Je schreef net over het kruis; ''Het kruis zie ik symbolisch de staande balk voor de eeuwigheid en de liggende balk voor het tijdelijke. De menselijke ziel verbindt deze twee.''hopper schreef: ↑22 aug 2022, 22:46Er staat geschreven "Neem uw kruis op en volg Mij". Dat mag gerust uitgelegd als een (geestelijk) lijden. Eckhart spreekt van de Godsgeboorte in de ziel. Dit is een daadwerkelijke geboorte welke analoog aan de fysieke geboorte met pijn (lijden) gepaard gaat. De baring is tevens openbaring. Het is niet een en al feest in het spirituele domein.
Dit is de situatie van overgave van het natuurlijke, van de aard-gebonden ziel, van het vlees-gerichte wezen, van het aardse lichaam, aan de Geest.
Die tekst van Rom. 8 haal ik wel eens aan.
Wat het kruis tot kruis maakt, is inderdaad door Datgene wat wedergeboren wordt in de mens. Wat uit God is. Zonder deze bewustwording is er geen kruis.
Joh. de Doper wordt geboren, Jezus wordt geboren. Hier begint die kruistocht al in de mens. Het natuurlijke, het tijdelijke, het vergankelijke, de horizontale as reinigt zichzelf en dit is de weg door het midden gaan (van het kruis), wordt zich bewust van zijn positie in het aardse krachtenspel, en bereidt zo de weg voor om het eeuwige te laten ontwikkelen in zichzelf, de verticale as, haaks op de horizontale, welke dus niet werkzaam is, niet uit deze wereld is in het horizontale, deze natuur.
Wat openbaar wordt, is de verticale as, bij de doop in de Jordaan, de Zoon, de Christus, waarin de Geest woont.
Het is steeds het verhaal van de mens, die Mens wordt. En het is uiteindelijk de Geest-Mens die opstaat, de Godsgeboorte die opgaat in de Vader.
Openb. 3
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.