Ik raad je aan om 4 onweerstaanbare wapens te gebruiken, om je te beschermen tegen de vurige pijlen van satan. Met deze wapens zul je, als je ze met grote voorzichtigheid, vaardigheid, bereidheid en moed gebruikt, niet alleen onkwetsbaar en onschadelijk blijven voor de pijlen en valkuilen van de duivel, maar je zult hem ook verslaan en vernietigen. a) Het eerste wapen tegen de vijand is de gewaarwording van Gods aanwezigheid. "Ik zag de Heere voortdurend voor mij, opdat ik niet zou wankelen" (Psalm 15:8; Handelingen 2:25). Hij die denkt en mediteert goed dat God alomtegenwoordig is en altijd voor hem is, dag en nacht in elke omstandigheid, kan niet zondigen b) Het tweede wapen is om te wennen aan het onophoudelijk bidden: “Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij". Begin dit gebed te zeggen zodra je 's ochtends uit bed komt. Zeg het als je op straat loopt en als je stapt in de auto, in de trein, op het schip, in het vliegtuig; en ook terwijl je werkt, eet, drinkt, en op elk uur en elke gelegenheid. Maar zeg het met je hart, met geloof, eerbied, liefde, verlangen en geweld. Niet dat de mond zegt: "Heer Jezus Christus" terwijl de geest en het hart iets anders zeggen, iets slinks en tegenovergestelds c) Het derde wapen tegen de duivel is nederigheid, dwz niet arrogant zijn, maar houd je denkwijze nederig. Heb het besef dat wat je hebt niet van jou is, maar van God. Dat wil zeggen, je lichaam en ziel, gezondheid en kracht, wijsheid, rijkdom en al het andere dat je hebt, zelfs de deugden, de liefdadigheidswerken, de gebeden, het vasten, de aalmoezen, alles, zijn allemaal gaven van Gods Genade, zonder Hem kunnen wij niks goeds doen. Dus als je een nederige denkwijze hebt, zal God je behoeden en beschermen. Omdat God wordt bewogen door de nederigen en waakt over hem, zoals de Heilige Geest zegt in het boek der Spreuken. Als de Heilige Geest in de harten van nederige mensen rust, hoe is het dan mogelijk voor de duivel om te naderen? en d) Ten slotte, het vierde wapen tegen de valstrikken en verzoekingen van de duivel, is liefde, de zuivere, de ware, van de gehele ziel. Wie deze liefde heeft, heeft God met zich, die de Liefde is: "God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God in hem" (1 Johannes 4:16). Als de mens God als zijn beschermer en helper heeft, wie zal hij dan vrezen? Waar je ook gaat, de duisternis gaat weg; waar de waarheid is, vlucht de leugen; waar God is, de duivel verdwijnt als de bliksem. Gebruik deze 4 wapens en smeek God om je te helpen en te ondersteunen. En als je als mens door de duivel wordt aangetast, ren dan onmiddellijk naar de dokter, naar biechtvader, naar bekering en biecht. Vraag om therapie en je zult het hebben... (ouderling Filotheos Zervakos)