Het zijn bedriegers goed gezien;maar wat wij al eerder zeiden in deze draad;mensen met echte paranormale geven lopen daar niet mee te koop;integendeel.Uit ervaring weten wij zei spreken er met grote schroom over en dan nog bij hen die tot hun binneste kring behoren en hun mond weten te houdencallista schreef:Uit welke krochten kom jij Rechtuit?Rechtuit schreef:Altijd leuk paranormale nep gebeurtenissen.
Alleen nep uit de krochten van duisternis.
Ik maakte me al zorgen...maar je bent er weer.....stille tijd gehad?
Nog een gelukkig 2016...
Goochelaars en illusionisten en mentalisten hebben niets met paranormale gaven te maken....het zijn allemaal foefjes en cold reading......wel vermaeckelyk, maar niets meer dan dat.
Wanneer ze dat wel claimen vallen de meesten wel t.z.t. door de mand, zoals er zijn: Uri Geller, Ogilvie [babyfluisteraar enz] , Char, Robbert ten Broeke, Jomanda etc....
Met de "duisternis" heeft dat niets te maken.
Wat ik wel bezwaarlijk vind, is dat deze gasten veel mensen ook hoop geven, maar ja, ook dat kan voor sommigen al genoeg zijn om hun leven op een redelijke manier voort te zetten.
Paranormale gebeurtenissen
-
- heet nu: Snelheid
- Man/Vrouw: M
Re: Paranormale gebeurtenissen
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Ja, je zult mij er nooit over horen . Grapje. Maar je hebt wel gelijk, denk ik. Zelfs als ik met mijn ouders over mijn uittredingservaringen sprak, dan werden ze kwaad. Dus dat deed ik maar niet meer. Ik kon er alleen met mijn zus over praten, want die had zelf ook dergelijke ervaringen. En twee van mijn vrienden. En op het forum, omdat ik hier (min of meer) anoniem kan zijn.Rechtuit schreef:Het zijn bedriegers goed gezien;maar wat wij al eerder zeiden in deze draad;mensen met echte paranormale geven lopen daar niet mee te koop;integendeel.Uit ervaring weten wij zei spreken er met grote schroom over en dan nog bij hen die tot hun binneste kring behoren en hun mond weten te houdencallista schreef:Uit welke krochten kom jij Rechtuit?Rechtuit schreef:Altijd leuk paranormale nep gebeurtenissen.
Alleen nep uit de krochten van duisternis.
Ik maakte me al zorgen...maar je bent er weer.....stille tijd gehad?
Nog een gelukkig 2016...
Goochelaars en illusionisten en mentalisten hebben niets met paranormale gaven te maken....het zijn allemaal foefjes en cold reading......wel vermaeckelyk, maar niets meer dan dat.
Wanneer ze dat wel claimen vallen de meesten wel t.z.t. door de mand, zoals er zijn: Uri Geller, Ogilvie [babyfluisteraar enz] , Char, Robbert ten Broeke, Jomanda etc....
Met de "duisternis" heeft dat niets te maken.
Wat ik wel bezwaarlijk vind, is dat deze gasten veel mensen ook hoop geven, maar ja, ook dat kan voor sommigen al genoeg zijn om hun leven op een redelijke manier voort te zetten.
Met m'n vriendin kon ik er in het begin ook niet over praten. Maar zij is er inmiddels wel min of meer overtuigd, dat ik niet iets zit te verzinnen.
Mijn moeder geloofde er later wel weer iets van, omdat zij rare dingen had meegemaakt met mijn zus, zoals poltergeist-verschijnselen. Die kon ze echt niet ontkennen, want die had ze met haar eigen ogen gezien. Maar soms kwam er dan toch weer het oude scepticisme bij haar boven. Ze wist er niet zo goed raad mee.
Only dead fish go with the flow
-
JW88 schreef: Ja er zullen natuurlijk altijd sceptici blijven vanwege verschillende motivaties,
Wil je niet naar de inhoudelijke informatie kijken, JW? Scepsis was toch gebaseerd op onderzoek, rede en logica in plaats van motivaties?
Dat is een simpele zwart-wit voorstelling van dat onderzoek. Je wilt het daar graag bij laten kennelijk, omdat je een voorkeur voor simpele conclusies hebt. Op zich kan dat natuurlijk, maar het heeft wel de consequentie dat het gesprek dan ook kort gehouden kan worden. Omdat je over simpele zaken nu eenmaal meteen uitgepraat bent.simpel feit is dat jaren van parapsychologisch onderzoek geen enkel resultaat op heeft geleverd.
Randi is geen wetenschapper maar illusionist. En wat gebeurt er als je een illusionist gelooft? Precies, dan word je voor de gek gehouden. Randi heeft enerzijds naieve kandidaten nodig voor zijn 'challenge' - act, mensen die denken dat er iets te verdienen valt. Anderzijds heeft hij een naief publiek nodig: 'skeptici' die precies datgene voorgeschoteld krijgen wat ze zo graag willen geloven. Door de mand vallende kandidaten.Terwijl het zo simpel kan zijn, als ik met mijn paranormale krachten een lepel kan buigen waarom kan ik dat, dan niet in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving? Wel heel toevallig vind je niet, daar komt ook niemand door die test van Randi heen, omdat hij alle trucjes kent en zich niet makkelijk voor de gek laat houden, oftewel ''vuur met vuur bestrijden'' , als illusionist weet hij precies hoe alles in elkaar zit.
Als je het wilt houden bij jouw simpele voorstellingen, zul je dat nooit begrijpen, JW.Denk jij nou werkelijk Zolderworm dat als er werkelijk zoiets bestond als paranormale gaven dat nu nog niet wetenschappelijk bevestigd was?
En waarom worden keer op keer weer zogenaamde paranormale mensen ontmaskerd als machtswellustelingen en geldwolven?
En hoe kun je nep van echt onderscheiden mocht het wel echt bestaan?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
Nou Zolderworm als iemand met zogenaamde paranormale gaven echt bestaat dan zou hij die gaven ook moeten kunnen tonen in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving. Het argument dat paranormale gaven zich slechts spontaan voordoen vind ik veel te makkelijk, dat is gewoon een heel handig excuus om er onder uit te komen.
Ik ben zelf groot fan van Dynamo: Magician Impossible. Als ik dan naar hem kijk zie ik hem dingen doen waarvan ik denk, hoe kan dat in vredesnaam? Zoals bv deze truc: https://www.youtube.com/watch?v=RRcK1p6v4c0
Maar ik weet natuurlijk heel goed dat het allemaal nep is, ook omdat hij zichzelf een illusionist noemt, ook al heb ik geen enkel idee hoe hij het doet.
