Bonjour schreef: ↑07 dec 2021, 17:57
small brother schreef: ↑07 dec 2021, 17:45
Ik ervaar het over het algemeen als een voordeel, als ik ergens kennis van heb.
Waarom zou jij niet ook vrijmoedig zijn, als je een overschot hebt aan kennis?
Uiteindelijk praten we hier ook vrijmoedig over het christelijk geloof,
zonder veel of diepgaande kennis van de bijbel.
Gaat niet de wetenschap over argumenten en inzichten?
Dan hebben we toch een universeel platform?
Nee, dit is natuurkunde vs fantasie.
In de wijsbegeerte is het vak Kritisch Denken, misschien wel het meest belangrijk. Kritisch Denken vereist geestelijke vrijheid. Dat is bevrijding van de patronen en ramen en platgetreden paden. Kennis is hier vaak een belemmering en een tunnel waardoor we noodzakelijke stappen missen of ten onrechte als overwonnen beschouwen. Want het vinden van wijsheid behoeft niet alleen vrijheid en een geheel loskomen van wat je reeds tevoren dacht, maar het vereist ook een zoeken en een worstelen en een bevragen van alle grondslagen van je denken. Terwijl elk gebruikt middel en elke triviale vanzelfsprekendheid verdacht is, en vraagt om een fundamentele plaatsing in de instrumenten van taal, begrip, en causaal verbonden structuren. Kritisch denken als centraal thema in de wijsbegeerte vraagt daarom ook geloof in God. Dat is niet de geestelijke vrijheid, maar de geest die diep in ons is, en die drijft en claimt dat heiligheid en zuiverheid en waarheid en recht en extreme waarden van toegenegenheid en opoffering absoluut noodzakelijk zijn en gewenst om iets in de mens, op het niveau te krijgen van het goddelijke. God is dus geest en God is meerder en God geeft de mens kennis van dat meerdere, en de mens meet dat meerdere doordat hij ziet en ervaart dat de mens zelf een mindere versie is van dat hogere geestelijke. Dat is dus geloof in iets dat niet slechts als de geest van de mens is, maar zoveel meer dan dat. En door dat geloof, komt ook de mens zelf op dat niveau. Het heilige komt in eigendom terecht bij de mens. Want alleen waar wordt gelooft dat de natuur en de waarheid en de denkpatronen en structuren van een hogere orde zijn, dan hetgeen de mens bedenkt, ontstaat een behoefte en een zoeken naar die hogere structuur. Die hogere structuur en dat hogere denken is zogezegd de heilige Geest van God, die zich een weg baant door ons systeem, en daarbij vraagt aan de mens om die geestelijke vrijheid te zoeken, te bevechten, en te bewaken. En de mens die zichzelf niet dwingt om het heilige te heiligen, creëert zichzelf zijn eigen menselijke kromme waarheden, structuren en patronen, en ad ultimo zelfs zijn eigen god: de mens maakt zich een god naar zijn beeld. vertaalt: de mens maakt zich de natuur naar zijn eigen beeld. En pas als de natuur weer wordt erkend heilig te zijn en van een hogere orde, dan ons denken, komt er weer begrip en kennis een doorzien van de heiligheid van de natuur: de natuurwetten; de natuurlijke samenhang; de natuurlijke ontwikkeling; de heilige geestelijke oorsprong.
Dus: dit is geen natuurkunde vs fantasie, maar natuurkunde vs zichzelf. Zonder verstand en vermaak en geest, vervreemdt de schoenmaker van zijn leest en komt naast zijn schoenen te lopen.
Bonjour schreef: ↑29 jul 2022, 21:48
Ik weet nu onderhand helemaal niet meer of je me voor de gek probeert te houden of dat je totaal niets begrijpt van natuurkunde.
