Je hebt wel een wetenschap voor bovennatuurlijk zaken, namelijk de parapsychologie, dat in meer dan 100 jaar onderzoek geen enkel, maar dan ook geen enkel concreet resultaat heeft geleverd, dat zegt mij wel genoeg.....Inktvlam schreef:Dus evolutie is volgens jou geen wetenschap. Daar zullen evolutionisten het mee eens zijn. God wordt wel degelijk genoemd in de wetenschap, bijvoorbeeld in de theologie. Of is dat volgens jou geen wetenschap? Maar ook Lewontin noemt het, zij het in negatieve zin.pyro schreef:Inktvlam schreef:Levensbeschouwing en wetenschap hebben wel degelijk alles met elkaar te maken. Als de één zegt: “God schiep de mens” en de ander zegt: “nee, evolutie deed het”, dan heb je al een conflict.
Beide uitspraken zijn levensbeschouwing. Wetenschap doet geen uitspraken over God.
“Bovennatuurlijke oorzaken zijn niet het domein van de wetenschap”, dat is een levensbeschouwelijke uitspraak, beste Pyro.pyro schreef:Inktvlam schreef:Inzake wetenschapsbeoefening wensen atheïsten uit te gaan van natuurlijke oorzaken.
Bovennatuurlijke oorzaken zijn niet het domein van de wetenschap.
Wetenschap zou moeten gaan over weten. De waarheid. Als het niet langer over de waarheid gaat wat heb je dan aan wetenschap? Het mag nooit zo zijn dat we gegijzeld worden door zelf opgelegde regeltjes. Rules must help not hurt.pyro schreef:Ik heb het gaten argument gebruikt als een toelichting wat er fout gaat bij het koppelen van levensbeschouwing aan wetenschap.
Wat Lewontin betreft, tja als je zuivere wetenschap wilt bedrijven moet je je strikt aan de methode houden inderdaad. Duidelijk argument om opvattingen die naar hun aard ongelijksoortig zijn niet te vermengen.
Lewontin is het trouwens niet me je eens. Lewontin: “Het is niet zo dat de wetenschappelijke methodes of instituties ons op de een of andere wijze dwingend een materialistische verklaring voorschrijven voor het fenomeen van het bestaan, integendeel”.
Er zijn talloze testen gedaan met mensen die claimen zogenaamd bovennatuurlijke krachten te hebben, zodra deze testen in een gecontroleerde wetenschappelijke omgeving werden uitgevoerd vielen ze allemaal door de mand, stuk voor stuk...