peda schreef: 07 mar 2022, 15:16Jezus is in de christelijke optiek God in Beweging. Onbekend bij Plato, maar volop bekend in de christelijke omgeving. God die de Transcendentie "'verlaat'' ( onbekend bij Plato ) en daarmede deel uitmaakt van de wereld in "' wording "'. God als Incarnatie het Hoogst Zijnde onder de zijnden ( onbekend voor Plato ). Hier drijven Plato en de christelijke wereld onoverbrugbaar uit elkaar. 2 axioma's naast elkaar, die zich nergens meer raken, behalve in de Transcendentie.hopper schreef: 07 mar 2022, 14:58
De persoon Jezus is niet onbewogen. De werelden van bewogenheid en onbewogenheid zijn verschillende werelden. (Zie ook de filosofie van Plato.)
Wie Jezus als persoon als baken aan neemt komt bedrogen uit. De persoon Jezus is immers 'de ander' en daarmee een van de 'bewegenden'.
Er is wel iets wat als brug fungeert tussen de twee werelden, maar dat is alleen innerlijk te vinden.
Als allegorie kan het onbewogene in de persoon Jezus als 'beweger' zijn verschenen. Dan incarneert het onbewogene als een beweger.
Maar dat is de christelijke opvatting niet. Christenen hebben een ander 'verstaan'. Zij nemen de allegorie letterlijk , daarom noemen zij zichzelf ook 'gelovigen'. In het Thomas evangelie:
Het uzelf kennen is het onbewogene kennen. En als dat het geval is dan zal 'u' ook gekend worden. Het is een wederzijds kennen waarin het 'wederzijds' feitelijk vervallen is. Het is hetzelfde zien, hetzelfde liefhebben.Jezus sprak: "Als uw leiders zeggen: ziet, het Koninkrijk is in de hemel, dan zullen de vogelen des velds u voorgaan. Als zij zeggen: het is in de zee, dan zullen de vissen u voorgaan. Maar het Koninkrijk is binnen in u en buiten u."
Als gij uzelf zult kennen, dan zult gij gekend worden, en gij zult beseffen dat gij zonen van de levende Vader zijt. Als gij uzelf echter niet zult kennen, dan zijt gij in armoede, en gij zijt zelf die armoede.
Binnen het christendom heeft men een karikatuur gemaakt van Jezus. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting omdat ik wel beter weet.