Ik neem je bloedserieus. Maar net als bij een Jehovagetuige (en net gelijk welke andere overtuigde in doctrines gepokt en gemazelde gelovige), heb ik van jou nodig dat je signalen afgeeft van meebewegen met de vrije geest van praten en denken en bezien waar ons dat brengt. Zoals we vroeger ook wel eens iets op tafel gingen leggen. Nu ligt de wetenschap op tafel. Nou ja; ik probeer tenminste een stukje uit die wetenschap te scheuren en op tafel te leggen, maar je doet steeds net alsof ik de context niet meeneem. Wat ook inderdaad zo is. Dat is een gedachtenoefening en een psychologisch interessant leerzaam trekken, duwen, bijten en kauwen op een stukje bot. Maar wel in een worsteling, en niet door een stapel botten van achter een flink hek vandaan bij een ander op zijn hoofd te torpederen.
En het doel is om de geesten te scherpen, en te leren te zien en te waarderen wat de ander denkt, en tegelijk wat kritischer te zijn op wat we zelf denken. dat is nog niet zo eenvoudig, maar er is hulp onderweg: de geest is vrij en gewillig om het goede en waarachtige en het zuivere te zoeken en te doen. Dat is geloof in datgene wat we niet zien, maar waarvan we weten dat het ook ons op een hoger boven ons uitstijgend plan brengt van denken en doen.
Natuurkunde is geen theologie. Er bestaan foute uitspraken.
Er bestaat onheilige foute krom voorgestelde en gedachte natuurkunde. Dat is de natuurkunde aan te rekenen. Het heilige van God is geen natuurkunde. Maar natuurwettigheid die niet door een mens of een toeval is ontstaan, maar door een heilige geest gedreven en gesproken is, en voor ons gewoon te vinden is en op te rapen overal om ons heen, zodat wij er wel aan doen om daar aandachtig acht op te slaan om daarvan te kennen en te leren en te waarderen wat daarvan ook ons op een hoger en heiliger niveau van denken en doen kan brengen.
Bonjour schreef: ↑29 jul 2022, 21:58
Ik kan de meeste mensen heel wat uitleggen. Bijvoorbeeld via voorbeeldjes met vliegtuigen. En zelfs met een basis uit de Kijk zou je een heel eind moeten kunnen komen. Maar deze discussie gaat zo vreemd.
Laat je niet afleiden als ik wat raars roep. Maar dat vreemde dat je ervaart, probeer dat een plek te geven en bewust mee te krijgen. Wij staan niet voor het eerst op zo'n punt, dat je een ogenschijnlijk inhoudelijke discussie als vreemd ervaart. Houd dat bijzondere gevoel vast; dat gemengde gevoel, dit als vreemd ervaren, kan later blijken iets bijzonder opgeleverd te hebben. Namelijk dat wat je later weet als iets vanzelfsprekends, al eerder was opgemerkt voor je het wist als een soort onderbewuste ervaring, waar je toen de vinger niet helemaal bij kon leggen. Maar iets in je weet al dat er ergens losse eindjes zijn.
Bonjour schreef: ↑30 jul 2022, 00:02
Ik geef small brother nog een kans om te laten zien dat hij kan rekenen aan dat vliegtuig anders doe ik het wel, en leg ik uit hoe het experiment werkt. Het is jammer dat er bij de natuurkunde-lessen niet meer aan de geschiedenis wordt gedaan want daar hoort het experiment van Michelson en Morley zeker thuis. Het staat aan de basis van de relativiteit.
Ja, dit is erg mooi, deze opmerking van jou. Dit punt geeft jou een inkijkje in de wereld van de wachttorengetuigen alhier (van alle forumdeelnemers eigenlijk, maar de JG zettten een mooi scherp beeld neer). Wie zich richt in woord en belijden naar de voorgeschreven boekjes en doctrines, die ontsnapt niet aan een zekere graad van gebondenheid aan de eigen leer en soms zelfs een vorm van 'gevangenschap': de eigen vrije overdenkingen zijn gevormd en gekanaliseerd via routes en automatische hyperlinkjes, en vaak zelfs zonder dat er enige besef van is. Want de eigen mening en de eigen visie en de leer en de boekjes zijn alle identiek of althans gelijk van aard en geest verondersteld. Er is rusten en vertrouwen op hetgeen wordt gebruikt en ingezet.
