Hosea

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Hosea

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Inderdaad hebben Joden al een geloof. En als ze op dezelfde manier hun geloof belijden als Abraham, David en andere gelovigen onder het Eerste Testament dan zijn ze behouden.
God gaat Zijn eigen weg met hen.

Er is veel weerstand onder de Joden. Dat heeft alles te maken met de verkeerde manier waarop christenen de eeuwen door met hen zijn omgegaan, uitmondende in de Holocaust.
Daarvoor moeten we ons schamen, dat erkennen. Vooral in Europa hebben de Joden het zwaar te verduren gehad en nog.
Niet alle Joden verwerpen het evangelie. Ik ben het met je eens dat het respectloos gebracht kan worden. Ik heb in Jeruzalem bij een Jood gelogeerd die een brug wil zijn tussen Joden en Christenen.
Daardoor kwamen we met allerlei Joden in aanraking, Rabbi's en Knesset-leden en leidinggevenden in het leger. Er waren goede gesprekken en er was wederzijds respect.
Ik heb dinsdag in mijn omgeving een Jood gesproken die van alles van me wilde weten over de Messiaanse gemeente in Nederland. Dus we moeten niet generaliseren.
Ook groeien de Messiaanse gemeentes in Israël en is er een toenemende openheid onder de jongere generatie.

Ik vind het wel mooi dat je altijd op komt voor de Joden. Je werkkring in de Sinaï kliniek heeft duidelijk invloed op je leven gehad.
Zelfs opkomen voor de Joden leidt niet tot behoud. Natuurlijk kun je solidair zijn met het Jodendom, dat is een keuze, maar als men niet gelooft in het verlossingswerk van de Here Jezus Christus dan blijft men stilstaan onder de wet en onder het oude verbond, ik kan het niet anders zien.
God gaat Zijn weg met Israël, absoluut.. maar lees Israël als volk als natie, een volk, waarmee en waarin Hij Zijn heilsplan zal voortzetten, dat staat zwart op wit geprofeteerd.
Maar men kan zich niet beroepen op "Abrahams zaad" want daaromtrent mocht ik even Johannes 8 aanhalen wat de Here Jezus daarover zegt en die uitspraak is nog steeds van kracht. David en Abraham en alle OT gelovigen zijn uiteraard op grond van geloof gerechtvaardigd, maar niet wedergeboren, dat is nog toekomst op de Jongste Dag maar nu ...dus na de opstanding wordt een mens die Christus belijdt van Godswege wedergeboren en krijgt men deel aan het Lichaam van Christus en dat is heel essentieel voor het behandelen van het boekje Hosea, dat mogen we niet aan de kant schuiven want dit plan met alle 12 stammen ligt juist in het boekje Hosea , soms verborgen, maar niettemin, opgeslagen.
De Joden zijn en worden zwaar vervolgd en dat is heel erg, maar er zijn ook miljoenen Christenen die zwaar vervolgd worden, wat ik vandaag las van de SDOK, en hoe erg die vervolgingen ook zijn, het is voor de individuele Jood maar voor geen enkel mens een excuus om Christus als de Messias, de Verlosser, de Gezalfde, de Zoon van God af te wijzen als hen het evangelie wordt gepredikt, om met terugwerkende kracht te wijzen op de afschuwelijke vervolgingen in de 2e wereldoorlog. Dan zou een zigeuner of een homo daar ook op kunnen wijzen en hoeveel niet Joden zijn er omgekomen. Schaamte maakt dat niet ongedaan. Ik ben van vlak na de oorlog en ook mijn familie is getroffen, maar geen enkele reden voor schaamte of haat naar de bezetter, ik ben duidelijk opgevoed om hen te vergeven, dus ga me geen schuldgevoel aanpraten, ik ben bevrijd van schuld, omdat Hij die gedragen heeft.

Natuurlijk is het een keuze om het evangelie af te wijzen, maar men wijst daarmee Gods plan ook af en komt er echt geen "herkansing" want dan zitten we in de categorie "alverzoening".
Als ik me zou moeten schamen voor wat de Joden is aangedaan dan moet ik mij ook schamen wat de onschuldige Islamieten wordt aangedaan of de onschuldige Christenen en dan kan die schaamte een beperking, of belemmering zijn om in alle vrijheid en "verlostzijn" te naderen tot de troon van genade, juist omdat het verlossende werk van Christus ook voor mijn schuld was. Wij stonden allemaal van nature schuldig t.o. God onze Schepper, maar de rekening is betaald en de stand staat op nul. Alles genageld aan 't kruis, zegt een mooi lied.
Wij zijn als Bijbelgetrouwe Christenen gezet in de vrijheid, maar met een verantwoordelijkheid naar de ander en die eerste verantwoordelijkheid is niet om solidair te zijn met een systeem, met een bepaalde politieke richting, of met een godsdienst, maar de verantwoordelijkheid ligt in de opdracht: "Gij zult Mijn getuigen zijn".
Solidariteit heeft niemand tot Christus geleid. En ik ben natuurlijk begaan met het Joodse volk, maar evengoed met de Somaliërs of met de Libanezen of met de Palestijnen en ik ben ervan overtuigd dat er Messiaanse gemeenten ontstaan die Christus belijden als Heer. Maar ik denk en geloof dat deze Bijbel getrouwe Joden, die ook geloven in het nieuwe verbond vanaf dat moment wedergeboren Christenen zijn met een Joodse identiteit en dat zij meegaan als de Gemeente wordt weggenomen van deze aarde.
Zij maken deel uit van een hemels koninkrijk wat nu nog verborgen is, maar straks geopenbaard wordt en het plan t.a.v. de natie dus alle 12 stammen is een plan waar je spreekt van een wedergeboren Israël, precies wat Hosea in de typologie weergeeft, en dat zal deel uitmaken van een koninkrijk op aarde, letterlijk gevestigd in Jeruzalem, met de Zoon van David op de troon, maar zover is het nog niet, want er zal nog heel wat gebeuren wereldwijd, maar met name in het Midden-Oosten voor het zover is. We kunnen de volgorde genoemd in Mattheus 24 en 25 en in Daniël en in Openbaring niet omdraaien of naar onze hand zetten.
Dan zal God weer van Zich laten horen en zal Zijn zwijgen overgaan in spreken, dus handelen als een Rechtvaardig God.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 19 jan 2015, 03:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Trajecto
Site Admin
Man/Vrouw: M

