Zelfs opkomen voor de Joden leidt niet tot behoud. Natuurlijk kun je solidair zijn met het Jodendom, dat is een keuze, maar als men niet gelooft in het verlossingswerk van de Here Jezus Christus dan blijft men stilstaan onder de wet en onder het oude verbond, ik kan het niet anders zien.Adinomis schreef:Inderdaad hebben Joden al een geloof. En als ze op dezelfde manier hun geloof belijden als Abraham, David en andere gelovigen onder het Eerste Testament dan zijn ze behouden.
God gaat Zijn eigen weg met hen.
Er is veel weerstand onder de Joden. Dat heeft alles te maken met de verkeerde manier waarop christenen de eeuwen door met hen zijn omgegaan, uitmondende in de Holocaust.
Daarvoor moeten we ons schamen, dat erkennen. Vooral in Europa hebben de Joden het zwaar te verduren gehad en nog.
Niet alle Joden verwerpen het evangelie. Ik ben het met je eens dat het respectloos gebracht kan worden. Ik heb in Jeruzalem bij een Jood gelogeerd die een brug wil zijn tussen Joden en Christenen.
Daardoor kwamen we met allerlei Joden in aanraking, Rabbi's en Knesset-leden en leidinggevenden in het leger. Er waren goede gesprekken en er was wederzijds respect.
Ik heb dinsdag in mijn omgeving een Jood gesproken die van alles van me wilde weten over de Messiaanse gemeente in Nederland. Dus we moeten niet generaliseren.
Ook groeien de Messiaanse gemeentes in Israël en is er een toenemende openheid onder de jongere generatie.
Ik vind het wel mooi dat je altijd op komt voor de Joden. Je werkkring in de Sinaï kliniek heeft duidelijk invloed op je leven gehad.
God gaat Zijn weg met Israël, absoluut.. maar lees Israël als volk als natie, een volk, waarmee en waarin Hij Zijn heilsplan zal voortzetten, dat staat zwart op wit geprofeteerd.
Maar men kan zich niet beroepen op "Abrahams zaad" want daaromtrent mocht ik even Johannes 8 aanhalen wat de Here Jezus daarover zegt en die uitspraak is nog steeds van kracht. David en Abraham en alle OT gelovigen zijn uiteraard op grond van geloof gerechtvaardigd, maar niet wedergeboren, dat is nog toekomst op de Jongste Dag maar nu ...dus na de opstanding wordt een mens die Christus belijdt van Godswege wedergeboren en krijgt men deel aan het Lichaam van Christus en dat is heel essentieel voor het behandelen van het boekje Hosea, dat mogen we niet aan de kant schuiven want dit plan met alle 12 stammen ligt juist in het boekje Hosea , soms verborgen, maar niettemin, opgeslagen.
De Joden zijn en worden zwaar vervolgd en dat is heel erg, maar er zijn ook miljoenen Christenen die zwaar vervolgd worden, wat ik vandaag las van de SDOK, en hoe erg die vervolgingen ook zijn, het is voor de individuele Jood maar voor geen enkel mens een excuus om Christus als de Messias, de Verlosser, de Gezalfde, de Zoon van God af te wijzen als hen het evangelie wordt gepredikt, om met terugwerkende kracht te wijzen op de afschuwelijke vervolgingen in de 2e wereldoorlog. Dan zou een zigeuner of een homo daar ook op kunnen wijzen en hoeveel niet Joden zijn er omgekomen. Schaamte maakt dat niet ongedaan. Ik ben van vlak na de oorlog en ook mijn familie is getroffen, maar geen enkele reden voor schaamte of haat naar de bezetter, ik ben duidelijk opgevoed om hen te vergeven, dus ga me geen schuldgevoel aanpraten, ik ben bevrijd van schuld, omdat Hij die gedragen heeft.
Natuurlijk is het een keuze om het evangelie af te wijzen, maar men wijst daarmee Gods plan ook af en komt er echt geen "herkansing" want dan zitten we in de categorie "alverzoening".
Als ik me zou moeten schamen voor wat de Joden is aangedaan dan moet ik mij ook schamen wat de onschuldige Islamieten wordt aangedaan of de onschuldige Christenen en dan kan die schaamte een beperking, of belemmering zijn om in alle vrijheid en "verlostzijn" te naderen tot de troon van genade, juist omdat het verlossende werk van Christus ook voor mijn schuld was. Wij stonden allemaal van nature schuldig t.o. God onze Schepper, maar de rekening is betaald en de stand staat op nul. Alles genageld aan 't kruis, zegt een mooi lied.
Wij zijn als Bijbelgetrouwe Christenen gezet in de vrijheid, maar met een verantwoordelijkheid naar de ander en die eerste verantwoordelijkheid is niet om solidair te zijn met een systeem, met een bepaalde politieke richting, of met een godsdienst, maar de verantwoordelijkheid ligt in de opdracht: "Gij zult Mijn getuigen zijn".
Solidariteit heeft niemand tot Christus geleid. En ik ben natuurlijk begaan met het Joodse volk, maar evengoed met de Somaliërs of met de Libanezen of met de Palestijnen en ik ben ervan overtuigd dat er Messiaanse gemeenten ontstaan die Christus belijden als Heer. Maar ik denk en geloof dat deze Bijbel getrouwe Joden, die ook geloven in het nieuwe verbond vanaf dat moment wedergeboren Christenen zijn met een Joodse identiteit en dat zij meegaan als de Gemeente wordt weggenomen van deze aarde.
Zij maken deel uit van een hemels koninkrijk wat nu nog verborgen is, maar straks geopenbaard wordt en het plan t.a.v. de natie dus alle 12 stammen is een plan waar je spreekt van een wedergeboren Israël, precies wat Hosea in de typologie weergeeft, en dat zal deel uitmaken van een koninkrijk op aarde, letterlijk gevestigd in Jeruzalem, met de Zoon van David op de troon, maar zover is het nog niet, want er zal nog heel wat gebeuren wereldwijd, maar met name in het Midden-Oosten voor het zover is. We kunnen de volgorde genoemd in Mattheus 24 en 25 en in Daniël en in Openbaring niet omdraaien of naar onze hand zetten.
Dan zal God weer van Zich laten horen en zal Zijn zwijgen overgaan in spreken, dus handelen als een Rechtvaardig God.