Maar stel nou dat Dynamo in de eerste plaats nooit had gezegd dat hij een illusionist was maar dat hij paranormale en bovennatuurlijke krachten had, had jij hem dan gelooft? De enige manier om daar dan achter te komen was door hem te testen in een gecontroleerde wetenschappelijk omgeving, als hij dan succesvol door alle test heen kwam zou het bevestigd zijn, als hij dat niet kwam zou het niet bevestigd zijn, zo simpel is het.
Maar los daarvan zouden heel veel mensen dan min of meer gewoon klakkeloos aannemen dat wat hij doet allemaal echt zou zijn en hij daadwerkelijk over die krachten zou beschikken, dat mag ik dan toch een vorm van extreme naïviteit noemen? En een compleet gebrek aan rationaliteit? De mens wil nou ook eenmaal graag geloven in het wonderbaarlijke, dat is zijn aard.
Het feit blijft dat jaren van parapsychologisch onderzoek niks maar dan ook helemaal niks heeft opgeleverd, die mensen die dat onderzoek doen lijken mij daarvoor toch echt wel gekwalificeerd net zoals de test methoden, daar moet je, je conclusies uittrekken, het kan niet zo zijn dat er toevallig niemand in al die jaren is ontdekt, de conclusie is dan dat er niemand voor de test is geslaagd. Als iemand echt paranormale gaven heeft zouden de omstandigheden niet uit moeten maken, dus dat is geen excuus.
Als mensen met zogenaamde echte paranormale gaven daar niet mee te koop lopen hoe weet jij dan dat ze bestaan? Mijn waarheid is gebaseerd op de feiten, en die zijn dan er geen bewijs tot op heden is voor paranormale krachten bij mensen, terwijl dat toch echt al in den treure is onderzocht, continu vallen mensen door de mand, continu worden ze ontmaskerd als oplichters en geldwolven, daar trek ik mijn conclusies dan wel uit, ik snap ook werkelijk niet wat jouw reden is om hier nog in te geloven?
Ik ben zelf groot fan van Dynamo: Magician Impossible. Als ik dan naar hem kijk zie ik hem dingen doen waarvan ik denk, hoe kan dat in vredesnaam? Zoals bv deze truc: https://www.youtube.com/watch?v=RRcK1p6v4c0
Maar ik weet natuurlijk heel goed dat het allemaal nep is, ook omdat hij zichzelf een illusionist noemt, ook al heb ik geen enkel idee hoe hij het doet.
Maar stel nou dat Dynamo in de eerste plaats nooit had gezegd dat hij een illusionist was maar dat hij paranormale en bovennatuurlijke krachten had, had jij hem dan gelooft? De enige manier om daar dan achter te komen was door hem te testen in een gecontroleerde wetenschappelijk omgeving, als hij dan succesvol door alle test heen kwam zou het bevestigd zijn, als hij dat niet kwam zou het niet bevestigd zijn, zo simpel is het.
Maar los daarvan zouden heel veel mensen dan min of meer gewoon klakkeloos aannemen dat wat hij doet allemaal echt zou zijn en hij daadwerkelijk over die krachten zou beschikken, dat mag ik dan toch een vorm van extreme naïviteit noemen? En een compleet gebrek aan rationaliteit? De mens wil nou ook eenmaal graag geloven in het wonderbaarlijke, dat is zijn aard.
Het feit blijft dat jaren van parapsychologisch onderzoek niks maar dan ook helemaal niks heeft opgeleverd, die mensen die dat onderzoek doen lijken mij daarvoor toch echt wel gekwalificeerd net zoals de test methoden, daar moet je, je conclusies uittrekken, het kan niet zo zijn dat er toevallig niemand in al die jaren is ontdekt, de conclusie is dan dat er niemand voor de test is geslaagd. Als iemand echt paranormale gaven heeft zouden de omstandigheden niet uit moeten maken, dus dat is geen excuus.
Als mensen met zogenaamde echte paranormale gaven daar niet mee te koop lopen hoe weet jij dan dat ze bestaan? Mijn waarheid is gebaseerd op de feiten, en die zijn dan er geen bewijs tot op heden is voor paranormale krachten bij mensen, terwijl dat toch echt al in den treure is onderzocht, continu vallen mensen door de mand, continu worden ze ontmaskerd als oplichters en geldwolven, daar trek ik mijn conclusies dan wel uit, ik snap ook werkelijk niet wat jouw reden is om hier nog in te geloven?
-
pyro schreef:JW88 schreef: Ja er zullen natuurlijk altijd sceptici blijven vanwege verschillende motivaties,
Wil je niet naar de inhoudelijke informatie kijken, JW? Scepsis was toch gebaseerd op onderzoek, rede en logica in plaats van motivaties?Dat is een simpele zwart-wit voorstelling van dat onderzoek. Je wilt het daar graag bij laten kennelijk, omdat je een voorkeur voor simpele conclusies hebt. Op zich kan dat natuurlijk, maar het heeft wel de consequentie dat het gesprek dan ook kort gehouden kan worden. Omdat je over simpele zaken nu eenmaal meteen uitgepraat bent.simpel feit is dat jaren van parapsychologisch onderzoek geen enkel resultaat op heeft geleverd.Randi is geen wetenschapper maar illusionist. En wat gebeurt er als je een illusionist gelooft? Precies, dan word je voor de gek gehouden. Randi heeft enerzijds naieve kandidaten nodig voor zijn 'challenge' - act, mensen die denken dat er iets te verdienen valt. Anderzijds heeft hij een naief publiek nodig: 'skeptici' die precies datgene voorgeschoteld krijgen wat ze zo graag willen geloven. Door de mand vallende kandidaten.Terwijl het zo simpel kan zijn, als ik met mijn paranormale krachten een lepel kan buigen waarom kan ik dat, dan niet in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving? Wel heel toevallig vind je niet, daar komt ook niemand door die test van Randi heen, omdat hij alle trucjes kent en zich niet makkelijk voor de gek laat houden, oftewel ''vuur met vuur bestrijden'' , als illusionist weet hij precies hoe alles in elkaar zit.Als je het wilt houden bij jouw simpele voorstellingen, zul je dat nooit begrijpen, JW.Denk jij nou werkelijk Zolderworm dat als er werkelijk zoiets bestond als paranormale gaven dat nu nog niet wetenschappelijk bevestigd was?
En waarom worden keer op keer weer zogenaamde paranormale mensen ontmaskerd als machtswellustelingen en geldwolven?
En hoe kun je nep van echt onderscheiden mocht het wel echt bestaan?
Ik heb naar de inhoud gekeken en ben het er volstrekt mee oneens, iemand die zogenaamde paranormale krachten heeft zou die ook moeten kunnen uiten in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving, hoe kun je anders echt van nep onderscheiden, vertel me dat eens?