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto]
Oppassen met de term gelovige en wat men daaraan wel of niet verbindt; anders ontstaat spaakverwarring en langs elkaar heen praten.
Nulla aetas ad discendum sera
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik heb de term gelovigen veranderd in Bijbelgetrouwe Christenen, behalve bij de gelovigen zoals Abraham die heb ik aangeduid met de gelovigen onder het oude verbond want dat waren nog geen Christenen. Voor mij is het een ingesleten begrip waarvan mijn geloofsgenoten weten wat ik bedoel, maar je hebt gelijk, de islamieten noemen zich ook gelovigen of fundamentalisten.
De laatste term kan ook tot misvattingen leiden, denk ik .
Mocht de term Bijbelgetrouwe Christenen ook niet juist zijn dan hoor ik dat graag want ik kan het nu nog veranderen.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Wilsophie schreef:Ik heb de term gelovigen veranderd in Bijbelgetrouwe Christenen, behalve bij de gelovigen zoals Abraham die heb ik aangeduid met de gelovigen onder het oude verbond want dat waren nog geen Christenen. Voor mij is het een ingesleten begrip waarvan mijn geloofsgenoten weten wat ik bedoel, maar je hebt gelijk, de islamieten noemen zich ook gelovigen of fundamentalisten.
Mocht de term Bijbelgetrouwe Christenen ook niet juist zijn dan hoor ik dat graag want ik kan het nu nog veranderen.
Ja. Mijn modbreak was eigenlijk al bedoeld voor de berichten vóór dat van jou, maar jij postte net ertussendoor een bericht en dat van mij kwam erna.
Ik bedoel aan te geven dat het vreemd is om een christelijke visie in het "klassieke jodendom" te drukken en dan te zeggen dat ze ongelovig zijn.
Het is geen traditioneel joodse gedachte dat men een persoonlijke band met de messias zou moeten hebben.
Men verwacht wel een masjiach...
Zo ontstaat er dus iets vreemds en daar doelt callista ook op.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Maar nu is is het zaak om weer naar Hosea terug te keren. Dat is het topic.
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

De bijbel is ontstaan in de 4e eeuw. De christenen van de 1e tot en met de 3e eeuw hadden geen bijbel en waren dus geen christenen want niet bijbelgetrouw? (Dus ook de evangelisten en apostelen niet). Eigenaardige opvatting....
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Het Bijbelgetrouw kan er wel af inderdaad. Maar de term "gelovigen" daarentegen is te algemeen.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Ik heb de term gelovigen veranderd in Bijbelgetrouwe Christenen, behalve bij de gelovigen zoals Abraham die heb ik aangeduid met de gelovigen onder het oude verbond want dat waren nog geen Christenen. Voor mij is het een ingesleten begrip waarvan mijn geloofsgenoten weten wat ik bedoel, maar je hebt gelijk, de islamieten noemen zich ook gelovigen of fundamentalisten.
Ik weet precies wat je bedoelt en ben het volkomen met je eens.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Trajecto schreef:Ja. Mijn modbreak was eigenlijk al bedoeld voor de berichten vóór dat van jou, maar jij postte net ertussendoor een bericht en dat van mij kwam erna.
Ik bedoel aan te geven dat het vreemd is om een christelijke visie in het "klassieke jodendom" te drukken en dan te zeggen dat ze ongelovig zijn.
Het is geen traditioneel joodse gedachte dat men een persoonlijke band met de messias zou moeten hebben.
Men verwacht wel een masjiach...
Zo ontstaat er dus iets vreemds en daar doelt callista ook op.
Ik begreep dat het n.a.v. mijn post was, en het is idd vreemd om een christelijke visie in het jodendom te willen inpassen en zo te zeggen dat ze ongelovig zijn. Want zij geloven wel degelijk in het OT en geloven in de 1e komst van de Messias, en binnen het Jodendom als religie zijn ook weer vele verschillende stromingen zoals bekend.
Dus dat ben ik ook met je eens. Het is geen traditioneel joodse gedachte dat men een een persoonlijke band met de Messias moet hebben, dat ben ik ook met je eens.
Men verwacht de Messias, en men gelooft niet dat Hij al gekomen is. Helemaal juist.
Het zou kunnen dat Callista daarop doelde, zo kwam het niet over. Er komt ongetwijfeld een tijd, dat evangelieprediking van de Christenen in Israël verboden zal worden. Eigenlijk heerst die tendens al.

