sfeer avondmaal houden. Niet zelden worden de handelingen door vrouwen verricht.
Paulus noemt het de Tafel der Demonen.
De tekenen zijn dus opgehouden, maar de Geest geeft in deze tijd uiteraard gaven.
Alleen de tekenen niet meer.
Dat schijnt een valse honger op te wekken , omdat men wil zien net als Thomas en vooral voelen.
En blijkbaar is men dan een prooi voor de tegenstander.
Oh dat zal wel, in andere godsdiensten hebben ze ook tongentaal en ik heb ook weleens duivelse tongentaal gehoord van een 'christelijke' predikant, maar je hoeft alleen maar even te kijken wat ie leert en dan is het wel duidelijk.
Duveltjes kunnen ook praten. Daarom mogen wij maar nooit meer wat zeggen dus? Ook geen Nederlands dan, wel even consequent blijven.
coby

Bericht door coby »

Piebe schreef: Lol wie weet was het zo. :clown:

Waarom is klanktaal dan zo belangrijk voor sommigen?
Gewoon voor voorbede, wat je alleen maar thuis zelf doet of in een bidstond. Omdat je zelf niet weet wat je moet bidden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Coby schreef:duveltjes kunnen ook praten. Daarom mogen wij maar nooit meer wat zeggen dus? Ook geen Nederlands dan, wel even consequent blijven.
Nee dat is niet waar, demonen zijn de laagste geesten en kunnen niet veel, ze hebben een lichaam nodig om te kunnen praten.
Je laatste uitspraak begrijp ik niet over "wel consequent blijven".
HarryK

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:
HarryK schreef:
Logica? We hebben het over het boek met daarin een pratende slang, een pratende ezel en een mens wat over het water liep. Ik denk dat logica geen argument meer is als we het over de bijbel hebben.
Ik denk van wel.
Bovendien gaat het (opnieuw) niet om logica, maar om gewoon simpel lezen wat in de bijbel staat.
Psalm 1:1
coby

Bericht door coby »

Wilsophie schreef:
Nee dat is niet waar, demonen zijn de laagste geesten en kunnen niet veel, ze hebben een lichaam nodig om te kunnen praten.
Ze kunnen dus iemand gebruiken om doorheen te babbelen. De tovenaars konden ook slangen maken van die staf, maar die van Mozes vrat ze op. In de tijd van Paulus waren er vast ook wel die in valse tongen spraken. Daarom spraken zij nog wel in echte tongen.
Wel consequent blijven: Je zegt toch ook niet: Wij mogen nooit meer wat zeggen, want er zijn ook mensen die iets zeggen wat door de duivel wordt geïnspireerd, het hele spreken maar afschaffen dus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

coby schreef:
Wilsophie schreef:
Ze kunnen dus iemand gebruiken om doorheen te babbelen. De tovenaars konden ook slangen maken van die staf, maar die van Mozes vrat ze op. In de tijd van Paulus waren er vast ook wel die in valse tongen spraken. Daarom spraken zij nog wel in echte tongen.
Wel consequent blijven: Je zegt toch ook niet: Wij mogen nooit meer wat zeggen, want er zijn ook mensen die iets zeggen wat door de duivel wordt geïnspireerd, het hele spreken maar afschaffen dus.
Lijkt interessant, maar dat vind ik gebakken lucht.
De Bijbel kent bedelingen in ieder geval 2 bedelingen namelijk het oude en het nieuwe verbond, binnen deze huishouding bleef God Dezelfde tot in der eeuwigheid, maar handelde Hij niet hetzelfde.
Het gaat er niet om dat "wij nooit iets mogen zeggen", dat is volstrekt niet aan de orde.
Het gaat om een tijdelijk fenomeen met een tijdelijke functie, zoals de wonderen van de Here Jezus tijdens Zijn bediening op aarde een functie hadden t.a.v. het Joodse volk, en alsnog geloofden zij niet.
Zelfs de Heer ontdekte dat het dus niet ging om het Joodse volk en om letterlijke waar gebeurde genezingen, maar dat het wees naar de genezing van zonden voor de mensheid en naar genezing van de blindheid van Israël.
De kreupele die genas spreekt altijd van opstanding.
De blinde die genas spreekt altijd van de blindheid van het Joodse volk
Melaatsheid spreekt altijd over genezing van zonden.
En de opstanding vanuit de dood spreekt over Zijn opstanding.