Een nadelig bijeffect is dan voor de tegensprekers en toehoorders, dat de eigen overtuiging en bewijsvoering soms wat minder sterk en authentiek overkomt, en een weerwoord soms wat minder overlegging en overpeinzing krijgt dan de tegenspreker of toehoorder graag ziet. Terwijl de tegensprekers die het wel accepteren in zekere zin van lieverlee van kritische vragen overgaan tot het zich laten uitleggen en te lezen hoe het zit. Hun geest verliest iets van z'n vrijheid. Men zegt dan in geloofstermen: de eerste liefde voor dit onderwerp neemt af.
Het christelijke geloof is zo echter niet bedoeld. Het christelijke geloof is bedoeld als persoonlijke basis en overtuiging die persoonlijk wordt onderzocht en kritisch bevraagd, zodat op elk afzonderlijk punt, de veronderstelde God niet te maken krijgt met een getrainde en een onderworpen geest, maar met een vrije geest die vrij naar de kennis van God ook vrij als kind van God inbrengt wat de geest in dat kind zelf overdenkt en vindt en Gode als welgevalligheid in wil mee laten delen. Want de drijfveer is het branden, diep van binnen, dat net zo ongeremd en oeverloos overslaat op alles, als sommige hobbyisten in iets soms zodanig extreem laten zien, dat hun omgeving spreekt van gekte en een verloren zaak. Dat wordt in geloofstermen een brandende ijver genoemd voor God.
En ook dit forum, Geloofsgesprek is niet bedoeld om het vrije ijveren (branden) voor een onderwerp te blussen: niet de dogma's gelden als bindend en niet een perfect veronderstelde boekenreeks geeft een feilloze norm, maar wat een forummer zelf daarvan inbrengt en gemotiveerd of onderbouwd voorlegt aan anderen.
Ik wijs je in dit verband op de forumregels:
Dogma's gelden hier niet als bindend en de Bijbel geldt voor het forum als belangrijk voor onderzoek maar geldt niet als een boekenreeks die feilloos is en/of een elke aardse cultuur overstijgende en complete bron van waarheid, die tot in de details steeds Gods wil beschrijft. Persoonlijke standpunten en geloof in dezen kan men naar voren brengen, maar enige eis aan een andere forummer op grond van zijn of haar deelname stellen ten aanzien van deze zaken kan niet.
.
Het is daarom juist passend bij Geloofsgesprek dat juist jij hier te maken krijgt met dwarse van de leer afwijkende inbreng. Sommige van jouw collega moderators krijgen dat aan de lopende band. En dit gaat dus niet over het rekenen aan een vliegtuigje, maar over het rekenen met de vrijheid van de geest die in jou woont: geef je die geest ruimte tot een eigen leven, of houd je die geest kort en verre van andere geluiden en inbreng dan je gewend bent.
- Je hebt er geen besef van dat fotonen een electromagnetische trilling hebben.
Er bestaan foute Natuurkundige uitspraken. En jij praat over mijn besef. Dus de vraag is waar jij je op baseert. Als een foton een enkel deeltje is, dan vereist een trilling ook een botsing. Want een transversale golf bestaat niet. Jij zegt dat een foton wordt gemeten als een frequentie. Door dat te zeggen, ben jij het zelf die inbrengt dat een foton niet bestaat. Want een frequentie is per definitie een zaak van een verstreken tijd. Wil je een enkel deeltje (een ijkpunt van een frequentie) hanteren als maat van zijn van het deeltje zelf, dan is jouw fotonverschijnselwaarde een relatieve waarde, namelijk ten opzichte van dat punt waarmee hij zijn frequentie vormt, En moet je opnieuw vaststellen dat een foton geen enkel deeltje is.
- De eerste wet van Newton zegt niets over botsingen.