Misschien moet je gewoon de term "Christenen" gebruiken of Bijbelgelovende Christenen. Mijn man speelt in een combo dat heet het BBC combo en d.w.z. Bible, Believing Christians. Vandaar dat ik op Bijbelgetrouw kwam, maar ik bedoelde eigenlijk Bijbelgelovend, maar ik kan het niet meer wijzigen. Het is toch m.i. van belang bij het behandelen van Hosea te weten van alle gesprekspartners waar we het over hebben.
Juist omdat het over de 10 stammen gaat die weggezonden werden met een scheidbrief en de 2 stammen die weduwe werden omdat de Man stier.
En omdat die kinderen model staan voor: "Lo-ammi, dus niet Mijn volk, en Lo-Ruchama dus geen ontferming.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
God gaat Zijn weg met Israël, absoluut.. maar lees Israël als volk als natie, een volk, waarmee en waarin Hij Zijn heilsplan zal voortzetten, dat staat zwart op wit geprofeteerd.
Maar men kan zich niet beroepen op "Abrahams zaad" want daaromtrent mocht ik even Johannes 8 aanhalen wat de Here Jezus daarover zegt en die uitspraak is nog steeds van kracht. David en Abraham en alle OT gelovigen zijn uiteraard op grond van geloof gerechtvaardigd, maar niet wedergeboren, dat is nog toekomst op de Jongste Dag maar nu ...dus na de opstanding wordt een mens die Christus belijdt van Godswege wedergeboren en krijgt men deel aan het Lichaam van Christus en dat is heel essentieel voor het behandelen van het boekje Hosea, dat mogen we niet aan de kant schuiven want dit plan met alle 12 stammen ligt juist in het boekje Hosea , soms verborgen, maar niettemin, opgeslagen.
Ik wil op sommige punten even kort ingaan, want anders verzandt het topic in een andere discussie. En we weten van elkaar dat we verschillend naar sommige dingen kijken. Dat moeten we van elkaar accepteren. In Johannes 8:9 staat: "Als u Abrahams kinderen was, zou u de werken van Abraham doen". Dit komt overeen met wat ik schreef: "als ze op dezelfde manier hun geloof belijden als Abraham, David en andere gelovigen onder het Eerste Testament dan zijn ze behouden."
Wilsophie schreef: De Joden zijn en worden zwaar vervolgd en dat is heel erg, maar er zijn ook miljoenen Christenen die zwaar vervolgd worden, wat ik vandaag las van de SDOK, en hoe erg die vervolgingen ook zijn, het is voor de individuele Jood maar voor geen enkel mens een excuus om Christus als de Messias, de Verlosser, de Gezalfde, de Zoon van God af te wijzen als hen het evangelie wordt gepredikt, om met terugwerkende kracht te wijzen op de afschuwelijke vervolgingen in de 2e wereldoorlog. Dan zou een zigeuner of een homo daar ook op kunnen wijzen en hoeveel niet Joden zijn er omgekomen. Schaamte maakt dat niet ongedaan. Ik ben van vlak na de oorlog en ook mijn familie is getroffen, maar geen enkele reden voor schaamte of haat naar de bezetter, ik ben duidelijk opgevoed om hen te vergeven, dus ga me geen schuldgevoel aanpraten, ik ben bevrijd van schuld, omdat Hij die gedragen heeft.
Zeker, voor de christenen die vervolgd worden (maar ook voor andere groepen) is dat heel erg. Op mijn FB heb ik me daar mee vereenzelvigd. Ik ben ook bevrijd van schuld, maar dat neemt niet weg dat ik in het contact met Joden en bij een bezoek aan Yad Vashem me nederig moet opstellen en dat het moeilijk is om daaraan herinnerd te worden. Dat ik me er ook van bewust moet zijn dat dit voor hen een barrière kan zijn om vertrouwen te hebben in christenen die het evangelie brengen. Er is dan misschien geen persoonlijke schuld, maar wel een collectieve schuld vooral wat Europa betreft.
Natuurlijk is het een keuze om het evangelie af te wijzen, maar men wijst daarmee Gods plan ook af en komt er echt geen "herkansing" want dan zitten we in de categorie "alverzoening".
Ook om ons heen wordt Christus afgewezen. Ik zit niet in de categorie "alverzoening".
Wilsophie schreef: En ik ben natuurlijk begaan met het Joodse volk, maar evengoed met de Somaliërs of met de Libanezen of met de Palestijnen.
Ook ik ben begaan met degenen die lijden uit allerlei landen. Dat moge blijken uit de jarenlange bemoeienis die ik met asielzoekers heb. Maar voor God heeft het Joodse volk, als het uitverkoren volk, een speciale plaats in deze wereld.
God heeft dit volk gebruikt om het evangelie naar de wereld te doen komen. En dat hebben ze goed gedaan! God gebruikt dit volk ook in deze tijd als een katalysator in het hele politieke bestel van deze wereld. Het volk neemt een speciale positie in ten opzichte van andere volken. Het was, is en zal zijn de lanceerplaats van de verkondiging van Gods Koninkrijk. Niet omdat dit volk zo goed is, maar om God die verkiest.
