JW88 schreef:HarryK schreef:Om te beginnen zou je hebben kunnen lezen dat jouw stelling dat de duivel verantwoordelijk is voor alle kwade dingen op de wereld, lang niet door iedereen gedeeld wordt.
Als jij wat beter zou lezen zou je zien dat ik zeg
stel dat de duivel echt bestaat en hij verantwoordelijk is voor al het kwaad.
Dat heb ik gelezen. Daarom zeg ik ook dat "jouw stelling" lang niet door iedereen gedeeld wordt.
JW88 schreef:HarryK schreef:Vervolgens kom je met de stelling dat er dus 3 mogelijkheden zijn.
Ook dat is totaal onjuist.
In de stellingen gaat het erover of God het kwaad kan stoppen, of Hij het wil, en of Hij het ook doet.
Elementaire logica geeft aan dat je hiermee acht (8) mogelijkheden kunt creëren, niet slechts 3.
Deze 3 zijn de enige relevante, als het bijvoorbeeld wel kan en ook doet waarom zou ''willen'' dan nog een optie zijn, of als die het niet kan en niet wil dan is ''doen'' ook nutteloos, dus eerst even beter na denken aub.
Toegegeven: niet alle 8 opties zijn reëel: als je iets niet
kunt, is het inderdaad geen optie om het te
doen.
Dan vallen er 2 opties af. Maar dan zijn er nog steeds meer dan de door jou genoemde 3 opties.
Of het reële (of in jouw ogen relevante) opties zijn, dat is subjectief.
JW88 schreef:Wat jij dus zegt is de stelling ''God kan het kwaad wel stoppen maar hij doet het niet'' dan is daaruit dus de conclusie dat het niet een al te aardige God is, een vrij wrede ook, ...
Als je verder niet wilt nadenken over
waarom God het niet doet, ja dan zou dat een (kortzichtige) conclusie kunnen zijn.
JW88 schreef:Maar op de vraag, ''waarom stopt hij het kwaad dan niet'' heb je geen duidelijk antwoord.
Ik heb wel een antwoord hoor, maar aangezien jij mijn denkkader niet kent, zul je weinig met dat antwoord kunnen vrees ik.
Daarom vraag ik eerst even door over de uitgangspunten van jouw stelling.
Jouw vraag "waarom God het kwaad niet stopt" gaat ervan uit dat het "normaal" zou zijn dat er geen kwaad is.
Hoe kom je erbij dat "het ontbreken van kwaad" de normale situatie zou moeten zijn, na Genesis 3?
Op
die vraag heb
jij nog niet geantwoord.
En dan kun je er wel allerlei andere zaken bijhalen, maar dat leidt alleen maar af van deze kernvraag.
Daarom benoemde ik dat ook als een "vervolgvraag".
Want je kunt wel makkelijk opmerken dat ik wel snap wat jij bedoelt als het gaat om wat "slecht" of "kwaad" is,
maar als ik alleen maar het voorbeeld noem van "abortus", zou je kunnen weten dat dit door een groep mensen als een "zegen" en een mensenrecht wordt beschouwd,
en door anderen als niets anders dan het kwaad van gelegaliseerde babymoord (om even de twee uitersten te benoemen).
Zo makkelijk is het dus niet.
Maar nogmaals:
daarover praten kan best nuttig en/of interessant zijn,
maar het leidt af van de primaire vraag hoe je er bij komt dat je God kunt 'beoordelen' op het feit dat Hij "kwaad" toestaat,
terwijl je je niet wilt afvragen of de basis van dat oordeel wel klopt.