Sanne schreef:In het topic "God" bij "Levensbeschouwing" heeft "DeZoeker" de opmerking geplaatst of het wellicht een goed idee is om een topic te openen over de vraag of Jezus offer een daad van Gods liefde is. Ik vind het een goede vraag om bij stil te staan. En ook de vraag waarom Jezus dan moest sterven en lijden. En dan bedoel ik niet het antwoord dat staat in Johannes 3:16, maar de reden waarom dit offer gebracht moest worden.
Ik ben benieuwd naar wat jullie geloven.
In de aanloop naar Pasen een mooi topic om weer naar boven te halen.
De wereld is onderworpen aan de dood. De dood is doodgewoon. Men zegt ook: de dood hoort bij het leven. En de natuur is zelfs niet eens voor te stellen zonder de dood. Voortplanting impliceert doodgaan. Op den duur is de aarde vol en wat er dan nog bij komt, verhongert en sterft. Maar er zijn vele natuurlijke processen die al voor die tijd de aantallen reguleren, ook door middel van de dood.
God werd mens in de mens Jezus. En zoals het alle mensen beschikt is om te sterven, zo zou ook Jezus sterven. Als Hij niet sterfelijk was, was hij geen echt mens. Maar waarom werd God mens? Oftewel: Cur deus homo? Dat was ook de vraag van Anselmus van Canterbury (1033-1109). Zijn antwoord kwam hier op neer: de menselijke schuld was te groot dat een mens er de boete voor zou kunnen dragen. De schuld werd gedragen door Gods Zoon (Christus), die de relatie met de mens herstelde (
wikipedia).
De vraag waarom God mens werd, kan ook anders beantwoord worden. Gods komst in deze wereld is als gebeurtenis in zichzelf de verlossing van de wereld.
Wikipedia over Christus Victor schreef:Unlike the Satisfaction Doctrine view of the Atonement (the “Latin” view) which is rooted in the idea of Christ paying the penalty of sin to satisfy the demands of justice, the “classic” view of the Early church (Christus Victor) is rooted in the Incarnation and how Christ entered into human misery and wickedness and thus redeemed it. Aulén argues that the Christus Victor view of the Atonement is not so much a rational systematic theory as it is a drama, a passion story of God triumphing over the Powers and liberating humanity from the bondage of sin. As Gustav Aulén writes,
The work of Christ is first and foremost a victory over the powers which hold mankind in bondage: sin, death, and the devil.
Daarom is Jezus' werk ook vol van bevrijding van ziekte en bezetenheid, lasten die door mensen worden opgelegd en, hoewel je kan lezen dat hij zeer beangst was voor de dood, toch die angst heeft overwonnen en de weg gelopen heeft tot het einde.De opstanding van Jezus uit de dood is de overwinning over de dood. Zo heeft Hij de macht van het kwaad verbroken.
De reden dat Jezus dit offer bracht, heeft, denk ik, te maken met de aard van kwaad. In het OT kan je lezen dat men de verwachting had dat als de Messias kwam, dat Hij met kracht en macht de vijanden zou verstrooien. Maar wanneer Jezus komt, dan laat Hij zien dat ook de rechtvaardigen niet vrijuit gaan. Het is de verwevenheid van het kwaad met de goede dingen, waardoor met het verwijderen van het kwaad ook het goede verloren zou gaan. De verandering komt van binnenuit: niet door kracht, noch door geweld, maar door de Geest. Dat is de weg die Jezus bekend gemaakt heeft.