Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Adinomis
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Adinomis »

Mooi dat je zegt dat dit een wereld is die in de nacht (het duister) is. Ik wist wel dat voor degenen die niet naar Hem uitzien Jezus als een dief in de nacht komt. Maar deze combinatie had ik nog niet gemaakt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Jerommel
Man/Vrouw: M

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Dank je Jerommel. Duidelijk dus dat Jezus een ander persoon is dan God de Vader en dat je in de Heilige Geest Jezus herkent.

God volledig begrijpen doen we stap bij stap.. Eens zullen we Hem volledig kennen.
Met alle respect, dat is niet helemaal wat ik zei.
Ik laat het een beetje open, want het is God wiens Wil geschiede.
Of dat nu de Zoon, de Vader, het Woord of de Geest is ontdekken we wel als we van gezicht tot gezicht zien.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:Ik zie dat mystieke zaken de Bijbelse leer verdringen.
Goed gezien!
God is tegen spiritistische of occulte zaken.
Waarom?
De Bijbel:

Handelingen 16:
16 En het geschiedde toen wij onderweg waren naar de gebedsplaats, dat een zeker dienstmeisje met een geest, een waarzeggende demon, ons tegemoet kwam. Zij verschafte haar meesters gewoonlijk groot gewin door de kunst van het voorspellen te beoefenen. 
17 Dit meisje bleef Paulus en ons volgen, terwijl zij de volgende woorden riep: „Deze mensen zijn slaven van de Allerhoogste God, die ulieden de weg der redding verkondigen.” 
18 Dit bleef zij vele dagen achtereen doen. Ten slotte begon het Paulus te vervelen, en hij keerde zich om en zei tot de geest: „Ik beveel u in de naam van Jezus Christus van haar uit te gaan.” En in datzelfde uur ging hij uit.
19 Toen nu haar meesters zagen dat hun hoop op gewin was verdwenen, grepen zij Paulus en Silas en sleepten hen naar de marktplaats, naar de regeerders, 

Deuteronomium 18:
10 Er dient onder u niemand te worden gevonden die zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, niemand die aan waarzeggerij doet, geen beoefenaar van magie, noch iemand die voortekens zoekt, noch een tovenaar,
11 noch iemand die anderen door een banspreuk bindt, noch iemand die een geestenmedium of beroepsvoorzegger van gebeurtenissen raadpleegt, noch iemand die de doden ondervraagt.

Leviticus 20:27 En wat een man of vrouw betreft in wie een mediamieke of voorzeggende geest blijkt te zijn, zij dienen zonder mankeren ter dood gebracht te worden. Men dient hen met stenen te werpen totdat zij sterven. Hun eigen bloed is op hen.’”

De bron van deze zaken is Satan en zijn demonen.

Jak 2:19 Gij gelooft toch dat er één God is? Daaraan doet gij heel goed. En toch geloven de demonen ook en zij sidderen.

in de eindtijd gebeurt dit:

1 Pe 5:8 Houdt UW zinnen bij elkaar, weest waakzaam. UW tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden.

Satan zei in Gen 5:4 „GIJ zult volstrekt niet sterven. Want God weet dat nog op de dag dat GIJ ervan eet, UW ogen stellig geopend zullen worden en GIJ stellig als God zult zijn, KENNEND goed en kwaad.

Hij heeft zelfs engelen bewogen om hun bevoorrechte woonplaats te verlaten.Genesis 6:2-4.
Juist.
En deze waarheid is niet alleen uit de Bijbel op te maken, maar zeker ook in real life.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Mooi dat je zegt dat dit een wereld is die in de nacht (het duister) is. Ik wist wel dat voor degenen die niet naar Hem uitzien Jezus als een dief in de nacht komt. Maar deze combinatie had ik nog niet gemaakt.
Weet je Adinomis, Mattheus 24 en 25 wordt vaak niet goed toegepast, maar dat zal blijken als het aan de orde is in de topic's hierover.
Wij als gelovigen zijn al Zijn eigendom. En een dief komt om andermans eigendom te stelen en de Heere Jezus zal ons toch niet stelen? Wij zijn toch al met Hem gezet, daar waar Hij is? Col 3 vers 3. Ons leven is verborgen in Christus bij God.
Als je de tegenstelling leest in de brief van Paulus waar hij hierover spreekt, dan spreekt hij duidelijk over "wij" en "ons" en over "Gij" en dan zie je precies hoe de kinderen des lichts staan tegenover hen die in duisternis leven, want immers hen zal alles overvallen. Ons kan niets overvallen, want wij zijn toch toebereid met door olie gevulde lampen ( al slaat die gelijkenis niet op de Gemeente maar op de gelovigen uit Israël) En ook dat zullen we zien bij die gelijkenis.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:Dank je Jerommel. Duidelijk dus dat Jezus een ander persoon is dan God de Vader en dat je in de Heilige Geest Jezus herkent.