Wilsophie schreef: en ik ben ervan overtuigd dat er Messiaanse gemeenten ontstaan die Christus belijden als Heer. Maar ik denk en geloof dat deze Bijbel getrouwe Joden, die ook geloven in het nieuwe verbond vanaf dat moment wedergeboren Christenen zijn met een Joodse identiteit en dat zij meegaan als de Gemeente wordt weggenomen van deze aarde.
Ik wil hen geen "christenen" noemen, omdat ze zelf moeite hebben met deze betiteling. Het woord "christen" is beladen, gezien de geschiedenis. Onder ons christenen is men erop gebrand dat men zich zo noemt en dat ze eigenlijk bij ons moeten komen. Maar het is andersom: wij behoren ons bij hen aan te sluiten. Wij zijn geënt op de "edele olijf".
Wilsophie schreef: Zij maken deel uit van een hemels koninkrijk wat nu nog verborgen is, maar straks geopenbaard wordt en het plan t.a.v. de natie dus alle 12 stammen is een plan waar je spreekt van een wedergeboren Israël, precies wat Hosea in de typologie weergeeft, en dat zal deel uitmaken van een koninkrijk op aarde, letterlijk gevestigd in Jeruzalem, met de Zoon van David op de troon, maar zover is het nog niet, want er zal nog heel wat gebeuren wereldwijd, maar met name in het Midden-Oosten voor het zover is. We kunnen de volgorde genoemd in Mattheus 24 en 25 en in Daniël en in Openbaring niet omdraaien of naar onze hand zetten.
Dan zal God weer van Zich laten horen en zal Zijn zwijgen overgaan in spreken, dus handelen als een Rechtvaardig God.
Inderdaad, het Koninkrijk wordt straks geopenbaard. Met het vasthouden aan een bepaalde volgorde moeten we voorzichtig zijn, want die bepaalt God in het verloop van de geschiedenis. En ja, God zal spreken, handelen en oordelen als een rechtvaardig God.
En wat betreft die toekomst wil ik weer terugkeren naar Hosea:
Hosea 6:1 Komt, laat ons wederkeren tot de Here! Want Hij heeft verscheurd, en zal ons helen; Hij heeft geslagen, en zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht.
3 Ja, wij willen de Here kennen, ernaar jagen Hem te kennen. Zo zeker als de dageraad is zijn opgang.
Dan komt Hij tot ons als de regen, als de late regen, die het land besproeit.
Die late regen, daarvoor is het nu de tijd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:Hosea 6.
Na alle klachten en teleurstelling over Efraïm, komt Hosea toch ook weer met woorden van hoop, woorden die kenbaar maken dat er een andere weg mogelijk is. Een dringende oproep aan het volk dat zich aan de Baäl heeft gewijd. In vers 9 noemt Hosea de priesters van het volk een troep bandieten, die moorden en wandaden bedrijven. Toch klinkt er ook hoop en toekomst in de woorden van Hosea. En dat kan, als we niet naar het volk kijken, maar als we het van God verwachten. En dat doet Hosea en daarom kan hij de volgende woorden uitspreken:
Hosea 6: 1 Komt, laat ons wederkeren tot de Here! Want Hij heeft verscheurd, en zal ons helen; Hij heeft geslagen, en zal ons verbinden.
2 Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht.
3 Ja, wij willen de Here kennen, ernaar jagen Hem te kennen. Zo zeker als de dageraad is zijn opgang.
Dan komt Hij tot ons als de regen, als de late regen, die het land besproeit.
Ondanks alles is er hoop. Een hoop die gelegen is in Gods genade, in een God die trouw blijft aan Zijn Woord, aan Zijn verbond.
Maar deze hoop is toch alleen voor degenen die werkelijk terug willen keren? Als er al goede bedoelingen waren, dan waren die als de dauw weer snel verdwenen, staat er in vers 4. Berouw moet oprecht zijn, anders is er toch geen genezing? God geeft wel hoop, maar hij dwingt niemand.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Men kan geloven zoals Abraham en David enz.... maar als men gelooft in God en niet in Zijn Zoon zegt de Bijbel, dat zij niet behouden zijn, zij niet en niemand niet. "Niemand komt(immers) tot de Vader dan door Mij", en daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar dit vind ik een dwaling binnen de gemeente, maar zelfs dat is niet mijn strijd, zoals je zegt in een ander topic en je een weg inslaat met Efeze in het topic van de Judas brief, prima, maar ik mag hier ook kort op ingaan.
De strijd is niet tegen dwalingen binnen de gemeente want wie bepaalt wat een dwaling is en wie kan een leer uit de gemeente weren? Niemand hoor, dat lost meestal vanzelf op. Ik kan iets een dwaling noemen, en dat vind ik de leer dat de Jood op grond van afkomst behouden wordt, maar dat wil niet zeggen dat dat zo is.
De strijd is tegen overheden en de machten in de lucht en niet tegen vlees en bloed en dwalingen. De tekst in Timotheus bedoelt dat ook niet.
Zo zie je maar kris kras door de Bijbel is soms onvermijdelijk.

