Het hindoeïsme kent ook slechts één God, zo begreep ik, met al die andere goden als zijn avatars of verschijningsvormen. Nu zijn de Vader, Zoon en Geest geen avatars, maar ze zijn dus ook niet drie Goden. Ze zijn drie Personen die alledrie volledig God zijn, maar samen toch één God zijn.
Religie, menselijke uitvinding
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Religie, menselijke uitvinding
Vrede en alle goeds
-
Kinderen begrijpen dat alles een doel heeft, ogen om mee te zien, oren om te horen, tanden en kiezen, handen en voeten, alles heeft een doel. Er is overweldigende doelgerichtheid in de natuur. Een atheïst moet dat alles ontkennen, want evolutie heeft geen doel.umit schreef: Vandaag, 14:13 Nee...de studie toont juist dat deze kinderen denatuurlijke neiging hebben om in een god te geloven ZONDER de invloeden van de omgeving.
De Walsch-religie is inderdaad een menselijke uitvinding. Walsch heeft dat zelf toegegeven.
Als atheïsten vinden dat religie een menselijke uitvinding is, wie heeft dan de mens uitgevonden? De atheïst zal toch iets beters moeten bedenken dan dat de mens het product is van toevallige mutaties ofwel “een schitterend ongeluk”, zoals Stephen Jay Gould het formuleerde.
In het filmpje wordt gewag gemaakt dat er zoveel verschillende religies zijn. Maar dat is knagen aan de schors. Diep in de kern zit er toch wel waarheid in diverse godsdiensten. Ook al zou je dat aan de buitenkant niet zeggen. Maar het gaat om de kern, de oorspronkelijke boodschap. In de loop der tijd is de leer van vrijwel alle religies sterk vervuild. Hoezeer ze ook afwijken van de oorsprong, heel diep verborgen is dezelfde geest van God als een sturende kracht toch aanwezig. Jezus heeft het makkelijk gemaakt. De kern is de liefde, dat is moeiteloos te onthouden.
Laatst gewijzigd door Inktvlam op 02 sep 2025, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
Er is geen Walsch-religie maar het is spiritualiteit zonder organisatie zoals kerken wel hebben.Inktvlam schreef: Vandaag, 16:37Kinderen begrijpen dat alles een doel heeft, ogen om mee te zien, oren om te horen, tanden en kiezen, handen en voeten, alles heeft een doel. Er is overweldigende doelgerichtheid in de natuur. Een atheïst moet dat alles ontkennen, want evolutie heeft geen doel.umit schreef: Vandaag, 14:13 Nee...de studie toont juist dat deze kinderen denatuurlijke neiging hebben om in een god te geloven ZONDER de invloeden van de omgeving.
De Walsch-religie is inderdaad een menselijke uitvinding. Walsch heeft dat zelf toegeven.
Als atheïsten vinden dat religie een menselijke uitvinding is, wie heeft dan de mens uitgevonden? De atheïst zal toch iets beters moeten bedenken dan dat de mens het product is van toevallige mutaties ofwel “een schitterend ongeluk”, zoals Stephen Jay Gould het formuleerde.
In het filmpje wordt gewag gemaakt dat er zoveel verschillende religies zijn. Maar dat is knagen aan de schors. Diep in de kern zit er toch wel waarheid in diverse godsdiensten. Ook al zou je dat aan de buitenkant niet zeggen. Maar het gaat om de kern, de oorspronkelijke boodschap. In de loop der tijd is de leer van vrijwel alle religies sterk vervuild. Hoezeer ze ook afwijken van de oorsprong, heel diep verborgen is dezelfde geest van God als een sturende kracht toch aanwezig. Jezus heeft het makkelijk gemaakt. De kern is de liefde, dat is moeiteloos te onthouden.