God volledig begrijpen doen we stap bij stap.. Eens zullen we Hem volledig kennen.
Met alle respect, dat is niet helemaal wat ik zei.
Ik laat het een beetje open, want het is God wiens Wil geschiede.
Of dat nu de Zoon, de Vader, het Woord of de Geest is ontdekken we wel als we van gezicht tot gezicht zien.
Ik snap niet zo goed wat je bedoeld denk ik.
Zeg je hiermee dat je geen helder beeld hebt van wie God is of bedoel je wat anders?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:
Alpha schreef:Ik zie dat mystieke zaken de Bijbelse leer verdringen.
God is tegen spiritistische of occulte zaken.
Waarom?
De Bijbel:

Handelingen 16:
16 En het geschiedde toen wij onderweg waren naar de gebedsplaats, dat een zeker dienstmeisje met een geest, een waarzeggende demon, ons tegemoet kwam. Zij verschafte haar meesters gewoonlijk groot gewin door de kunst van het voorspellen te beoefenen. 
17 Dit meisje bleef Paulus en ons volgen, terwijl zij de volgende woorden riep: „Deze mensen zijn slaven van de Allerhoogste God, die ulieden de weg der redding verkondigen.” 
18 Dit bleef zij vele dagen achtereen doen. Ten slotte begon het Paulus te vervelen, en hij keerde zich om en zei tot de geest: „Ik beveel u in de naam van Jezus Christus van haar uit te gaan.” En in datzelfde uur ging hij uit.
19 Toen nu haar meesters zagen dat hun hoop op gewin was verdwenen, grepen zij Paulus en Silas en sleepten hen naar de marktplaats, naar de regeerders, 

Deuteronomium 18:
10 Er dient onder u niemand te worden gevonden die zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, niemand die aan waarzeggerij doet, geen beoefenaar van magie, noch iemand die voortekens zoekt, noch een tovenaar,
11 noch iemand die anderen door een banspreuk bindt, noch iemand die een geestenmedium of beroepsvoorzegger van gebeurtenissen raadpleegt, noch iemand die de doden ondervraagt.

Leviticus 20:27 En wat een man of vrouw betreft in wie een mediamieke of voorzeggende geest blijkt te zijn, zij dienen zonder mankeren ter dood gebracht te worden. Men dient hen met stenen te werpen totdat zij sterven. Hun eigen bloed is op hen.’”

De bron van deze zaken is Satan en zijn demonen.

Jak 2:19 Gij gelooft toch dat er één God is? Daaraan doet gij heel goed. En toch geloven de demonen ook en zij sidderen.

in de eindtijd gebeurt dit:

1 Pe 5:8 Houdt UW zinnen bij elkaar, weest waakzaam. UW tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden.

Satan zei in Gen 5:4 „GIJ zult volstrekt niet sterven. Want God weet dat nog op de dag dat GIJ ervan eet, UW ogen stellig geopend zullen worden en GIJ stellig als God zult zijn, KENNEND goed en kwaad.