Het spreken in andere talen was een voorvervulling van de profeten waar door lieden van belachelijke lippen gesproken zou worden.
De eindvervulling vind plaats in de toekomst waar men weer in talen zal gaan spreken bij de wereldprediking van de 144.000.
Op dit moment handelt God in de verborgenheid en aan het idividu niet aan de massa en zeker niet aan volkeren.
God handelt door en uit genade die verschenen is aan ALLE mensen , en er is geen sprake van een speciaal spreken in talen naar de volkeren en zelfs niet naar de ongelovige Joden.
Op dit moment spreekt God volgens Hebr. 1 door de Zoon en ook niet door profeten.

Als wij de Heilige Geest zelf tot het voorwerp van ons streven en aanbidding maken dat riskeren wij dat een valse geest de waarheid vervalst en ons tot prooi neemt.

We moeten de vermaning : "Het Woord Gods wone rijkelijk in u in alle wijsheid" dan ook niet vergeten.
Ik zal een klein stukje citeren van een getuigenis van iemand waar je bijna van betovering kunt spreken.

HIer volgt het citaat.
Iemand die dus 25 jaar in een pinkstergemeente kwam waar in tongen werd gesproken ook door deze voor mij dierbare zuster.

"...Nu weet ik [sinds 10 jaar] door gedegen Bijbelstudie te hebben ontvangen, dat deze "gave" niet van toepassing is in deze bedeling, en om eerlijk te zeggen, heb ik het al die jaren niet als een meerwaarde ervaren in mijn persoonlijke gebed.

Ik heb ook nog nooit in al die jaren in de Gemeente meegemaakt dat als er iemand in tongen sprak, het vertaald werd, terwijl dat toch een bijbelse voorwaarde is . In tegendeel, er werd massaal, tegelijkertijd tijdens de zogenaamd genoemde "lofprijzingsdienst" door heel de gemeente in tongen gesproken, en vaak op een opzwepende steeds luider wordende toon.

Ik wil hier beslist niet generaliseren, als zou dit in elke pinkstergemeente op deze wijze gepraktiseerd worden, maar Bijbels is het dus NIET.

Wat jij persoonlijk gelooft en praktiseert, gaat mij verder niets aan, het is aan jou, te onderzoeken wat Gods Woord daarover zegt.
Ik spreek alleen over mijn persoonlijke ervaring op dit gebied.

Tot slot wil ik er nog aan toevoegen, dat in de gemeente waar ik deel van uit heb gemaakt, geleerd werd, dat als je niet in tongen kan spreken, je niet vervuld zou zijn met de Heilige Geest, en dat vind ik een zeer kwalijke en bovendien on-bijbelse leer.
Er werd gezegd door de voorganger: "Ga thuis maar oefenen, dan komt het vanzelf" .
Dit vind ik, en ik benadruk, IK vind, dat pure manipulatie, die aan voornamelijk pasbekeerden wordt opgelegd, die zelf vaak nog geen gedegen kennis van het Woord hebben, en klakkeloos, en vol vertrouwen in de "kennis" van de voorganger gehoorzamen wat hij zegt en leert.

Persoonlijk vind ik het dan ook diep triest dat ik jarenlang mijzelf heb laten misleiden door aan te nemen dat de voorganger wel "gelijk" zou hebben, want hij is immers een dienstknecht van de Heer, zo werd mij keer op keer voorgehouden."
Einde citaat.
coby

Bericht door coby »