Dat de testen te moeilijk zijn en de omgeving niet goed is, zijn niet meer dan slappe excuses om er maar onderuit te komen. Waarom kan iemand aan de keukentafel wel een lepel buigen of een vork laten zweven maar niet in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving, juist omdat het allemaal bedrog is....
Jij zegt: ''Dat is een simpele zwart-wit voorstelling van dat onderzoek.'', dat moet je eens uitleggen? Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek nog niks opgeleverd volgens jou?
Ik zou je adviseren om eerste wat van Randi te bekijken en dan met name de docu ''an hones liar'' voordat je verdere uitspraken over hem doet, want je kennis is nu nog overduidelijk te gering om echt een mening te geven.
Maar verder ga je helemaal niet inhoudelijk op de materie in, wat is jouw visie nou bij deze kwestie? Wat vind jij ervan? En waarom zou ik moeten geloven in mensen met paranormale krachten? Zijn mensen niet vreselijk naïef dat ze daarin geloven? Is het niet zo dat paranormale mensen keer op keer worden ontmaskerd als geldwolven en machtswellustelingen?
-
- heet nu: Snelheid
Wat is er toch mis met een slimme Geldwolf;er spreekt jaloersheid uit.De meeste mensen willen Geldwolf zijn;lekker veel centjes;wij hebben nog nooit horen zeggen laat maar wil die centjes niet,neen neen men wil zoveel mogelijk centjes in de beurs en op de bank.En geldwolvenrij is geheel in
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Dat is natuurlijk je goed recht. De argumenten die je daarvoor geeft sluiten echter helemaal niet aan bij die inhoud. In betreffend artikel wordt beargumenteerd dat wat Randi doet juist niets met wetenschap te maken heeft.JW88 schreef: Ik heb naar de inhoud gekeken en ben het er volstrekt mee oneens
Dat ontkent niemand en dat wordt in dat artikel ook helemaal niet ontkend.iemand die zogenaamde paranormale krachten heeft zou die ook moeten kunnen uiten in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving, hoe kun je anders echt van nep onderscheiden, vertel me dat eens?
Ja, maar daar gaat het dan ook helemaal niet om. De test is niet 'te moeilijk', maar verkeerd opgezet en bovendien niet door onafhankelijke derden controleerbaar. Kortom onwetenschappelijke goocheltrucs van Randi.Dat de testen te moeilijk zijn en de omgeving niet goed is, zijn niet meer dan slappe excuses om er maar onderuit te komen. Waarom kan iemand aan de keukentafel wel een lepel buigen of een vork laten zweven maar niet in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving, juist omdat het allemaal bedrog is....
De stelling "jaren van parapsychologisch onderzoek heeft nog niks opgeleverd" zelf is de simpele zwart-wit voorstelling waar ik het over had.Jij zegt: ''Dat is een simpele zwart-wit voorstelling van dat onderzoek.'', dat moet je eens uitleggen? Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek nog niks opgeleverd volgens jou?
Dat is ook een manier om kritiek af te weren ja, zeggen dat een ander niet genoeg weetIk zou je adviseren om eerste wat van Randi te bekijken en dan met name de docu ''an honest liar'' voordat je verdere uitspraken over hem doet, want je kennis is nu nog overduidelijk te gering om echt een mening te geven.
Je wilt graag geloven dat paranormale fenomenen niet bestaan; dat wie denkt dat dit wel zo is of zou kunnen zijn, naief is; dat mensen die zeggen paranormaal begaafd te zijn allen zonder uitzondering geldwolven en machtswellustelingen zijn.Maar verder ga je helemaal niet inhoudelijk op de materie in, wat is jouw visie nou bij deze kwestie? Wat vind jij ervan? En waarom zou ik moeten geloven in mensen met paranormale krachten? Zijn mensen niet vreselijk naïef dat ze daarin geloven? Is het niet zo dat paranormale mensen keer op keer worden ontmaskerd als geldwolven en machtswellustelingen?
Ik heb er geen probleem mee dat je dat wilt geloven. Wel heb ik twijfels of je over dat geloof in gesprek wilt.
Ik heb al het een en ander gezegd in deze draad, wat mijn eigen visie is. Je kan het teruglezen als je wilt; ik denk dat het zinloos is het te blijven herhalen.
-
Nou ik heb al je commentaren net terug gelezen en je gaat eigenlijk nergens echt inhoudelijk op in, wat je het meeste doet is commentaar op mij leveren en hoe ik de dingen verwoord en zeg, en hier en daar nog wat kritiek op Randi. Maar op het onderwerp zelf ga je helemaal niet in, ik weet nog steeds niet hoe je er tegen aan kijkt en wat jouw visie er op is. En de belangrijkste vraag, namelijk: Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek (Los van Randi, want dat is inderdaad geen wetenschapper) helemaal nog geen resultaat opgeleverd? Dat is nou de echte vraag voor mij.... vind je het raar dat ik door die conclusie mijn eigen conclusies aan dit hele gebeuren verbindt?pyro schreef:Dat is natuurlijk je goed recht. De argumenten die je daarvoor geeft sluiten echter helemaal niet aan bij die inhoud. In betreffend artikel wordt beargumenteerd dat wat Randi doet juist niets met wetenschap te maken heeft.JW88 schreef: Ik heb naar de inhoud gekeken en ben het er volstrekt mee oneensDat ontkent niemand en dat wordt in dat artikel ook helemaal niet ontkend.iemand die zogenaamde paranormale krachten heeft zou die ook moeten kunnen uiten in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving, hoe kun je anders echt van nep onderscheiden, vertel me dat eens?Ja, maar daar gaat het dan ook helemaal niet om. De test is niet 'te moeilijk', maar verkeerd opgezet en bovendien niet door onafhankelijke derden controleerbaar. Kortom onwetenschappelijke goocheltrucs van Randi.Dat de testen te moeilijk zijn en de omgeving niet goed is, zijn niet meer dan slappe excuses om er maar onderuit te komen. Waarom kan iemand aan de keukentafel wel een lepel buigen of een vork laten zweven maar niet in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving, juist omdat het allemaal bedrog is....De stelling "jaren van parapsychologisch onderzoek heeft nog niks opgeleverd" zelf is de simpele zwart-wit voorstelling waar ik het over had.Jij zegt: ''Dat is een simpele zwart-wit voorstelling van dat onderzoek.'', dat moet je eens uitleggen? Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek nog niks opgeleverd volgens jou?Dat is ook een manier om kritiek af te weren ja, zeggen dat een ander niet genoeg weetIk zou je adviseren om eerste wat van Randi te bekijken en dan met name de docu ''an honest liar'' voordat je verdere uitspraken over hem doet, want je kennis is nu nog overduidelijk te gering om echt een mening te geven.Je wilt graag geloven dat paranormale fenomenen niet bestaan; dat wie denkt dat dit wel zo is of zou kunnen zijn, naief is; dat mensen die zeggen paranormaal begaafd te zijn allen zonder uitzondering geldwolven en machtswellustelingen zijn.Maar verder ga je helemaal niet inhoudelijk op de materie in, wat is jouw visie nou bij deze kwestie? Wat vind jij ervan? En waarom zou ik moeten geloven in mensen met paranormale krachten? Zijn mensen niet vreselijk naïef dat ze daarin geloven? Is het niet zo dat paranormale mensen keer op keer worden ontmaskerd als geldwolven en machtswellustelingen?