Hij heeft zelfs engelen bewogen om hun bevoorrechte woonplaats te verlaten.Genesis 6:2-4.
Wordt het toch nog een Bijbelstudie. :flower1:
Het begrip "eindtijd" komt uit de Bijbel, toch?
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Zolderworm schreef:Niet alleen het herinneringsvermogen, maar ook het bewuste denken. Eigenlijk merk je tijdens de uittreding geen verschil met wanneer je gewoon in je lijf zit en niet in slaap bent. Het is enige is dat je aandacht wat meer gefocust is en je je er later van bewust bent dat je op bepaalde dingen, die best interessant zouden zijn geweest, helemaal niet hebt gelet. Ik vraag me ook wel eens af of de hersenen op zich wel een herinneringsvermogen hebben, of dat ze alleen maar een tussenstation zijn tussen de waarneming en het geheugen in het onstoffelijke. Misschien dat alleen het kortetermijn-geheugen in de hersenen zit, alhoewel je tijdens de uittreding evenzogoed de beschikking hebt over het kortetermijn-geheugen.
Het bewustzijn valt inderdaad niet samen met de fysieke hersenen. Ofschoon het wetenschappelijk onderzoek op dit terrein niet herhaalbaar is in een laboratoriumsituatie ( onderzoek naar de BDE, waar ook de BLE onder te scharen valt, omdat een BLE deel uitmaakt van een BDE, is op zichzelf wel meermaals herhaald met dezelfde uitkomsten, alleen is dit niet mogelijk in een lab) is de fenomenologie van de inhoudelijke aspecten van een dusdanige aard, dat we gerust wel kunnen spreken van bewijs. Dit is buitengewoon interessante materie, die veelal bevestigt wat er in de Bijbel over te vinden is. Zo heeft een mens bijvoorbeeld maar 1 fijnstoffelijk lichaam, en geen 2,of 3 of 7 of 100.
Nog maar eens. Ik heb dit ook in alternatieve geneeswijzen geschreven. Ik heb begrepen dat tijdens de uittreding het etherisch lichaam in het stoffelijke lichaam moet blijven om daar aansturen te geven aan allerlei stoffelijke processen.
Nog maar eens ;) : dat is niet het etherisch lichaam, maar dat komt door het zilveren koord, waarmee het etherisch lichaam aan het grofstoffelijk lichaam verbonden blijft.
Pred.12:1 Gedenk dan uw Schepper in uw jongelingsjaren, voordat de kwade dagen komen en de jaren naderen, waarvan gij zegt: Ik heb daarin geen behagen; 2 voordat de zon verduisterd wordt evenals het licht en de maan en de sterren en de wolken na de regen wederkeren; 3 op de dag, dat de wachters van het huis beven en de sterke mannen zich krommen, en de maalsters ophouden, omdat haar aantal gering geworden is, en zij, die uit de vensters zien, hun glans verliezen, 4 en de deuren naar de straat gesloten worden; als het geluid van de molen verzwakt, en de stem hoog wordt als die van een vogel en alle tonen gedempt worden; 5 op de dag, dat men ook vreest voor de hoogte, en er verschrikkingen op de weg zijn, de amandelboom bloeit, de sprinkhaan zich voortsleept en de kapperbes niet meer helpt – want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat –; 6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, 7en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.
Zoldeworm schreef:Ik heb in ieder geval tijdens uittredingen ervaren dat ik in een soort emotionele wereld terecht kwam, en naar ik aanneem met mijn emotionele lichaam. Soms waren daarin bepaalde zaken onmiskenbaar opgebouwd uit bepaalde emoties. Ik heb ook een enkele keer een heel ander lichaam ervaren, dat kwikzilverachtig was en razendsnel van vorm kon veranderen. Dat voelde niet aan als een emotielichaam.
Dát zijn dus verschillende ervaringen. Zie daarop mijn antwoord wat ik hier: http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 946#p88881 gaf.
Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Zolderworm schreef: Dit is volgens mij een ander proces dan de uittreding.
Ja. Dat is wat ik noem (al eerder naar verwees) een intreding. Maar dat heb ik niet uit (of kunnen toetsen aan) wetenschappelijk onderzoek, ( ik ken althans niemand die melding maakt van een soortgelijke ervaring, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen er misschien niet zijn) maar uit een ervaring, die onbeschrijflijk veel fijner is dan een uittreding en die eigenlijk niet te beschrijven valt. Die ervaring is uiteraard niet volledig voltooid (anders was ik hier niet :P ), maar ik beschouw het als een voorschouw, een voorproefje. Er wordt dan geen lichaam achtergelaten, maar de flinterdunne " sarcofaag" van het stoffelijk lichaam, dat lijkt op een flinterdun porseleinen laagje, wordt dan als het ware gebroken, dóórbroken, van binnenuit, maar daar is iets van buitenaf voor nodig. En dat iets zou ik omschrijven als iets wat lijkt op een geluidstrilling. Een trilling die van buitenaf komt, doet de flinterdunne porseleinen sarcofaag (je zou het misschien ook kunnen zien als een ei, maar ik noem het liever sarcofaag omdat dat laagje " de dood" is, zo dood als een pier) barsten, waarna dat wat zich van binnen bevindt het flinterdunne laagje dusdanig gaat doorstralen dat het als het ware verbrandt, maar dan op een buitengewoon prettige manier) Maar dit laatste is allemaal volkomen subjectief en - voor zover mij op dit moment bekend - op geen enkele wijze wetenschappelijk onderzocht of te onderbouwen.
Zeer interessant. Hier heb ik nog nooit van gehoord. Is er hier ook literatuur over? Het zegt me nu echt helemaal niets. Het is in ieder geval niet iets wat ik zelf ervaren heb. Voor mij is dit volkomen nieuw.
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik daarover (over mijn ervaringen) geen literatuur. Evenwel is er wel wetenschappelijke literatuur over uit de kwantumfysica, dat overigens overeenkomt met wat enkele Antieke filosofen erover leerden. Uit proeven in de moderne natuurkunde is gebleken dat de atomen die de massieve materie vormen bijna uitsluitend uit lege ruimte bestaan. Toch kunnen wij, en alle voorwerpen om ons heen, die ook uit hoofdzakelijk lege ruimte bestaan, niet door gesloten deuren heenlopen. Wij ervaren dus de materie als massief en ondoordringbaar. De quantumtheorie heeft ons geleerd dat, wanneer electronen in een atoom zijn opgesloten, ze een enorme snelheid hebben van duizenden kilometers per seconde. En door die hoge snelheid lijkt het atoom uit een massieve bol te bestaan, net zoals een ronddraaiende propeller eruit ziet als een massieve schijf. En daardoor heeft de materie het vertrouwde ondoordringbare karakter. Dat is dus daadwerkelijk een flinterdun laagje.