En wat de acceptatie betreft van het evangelie men moet de Christenen niet vertrouwen, maar Christus. En ik blijf erbij dat binnen mijn en de volgende generatie van schaamte geen sprake hoeft te zijn... waarom niet heb ik reeds toegelicht.
"Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen" was een uitspraak van toepassing bij de kruisiging van de Here Jezus, als ik het goed heb.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
Maar deze hoop is toch alleen voor degenen die werkelijk terug willen keren? Als er al goede bedoelingen waren, dan waren die als de dauw weer snel verdwenen, staat er in vers 4. Berouw moet oprecht zijn, anders is er toch geen genezing? God geeft wel hoop, maar hij dwingt niemand.
Ja dat is waar. Maar God is het die het "willen en het werken" in ons hart werkt. (Fil.2) God is nog niet klaar met de geschiedenis. Zijn plan met Israël is niet mislukt. Misschien uitgesteld.... door ongehoorzaamheid. Al Gods beloften komen tot vervulling. Er staat drie keer het woordje "totdat" in de bijbel.
Matt. 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild.
38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten .
39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Lukas 21:24 en zij zullen vallen door de scherpte des zwaards en als gevangenen weggevoerd worden onder alle heidenen, en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn.

Rom. 11:25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis; een gedeeltelijke verharding is over Israel gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat,
26 en aldus zal gans Israel behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem.
Die laatste geciteerde zin is dus hoopgevend, en geen hoop tegen beter weten in. God zorgt ervoor dat Zijn maaksel tot erkentenis komt. Maar God gunt hun ook door de geslachten heen het proces om te leren, zodat er ook echt oprecht berouw komt.

En dan keer ik weer terug naar Hosea die de gerechtvaardigde hoop die zeker in vervulling zal gaan onder onze aandacht brengt:
Hosea 2:14 Daarom zie, Ik zal haar lokken, en haar leiden in de woestijn, en spreken tot haar hart.
15 Ik zal haar aldaar haar wijngaarden geven, en het dal Achor maken tot een deur der hoop. Dan zal zij daar zingen als in de dagen van haar jeugd, als ten dage toen zij trok uit Egypte.
16 En het zal te dien dage geschieden, luidt het woord des Heren, dat gij Mij noemen zult: mijn man, en niet meer: mijn Baal.
........
19 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming;
20 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de Here kennen.
Die deur van hoop is Jezus Christus (Joh.10:9). Eenmaal zullen ze Hem aannemen. Want niemand komt tot de Vader dan door Hem.
Dit lijkt me ook gedeeltelijk een reactie op wat Wilsophie schreef.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gedeeltelijk inderdaad. :clown: Maar eenmaal is te laat, want nu is het de aangename tijd en die is straks voorbij. :naughty:
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Gedeeltelijk inderdaad. :clown: Maar eenmaal is te laat, want nu is het de aangename tijd en die is straks voorbij. :naughty:
Ik wil er nog even wat aan toevoegen. Ik kan me namelijk voorstellen dat je hier de "alverzoeningsleer" in ziet en die onderschrijf ik niet.
In Matt. 13:24-30 staat de gelijkenis van het onkruid tussen het tarwe. Wat God heeft gezaaid is goed, dat zijn degenen die vanouds in het boek des Levens staan.
Met hen komt God tot zijn doel. Maar er is een vijand die er onkruid tussen heeft gezaaid. Met hen komt het niet goed. Alleen wij kunnen het verschil niet altijd zien tussen tarwe en onkruid.
Maar ook het onkruid kan zich niet verontschuldigen, want zij krijgen in feite de gelegenheid Gods genade aan te nemen.
Rom. 9:16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Mag ik dan toevoegen dat ik mij niet ge- ent weet in de huidige staat Israël en ook niet in het Jodendom maar ik ben ge-ent in Christus en mag ik toevoegen dat iedereen daar anders over mag denken, maar dat ik in deze geen voorbeeld neem aan een forummer als Adinomis hoe integer ze het ook brengt naar de mening van sommigen, want het feit blijft dat ik absoluut niet haar visie deel, en dat ik de vrijheid neem om met alle respect te zeggen dat ik geloof dat dit een staat is die men wellicht Joods kan noemen, dat weet ik niet. Maar zeker niet Christelijk, maar er is geen enkele Christelijke staat.
Paulus schrijft over de edele olijf absoluut, maar goed lezend is deze edele olijf ge-ent op Christus en dat is precies De Persoon Die het Jodendom afwijst, dus ik wens niet met hen geassocieerd te worden. en ben ik ook niet in hen geworteld. Dat kan ik ook nergens lezen in de Bijbel want elke vergelijk met de enting t.a.v deze huidige staat met een bepaalde bevolkingsgroep wordt nooit bedoeld door Paulus.
HarryK

Bericht door HarryK »

Adinomis schreef:Ik wil hen geen "christenen" noemen, omdat ze zelf moeite hebben met deze betiteling. Het woord "christen" is beladen, gezien de geschiedenis. Onder ons christenen is men erop gebrand dat men zich zo noemt en dat ze eigenlijk bij ons moeten komen. Maar het is andersom: wij behoren ons bij hen aan te sluiten. Wij zijn geënt op de "edele olijf".
11:08u
Wij zijn geënt op de edele olijf; niet om deel te krijgen aan de boom als geheel dan wel aan de andere takken, maar aan de wortel.
Daarin (en in combinatie met de besluiten in Handelingen 15) zie ik geen reden of noodzaak om mij bij de Joden aan te sluiten.
Wilsophie schreef:Mag ik dan toevoegen dat ik mij niet ge- ent weet in de huidige staat Israël en ook niet in het Jodendom maar ik ben ge-ent in Christus
...
Paulus schrijft over de edele olijf absoluut, maar goed lezend is deze edele olijf ge-ent op Christus en dat is precies De Persoon Die het Jodendom afwijst, dus ik wens niet met hen geassocieerd te worden. en ben ik ook niet in hen geworteld.
16:33u
We zijn niet geënt op de wortel, maar tussen de andere (edele) takken.
Nogmaals, met het doel om deel te krijgen aan de wortel.
Niet zozeer om deel te krijgen aan de andere takken.
En de resterende edele takken zijn zij die Christus niet afwijzen.
En met die edele takken zijn de 'wilde' takken samen de boom.