Dat klopt. Newton was duidelijk minder puntig dan Christiaan Huygens, die het iets korter en nauwkeuriger maar wel veel moeilijker formuleerde: de beweging is eenparig, tot zij botst. Newton zegt dat ook wel, maar heeft er meer woorden voor nodig en is duidelijk veel minder principieel (de eerste wet van Newton is bijvoorbeeld gewoon strijdig met zijn zwaartekrachtwet.)
- In plaats van gewoon even aan het rekenen te gaan verzin je maar stomme verhalen over vliegtuigen in tunnels. ONZIN. Gewoon even rekenen aan een dagelijkse situatie. Als je niet kan rekenen kan je de natuurkunde ook niet begrijpen. De wiskunde die je hiervoor nodig hebt is die van omgaan met breuken. Doordat je rekent met letters ipv getallen, zal een kind in groep 8 er nog niet uitkomen. 2de of 3de klas vwo moet het kunnen.
Toevallig heb ik ook een boek gelezen waarin met een vliegtuig wordt gewerkt om voorbeelden te geven. Maar daar gaat het hier bij jou niet om. Het gaat erom dat je door je geloof ongeduldig en gefrustreerd raakt en geërgerd wordt en dan zegt "gewoon even rekenen" en "stomme verhalen". Het klopt dat mijn verhalen stom klinken. Maar ik zet ze wel nauwkeurig in.
- In de tunnel zie je niets. Je weet het dus niet.
- De plaat waar tegen wordt gebotst, staat model voor een medium: een medium is per definitie een doorgaveluik van impuls. Dat wil zeggen dat het oorspronkelijke lichaam er niet meer is, maar omgezet in mediumdeeltjes die samen een patroon of vorm neerzetten van het lichaam daarbuiten. dat beeld is dus wel naar de geest van dat lichaam, maar het heeft andere materiële eigenschappen en een andere maat en een andere dichtheid. maar de vorm correspondeert. Jouw vliegtuig komt dus NOOIT (zelf) in Parijs aan.
- de berekening die jij zo gewoon vindt, is absurd. c+v veronderstelt dat de snelheid is toegenomen. Dat kan helemaal niet. Want er is een botsing geweest, en dus uitwisseling van energie. Dus jouw c+v is absurd. En heel die berekening erbij is de magie van de goochelstaf van de goochelaar: het geeft te denken en het leidt af en en leidt tot wat de goochelaar wil dat we zien, maar het is absolute dwaasheid. Want jij gaat hiermee bewijzen dat er geen botsingen kunnen zijn. Dat is boerenbedrog, en door de manier waarop een vorm van absurdistisch toneel (dank je, Mullog) want je ziet in je voorbeeldje hoe je eerst de impuls en dus heel het denken in botsingen buiten de mogelijkheden van het experiment houdt.
- De vaste punten van Parijs en Amsterdam, maken je windvoorbeeld nog absurder. Want het botsen van het vliegtuig tegen Parijs (bij aankomst en vertrek), geeft evenveel tegengestelde beweegenergie van de aarde, als het botsen bij Amsterdam op de heenweg en terugweg. Energetisch een absurd experiment. Jij gelooft niet in botsingen en tegelijk geloof je heilig in botsvrije frequenties van een enkel los deeltje. Zonder ook maar één kritische vraag bij je eigen voorstellingen.
En dan kom je met wind. Daarvan weet je zelf dat dat absurd is. De druk is overal gelijk, en daarom is er absoluut geen wind. En de beweging die er zou zijn zonder wind, die kun je niet waarnemen (meten) omdat die wind (beweging) geen ijkpunten in zichzelf heeft, zodat wat er eventueel aan afstand overbrugd is, is, niet op een schaal van meer en minder te tonen is.
- Je doet dus alsof je het experiment van Michelson en Morley begrijpt, maar ik geloof er niets van.
Ondertussen doe je steeds alsof ik nergens verstand van heb. Hou daarmee op zolang je zulke onzin verkondigd. Ik zal dit niet als modbreak plaatsen omdat ik in de discussie betrokken ben, maar die modbreak zou wel op zijn plaats zijn. Er is een melding op je laatste bericht en ik vraag Trajecto daarnaar te kijken.