Ik heb er geen probleem mee dat je dat wilt geloven. Wel heb ik twijfels of je over dat geloof in gesprek wilt.
Ik heb al het een en ander gezegd in deze draad, wat mijn eigen visie is. Je kan het teruglezen als je wilt; ik denk dat het zinloos is het te blijven herhalen.
En de 2de belangrijkste vraag, waarom zou ik er wel in moeten geloven, en dan graag inhoudelijk onderbouwd als dat kan aub.
-
- Beheerder
Zolang iemand zelf geen eigen ervaringen heeft of erkent als "paranormaal" kan men, om te onderzoeken of het wel of niet bestaat natuurlijk alleen afgaan op verhalen of bewijsvoering van anderen.
De bewijsvoering "Er zijn geldwolven die paranormale gaven veinzen, en daarom bestaat het paranormale niet" lijkt me daarbij niet zo'n sterke.
De bewijsvoering "Er zijn geldwolven die paranormale gaven veinzen, en daarom bestaat het paranormale niet" lijkt me daarbij niet zo'n sterke.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
Om met je eerste vraag te beginnen: 'Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek helemaal nog geen resultaat opgeleverd?'JW88 schreef: Nou ik heb al je commentaren net terug gelezen en je gaat eigenlijk nergens echt inhoudelijk op in, wat je het meeste doet is commentaar op mij leveren en hoe ik de dingen verwoord en zeg, en hier en daar nog wat kritiek op Randi. Maar op het onderwerp zelf ga je helemaal niet in, ik weet nog steeds niet hoe je er tegen aan kijkt en wat jouw visie er op is. En de belangrijkste vraag, namelijk: Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek (Los van Randi, want dat is inderdaad geen wetenschapper) helemaal nog geen resultaat opgeleverd? Dat is nou de echte vraag voor mij.... vind je het raar dat ik door die conclusie mijn eigen conclusies aan dit hele gebeuren verbindt?
En de 2de belangrijkste vraag, waarom zou ik er wel in moeten geloven, en dan graag inhoudelijk onderbouwd als dat kan aub.
Dat is een lastige, omdat jouw voorliefde voor simpele zwart wit redeneringen het moeilijk maakt een genuanceerd antwoord te geven. Het begint al met dat 'waarom'. De vraag zou eerst moeten luiden: is het zo dat alle parapsychologisch onderzoek ooit gehouden nooit een enkel resultaat heeft opgeleverd?
Als je denkt dat er wel iets van een resultaat is geweest, is de 'waarom ... niet' vraag al helemaal niet te beantwoorden. Omdat de vooronderstelling in de vraag niet klopt.
Dus ja, dit is commentaar op jou, maar hopelijk begrijp je waarom ik dat geef. Het is om duidelijk te maken waar de belemmeringen liggen om inhoudelijk ergens op in te kunnen gaan.
Er is een verschil tussen een belangstellende, open vraag stellen en een vooroordeel uiten dat slechts in vraagvorm wordt geponeerd.
De tweede vraag: 'waarom zou ik er wel in moeten geloven?'
Is het nu zo dat je interesse niet zozeer paranormale fenomenen als zodanig betreft, maar meer gericht is op mensen die van mening zijn dat deze fenomenen bestaan?
Dan hebben we de situatie dat jij zeker weet dat het er niet is, terwijl mensen die in jouw ogen naievelingen of geldwolven zijn, je zouden moeten overtuigen van het tegendeel.
Dat gaat toch niet werken?
-
Kennelijk genoeg voor sommigen...Tin schreef:Zolang iemand zelf geen eigen ervaringen heeft of erkent als "paranormaal" kan men, om te onderzoeken of het wel of niet bestaat natuurlijk alleen afgaan op verhalen of bewijsvoering van anderen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Als je mijn gedachten bestempelt als een excuus om eronder uit te komen, dan wordt natuurlijk elk verder gesprek onmogelijk. De vraag is: waarom precies zouden die paranormale gaven ook in een laboratorium-sessie moeten kunnen worden gereproduceerd. Omdat dat de standaard is van de wetenschap? Maar is de wetenschap hier allesbepalend? Kan de wetenschap alles vaststellen wat er is? Dat zou echt te veel gevraagd zijn. Als ik jou vraag niet aan een roze olifant te denken, dan denk je natuurlijk ogenblikkelijk aan een roze olifant. Kan echter in een laboratorium-sessie bewezen worden dat je aan een roze olifant denkt, op het moment dat je daaraan denkt? Het zou ook kunnen dat paranormale gaven niet bestaan, maar paranormale verschijnselen wel. En dat die verschijnselen zich alleen kunnen voordoen onder bepaalde omstandigheden, zoals de aanwezigheid van een oud huis, of kort na iemands dood in het huis van een familielid.JW88 schreef:Nou Zolderworm als iemand met zogenaamde paranormale gaven echt bestaat dan zou hij die gaven ook moeten kunnen tonen in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving. Het argument dat paranormale gaven zich slechts spontaan voordoen vind ik veel te makkelijk, dat is gewoon een heel handig excuus om er onder uit te komen.
Net als Randi richt jij je maar op één groep mensen, namelijk degenen die via trucs het bezit van paranormale gaven suggereren. Dat is de zwakte van je argument. Randi heeft nooit onderzoek gedaan in huizen die als spookhuis bekend staan. En hij heeft nooit onderzoek gedaan bij mensen die zeggen paranormale gebeurtenissen te hebben meegemaakt. Zijn benadering is dus zeer eenzijdig. Hij blijft maar erop hameren dat paranormale vermogen en gebeurtenissen in een laboratoriumsessie moet kunnen worden aangetoond, terwijl er genoeg redenen te bedenken zijn waarom deze vermogens en verschijnselen zich alleen in het veld, onder bepaalde natuurlijke omstandigheden kunnen voordoen. Zoals gezegd: de aanwezigheid van een bepaald gebouw, of een zelfmoord op een bepaalde plek. Zo werd bijvoorbeeld het bestaan van de Saola nooit in een laboratorium vastgesteld, tot het dier in 2013 in de bossen van Vietnam werd ontdekt. Ook kun je bijvoorbeeld nooit het bestaan van UFO's in een laboratorium vaststellen, indien die zouden bestaan. Of het bestaan van donkere materie. Dat kun je op z'n best afleiden uit andere verschijnselen.Ik ben zelf groot fan van Dynamo: Magician Impossible. Als ik dan naar hem kijk zie ik hem dingen doen waarvan ik denk, hoe kan dat in vredesnaam? Zoals bv deze truc: https://www.youtube.com/watch?v=RRcK1p6v4c0
Of de omstandigheden niets zouden moeten uitmaken is alleen maar jouw veronderstelling.Het feit blijft dat jaren van parapsychologisch onderzoek niks maar dan ook helemaal niks heeft opgeleverd, die mensen die dat onderzoek doen lijken mij daarvoor toch echt wel gekwalificeerd net zoals de test methoden, daar moet je, je conclusies uittrekken, het kan niet zo zijn dat er toevallig niemand in al die jaren is ontdekt, de conclusie is dan dat er niemand voor de test is geslaagd. Als iemand echt paranormale gaven heeft zouden de omstandigheden niet uit moeten maken, dus dat is geen excuus.