* Gehanteerde Bijbelvertaling is NBG51
Adinomis schreef:Volgens mij heeft dit niets meer met bijbelstudie te maken.
Bijbel schreef: 1Kor.15:40-45: Er zijn hemelse en aardse lichamen, maar de glans der hemelse is anders dan die der aardse (...) Is er een natuurlijk lichaam dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.
Bijbel schreef:2Kor.12:3 En ik weet van een mens (...), of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet (...)
Bijbel schreef: Pred.12:1 Gedenk dan uw Schepper in uw jongelingsjaren, voordat de kwade dagen komen en de jaren naderen, waarvan gij zegt: Ik heb daarin geen behagen; 2 voordat de zon verduisterd wordt evenals het licht en de maan en de sterren en de wolken na de regen wederkeren; 3 op de dag, dat de wachters van het huis beven en de sterke mannen zich krommen, en de maalsters ophouden, omdat haar aantal gering geworden is, en zij, die uit de vensters zien, hun glans verliezen, 4 en de deuren naar de straat gesloten worden; als het geluid van de molen verzwakt, en de stem hoog wordt als die van een vogel en alle tonen gedempt worden; 5 op de dag, dat men ook vreest voor de hoogte, en er verschrikkingen op de weg zijn, de amandelboom bloeit, de sprinkhaan zich voortsleept en de kapperbes niet meer helpt – want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat –; 6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, 7en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Alpha

Bericht door Alpha »

Anja schreef: Pred.12:
6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt,
7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.
Prediker 12:
6 voordat het zilveren koord wordt verwijderd, en de gouden schaal wordt verbrijzeld, en de kruik bij de bron wordt gebroken, en het scheprad voor de regenput verbrijzeld is.
7 Dan keert het stof terug tot de aarde, net zoals het geweest is, en de [levens]geest zelf keert terug tot de ware God, die hem gegeven heeft.

[6] Het zilveren koord knapt af, de gouden schaal breekt, de kruik gaat stuk bij de bron en het scheprad valt gebroken in de put.
[7] Het stof keert terug naar de aarde waar het vandaan kwam, en de levensgeest naar God die hem schonk. WV.

Prediker gebruikt graag poëtische metaforen. Gullat (schaal) beeldt de schedel af. De ‘kruik”beeldt het hart af. In Han 9:15 worden mensen als vaten afgebeeld.

Mensen zijn uit stof van de aarde gemaakt (Gen 2:7). Na de dood vergaat het lichaam weer tot stof.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:Als aanvulling op mijn vorige berichten: een klassiek voorbeeld van een bijnadoodervaring van een piloot van de Britise koninklijke luchtmacht. Ook het oordeel beschrijft hij ( de mens oordeelt namelijk zelf, omdat een stukje van God - Bewustzijn - IN de mens aanwezig is. Een mens KAN niet niet-weten.

http://youtu.be/NIRX8drboAI

Dan een tweede voorbeeld van een mevrouw die in 1981 na een bijnadoodervaring genezen bleek van kanker. Zij had terminale schildklierkanker. Er zijn meer van dergelijke voorbeelden wereldwijd. Kennelijk is het mogelijk dat het etherisch lichaam bij de bijnadoodervaring door God wordt genezen, waarna ook de fysiek geneest. http://youtu.be/-X7b5pc-20k. Dit is niet hetzelfde voorbeeld als dat ik las in de literatuur, maar toch een voorbeeld.

Maar voor mij was een van de meest indrukwekkende voorbeelden van buitengewone ervaringen eentje die op college werd getoond. Dit omdat ik , onder de de vele andere ervaringen die ik heb mogen ontvangen, dit zelf ook heb meegemaakt. Er werd een documentaire getoond, die een van onze docenten ooit op zo'n oude VHS-videoband had opgenomen. De documentaire ging over een Amerikaanse luchtmachtbasis, waar een paar straaljagerpiloten tijdens lunchtijd in de kantine een kopje koffie dronken. Op gegeven moment loopt er een collega-straaljagerpiloot van hen de kantine binnen. Ze praten vrolijk met hem. Een of enkele uur(en) later wordt hen door de leiding van de luchtmacht het droevige bericht medegedeeld dat hun collega - die zij dus net nog in de kantine hadden ontmoet en met wie zij hadden gesproken - die ochtend vroeg met zijn straaljager was gecrasht en was overleden. De betreffende piloot was allang dood vóór lunchtijd. Zijn collega's die met hem spraken tijdens lunchtijd, konden het niet geloven. Zij hadden hem zelf gezien. En zij baalden er achteraf van dat ze hem niet de hand hadden geschud, want dan hadden ze geweten of hij tastbaar was geweest. Dit is ooit, in de jaren 70/80 gewoon op televisie geweest. Die documentaires zijn uitgezonden.