Waarmee je valt in de valkuil van gelovigen, En je zegt er bij dat het ook jouw geloof is dat je zo ontstemd maakt. Ergens is dat goed. Ook ik geloof heilig in mijn gelijk. Maar zoals een gelovige heftig wordt (in ijver ontbrandt voor zijn passie en onderwerp), is die gelovige zichzelf ook verplicht om in ijver te ontbranden voor de heiligheid en de aandacht en het strijden voor die passie of dat onderwerp. Alleen op die manier komt er iets van de geest en iets van dat hogere niveau ook op daadwerkelijk terug op het niveau van de gelovige. Ontbreekt die ijver, dan is de gelovige geen gelovige, maar een groupie: de emotie is er wel, maar de heilige geest ontbreekt hem voor zijn eigen onderwerp.
Bonjour schreef: ↑30 jul 2022, 20:57
Even voor small brother en de meelezers : De oplossing van het vliegtuig vraagstuk.
Lekker simpel, enkele reis kost d/v aan tijd. terugweg hetzelfde dus opgeteld wordt dat 2d/v
Dat is dan lekker simpel totaal fout. Jouw 2d/v is een incorrecte voorstelling van een snelheid. Want voor de energie of beweging of snelheid van een bewegend lichaam is de meer of minder overbrugde afstand totaal irrelevant.
Een vliegtuig doen opstijgen en landen, is verder in strijd met de wet van behoud van impuls. Dus het voorbeeld deugt niet.
En een verandering aannemen ten opzichte van andere punten, vereist een waarneming van die verandering.
De meetpunten van die verandering, zijn inhoudelijk opnieuw botsmomenten en impulsmomenten.
De effectieve snelheid van het vliegtuig is v-w, dus de tijd die nodig is is d/(v-w).
Op de terugweg is de snelheid v+w. Dus de tijd die nodig is is d/(v+w)
De basis denkfout die je maakt, is dat je meent dat de snelheid kan worden verhoogd. Dat is onmogelijk. De natuur biedt geen ruimte om een snelheid te verhogen. Bij een confrontatie blijft de snelste snelheid over, overigens net als de langzaamste snelheid. Ze wisselen alleen elkaars energie uit.
Om de tijden op tellen moeten we de noemer gelijk maken. De eerste noemer vermenigvuldigen we met (v+w) de tweede met (v-w). Nu is
(v+w)(v-w) = v2 + vw -vw - w2 = v2-w2 ( De 2 staat voor kwadraat )
Dus de optelling wordt
(d(v+w) + d(v-w)) / (v2 - w2)
of
(dv + dw + dv -dw) /(v2 - w2)
of
(dv + dv)/(v2-w2)
of
2dv/(v2-w2)
en teller en noemer delen door v
2d/(v-(w2/v))
Heel deze berekening is zandstrooiing. Voor jou heel erg simpele onomstreden basisinformatie, maar ondertussen is het feitelijk misleiding of althans totaal irrelevante afleiding van de kern waarom het gaat. Bedenk daarbij dat je vanaf deze basis ook nog eens een diepe sprong wilt maken van een vliegtuig naar een frequentie. Ik heb ook een boek gelezen waarin met vliegtuigjes werd gewerkt, maar in dat boek werd tenminste nog een frequentie-vliegtuigje gebruikt (gevouwen van een muziekkaart).
Deze situatie komt vaker voor. Ook als je een viaduct over moet fietsen bijvoorbeeld. En in het Michelson en Morley experiment. Maar dat is voor een volgende keer.
Dat is het probleem. In het experiment van Michelson en Morley komt die wind of stroom in het geheel niet voor. Dat Michelson het aan zijn kleine dochter wel zo uitlegt (rivier met zwemmer) was niet omdat het zo wetenschappelijk was, maar om een visueel beeld te geven van waar het bij benadering over gaat.