Het feit dat ik zelf paranormale ervaringen heb gehad.Als mensen met zogenaamde echte paranormale gaven daar niet mee te koop lopen hoe weet jij dan dat ze bestaan? Mijn waarheid is gebaseerd op de feiten, en die zijn dan er geen bewijs tot op heden is voor paranormale krachten bij mensen, terwijl dat toch echt al in den treure is onderzocht, continu vallen mensen door de mand, continu worden ze ontmaskerd als oplichters en geldwolven, daar trek ik mijn conclusies dan wel uit, ik snap ook werkelijk niet wat jouw reden is om hier nog in te geloven?
-
Wat je hier nu zegt geeft duidelijk aan dat je mijn argumenten niet goed gelezen hebt. Natuurlijk is het niet zo dat, omdat het feit is dat er heel erg veel mensen die claimen paranormale en bovennatuurlijk krachten te hebben worden ontmaskerd als geldwolven en machtswellustelingen, dat automatisch betekent dat er niemand is die, die krachten zou kunnen hebben. Dat feit draagt slechts een klein beetje bij aan mijn conclusie, dus dat is helemaal niet mijn bewijsvoering. Mijn bewijsvoering is dat jaren van parapsychologisch helemaal geen resultaten heeft opgeleverd. Dan vraag ik me af waarom is dat zo?Tin schreef:Zolang iemand zelf geen eigen ervaringen heeft of erkent als "paranormaal" kan men, om te onderzoeken of het wel of niet bestaat natuurlijk alleen afgaan op verhalen of bewijsvoering van anderen.
De parapsychologie is een zijtak, een grensgebied, van de empirische psychologie die het bestaan en de oorzaken van parapsychische vermogens onderzoekt, alsook de mogelijkheid van een leven na de dood. Met parapsychische verschijnselen - het onderwerp van de parapsychologie - worden de door levende wezens veroorzaakte verschijnselen bedoeld die niet verklaard kunnen worden door de natuurwetten en -krachten.[1], ondanks dat er na honderd jaar onderzoek nog geen sluitend bewijs is geleverd voor het bestaan van paranormale vermogens. https://nl.wikipedia.org/wiki/Parapsychologie
Het zijn dus niet 2 of 3 simpele onderzoekjes maar een onderzoek van 100 jaar! Als die krachten echt bestonden dan was er in die tijd wel iemand ontdekt, daar baseer ik mijn conclusie op.
-
Ook voor jou:pyro schreef:Om met je eerste vraag te beginnen: 'Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek helemaal nog geen resultaat opgeleverd?'JW88 schreef: Nou ik heb al je commentaren net terug gelezen en je gaat eigenlijk nergens echt inhoudelijk op in, wat je het meeste doet is commentaar op mij leveren en hoe ik de dingen verwoord en zeg, en hier en daar nog wat kritiek op Randi. Maar op het onderwerp zelf ga je helemaal niet in, ik weet nog steeds niet hoe je er tegen aan kijkt en wat jouw visie er op is. En de belangrijkste vraag, namelijk: Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek (Los van Randi, want dat is inderdaad geen wetenschapper) helemaal nog geen resultaat opgeleverd? Dat is nou de echte vraag voor mij.... vind je het raar dat ik door die conclusie mijn eigen conclusies aan dit hele gebeuren verbindt?
Dat is een lastige, omdat jouw voorliefde voor simpele zwart wit redeneringen het moeilijk maakt een genuanceerd antwoord te geven. Het begint al met dat 'waarom'. De vraag zou eerst moeten luiden: is het zo dat alle parapsychologisch onderzoek ooit gehouden nooit een enkel resultaat heeft opgeleverd?
Als je denkt dat er wel iets van een resultaat is geweest, is de 'waarom ... niet' vraag al helemaal niet te beantwoorden. Omdat de vooronderstelling in de vraag niet klopt.
Dus ja, dit is commentaar op jou, maar hopelijk begrijp je waarom ik dat geef. Het is om duidelijk te maken waar de belemmeringen liggen om inhoudelijk ergens op in te kunnen gaan.
Er is een verschil tussen een belangstellende, open vraag stellen en een vooroordeel uiten dat slechts in vraagvorm wordt geponeerd.
Is het nu zo dat je interesse niet zozeer paranormale fenomenen als zodanig betreft, maar meer gericht is op mensen die van mening zijn dat deze fenomenen bestaan?
Dan hebben we de situatie dat jij zeker weet dat het er niet is, terwijl mensen die in jouw ogen naievelingen of geldwolven zijn, je zouden moeten overtuigen van het tegendeel.
De parapsychologie is een zijtak, een grensgebied, van de empirische psychologie die het bestaan en de oorzaken van parapsychische vermogens onderzoekt, alsook de mogelijkheid van een leven na de dood. Met parapsychische verschijnselen - het onderwerp van de parapsychologie - worden de door levende wezens veroorzaakte verschijnselen bedoeld die niet verklaard kunnen worden door de natuurwetten en -krachten.[1], Voorstanders van onderzoek naar parapsychologie wordt verweten eindeloos met onderzoek door te gaan, ondanks dat er na honderd jaar onderzoek nog geen sluitend bewijs is geleverd voor het bestaan van paranormale vermogens. https://nl.wikipedia.org/wiki/Parapsychologie
Dat is dus een onderzoek van 100 jaar tijd met geen enkel resultaat, daar mag ik dan toch mijn conclusies uittrekken of niet? Als er 100 jaar onderzoek naar het bestaan van deze krachten word gedaan zonder enig resultaat dan is toch de enige logische conclusie dat het niet bestaat? Of wil je nog 100 jaar doorgaan? Waar trek je de grens?