Maar, als iemand het interessant/nodig vindt hier op in te gaan:
in een nieuw topic?
Psalm 1:1
Adinomis

Bericht door Adinomis »

HarryK schreef:
Wij zijn geënt op de edele olijf; niet om deel te krijgen aan de boom als geheel dan wel aan de andere takken, maar aan de wortel.
Daarin (en in combinatie met de besluiten in Handelingen 15) zie ik geen reden of noodzaak om mij bij de Joden aan te sluiten.
Ik bedoel ook niet dat wij ons aan moeten sluiten bij de ongelovige Joden, maar bij de Joodse takken die van nature op de boom zitten, dus bij de Messias belijdende Joden.
De gelovigen uit de heidenen zijn de wilde takken die geënt worden op de olijfboom. opdat zij zullen leven van de levenssappen van de oorspronkelijke edele boom. De wortel van die boom is naar mijn mening het verbond met Abraham. Die boom is edel omdat het volk Israël is gevormd door het verbond met God. De wilde takken worden door Christus op die olijfboom geënt. De vettigheid of het sap uit die wortel is de zegen die besloten is in het verbond met Abraham, waaraan we nu deel krijgen.
Zoals er ook in Gods Woord staat: Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham en naar de belofte erfgenamen (Gal.3:29)
HarryK schreef:
Maar, als iemand het interessant/nodig vindt hier op in te gaan:
in een nieuw topic?
Dat mag wat mij betreft. Maar ik herinner me dat we in het verleden hier wel vaker over hebben gediscussieerd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Zojuist heb ik hoofdstuk 7 gelezen van Hosea. Dat was niet erg bemoedigend. Er staat niets positiefs in. Met recht kun je Rom.3:12 (en Psalm 14:3) hierop toepassen:
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
Dat de profeet deze dingen signaleert en uitspreekt is bedoeld om het volk terug te roepen naar de Here. Maar de woorden van de profeet treffen geen doel.
In de verzen 3-7 lezen we dat de koning ook betrokken is in het kwaad. Van hoog tot laag, allen zijn ze afgeweken. Er wordt over een brandende oven van de bakker gesproken.
Het vuur bij de bakker wordt gedoofd als hij andere dingen moet doen en als hij gaat slapen. Maar het vuur van het kwaad kent geen pauzes, het wordt alleen maar opgestookt.
Dat vuur vlamde in hun harten die verontreinigd waren door de zonde. Het kwaad verteerde hen als een vuur. Geen vurige liefde voor YHWH, maar een vuur van zondige hartstocht aangestoken door de hel.
En ze hadden het zelf niet door. En als er dan gejammerd werd was dat niet vanuit zondebesef. Het hart bleef koud voor Degene die hen geschapen had en die zich over hen ontfermd had in grote liefde.
Hoe kan het anders als het hart brandt voor het kwaad, voor de afgoden, voor de hoererij. Dan is er in het hart geen ruimte meer voor God.
Ook de vermenging met andere volken (vs. 9) is een oorzaak voor de afval. Ze bakken koeken maar aan één kant. Hun werken zijn smakeloos, zonder waarde.

Wat moeten we met dit hoofdstuk? Mopperen op die domme Israëlieten en denken dat we beter zijn? Dat is denk ik niet de bedoeling.
Ook bij ons is vermenging met de wereld een bedreiging voor ons geloof. Bedenk dat in dit hoofdstuk staat dat de mensen zelf niet in de gaten hadden dat ze zich op een heilloze weg bevonden.
Dat moet ons alert maken. Kunnen wij ook afdrijven zonder het in de gaten te hebben? Satan zal daar heus zijn best voor doen.
Laten we ons des te meer vastklemmen aan de Rots, Jezus Christus, Omgang met Hem, alles met Hem bespreken. Hij zal ons voor struikelen behoeden als we Hem tot doel in ons leven stellen.

Wij moeten ervoor oppassen dat we ons Bijbels denken niet aanpassen aan de manier van denken van deze tijd. Het bijbelse gedachtegoed moet juist naar onze tijd worden vertaald.
Als we dat niet doen gaan ook wij verloren op een heilloze weg. Dus de woorden van Hosea zijn ook van belang voor ons in deze moderne tijd.
ineke-kitty

Adinomis schreef:Zojuist heb ik hoofdstuk 7 gelezen van Hosea. Dat was niet erg bemoedigend. Er staat niets positiefs in. Met recht kun je Rom.3:12 (en Psalm 14:3) hierop toepassen:
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
Dat de profeet deze dingen signaleert en uitspreekt is bedoeld om het volk terug te roepen naar de Here. Maar de woorden van de profeet treffen geen doel.
In de verzen 3-7 lezen we dat de koning ook betrokken is in het kwaad. Van hoog tot laag, allen zijn ze afgeweken. Er wordt over een brandende oven van de bakker gesproken.
Het vuur bij de bakker wordt gedoofd als hij andere dingen moet doen en als hij gaat slapen. Maar het vuur van het kwaad kent geen pauzes, het wordt alleen maar opgestookt.
Dat vuur vlamde in hun harten die verontreinigd waren door de zonde. Het kwaad verteerde hen als een vuur. Geen vurige liefde voor YHWH, maar een vuur van zondige hartstocht aangestoken door de hel.
En ze hadden het zelf niet door. En als er dan gejammerd werd was dat niet vanuit zondebesef. Het hart bleef koud voor Degene die hen geschapen had en die zich over hen ontfermd had in grote liefde.
Hoe kan het anders als het hart brandt voor het kwaad, voor de afgoden, voor de hoererij. Dan is er in het hart geen ruimte meer voor God.
Ook de vermenging met andere volken (vs. 9) is een oorzaak voor de afval. Ze bakken koeken maar aan één kant. Hun werken zijn smakeloos, zonder waarde.