De mens is een individuatie van het Goddelijke en ervaart zich empirisch in het leven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Binnen de Islam zijn er stromingen die wel degelijk God als Liefde (er)kennen. De door mij hoog gewaardeerde moslim, Rumi noemt God/Allah dan ook de Beminde. Tasawwuf is een Arabische term die verwijst naar islamitische mystiek of soefisme. Het is de innerlijke, spirituele dimensie van de islam, waarbij de nadruk ligt op het versterken van de verbinding met God door middel van zelfzuivering, liefde en mystieke ervaringen. Jihad heeft voor de mystieke stroming binnen de islam dan ook de betekenis van het opheffen van het 'zelf'.umit schreef: Vandaag, 15:27God is liefde? Wat betekent dat concreet?Tufkah schreef: Vandaag, 14:53
De christelijke God (er is trouwens maar Een god) is Liefde. (1 Johannes 4:8) Liefde is geen gevoel denk jij? Lees vers 16 uit 1 Johannes 4 maar eens:
God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
Deze simpele (halve) vers verteld eigenlijk al het hele verhaal, onafhankelijk van welke religie dan ook. De mens kan zichzelf verloochenen en verzinken in God. God is Affectie en de mens kan door God bewogen worden. Dan heb je uit jezelf al geen trek meer in het kwaad.
Vanuit de Islaam kennen wij God niet zo. Meer als een leraar, leider, herder...meester.
De islam is net zoals het christendom, je hebt mystieke stromingen en je hebt letterknechten.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Het hindoeïsme kent Brahman het zuivere Bewustzijn, terwijl Para Brahman (Opperste Brahman) staat voor het Brahman dat voorbij alle beschrijvingen en conceptualisaties gaat. Of dat om één God gaat dat denk ik wel, maar ik weet het niet zeker.Robert Frans schreef: Vandaag, 16:13Het hindoeïsme kent ook slechts één God, zo begreep ik, met al die andere goden als zijn avatars of verschijningsvormen. Nu zijn de Vader, Zoon en Geest geen avatars, maar ze zijn dus ook niet drie Goden. Ze zijn drie Personen die alledrie volledig God zijn, maar samen toch één God zijn.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Het is dan ook de mens die voorwaarden stelt en verdwaald is van God.Messenger schreef: Vandaag, 15:29Gods liefde is puur, onvoorwaardelijk en om niet.Tufkah schreef: Vandaag, 14:53
De christelijke God (er is trouwens maar Een god) is Liefde. (1 Johannes 4:8) Liefde is geen gevoel denk jij? Lees vers 16 uit 1 Johannes 4 maar eens:
God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.
Deze simpele (halve) vers verteld eigenlijk al het hele verhaal, onafhankelijk van welke religie dan ook. De mens kan zichzelf verloochenen en verzinken in God. God is Affectie en de mens kan door God bewogen worden. Dan heb je uit jezelf al geen trek meer in het kwaad.
-
Ik vind het toch erg logisch in elkaar zitten.umit schreef: Vandaag, 13:16Leuk verhaal, doet alsof het het redeneert vanuit de logiek en wetenschap, maar heeft er niets mee te maken.Messenger schreef: 27 aug 2025, 15:46 https://youtu.be/HGAvz2BWajE
In dit filmpje wordt uitgelegd hoe religies ontstaan en dat het allemaal menselijke verbeelding is. Religie komt niet van God maar is mensenwerk.
Ook dit is maar een verhaalte, met niets meer als claims...geen enkel claim wordt ondersteund met bewijzen of wat dan ook.
Dat je je laat overtuigen door zo'n zwak filmpje.
Mij is onduidelijk waarom je over bewijs begint, want volgens mij is het niets meer dan een aaneenschakeling van reeds bekende zaken.
Maar ik kan uiteraard iets over het hoofd hebben gezien, dus welke nieuwe onbewezen stelling zit er volgens jou in het filmpje?
Welke God heb jij het dan over?
De God uit de bijbel is bij tijd en wijle naijverig, jaloers, toornig, heeft spijt, dat soort zaken. Toch allemaal gevoelens.
Wellicht heb jij het dan over een andere God dan uit de bijbel, maar dan is het wel zo handig dat je even aangeeft welke dat dan wél is?
