Ja, we hebben weet van exo-planeten en hebben ze eveneens waargenomen. Indien je interesse zo oprecht is als je doet voorkomen, zou je zelf kunnen zoeken. We kunnen hun bestaan via verschillende methoden waarnemen en aantonen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer een exoplaneet extreem groot en nog zeer jong is, kan men dit object waarnemen door middel van een zeer sterke telescoop. In de meeste gevallen kan de aanwezigheid van planeten rondom andere sterren aangetoond worden via het meten of er een wijziging in de draaiing van een ster is, die wordt veroorzaakt door de sterke zwaartekrachtaantrekking van een planeet. Wanneer een planeet voldoende groot is, kan deze ervoor zorgen dat de ster ietwat in de richting van de planeet wordt aangetrokken waardoor ze dan eigenlijk allebei draaien rondom een gemeenschappelijk zwaartepunt.Keessen schreef: ↑05 jan 2021, 18:36Dat doe ik nu toch ook? Heb je dan ook foto's van exo-planeten? Als we binnenkort de atmosfeer kunnen zien, moeten er hele mooie foto's zijn. Ik hoef het niet allemaal direct te begrijpen, maar een paar afbeeldingen zijn toch wel heel fraai. Je zou me een heel groot plezier doen als je me een afbeelding van een exo-planeet of exo-maan (is dat een correct begrip?) kan tonen. Ik ben oprecht heel benieuwd!
Weer een andere methode om exoplaneten te ontdekken, is die waarbij astronomen kijken of de ster afgedekt wordt door een planeet die er zich rondom heen beweegt. Doordat de planeet zich voor de ster zal begeven, zal de lichtintensiteit veranderen van deze ster en kan men berekenen wat de omloopsnelheid is van de exoplaneet.
Nog een manier om exoplaneten te ontdekken, is gebruik maken van het zogenaamde microlenseffect dat ontstaat door een ster en een planeet die voor een achterliggende ster schuiven. De zwaartekracht van dit planetenstelsel zal ervoor zorgen dat het licht van de achterliggende ster afgebogen wordt en veroorzaakt een uitstulpsel op het lenseffect. Dankzij deze methode werden in het verleden al exoplaneten ontdekt die een massa hadden van 5 tot 15 maal die van de Aarde (bron: Spacepage).
Nogmaals, misschien zou het een idee zijn je er eerst een beetje in te verdiepen alvorens je vragen af te vuren.