God heeft dus aan de mensen tekenen te over gegeven, ook en juist ook aan wetenschappers. Mevrouw Atwater, in het interview waar ik eerder een link van plaatste, merkt dan ook niet voor niets op dat de mensen die terugkeerden uit de dood ( want de voorbeelden daar genoemd waren van morsdode mensen, met niet alleen een hartstilstand en gestopte ademhaling,maar ook met een FLATLINE e.e.g. , en niet voor drie minuten maar voor minstens een uur tot drie dagen)juist in situaties terugkeerden waarin het kon worden onderzocht en waarin men er niet omheen kon.
Bedankt voor je voorbeelden.
Het laatste voorbeeld is wel heel bijzonder.
Dat is net zo iets als het zien van een engel.
Ik geloof dat het kan.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Trajecto schreef:
Jerommel schreef: Mijn ergernis is iig alweer gewekt...
(maar daar is wellicht niet zo veel voor nodig...)
Ha ha, daar lijkt het inderdaad op. 8-)

Nou, denk liever over het topic en zeg iets in het kader daarvan!
Dat wordt tamelijk lastig als het steeds afwijkt van het onderwerp wat in "Bijbelstudie" zou moeten passen en dat zijn m.i. de tekenen van de eindtijd.
Nu is die eindtijd begonnen bij de opstanding van de Here Jezus en duurt in feite al ruim 2000 jaar. Voor ons een lange tijd, maar voor God zijn het nog maar 2 dagen.
We leven echter in de derde dag en 3 is het getal van de belofte. Het is het getal waar iets gestalte krijgt.
We zien het streven naar een religieus systeem van wat ik maar even noem een wereldkerk, waarvan de mosterdboom en de boom uit Daniël 3 profetisch spreken en er wordt straks een 10 statenbond gevormd in naar ik meen het M.O en wat niet onbelangrijk is, is dat "de mens der zonder" zich zal openbaren.
De eindtijd kenmerkt zich gelukkig ook door "genade", de huishouding waar God nog steeds lankmoedig is en geduldig, maar ook daar zal in de toekomende eeuw een einde aan komen en zal Hij Zijn Rechtvaardigheid openbaren en zal er recht gesproken worden. Maar ook zal er een hevige strijd gaan woeden rondom Jeruzalem in eerste instantie. De stad zal door de heidenen vertreden worden en de profetiën zullen vervuld worden.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dag, zou je dit bijbels willen onderbouwen, want ik weet niet waar je dit op basseerd.
Menig één hier denk ik niet. Waaruit maak je op wanneer de eindtijd begonnen is en hoe kom je aan deze driedaagse indeling? En waaruit maak je op dat er één wereldkerk gevormd wordt?
Als we de teksten hebben, kunnen wij dat bestuderen.
Waaruit maak je op dat er een tien staten verbond komt, Jeruzalem als eerste stad onder de voet wordt gelopen en wat is de M.O.?
Verder hoe zit het met de tijd van genade?
Waaruit maak je dat op?

Begrijp me goed, ik denk dat ik van enkele dingen wel ongeveer weet waar je op doelt, maar niet van alles en zeker, omdat het een soort van evangelische benaderingen van de bijbel is, waar ik vanuit mijn christelijke achtergrond niet alles van heb meegekregen.
In bijbelstudie is het belangrijk het daarom met bijbelteksten te onderbouwen..
Je hoeft niet alle teksten precies weer te geven, als de verwijzingen voor de doorsnee christen herkenbaar is, en als er dan onduidelijkheden zijn, kan er alsnog naar gevraagd worden.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wilsophie schreef:
Trajecto schreef:
Jerommel schreef: Mijn ergernis is iig alweer gewekt...
(maar daar is wellicht niet zo veel voor nodig...)
Ha ha, daar lijkt het inderdaad op. 8-)

