peda schreef:spike schreef:Allie schreef:Dan moet je de stelling goed lezen. Die materie waar jij het over hebt, valt ook onder die stelling. Dus die materie heeft ook een oorzaak buiten zijn bestaan om. En dat is dus ook de aanname, dat materie ontstond tijdens de big bang.
Prima, dan is dat duidelijk dat dat je stelling is. Maar aan aannames zonder onderbouwing heb ik weinig. Kun je voorbeelden geven van materie die begint te bestaan en hoe we weten dat dat een oorzaak heeft?
In deeltjes versnellers gebeurt dat regelmatig. De "' botsing '' energie wordt omgezet in materie-deeltjes. Ook in het vacuum ontstaan voortdurend
kortstondig bestaande positief en negatief geladen deeltjes, die vervolgens weer verstralen. E=mc2 is de bekende formule die de verhouding energie-materie beschrijft. Of uit cq rond een energie rijke singulariteit via energie de in de kosmos voorhandene materie is ontstaan, is uiteraard ongewis, niemand heeft het waargenomen.
Een groep wetenschappers gaat er inmiddels vanuit dat bewustzijn ook een vorm van materie is. Voor het eerst is men in staat bewustzijn op wiskundige wijze te onderzoeken, als een wiskundig vraagstuk.
https://medium.com/the-physics-arxiv-bl ... 7ed624986d
Gelukkig lost dat het Mysterie niet op, dat zal nooit in mensenhanden terechtkomen, is mijn overtuiging. Hoewel ik mij wel afvraag wat er in Openbaring bedoeld wordt met de tijd dat mensen zullen proberen te sterven en het niet zullen kunnen:
Openbaring 9: 1 En de vijfde engel heeft gebazuind, en ik zag een ster, gevallen uit den hemel op de aarde, en haar werd gegeven de sleutel van den put des afgronds.
2 En zij heeft den put des afgronds geopend; en er is rook opgegaan uit den put, als rook eens groten ovens; en de zon en de lucht is verduisterd geworden van den rook des puts.
3 En uit den rook kwamen sprinkhanen op de aarde, en hun werd macht gegeven, gelijk de schorpioenen der aarde macht hebben.
4 En hun werd gezegd, dat zij het gras der aarde niet zouden beschadigen, noch enige groente, noch enigen boom, dan de mensen alleen, die het zegel Gods aan hun voorhoofden niet hebben.
5 En hun werd macht gegeven, niet dat zij hen zouden doden, maar dat zij zouden van hen gepijnigd worden vijf maanden; en hun pijniging was als de pijniging van een schorpioen, wanneer hij een mens gestoken heeft.
6 En in die dagen zullen de mensen den dood zoeken, en zullen dien niet vinden; en zij zullen begeren te sterven, en de dood zal van hen vlieden.
Misschien vergis ik me, maar ik meen bij die wetenschappers in maar ook een beetje tussen de regels te lezen dat ze het oneindig bewustzijn proberen te ontraadselen, dat niet uiteenvalt, en daarmee over het eindeloos bewustzijn te heersen.
In de Heilige Schrift is sprake van de tweede dood. Sommigen zien dat als een eeuwigdurende hel, anderen als een louteringsmogelijkheid. Het begrip tweede dood betekent dus dat er eerst een eerste dood moet zijn geweest. Stel dat het zou lukken om de eerste dood te voorkomen, dan kan er geen tweede dood plaatsvinden.
Een stokongelovige zal dan misschien denken "fijn voor altijd leven", maar in de optiek van Christendom is dat dan in wezen voor altijd dood. Want die mensen zijn al/nog dood, terwijl ze leven, omdat ze ten diepste nog dood waren. Ze kennen het Leven niet, dat Christus is.