Wat moeten we met dit hoofdstuk? Mopperen op die domme Israëlieten en denken dat we beter zijn? Dat is denk ik niet de bedoeling.
Ook bij ons is vermenging met de wereld een bedreiging voor ons geloof. Bedenk dat in dit hoofdstuk staat dat de mensen zelf niet in de gaten hadden dat ze zich op een heilloze weg bevonden.
Dat moet ons alert maken. Kunnen wij ook afdrijven zonder het in de gaten te hebben? Satan zal daar heus zijn best voor doen.
Laten we ons des te meer vastklemmen aan de Rots, Jezus Christus, Omgang met Hem, alles met Hem bespreken. Hij zal ons voor struikelen behoeden als we Hem tot doel in ons leven stellen.

Wij moeten ervoor oppassen dat we ons Bijbels denken niet aanpassen aan de manier van denken van deze tijd. Het bijbelse gedachtegoed moet juist naar onze tijd worden vertaald.
Als we dat niet doen gaan ook wij verloren op een heilloze weg. Dus de woorden van Hosea zijn ook van belang voor ons in deze moderne tijd.
Een wedergeboren kind van God gaat niet verloren, maar is behouden. Een Bijbelgetrouwe christen zal zich niet aanpassen aan de manier van denken van deze tijd, je mag dat tenminste niet veralgemeniseren tot "ons" .
Satan kan nog zijn best doen zoveel hij wil, maar ik trap niet in zijn leugens en de Bijbel zegt dat "zijn gedachten ons niet onbekend zouden zijn". Ik laat mij door niets en niemand "afdrijven" en heb deze leugenaar van den beginne wel door, omdat ik precies weet waar hij op uit is.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef:

Een wedergeboren kind van God gaat niet verloren, maar is behouden. Een Bijbelgetrouwe christen zal zich niet aanpassen aan de manier van denken van deze tijd, je mag dat tenminste niet veralgemeniseren tot "ons" .
Satan kan nog zijn best doen zoveel hij wil, maar ik trap niet in zijn leugens en de Bijbel zegt dat "zijn gedachten ons niet onbekend zouden zijn". Ik laat mij door niets en niemand "afdrijven" en heb deze leugenaar van den beginne wel door, omdat ik precies weet waar hij op uit is.
Ik wil hierop reageren met wat Gods Woord zegt. Jouw uitspraken doen me denken aan de overmoed van Petrus, die daarna toch moest beseffen dat zijn "ik" niet kon standhouden.

Volgens Hebreeën 12:15 kunnen ook gelovigen achterop raken in de genade.
In de Hebreeën brief wordt ook de mogelijkheid genoemd dat wedergeboren gelovigen toch kunnen vallen.
"Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt." (Hebreeën 6:4-6)
In 1 Kor. 10:12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

Jezus zegt: "Blijf in mij". (Joh.15) Die waarschuwing is niet overbodig. Alleen in verbondenheid met Hem is er behoud. Hij zal ons niet laten vallen. Maar wij.....

En dan het woordje "ons". In de bijbel vereenzelvigen profeten zich met het zondige volk, terwijl ze zelf geen deel aan die zonden hadden.

Daniël: "wij hebben gezondigd,... wij hebben goddeloos gehandeld,... wij zijn afgeweken van uw geboden,... wij hebben niet geluisterd naar uw profeten, etc" (Dani'el 9:4-9).

Jesaja vereenzelvigt zich met het zondige volk: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, -- en mijn ogen hebben de Koning, de HERE der heerscharen, gezien. (Jes. 6:5)

Ezra verootmoedigt hij zich voor de Here God. Hoewel hij zelf niet meegedaan heeft in de zonde, vereenzelvigt hij zich helemaal met het volk dat gezondigd heeft. Ezra gaat namens het volk naar God en doet belijdenis van zonde. ( zie Ezra 9:6)

Ook Nehemia en Amos deden dat geloof ik. Jezus vereenzelvigde zich met de zondige mensheid aan het kruis.

Daarom laten we roemen in Hem en niet roemen in onze zekerheden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Misschien is het goed om te spreken over wat je persoonlijk leest en ervaart in Hosea en namens jezelf een uitleg geven, want het "ons" is in ieder geval niet van toepassing op mij. Ik geloof niet in een heilloze weg die ik bewandel en ik geloof niet in een "verloren gaan".
Ik geloof zeker niet dat ik de Bijbel moet aanpassen aan deze tijd en heb dus ook geen Bijbel in gewone taal. Ik denk dat als je dat gaat doen dat je in de lauwheid komt van Laodicea.
En trouw blijven aan Gods gesproken Woord leert dat Hij dan nog meer trouw is en gisteren en heden Dezelfde blijft en de Heilige Geest ons in de waarheid zal leiden en als we de wapenrusting aandoen zal de duivel van ons vlieden en op die belofte wil ik in alle afhankelijkheid van Hem vertrouwen.

Dat de profeten namens het volk spraken is evident, maar jij bent geen profeet. De majesteitsvorm is ook voorbehouden aan de koning en dat ben jij ook niet.
ineke-kitty

Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef:

Ik wil hierop reageren met wat Gods Woord zegt. Jouw uitspraken doen me denken aan de overmoed van Petrus, die daarna toch moest beseffen dat zijn "ik" niet kon standhouden.

Volgens Hebreeën 12:15 kunnen ook gelovigen achterop raken in de genade.
In de Hebreeën brief wordt ook de mogelijkheid genoemd dat wedergeboren gelovigen toch kunnen vallen.
"Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt." (Hebreeën 6:4-6)
In 1 Kor. 10:12 Daarom, wie meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

Jezus zegt: "Blijf in mij". (Joh.15) Die waarschuwing is niet overbodig. Alleen in verbondenheid met Hem is er behoud. Hij zal ons niet laten vallen. Maar wij.....