Nou, denk liever over het topic en zeg iets in het kader daarvan!
Dat wordt tamelijk lastig als het steeds afwijkt van het onderwerp wat in "Bijbelstudie" zou moeten passen en dat zijn m.i. de tekenen van de eindtijd.
Niemand houdt je tegen om on-topic te blijven, toch? :) (moet ik zeggen... :oops: )
Nu is die eindtijd begonnen bij de opstanding van de Here Jezus en duurt in feite al ruim 2000 jaar. Voor ons een lange tijd, maar voor God zijn het nog maar 2 dagen.
Ik geloof niet dat je dat letterlijk als reken-factor moet gebruiken. Er staat ook dat voor God 1 dag als 1000 jaar is namelijk.
Dit klopt met dingen als "Hij die is, was en komt", omdat God een tijdloos wezen is, i.t.t. onze vergankelijke, tijdgebonden werkelijkheid.
We leven echter in de derde dag en 3 is het getal van de belofte. Het is het getal waar iets gestalte krijgt.
Ik ken dat niet uit de Bijbel, die tijdsindeling.
Maar als ik naar de wereld kijk, dan stevenen we af op grote veranderingen, maar niet richting God.
Het laatste Babylon heeft al aardig vorm gekregen, en de globalisering die daar bij hoort.
We zien het streven naar een religieus systeem van wat ik maar even noem een wereldkerk, waarvan de mosterdboom en de boom uit Daniël 3 profetisch spreken en er wordt straks een 10 statenbond gevormd in naar ik meen het M.O en wat niet onbelangrijk is, is dat "de mens der zonder" zich zal openbaren.
De eindtijd kenmerkt zich gelukkig ook door "genade", de huishouding waar God nog steeds lankmoedig is en geduldig, maar ook daar zal in de toekomende eeuw een einde aan komen en zal Hij Zijn Rechtvaardigheid openbaren en zal er recht gesproken worden. Maar ook zal er een hevige strijd gaan woeden rondom Jeruzalem in eerste instantie. De stad zal door de heidenen vertreden worden en de profetiën zullen vervuld worden.
Dit heeft echt een eigen topic nodig,over babylon, het beest, de hoer en de valse profeet, met fatsoenlijke uiteenzetting en Bijbelstudie en -exegese.
Het is een rot onderwerp, omdat de meeste Christenen in Nederland verleid zijn tot zionistisch denken en de STAAT Israël steunen.
Welnu, uit de BIjbel haal je in feite heel duidelijk de waarschijnlijkste kandidaat voor het hoer van Babylon zijn: Jerusalem "waar ook onze Heer is vermoord" (even uit mijn hoofd)
Controversieel dus....
Wordt ik weleens beetje moe(deloos) van...
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik vind het al bijzonder dat zoveel christenen het antwoord hebben :lol:
Dat je stellig kan beweren dat Israël het niet is, vind ik net zo lastig te beweren als dat Israël het wel is, persoonlijk..
Jezus kwam wel voort uit Israël, net als de 12 apostelen.
Zelfs de 13de apostel. Even goed zat satan daar.. Hoewel daar niet zijn troon stond en staat.
Mogelijk wel komt te staan. Het is maar hoe het bijbels uitgelegd wordt.
In de laatste bijdragen zie ik geen bijbelteksten en daardoor kan ik persoonlijk daar niet wat mee.
Ik kan wel de teksten erbij zoeken, maar ik ben andermans gek niet :lol:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Ik vind het al bijzonder dat zoveel christenen het antwoord hebben :lol:
In zoverre, er zijn een aantal kandidaten.
Dat je stellig kan beweren dat Israël het niet is, vind ik net zo lastig te beweren als dat Israël het wel is, persoonlijk..
Standaard Jerommel antwoord: Bestudeer het eens.
Ik kan wel een link opsnorren naar een Engelstalige exegese docu op youtube.
Zelfs de 13de apostel. Even goed zat satan daar.. Hoewel daar niet zijn troon stond en staat.
Precies, en dan hebben we Judas, de zoon van de duvel, en ook eerder Juda, die zijn broertje verkocht.
De stad waar Christus is omgebracht laat weinig keuze over dan Jerusalem.
Alpha

Bericht door Alpha »

„Versta, o mensenzoon, dat het visioen voor de tijd van het einde is.” — DANIËL 8:17.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:Ik vind het al bijzonder dat zoveel christenen het antwoord hebben :lol:
In zoverre, er zijn een aantal kandidaten.
Wie dan en waar maak je dat uit op?
Standaard Jerommel antwoord: Bestudeer het eens.
Zeg vriend, het is hier een bijbelstudie, geen "geloofsleer". Als je hier iets beweerd, dan moet je ook de bijbelteksten erbij halen. Dan moet je niet een ander aan het werk zetten...
Jij beweerd iets in Bijbelstudie, wel laat de studie maar zien :)
Precies, en dan hebben we Judas, de zoon van de duvel, en ook eerder Juda, die zijn broertje verkocht.
De stad waar Christus is omgebracht laat weinig keuze over dan Jerusalem.
Op het moment dat Jezus gekruisigd was en in de tijd van Openbaring woonde satan letterlijk genomen in Pergagum, zie Openbaringen 2:13
Het mooie is dat deze afgodentempel door een aardbeving verwoest was voor iets meer dan een eeuw terug en deze Turkse plaats was de plek waar Duitse archeologen de resten ervan weer vonden.
Het is weer opgebouwd in Berlijn in een museum, waar laatst nog President Obama erin een toespraak tot het Duitse volk hield. De Turkse staat wil graag de tempel weer terug hebben van Duitsland, omdat het hun tempel is en Obama wil heel graag de tempel in de VS na bouwen.
Waar troont dan vandaag Satan? Berlijn? Washington? Ik weet het niet.. Wat is Turkije in deze?
Omdat de tempel in Jeruzalem ook ergens de plek wordt genoemd waar satan zal gaan zitten, zal dat dan de plek kunnen gaan worden. Waar dat ook weer staat kan ik wel opzoeken, maar in de laatste bijdragen van jou en Wilsophie zie ik al geen bijbelteksten, dus is het hier allemaal tot nu toe volledig offtopic en geen bijbelstudie.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef:„Versta, o mensenzoon, dat het visioen voor de tijd van het einde is.” — DANIËL 8:17.
Dat is interessant. Kunnen we over dit visioen hebben? ;)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Wie dan en waar maak je dat uit op?
Rome en Jerusalem voornamelijk.
Dat maak ik op uit het bestuderen van Bijbel-exegese m.b.t. de Eindtijd.
Gaitema schreef:wel laat de studie maar zien :)
Okee, vriend, hier dan:
https://youtu.be/X0ZXNP0W_0Q da's deel 1
Sowieso een goed kanaal i.m.o.

