Wajehie schreef:Misschien een klein misverstand. Het gaat niet over een helper maar de Trooster die christenen ontvangen hebben.
JOHANNES 14
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
Bedankt voor je commentaar.
Het gaat hier over het woord parakletos.
Dit woord wordt ook als helper vertaalt, maar ook wel als advocaat en trooster.
Joh 14:
26 Maar de Helper, de Heilige Geest, dien de Vader door mijn naam zenden zal, die zal u alles leren en u indachtig maken alwat ik u gezegd heb. LV
[26] De Helper die de Vader jullie in mijn naam zal zenden, zijn heilige Geest, zal jullie verder in alles onderrichten: Hij zal jullie alles laten begrijpen wat Ik jullie gezegd heb. WV
[26] Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb. NBV
Joh 15:
26 Wanneer de Helper komt dien ik u van den Vader zenden zal, de Geest der waarheid, die van den Vader uitgaat, dan zal die omtrent mij getuigen. LV
[26] Wanneer echter de Helper komt die Ik jullie zal zenden als Ik bij de Vader ben – de Geest der waarheid, die van de Vader komt – zal Hij over Mij getuigenis afleggen; WV
[26] Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen NBV
Joh 16:
7 Doch ik zeg u de waarheid: Het is heilzaam voor u dat ik heen ga. Want indien ik niet heenging, zou de Helper niet tot u komen; maar indien ik heenga, zal ik hem tot u zenden. LV.
[7] En toch, om de waarheid te zeggen: voor jullie eigen bestwil moet Ik weggaan; doe Ik dat niet, dan zal de Helper niet komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar jullie toezenden WV
[7] Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. NBV
English Standard Version
But the Helper, the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, he will teach you all things and bring to your remembrance all that I have said to you.
New American Standard Bible
"But the Helper, the Holy Spirit, whom the Father will send in My name, He will teach you all things, and bring to your remembrance all that I said to you.
King James Bible
But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the Father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you.
De vertaling trooster is overgenomen van de KJV (comforter).
De Douay-Rheims Bible laat het onvertaald.
Wajehie schreef: Alpha schreef:Bijbelse feiten laten zien dat het de zalving met de Hg is.
Gezalfd met de Heilige Geest?
Het Nieuwe Testament zegt niet dat christenen zijn “gezalfd met de Heilige Geest”, zoals dat wel gezegd wordt van de Heer Jezus (en alleen van Hem), in bv. Hand. 10:38: “hoe God Jezus van Nazareth heeft gezalfd met de Heilige Geest”, en in Lukas 4:18: “De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft”. Enkel Christus is “de Gezalfde” - Grieks Christos (Lukas 2:26). .
Je citeert M.V. Deze “meneer”verkettert, veroordeelt, alles iedereen die het niet met hem eens is. Alleen Jesus heeft die bevoegdheid.
In de oudheid werken koningen en priesters gezalfd. Zowel Jezus, alsook de kleine kudde zijn daarvoor uitgekozen. Bij de zalving van Jezus werd dat gesymboliseerd met een duif, De leden van de kleine kudde . die in de bovenkamer aanwezig waren , met tongen van vuur. Daarna konden zij de omringende mensen in hun eigen taal getuigenis geven.
Er zijn drie groepen die met de Hg zijn gezalfd.
De eerste groep zijn de Joden en proselieten. Zij werden na pinksteren direct met de Hg gezalfd bij hun doop.
De tweede groep zijn de Samaritanen. Zij werden na hun doop, door Filipus, door handoplegging gezalfd door Johannes en Petrus. (Hand 8:5,6, 14-17)
De Derde groep waren bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste. Hand 10.
Wajehie schreef: Alpha schreef:u]De kleine kudde[/u] (Lukas 12:32) zijn personen die met de Hg zijn gezalfd en in de hemel gaan dienen als koningen en priesters.
De gemeente (de mensen die dus de Heilige Geest ontvangen hebben ) is geen kleine kudde . Op dat moment was de Heilige Geest nog niet uitgestort en er staat dan ook : 41 En Petrus zei tegen Hem: Heere, spreekt U deze gelijkenis tot ons, of ook tot allen?
Iedereen kan de Heilige Geest krijgen en dat is niet beperkt dat 1 klein groepje.
.
Tja, waarmee je eigenlijk aangeeft Satans uitspraak te geloven: Gij zult beslist niet sterven.
Toch is nog steeds Gods voornemen de aarde te vullen met volmaakte mensen. Dat is nooit veranderd! God laat zich door NIEMAND, dus ook door Satan niet, van zijn oorspronkelijke plan afbrengen. Wanneer A&E hadden geluisterd, waren ze NIET gestorven. Toen dat wel gebeurde, ze maakten misbruik van hun vrije wil, anticipeerde God onmiddellijk om dat terug te draaien. Jezus was de volontair, de hiel. Door middel van zijn offer kocht hij ons los van de dood en krijgen in het duizendjarig rijk gestorven mensen een aardse opstanding.
Ik heb het wat moeten inkorten.