Jij trekt in twijfel of het onderzoek helemaal niks heeft opgeleverd, nou bij deze het heeft niks opgeleverd, dan nogmaals de vraag aan jou, hoe kan dat?
De reden dat ik Randi er bij haalde is omdat wij 1 ding gemeen hebben, we hebben beide een hekel aan mensen die claimen zogenaamde paranormale/bovennatuurlijke krachten te hebben en daarmee naive mensen misbruiken en hun valse hoop geven, weerzinwekkend vind ik dat! En daar zijn voorbeelden genoeg van, maar keer op keer trappen mensen er weer in, vind jij dat niet een tikkeltje naief?
Maar goed wederom slaag je erin om totaal niet inhoudelijk op de materie in te gaan, ik zou het zeer op prijs stellen als je dat de volgende weer doet en je ook je eigen mening geeft over dit onderwerp.
-
Het punt is dat de paranormale zaken niet van de mens komen, maar van ... hoe je het ook wilt noemen ... (geesten, demonen, goden, voorouders, (gevallen) engelen, het komt iig van 'wezens')
Die hebben blijkbaar geen zin (vooralsnog) om zich wetenschappelijk te laten bewijzen.
Het is dan ook BOVEN-natuurlijk per slot van rekening.
(Buiten-natuurlijk mag ook).
Die hebben blijkbaar geen zin (vooralsnog) om zich wetenschappelijk te laten bewijzen.
-
Ik mag hopelijk toch van mening zijn dat ik dat slappe excuses vind? Dat is helemaal niet persoonlijk aan jou gericht maar in algemene zin.Zolderworm schreef:Als je mijn gedachten bestempelt als een excuus om eronder uit te komen, dan wordt natuurlijk elk verder gesprek onmogelijk. De vraag is: waarom precies zouden die paranormale gaven ook in een laboratorium-sessie moeten kunnen worden gereproduceerd. Omdat dat de standaard is van de wetenschap? Maar is de wetenschap hier allesbepalend? Kan de wetenschap alles vaststellen wat er is? Dat zou echt te veel gevraagd zijn. Als ik jou vraag niet aan een roze olifant te denken, dan denk je natuurlijk ogenblikkelijk aan een roze olifant. Kan echter in een laboratorium-sessie bewezen worden dat je aan een roze olifant denkt, op het moment dat je daaraan denkt? Het zou ook kunnen dat paranormale gaven niet bestaan, maar paranormale verschijnselen wel. En dat die verschijnselen zich alleen kunnen voordoen onder bepaalde omstandigheden, zoals de aanwezigheid van een oud huis, of kort na iemands dood in het huis van een familielid.JW88 schreef:Nou Zolderworm als iemand met zogenaamde paranormale gaven echt bestaat dan zou hij die gaven ook moeten kunnen tonen in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving. Het argument dat paranormale gaven zich slechts spontaan voordoen vind ik veel te makkelijk, dat is gewoon een heel handig excuus om er onder uit te komen.
Net als Randi richt jij je maar op één groep mensen, namelijk degenen die via trucs het bezit van paranormale gaven suggereren. Dat is de zwakte van je argument. Randi heeft nooit onderzoek gedaan in huizen die als spookhuis bekend staan. En hij heeft nooit onderzoek gedaan bij mensen die zeggen paranormale gebeurtenissen te hebben meegemaakt. Zijn benadering is dus zeer eenzijdig. Hij blijft maar erop hameren dat paranormale vermogen en gebeurtenissen in een laboratoriumsessie moet kunnen worden aangetoond, terwijl er genoeg redenen te bedenken zijn waarom deze vermogens en verschijnselen zich alleen in het veld, onder bepaalde natuurlijke omstandigheden kunnen voordoen. Zoals gezegd: de aanwezigheid van een bepaald gebouw, of een zelfmoord op een bepaalde plek. Zo werd bijvoorbeeld het bestaan van de Saola nooit in een laboratorium vastgesteld, tot het dier in 2013 in de bossen van Vietnam werd ontdekt. Ook kun je bijvoorbeeld nooit het bestaan van UFO's in een laboratorium vaststellen, indien die zouden bestaan. Of het bestaan van donkere materie. Dat kun je op z'n best afleiden uit andere verschijnselen.Ik ben zelf groot fan van Dynamo: Magician Impossible. Als ik dan naar hem kijk zie ik hem dingen doen waarvan ik denk, hoe kan dat in vredesnaam? Zoals bv deze truc: https://www.youtube.com/watch?v=RRcK1p6v4c0
Of de omstandigheden niets zouden moeten uitmaken is alleen maar jouw veronderstelling.Het feit blijft dat jaren van parapsychologisch onderzoek niks maar dan ook helemaal niks heeft opgeleverd, die mensen die dat onderzoek doen lijken mij daarvoor toch echt wel gekwalificeerd net zoals de test methoden, daar moet je, je conclusies uittrekken, het kan niet zo zijn dat er toevallig niemand in al die jaren is ontdekt, de conclusie is dan dat er niemand voor de test is geslaagd. Als iemand echt paranormale gaven heeft zouden de omstandigheden niet uit moeten maken, dus dat is geen excuus.
Het feit dat ik zelf paranormale ervaringen heb gehad.Als mensen met zogenaamde echte paranormale gaven daar niet mee te koop lopen hoe weet jij dan dat ze bestaan? Mijn waarheid is gebaseerd op de feiten, en die zijn dan er geen bewijs tot op heden is voor paranormale krachten bij mensen, terwijl dat toch echt al in den treure is onderzocht, continu vallen mensen door de mand, continu worden ze ontmaskerd als oplichters en geldwolven, daar trek ik mijn conclusies dan wel uit, ik snap ook werkelijk niet wat jouw reden is om hier nog in te geloven?
Om je vraag te beantwoorden: JA, de wetenschap kan alles wat er is vroeg of laat vast stellen naar mijn mening, maar daar denk jij uiteraard anders over.
Een roze olifant is appels met peren vergelijken, paranormale gaven kunnen worden aangetoond als ze echt zouden zijn, denken aan een roze olifant niet. Een lepel buigen, een vork laten zweven, gedachten lezen, mensen die zweven etc etc, als dat in huis bij de keukentafel kan zou dat ook in een gecontroleerde wetenschappelijk omgeving moeten kunnen.
En naar gebeurtenissen die slechts zogenaamd op 1 plek voorkomen zoals geesten in een oud huis, is ook al genoeg onderzoek gedaan, zonder enig concreet wetenschappelijk bewijs.
Het is allemaal psychologisch, als jij in een oud donker eng huis zit, dan ga je dingen zien die er niet zijn, omdat je dan in die setting sneller geneigd bent om daar aan te denken, dat is menselijk en psychologisch bewezen. Pak maar eens een goede horrorfilm en zet daar een super vrolijk deuntje onder, dan is de film helemaal niet meer eng, het gaat dus om de sfeer die gecreëerd word.