De satan is niet de valse profeet of de hoer.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Gaitema schreef:Wie dan en waar maak je dat uit op?
Rome en Jerusalem voornamelijk.
Dat maak ik op uit het bestuderen van Bijbel-exegese m.b.t. de Eindtijd.
Gaitema schreef:wel laat de studie maar zien :)
Okee, vriend, hier dan:
https://youtu.be/X0ZXNP0W_0Q da's deel 1
Sowieso een goed kanaal i.m.o.

De satan is niet de valse profeet of de hoer.
Jerommel, dank voor het filmpje, dat is een goede bronvermelding.
Al zijn ze onder de moderatoren daar niet zo dol op. Zo lang je niet de moeite neemt om aan de hand van de bijbel te laten zien wat je bedoeld, is het gewoon off-topic hier. Maar ik zal je dan maar uit het zelfde gemak zeggen dat het mij niet na bijbelstudie zo duidelijk is om welke steden het gaat. De hoer is in ieder geval geen enkel kerkverband op zichzelf staat. De hoer is de tegenbeweging van satan in ieders kerk in combinatie met de wereldeconomie en de wereldmachten.
Dat maak ik op uit mijn bijbelstudie, off-topic gezegd :smile:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Kerel, het gaat toch over de eindtijd aan de hand van de Bijbel.
Ik ben niet off-topic geweest, heb alleen niet met verzen dingen uiteen gezet, maar dat is m.i. niet per se de regel hier. (kan me vergissen)
Maargoed, dit is ook off-topic... :roll:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dat is wel de regel, want alleen met " bestudeer de bijbel" komen we geen steek verder, maar de site is iets beter. Echter niet helemaal ideaal. Ik kan slecht Engels en heb er maar een beetje van meegekregen. Maar nu zet ik de verzen op de rij die er behandeld werd, wat ik ook allemaal nu gelezen heb. Dat doe ik dan maar.

Jesaja 1:21 en Ezech 1:21-16:1-2, 15-16, 40-43 omschrijving van de hoer Israël
Daniël 11:45, 36-37 hoe ze afgoden eren
Lukas 13:31-34 het bloed van de profeten
2 tes 2:4 Openb 16:17-21, 17:1-3,15-40 Deut 12:2
De zelfde hoer die was, niet meer is en toch zal zijn.

Het zou best kunnen. Ik moet nu naar de kerk ;)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ja, dat zou ik ook eens moeten doen, aantekeningen maken, zodat ik er zelf ook de Bijbelgedeelten bij kan vinden... :oops:

Laters.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Geeft niet. Volgende keer beter broeder ;)

Maar laat ik er iets over zeggen, dat er ook teksten over de joden zijn die veel belovend zijn. Zoals de woorden van God in Jeremia 29:13 "Jullie zullen Mij zoeken en ook vinden, als jullie Mij ten minste met hart en ziel zoeken"

Mijn vriendin is ook Joods en volgeling van Jezus :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het is niet te doen om alle teksten die wijzen naar b.v. de hoer, genaamd Babylon en teksten die wijzen naar een 10 statenbond en de rijken allemaal op te sommen in zo een breed onderwerp. Er zitten teveel aspecten aan, maar ik loop er niet voor weg om mijn uitspraken vanuit de Bijbel met teksten te onderbouwen, maar de eindtijd omvat ruim 3000 jaar en dat kan ik niet in een paar teksten samenvatten, er zijn teveel aspecten en gebeurtenissen die plaats vinden in de parousia ( aanwezigheid) en de wederkomst van Christus.

Met het getal 3 bedoelde ik de 3e dag. Als er 2000 jaar om zijn en 1000 jaar is als een dag bij God dan leven we in de derde dag. En dat de derde dag een vervulling is van de belofte en spreekt over dat wat gestalte krijgt is in het kort gezegd "de dag van de opstanding". Dat de getallensymboliek ook profetische waarden hebben is volkomen Bijbels verantwoord, maar veel zien deze symboliek als niet Bijbels of men verwijst het naar het kabbalisme en daar heb ik niets mee.
Getallen en ook jaartallen zijn in de Bijbel heel wezenlijke, maar dan moet je in zijn geheel de jaarweken van Daniël behandelen en de profetiën omtrent de "gruwelijk der verwoesting" in Jeruzalem. De benauwdheid van Jacob zal 3 en een half jaar duren en de verdrukking over de volkeren ook 3 en een half jaar.
Hele schema's staan hiervan op internet.
Verder zou je heel Daniël moeten behandelen en gedeelten uit Openbaring om aan te tonen wat het laatste wereldrijk zou zijn en wat de 10 tenen zijn en wat de 10 statenbond is die nog moet worden opgericht.
Ik ging ervan uit dat men daar wel iets van zou weten. Of "evangelisch" zijn daar iets mee te maken heeft denk ik niet. Dat er doorgaans weinig over gesproken wordt geldt vele kerken en stromingen. Ik denk dat de ZDA en de Jeh. Getuigen daar nog het meest vanaf weten, al wijkt hun visie aanmerkelijke af van de mijne.
Als Bijbelteksten noemen verplicht is, is dat voor mij geen bezwaar, maar dat is bij dit onderwerp onmogelijk.
Dat de eindtijd begint bij de opstanding van Christus is dusdanig aannemelijk dat ze in de dagen van Paulus al dachten dat de Heer snel zou komen om de Gemeente op te halen en dus heel goed aantoonbaar vanuit de brieven van Paulus.