-
Dat is nu precies waar het filmpje over gaat: mensen zien dingen en zoeken daar een verhaal bij.Inktvlam schreef: Vandaag, 16:37Kinderen begrijpen dat alles een doel heeft, ogen om mee te zien, oren om te horen, tanden en kiezen, handen en voeten, alles heeft een doel. Er is overweldigende doelgerichtheid in de natuur. Een atheïst moet dat alles ontkennen, want evolutie heeft geen doel.umit schreef: Vandaag, 14:13 Nee...de studie toont juist dat deze kinderen denatuurlijke neiging hebben om in een god te geloven ZONDER de invloeden van de omgeving.
De Walsch-religie is inderdaad een menselijke uitvinding. Walsch heeft dat zelf toegegeven.
-
Gelukkig verdwaalt God nooit van de mens.

Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Ze verzinnen simpelweg een verhaaltje erbij.Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 17:57Dat is nu precies waar het filmpje over gaat: mensen zien dingen en zoeken daar een verhaal bij.Inktvlam schreef: Vandaag, 16:37
Kinderen begrijpen dat alles een doel heeft, ogen om mee te zien, oren om te horen, tanden en kiezen, handen en voeten, alles heeft een doel. Er is overweldigende doelgerichtheid in de natuur. Een atheïst moet dat alles ontkennen, want evolutie heeft geen doel.
https://darwinstories.blogspot.com/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
Vind je het niet bedenkelijk dat een alwetende god spijt kan hebben? Toornig of boos kan zijn? Voor mij klinkt dat niet als een alwetende almachtige god die waardig is om te aanbidden.Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 17:44Ik vind het toch erg logisch in elkaar zitten.umit schreef: Vandaag, 13:16
Leuk verhaal, doet alsof het het redeneert vanuit de logiek en wetenschap, maar heeft er niets mee te maken.
Ook dit is maar een verhaalte, met niets meer als claims...geen enkel claim wordt ondersteund met bewijzen of wat dan ook.
Dat je je laat overtuigen door zo'n zwak filmpje.
Mij is onduidelijk waarom je over bewijs begint, want volgens mij is het niets meer dan een aaneenschakeling van reeds bekende zaken.
Maar ik kan uiteraard iets over het hoofd hebben gezien, dus welke nieuwe onbewezen stelling zit er volgens jou in het filmpje?
De God uit de bijbel is bij tijd en wijle naijverig, jaloers, toornig, heeft spijt, dat soort zaken. Toch allemaal gevoelens.
Wellicht heb jij het dan over een andere God dan uit de bijbel, maar dan is het wel zo handig dat je even aangeeft welke dat dan wél is?
De God die ik aanbid is alwetend. Is buiten bereik van tijd...dus kan later geen spijt krijgen van eerdere beslissingen. Hoeft niet boos of toornig te worden. Is almachtig...Hij kan alles creeren vanuit het niets. Dat is voor mij een God om te aanbidden. Een God zonder enige vorm van zwakte.
-
Klinkt als 'mijn' God. Die is ook almachtig, pure onvoorwaardelijke liefde, alomtegenwoordig (immanent en transcendent), alziend, alwetend, volmaakt, onkwetsbaar, zonder behoefte. Wel heeft God het verlangen zich immanent (via het leven) empirisch te ervaren.umit schreef: 37 minuten geledenVind je het niet bedenkelijk dat een alwetende god spijt kan hebben? Toornig of boos kan zijn? Voor mij klinkt dat niet als een alwetende almachtige god die waardig is om te aanbidden.Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 17:44
Ik vind het toch erg logisch in elkaar zitten.
De God die ik aanbid is alwetend. Is buiten bereik van tijd...dus kan later geen spijt krijgen van eerdere beslissingen. Hoeft niet boos of toornig te worden. Is almachtig...Hij kan alles creeren vanuit het niets. Dat is voor mij een God om te aanbidden. Een God zonder enige vorm van zwakte.
De vrije wil van de mens is de wil van God.