Wilsophie schreef:
Het gaat om een tijdelijk fenomeen met een tijdelijke functie, zoals de wonderen van de Here Jezus tijdens Zijn bediening op aarde een functie hadden t.a.v. het Joodse volk, en alsnog geloofden zij niet.
Er staat volgens mij nergens dat dat tijdelijk was.
Het spreken in andere talen was een voorvervulling van de profeten waar door lieden van belachelijke lippen gesproken zou worden.
De eindvervulling vind plaats in de toekomst waar men weer in talen zal gaan spreken bij de wereldprediking van de 144.000.
Op dit moment handelt God in de verborgenheid en aan het idividu niet aan de massa en zeker niet aan volkeren.
God handelt door en uit genade die verschenen is aan ALLE mensen , en er is geen sprake van een speciaal spreken in talen naar de volkeren en zelfs niet naar de ongelovige Joden.
Maar als je dan wel gelooft dat het straks weer zal zijn met de grote verdrukking, netzoals het in Handelingen was, de late regen, wat ik ook geloof, waarom dan in de tussentijd helemaal niks? Dat staat toch nergens?
Als wij de Heilige Geest zelf tot het voorwerp van ons streven en aanbidding maken dat riskeren wij dat een valse geest de waarheid vervalst en ons tot prooi neemt.
Klopt, Derek Prince waarschuwde ook voor die Toronto beweging destijds dat er mixture was en dat de Heilige Geest nooit Zichzelf verheerlijkt, dus als dat gebeurt, is het niet de Heilige Geest. Je kunt ook niet de Heilige Geest scheiden van God de Vader en Jezus en dat is wat bij al die rare charismatische uitwassen wel gebeurt. De Heilige Geest wordt verheerlijkt en gezien als een compleet apart persoon soms. Sommigen zien zogenaamd de Vader links en de Zoon rechts zitten als witte figuren en dan ook nog de Heilige Geest, dan weet je wel dat het niet snor zit.
Ik heb ook nog nooit in al die jaren in de Gemeente meegemaakt dat als er iemand in tongen sprak, het vertaald werd, terwijl dat toch een bijbelse voorwaarde is . In tegendeel, er werd massaal, tegelijkertijd tijdens de zogenaamd genoemde "lofprijzingsdienst" door heel de gemeente in tongen gesproken, en vaak op een opzwepende steeds luider wordende toon.
Ik wil hier beslist niet generaliseren, als zou dit in elke pinkstergemeente op deze wijze gepraktiseerd worden, maar Bijbels is het dus NIET.
Mee eens, mag helemaal niet. Het mogen er ten hoogste 3 zijn met vertolking en anders moeten ze zwijgen.
Tot slot wil ik er nog aan toevoegen, dat in de gemeente waar ik deel van uit heb gemaakt, geleerd werd, dat als je niet in tongen kan spreken, je niet vervuld zou zijn met de Heilige Geest, en dat vind ik een zeer kwalijke en bovendien on-bijbelse leer.
Ja inderdaad. Paulus zei: Spreken soms allen in tongen? Het is een teken van de vervulling van de Heilige Geest, maar je kunt dat niet omdraaien. Dan zou je netzogoed kunnen zeggen dat iemand niet vervuld is als ie niet profeteert, slaat ook nergens op.
Er werd gezegd door de voorganger: "Ga thuis maar oefenen, dan komt het vanzelf" .
Dit vind ik, en ik benadruk, IK vind, dat pure manipulatie, die aan voornamelijk pasbekeerden wordt opgelegd, die zelf vaak nog geen gedegen kennis van het Woord hebben, en klakkeloos, en vol vertrouwen in de "kennis" van de voorganger gehoorzamen wat hij zegt en leert.

Persoonlijk vind ik het dan ook diep triest dat ik jarenlang mijzelf heb laten misleiden door aan te nemen dat de voorganger wel "gelijk" zou hebben, want hij is immers een dienstknecht van de Heer, zo werd mij keer op keer voorgehouden."
Einde citaat.
Ik kan me er wel wat bij indenken dat je ervan afgestapt bent. Ga maar oefenen, ja het is wel erg. De voorganger zal het wel weten. Dat is het probleem vaak. Ik heb ook valse leer geslikt, omdat de voorganger het wel zou weten.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

coby schreef: Er staat volgens mij nergens dat dat tijdelijk was.

Nee maar een bedeling is altijd een huishouding die aan tijd gebonden was of aan aionen.

Coby schreef:Maar als je dan wel gelooft dat het straks weer zal zijn met de grote verdrukking, netzoals het in Handelingen was, de late regen, wat ik ook geloof, waarom dan in de tussentijd helemaal niks? Dat staat toch nergens?

Jawel de hele bedeling van het heil naar de heidenen en noem het de bedeling van de genade is een tussentijdse bedeling.
Paulus noemt dat een geheimenis en de Here Jezus vertelt het in Zijn gelijkenissen. En het is specifiek een bediening en openbaring gegeven aan Paulus en hij opent vele brieven om zich op deze wijze te introduceren.

Coby schreef:Klopt, Derek Prince waarschuwde ook voor die Toronto beweging destijds dat er mixture was en dat de Heilige Geest nooit Zichzelf verheerlijkt, dus als dat gebeurt, is het niet de Heilige Geest. Je kunt ook niet de Heilige Geest scheiden van God de Vader en Jezus en dat is wat bij al die rare charismatische uitwassen wel gebeurt. De Heilige Geest wordt verheerlijkt en gezien als een compleet apart persoon soms. Sommigen zien zogenaamd de Vader links en de Zoon rechts zitten als witte figuren en dan ook nog de Heilige Geest, dan weet je wel dat het niet snor zit.
Ik heb Derek niet nodig om te weten dat het niet snor zit, ik wil graag praten over zoals de Bijbel het leert.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Coby schreef: Ik heb ook valse leer geslikt, omdat de voorganger het wel zou weten.
Ik nooit en never, Ik heb er veel mee te maken gehad , maar ben ervoor bewaard gebleven en dat is niet mijn verdienste. Ik dank de Heer ervoor.