Als iemand kort geleden overleden is dan denk je nog veel aan die persoon en wil je hem graag weer zien, bij sommige mensen gaat dat, dan zo ver dat je hallucinaties krijgen en denken die persoon echt te kunnen zien ook al is hij al dood, dat is allemaal wetenschappelijk en psychologisch te onderbouwen. Net zoals je bij een bijna dood ervaring een soort donkere tunnel ziet, dat heeft er mee te maken dat je hersenen dan weinig zuurstof krijgen en je minder scherp in een soort tunnelvisie gaan zien.
Randi is geen wetenschapper, hij is ook niet de gene die de wetenschappelijke test uitvoert, hij doet dus zelf ook verder geen wetenschappelijke onderzoeken, hij stelt alleen bepaalde eisen aan de test, omdat hij ervaringsdeskundige is m.b.t. zogenaamde paranormale en bovennatuurlijk trucs. Er zal talloze onderzoeken in spookhuizen gedaan en bij mensen die claimen dat ze paranormale gebeurtenissen hebben meegemaakt, allemaal zonder enig concreet resultaat.... Het is ook maar net wat je graag wilt geloven en de eigenschap van de mens is nou eenmaal dat zij graag wil geloven in wonderen.
Het zal je wellicht verbazen, maar ik geloof absoluut wel dat er ergens in het universum nog andere vormen van leven zijn, ik sluit ook niet uit dat, dat in de komende 100 jaar word ontdekt, ik vind de gedachte dat wij alleen zouden zijn tussen ontelbaar veel planeten en zonnestelsels dan ook volstrekt onlogisch en onzinnig, maar goed dat is een ander topic.
De omstandigheden maken volgens jou dus wat uit, hoe kun je dan iemand wetenschappelijk testen op paranormale gaven? En nog belangrijker hoe kun je dan nep van echt onderscheiden, hoe kun je de oplichters er uit pikken? Want dat er heel veel oplichters zijn, daar zijn we het wel over eens lijkt me...
Ja je uittredingen o.a. ik weet het, maar denk je niet dat er een kans bestaat, dat, dat allemaal een illusie was? Een hallucinatie?
-
Het probleem is dat je met mensen die ervan overtuigd zijn dat ze een missie hebben, moeilijk een gewoon gesprek kunt hebben, waarbij verschillende aspecten van de zaak voor het voetlicht treden. Ze blijven maar op één punt hameren, waarin ze menen gelijk te hebben. En al het andere zijn "trucjes om gelijk te krijgen".JW88 schreef:Ook voor jou:pyro schreef:Om met je eerste vraag te beginnen: 'Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek helemaal nog geen resultaat opgeleverd?'JW88 schreef: Nou ik heb al je commentaren net terug gelezen en je gaat eigenlijk nergens echt inhoudelijk op in, wat je het meeste doet is commentaar op mij leveren en hoe ik de dingen verwoord en zeg, en hier en daar nog wat kritiek op Randi. Maar op het onderwerp zelf ga je helemaal niet in, ik weet nog steeds niet hoe je er tegen aan kijkt en wat jouw visie er op is. En de belangrijkste vraag, namelijk: Waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek (Los van Randi, want dat is inderdaad geen wetenschapper) helemaal nog geen resultaat opgeleverd? Dat is nou de echte vraag voor mij.... vind je het raar dat ik door die conclusie mijn eigen conclusies aan dit hele gebeuren verbindt?
De parapsychologie is een zijtak, een grensgebied, van de empirische psychologie die het bestaan en de oorzaken van parapsychische vermogens onderzoekt, alsook de mogelijkheid van een leven na de dood. Met parapsychische verschijnselen - het onderwerp van de parapsychologie - worden de door levende wezens veroorzaakte verschijnselen bedoeld die niet verklaard kunnen worden door de natuurwetten en -krachten.[1], Voorstanders van onderzoek naar parapsychologie wordt verweten eindeloos met onderzoek door te gaan, ondanks dat er na honderd jaar onderzoek nog geen sluitend bewijs is geleverd voor het bestaan van paranormale vermogens. https://nl.wikipedia.org/wiki/Parapsychologie
Dat is dus een onderzoek van 100 jaar tijd met geen enkel resultaat, daar mag ik dan toch mijn conclusies uittrekken of niet? Als er 100 jaar onderzoek naar het bestaan van deze krachten word gedaan zonder enig resultaat dan is toch de enige logische conclusie dat het niet bestaat? Of wil je nog 100 jaar doorgaan? Waar trek je de grens?
Jij trekt in twijfel of het onderzoek helemaal niks heeft opgeleverd, nou bij deze het heeft niks opgeleverd, dan nogmaals de vraag aan jou, hoe kan dat?
De reden dat ik Randi er bij haalde is omdat wij 1 ding gemeen hebben, we hebben beide een hekel aan mensen die claimen zogenaamde paranormale/bovennatuurlijke krachten te hebben en daarmee naive mensen misbruiken en hun valse hoop geven, weerzinwekkend vind ik dat! En daar zijn voorbeelden genoeg van, maar keer op keer trappen mensen er weer in, vind jij dat niet een tikkeltje naief?
Maar goed wederom slaag je erin om totaal niet inhoudelijk op de materie in te gaan, ik zou het zeer op prijs stellen als je dat de volgende weer doet en je ook je eigen mening geeft over dit onderwerp.
Voorts is de opmerking dat de parapsychologie geen enkel resultaat heeft, te simplistisch. Binnen de parapsychologie was er zeker soms resultaat. Alleen kon dat resultaat in een latere sessie niet herhaald worden. Of was het, uiterst theoretisch beschouwd, niet voor honderd procent uit te sluiten dat informatie toch langs andere weg verkregen werd, langs wegen die zo onwaarschijnlijk zijn dat dat volstrekt onaannemelijk is, zoals -- bij wijze van spreken -- getrainde vliegen met informatie op hun vleugels die via de luchtverversing van de ene naar de andere kamer vliegen. Maar binnen de parapsychologie gaat het nu eenmaal om 100 procent waterdichtheid. Ook zijn er altijd discussies over de score. Zegt een kans op één op de duizend genoeg om toeval uit te sluiten? Randi legt wat dat betreft veel strengere normen aan: 1 op de miljoen. Maar is dat niet wat overdreven streng, en een poging zijn geld te behouden? En het feit blijft dat hij van te voren bepaalt wie er mee mag doen met zijn test en wie niet, een oordeel dat altijd gebonden is aan zijn eigen subjectieve voor- en afkeuren en zeker niet wetenschappelijk is. Het probleem is dat jij je, naar mijn indruk, alleen maar baseert op Wikipedia en een documentaire over Randi, en wat youtube-filmpjes, maar je nooit echt zelf uitgebreid in de parapsychologie hebt verdiept. Heb je ooit wel eens een standaardwerk over de parapsychologie gelezen? Hoe kun je er dan iets zinnigs over zeggen, behalve dat je anderen napraat?
