Wilsophie schreef:Veritas Illustat schreef:Geloof en genade zijn niet hetzelfde. Gods genade geldt voor ieder mens; geloof is enkel voor die persoon, die uit God is geboren. Inderdaad kan een persoon die niet gelooft of vertrouwt op God zeggen: dat het 'm niet is gegeven. Helemaal correct
Geloof is niet enkel voor die persoon die uit God geboren is. Het is het startpunt van het "uit God geboren zijn> of het 'van Boven" geboren zijn.
Waar komt de wedergeboorte vandaan?
Een persoon die niet gelooft of vertrouwt op God kan zeggen dat het hem of haar niet gegeven is, dat dat correct is, heb ik ook niet beweerd.
Nee, maar ik wel! Ik kan het je nog sterker vertellen: je kunt zelfs niet tot Jezus komen, tenzij God dat persoonlijk voor jou mogelijk maakt. Johannes 6:45
Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God geleerd zijn. Een ieder, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij. Met andere woorden: degene die tot Jezus komt, heeft daarvoor al het geloof van de Vader ontvangen. Dat principe maakt in feite elke discussie overbodig: niemand is te overtuigen, tenzij al van te voren overtuigd door de Vader.
Dan moet je eerst vaststellen of het correct is dat God geloof geeft en dan pas kun je concluderen of degene die dat zegt gelijk heeft.
Dat heb ik vastgesteld. Johannes 6:29
Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft.
Overigens is wedergeboorte wel "dat van Godswege bewerkstelligd wordt" en uitsluitend op grond van geloof.
Nee, wedergeboorte heeft niets met geloof te maken in die zin, dat het er aan vooraf gaat. Johannes 3:6
"Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest". Dit komt weer overeen met het principe, dat Paulus uiteenzet: Romeinen 8:5+9
"Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.(...) Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe".
Als de Geest in je woont, krijg je het geloof er gratis en voor niets bij. Dus ook in dit opzicht is het hele proces de verantwoording van God zelf.