Jerommel schreef: 14 apr 2020, 20:42Okee, maar hoe je het samenvatte gaf mij niet het idee dat je het hebt / had begrepen of wellicht slecht voorgelicht.
Wordt dan moeilijker (voor mij) om je in deze zaken serieus te nemen.
Maar je bent er misschien nog steeds boos over, zoals ik weleens boos ben over dingen die mij vroeger zijn wijsgemaakt.
Alle beschermingsmiddelen weer uit de kast getrokken?
Niet goed ingelicht, niet begrepen, misschien boos?
Komt het in je botte kop niet op dat jij er misschien naast zit en een ander niet?
Als je Genesis gewoon leest, zonder dat je theologisch moet gaan liegen dan lees je zelfs dat de serpent, slang of wat ever gelijk had en niet JHWH. Die stelde dat je dood zou gaan als je van de boom at. Maar dat gebeurde niet, daarvoor moest God de mens eerst uit het paradijs verdrijven zodat hij niet van de boom kon eten van eeuwig leven.
Als God dat niet had gedaan kon Adam eten van de boom van eeuwig leven en eeuwig leven. MET de kennis die de goden ook hadden, wat God zelf toegeeft "hij is onzer gelijk geworden, kennende goed en kwaad"..
Dus zelfs in de Bijbel blijkt dat de serpent niet loog. Maar goed, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil?
Zo is het.
Maar we weten niet hoeveel zonen van God (goden / engelen) er tegenover God zijn gaan staan.
Er zijn hints die suggereren dat het één derde is, dus twee derden zijn dan met God.
Als je die hint serieus neemt, dan neem ik jouw kosmologische kennis niet serieus.
Dit gaat over vallende engelen (o nee, sterren)...
Het zijn meetsal de mensen zelf die God afwijzen.
Om uiteenlopende redenen.
Maar desalniettemin, Hij zal er kennelijk ook een aantal afwijzen.
Maarja, dat is het voorrecht van God.
Zou jammer zijn als Hij mij afwijst, maar dan keer ik uiteindelijk terug in de staat waarin ik was voordat ik verwekt werd.
Dan besta ik net zo min als voordat ik verwekt werd.
ik heb het over na dit leven. Veel mensen leven in dit leven met angst voor na dit leven. als je voor God staat en per ongeluk verkeerd geloofd hebt. Daar zijn mensen als de dood voor..
En of je terugkeert in de staat waarin je was voordat je verwekt is wel erg optimistisch. De staat die je was voordat je geboren was kende geen geween en tandengeknars... Jij cherry pickt maar naar believen. Zodat je God een liefdevolle God kan noemen. Maar het OT geeft je die mogelijkheid niet.
Ik geloof niet dat God een koekje heeft beloofd, noch met een zak naar Spanje zwaait.
Je hoeft alleen maar Paulus te lezen en je weet dat je niet waarheid spreekt. God beloofd iedereen die in hem gelooft en hem de eer geeft het eeuwige leven. En mensen die dat niet doen, die krijgt hij nog wel. Dat is koekje voor de gelovigen en de zak voor ongelovigen.
Nee, het is een aanbod om met Hem in het Paradijs (God's Rijk) te wonen, zoals dat al vanaf het begin de bedoeling was.
Maar dan niet naakt en zonder kennis van goed en kwaad, maar omdat we er voor kiezen omdat we Hem erkennen en vertrouwen, en beproefd door het moeilijke aardse leven.
Dat is dus allemaal theologisch gepraat.
Voor de zondeval was alles goed, maar toch kwam er zonde in de wereld. Je hebt dus geen enkel bewijs dat dat dit keer anders gaat zijn. Moet Jezus dan weer sterven?
Het zijn de andere goden (zonen van God) en de mens zelf die zich tegen God afzetten.
Maar dat mag.
Maar op een gegeven moment, als Hij de troon bestijgt en zijn Koningschap over de schepping op neemt, dan is er geen plaats meer voor wie dat niet wil.Het onheilige / ongeheiligde heeft geen eeuwig bestaan.
Dus het mag? Maar hij straft wel? Dan moet je niet praten over "het mag"... Je mag ook door rood rijden, maar je krijgt wel een bon. Dus het mag niet...
Alleen als je beweert dat jouw God alles mag en kan kun je blijven beweren dat iedereen zich tegen God afzet. Zet jij je tegen Allah af? Tegen Zeus? Tegen Krishna?
God heeft de occulte zaken van mij afgesloten.
Het moment dat ik tot geloof kwam werd die deur (die ik zelf had open gezet) naar die wereld gesloten.
Ja, soms ben ik weleens een beetje bang dat de 'geesten' me zullen lastigvallen omdat ik van hen ben afgekeerd en naar God ben gekeerd, maar ze hebben geen echte macht meer over me.
Niet dat ik voor die tijd dramatische dingen heb meegemaakt, maar ik kreeg nog weleens een klap op mijn oor, midden in de nacht, waardoor ik dan wakker schrok.
Nooit gehoord van REM slaap? Dat je geestelijk/met je hersenen wakker bent maar met je lichaam nog niet? Heeft niks met occult te maken.
Voor de rest praat je een beetje als een nieuw geborene. Met allerlei termen. Zoals occult en de angst voor andere geloven. Echt, ik heb medelijden met je.
Maar ik heb in die tijd ook weleens spirituele extase ervaren tijdens meditatie, met zo'n "één met de wereld en het universum" gevoel en zo'n "Imagine" (van John Lennon) gevoel.
Dat maakte me overigens enorm arrogant, want ik voelde me verheven (vanwege de 'verhoogd bewustzijn' illusie) boven 'normale mensen'.
Maar ik was gewoon een niet toegestaan woord.
Dat ben ik soms nog steeds, maar niet meer zoals toen.
De bijna fatale val die na die hoogmoed kwam was helaas ook nodig...
Sorry hoor, maar mensen die beweren "mijn God is de enige ware, de rest is occult en slecht" zijn hoogmoediger dan iedereen denkt een te zijn met de wereld. Dit maakt je niet per definitie arrogant, ligt aan je karakter.
Het wij-zij denken van gelovigen maakt ze wel per definitie arrogant. Lees maar eens wat sommigen hier posten (ik ga geen namen noemen, begint met een g). Jezus was ook arrogant "God heeft alles gemaakt, en ik ben zijn zoon"....