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 07 jan 2016, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Ja sorry hoor, moet ik hier serieus op in gaanJerommel schreef:Die hebben blijkbaar geen zin (vooralsnog) om zich wetenschappelijk te laten bewijzen.
Met deze redenatie kan iedereen dus maar alles gaan claimen en roepen en dan als argument gebruiken: Ja maar blijkbaar hebben mijn krachten nog geen zin om zich wetenschappelijk te laten bewijzen
Wist je dat ik ook kan vliegen? Ik kan het alleen als niemand kijkt en er niemand in de buurt is, want blijkbaar hebben mijn krachten nog geen zin om zich wetenschappelijk te laten bewijzen
Hou toch op aub....
-
Dat bedoel ik dus: steeds op één punt blijven hameren, en verder niet serieus op andere tegenargumenten willen ingaan. Een verder gesprek is dan niet zinvol.JW88 schreef:Ja sorry hoor, moet ik hier serieus op in gaanJerommel schreef:Die hebben blijkbaar geen zin (vooralsnog) om zich wetenschappelijk te laten bewijzen.
Met deze redenatie kan iedereen dus maar alles gaan claimen en roepen en dan als argument gebruiken: Ja maar blijkbaar hebben mijn krachten nog geen zin om zich wetenschappelijk te laten bewijzen
Wist je dat ik ook kan vliegen? Ik kan het alleen als niemand kijkt en er niemand in de buurt is, want blijkbaar hebben mijn krachten nog geen zin om zich wetenschappelijk te laten bewijzen
Hou toch op aub....
-
Lees aub even mijn uitgebreide vorige reactie op jouw eerder post.Zolderworm schreef:Dat bedoel ik dus: steeds op één punt blijven hameren, en verder niet serieus op andere tegenargumenten willen ingaan. Een verder gesprek is dan niet zinvol.JW88 schreef:Ja sorry hoor, moet ik hier serieus op in gaanJerommel schreef:Die hebben blijkbaar geen zin (vooralsnog) om zich wetenschappelijk te laten bewijzen.
Hou toch op aub....
-
- Man/Vrouw: V
Wat een idiote uitspraak en "verklaring".....heb je er ook ervaring mee dat je zo spreekt?Jerommel schreef:Het punt is dat de paranormale zaken niet van de mens komen, maar van ... hoe je het ook wilt noemen ... (geesten, demonen, goden, voorouders, (gevallen) engelen, het komt iig van 'wezens')
Sommige mensen zijn gewoon paranormaal begaafd en niet paranormaal bezeten zoals jij het doet voorkomen......dat is weer iets geheel anders.
Het gebied is moeilijk te omschrijven, want ook vormen van helderziendheid, heldervoelendheid of helderhorendheid kunnen eronder vallen....of ook een zeer sterke intuïtie zoals ook bij dieren veelvuldig voorkomt.
En dat hoeft dan niet altijd te maken te hebben met bovennatuurlijk......het kan ook gewoon in jezelf zitten...je zou het ook als een gave kunnen zien.
Laatst gewijzigd door callista op 07 jan 2016, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat lijkt me logisch, als je er zelf een topic over begint.JW88 schreef:Ja sorry hoor, moet ik hier serieus op in gaanJerommel schreef:Die hebben blijkbaar geen zin (vooralsnog) om zich wetenschappelijk te laten bewijzen.
-
Ja, ook Jerommel heeft zich niet werkelijk verdiept in de zaak, maar spreekt alleen maar vanuit zijn eigen geloofsmodel.callista schreef:Wat een idiote uitspraak en "verklaring".....heb je er ook ervaring mee dat je zo spreekt?Jerommel schreef:Het punt is dat de paranormale zaken niet van de mens komen, maar van ... hoe je het ook wilt noemen ... (geesten, demonen, goden, voorouders, (gevallen) engelen, het komt iig van 'wezens')
Sommigen mensen zijn gewoon paranormaal begaafd en niet paranormaal bezeten zoals jij het doet voorkomen......dat is weer iets geheel anders.
Het gebied is moeilijk te omschrijven, want ook vormen van helderziendheid, heldervoelendheid of helderhorendheid kunnen eronder vallen....of ook een zeer sterke intuïtie zoals ook bij dieren veelvuldig voorkomt.
En dat hoeft dan niet altijd te maken te hebben met bovennatuurlijk......het kan ook gewoon in jezelf zitten...je zou het ook als een gave kunnen zien.
-
Inderdaad. Maar ja, als ik hem daarop wijs, herhaalt JW slechts de oorspronkelijke vraag met de opmerking dat er deze keer nu echt toch eens antwoord moet komen...Zolderworm schreef: Het probleem is dat je met mensen die ervan overtuigd zijn dat ze een missie hebben, moeilijk een gewoon gesprek kunt hebben, waarbij verschillende aspecten van de zaak voor het voetlicht treden. Ze blijven maar op één punt hameren, waarin ze menen gelijk te hebben. En al het andere zijn "trucjes om gelijk te krijgen".
Voorts is de opmerking dat de parapsychologie geen enkel resultaat heeft, te simplistisch.
Het gaat JW slechts om een enkel punt, inderdaad. Dat van bedrog. En van dat punt overschat hij de reikwijdte.[...]
Heb je ooit wel eens een standaardwerk over de parapsychologie gelezen? Hoe kun je er dan iets zinnigs over zeggen, behalve dat je anderen napraat?
-
Misschien nieuw voor jou, dat kan.callista schreef:Wat een idiote uitspraak en "verklaring".....Jerommel schreef:Het punt is dat de paranormale zaken niet van de mens komen, maar van ... hoe je het ook wilt noemen ... (geesten, demonen, goden, voorouders, (gevallen) engelen, het komt iig van 'wezens')
Ja, meer dan me lief is.heb je er ook ervaring mee dat je zo spreekt?
Nee, mensen hebben alleen de pijnappelklier die er sterk mee geassocieerd wordt, mensen zijn dus slechts 'ontvangers', mediums.Sommigen mensen zijn gewoon paranormaal begaafd
Je kan je wel open stellen er voor, maar het is aan de 'entiteiten' om daar iets mee te doen.
Aan de andere kant, "UFO" verschijningen kan iedereen zien (als ze verschijnen).
Jij spreekt nu alleen maar uit verdediging van jouw eigen geloofsmodel.Zolderworm schreef:Ja, ook Jerommel heeft zich niet werkelijk verdiept in de zaak, maar spreekt alleen maar vanuit zijn eigen geloofsmodel.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 07 jan 2016, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.