En dan het woordje "ons". In de bijbel vereenzelvigen profeten zich met het zondige volk, terwijl ze zelf geen deel aan die zonden hadden.

Daniël: "wij hebben gezondigd,... wij hebben goddeloos gehandeld,... wij zijn afgeweken van uw geboden,... wij hebben niet geluisterd naar uw profeten, etc" (Dani'el 9:4-9).

Jesaja vereenzelvigt zich met het zondige volk: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, -- en mijn ogen hebben de Koning, de HERE der heerscharen, gezien. (Jes. 6:5)

Ezra verootmoedigt hij zich voor de Here God. Hoewel hij zelf niet meegedaan heeft in de zonde, vereenzelvigt hij zich helemaal met het volk dat gezondigd heeft. Ezra gaat namens het volk naar God en doet belijdenis van zonde. ( zie Ezra 9:6)

Ook Nehemia en Amos deden dat geloof ik. Jezus vereenzelvigde zich met de zondige mensheid aan het kruis.

Daarom laten we roemen in Hem en niet roemen in onze zekerheden.
Ik roem in Christus Jezus en ben er zeker van dat ik eeuwig leven heb ontvangen, en dat ik reeds een burger van het hemels koninkrijk ben. Niets of niemand kan mij daarvan doen "afdrijven" .
Overigens toen Petrus die uitspraak deed, was hij nog niet tot bekering gekomen. De Here Jezus zegt dan ook in Lukas 22:32: "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij...... als gij eens zult bekeerd zijn...., zo versterk uwe broeders".
En lees dan maar eens hoe zeker hij is als hij een toespraak houdt nadat de Heilige Geest is uitgestort in Handelingen 2:14-36.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het valt mij op dat het gaat over doorgezuurd deeg en zuurdesem wil altijd zeggen dat het om iets negatiefs gaat. Ik hoor wel en lees dat men het groeien van het zuurdesem ziet als een wereldkerk die groeit en ziet dat als positief, maar ik denk dat zuurdesem negatief is en een beeld is van een klomp deeg die zoals ik het lees aan één kant gebakken is en niet is omgekeerd.
Daarna staat er een vergelijk van Efraim met een botte duif zonder hart, die zich wenden tot Egypte en tot Assur. Veel symboliek en God zegt dat Hij hen zal tuchtigen in hun vergadering. Waar m.i. hier niet gesproken wordt over de Gemeente als het Lichaam van Christus, maar de vergadering zijnde een samenkomst. De ganse vergadering wordt aangeduid als zijnde het volk. Het lichaam van Christus is pas ontstaan bij de opstanding van de Here Jezus. Eerder was er sprake van een vergadering of gemeente zoals een woord meer betekenissen heeft dan slechts een lichaam. God zegt zelfs dat zij leugens over Hem spraken en het is precies de toorn van God die we niet moeten geringschatten.
Ik lees hierin zeker een toorn die straks ook uitgesproken wordt over de volkeren. Hosea is een profeet.
Ik heb niet de vrijheid om dit toe te passen op gelovigen die Christus volgen. Ik lees nergens in de Bijbel een dergelijke vloed van toorn over de volgelingen van Christus, integendeel. Jezelf terugvinden in bijvoorbeeld de psalmen en de profeten is beslist niet het hoogste doel. Juist Hosea zegt: "Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis en omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik U.
En zeker in de toekomst zal dat zelfde volk zeggen : "Ja wij willen de Here kennen, ernaar jagen Hem te kennen"> En daar lees ik een les in voor de gelovige Christenen, Hem leren kennen en voor de Christenen geldt dan niet de kennis van de Bruidegom, maar als het Hoofd van de Gemeente.
Hij heeft ons over gezet in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde en Hij leidt ons door Zijn Heilige Geest en niets kan ons van die liefde scheiden, zelfs de dood niet.

Het zuivere besef van de positie van Christenen lijkt wel eens verdonkeremaand, het gaat immers om de opperste eer en heerlijkheid die God geopenbaard heeft in Christus.
Wat is dan de getuigenis van God? Van uiterst rechts binnen het Christendom tot uiterst links houdt men zich binnen het Christendom bezig met de mens, rechts hoe slecht de mens wel is en links hoe goed de mens wel is en voor beide kanten weet men wel een tekst te vinden.
Maar God houdt Zich daar helemaal niet mee bezig.. Hij zegt in drie woorden : "Gij zijt gestorven" Kol 3 vers 3.
Het gaat veelmeer om Hem te kennen zoals Hij nu is en wil zijn, alles in allen. Die agenda van het Christendom is vol discussie en interne strijd en dat is niet het zoeken van de dingen die Boven zijn .
Het werk Gods is dat Gij gelooft in Hem , die Hij gezonden heeft en zonder geloof is het onmogelijk Hem welgevallig te zijn.
Van Israël werd eerst gevraagd om Jezus te geloven en later de opgestane Christus der Schriften en aan gelovigen van vandaag wordt nu gevraagd om de Here Jezus Christus te geloven, gegeven als Hoofd boven als wat is aan de gemeente Die Zijn Lichaam is en dat is heel iets anders dan Israël.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Ineke K. en Wilsophie: Jullie gaan niet in op wat ik uit Gods Woord citeerde in mijn bericht van 10.08 u.
Maar het is prima als jullie er een andere mening op na houden. Ik ga daar geen ruzie over maken.