Een klein gedeelte/overzicht uit een stukje uit het boekje Daniël kan ik weerleggen, maar zelfs dat wordt te lang

De bok is een beeld van het Griekse rijk van Alexander de Grote en dat was een wereldrijk in het M.O, van Macedonië tot India. Europa heeft er totaal niets mee van doen.
Die grote hoorn brak dus en overleed Alexander de Grote in Babel, want de man was bezig met de herbouw van Babel, nog steeds herdacht met muziekfestivals.
Zijn rijk werd verdeeld onder 4 generaals en uit 1 van die 4 ( noorderlijke rijk) kwam weer een hoorn op, uit de Zeucieden en die kennen wij als Antioches Epiphanes. Vreselijke geschiedenis weergegeven in de boeken der Maccabeeën. Met het beeld van Zeus in de tempel en totop heden viert men het feest van Chanooka en dat was ter herdenking van de reiniging van de tempel.

In 170 voor onze jaartelling gebeurde dus, dat het heir, ( Israël) aan de afgoden werd overgegeven.
Ze werden gedwongen om Zeus te dienen i.p.v. Jehovah.
Men onderhield dus niet de gedurige dienst in de tempel ( Dan. 8 vers `12 ) de waarheid werd op de aarde geworpen , dus vernederd.
Tot hoelang zal die gruwel der verwoesting ( afgoderij) duren?
Dat lezen we in het boek der Makkabeeën of Flavius Josephus en daar staat dat het 3 jaar duurde.

Er zal dus een voortzetting van de afgodendienst plaatsvinden in de toekomst maar wij leven nu nog in de onderbreking.
Dan. 8 vers 23 : “op het laatst van dit koninkrijk als het de afvalligen op het hoogste gebracht zullen hebben zo zal er een koning staan, stijf van aangezicht ( onvermurwbaar) en raadselen verstaande, dus occult, of magische, (want magiërs komen uit Babel,) en zijn kracht zal sterk worden door niet door zijn kracht ( dat ontving hij van de draak volgens Openbaring) en hij zal het wonderlijk verderven en hij zal geluk hebben, ( 1 Thess 5) en het heilige volk verderven."

10 tenen =10 hoornen=10 statenbond= laatste wereldrijk wat nog moet komen. ( 10 koningen).
En deze 10 blijven bestaan waarop die Steen zal vallen, want Christus komt om Zijn rijk op te richten in de toekomst, ( Openbaring)
En na die 10 staat nog een ander op, en die neemt die 10 statenbond over en in Openbaring heet hij “het beest uit de zee”. ( in het Midden_Oosten)
Deze “andere” ( Palestijn) is dus anders ( verscheiden) dan die 10. ( Dan 7 vers 24).

De 10 statenbond wordt dus geplaatst onder een soort, wat ik noem " Goliath " en deze laatste hoorn zal woorden spreken tegen de “Allerhoogste”. En het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren en het zal menen, de tijden en de wet te veranderen. Er zal dus veel gebeuren t.a.v. het Jodendom en de wetten en de offers.
Deze figuur probeert ook gewoon het koninkrijk tegen te houden zodat het niet komt op de door God gestelde tijd. (De tijden m.b.t. Tot Gods wet. )
Wet bestaat gewoon voor onderwijs of instelling." De tijden zullen vol zijn "zegt de Bijbel met de term volheid der heidenen, en dan zal er iets gebeuren.

Het volk van Daniël is het Joodse volk dat zal overgegeven worden aan deze hoorn( beest uit Openb) voor een tijd, een dubbele tijd en een halve ( gedeelde) tijd en een tijd is ook gewoon een jaar. Geen nauwkeurig zonne of maanjaar, maar een jaar van 360 dagen.
En dat is 1260 dagen. De bekende dagen van de 2e helft van de 70e week van Daniël.
Vergelijk met Daniël 9, vers 27, want in de 2e helft moet het koninkrijk komen aan Israël.

Het Joodse volk zal dus een verbond sluiten met deze figuur, in de eerste helft van die week (ik denk met een Palestijn.)
En nà de 70e week wordt satan gebonden, genoemd het einde van de boze eeuw immers zijn macht wordt weggenomen van de hele aarde bij de val van Babel ( zijn hoofdstad) . (“Verdoemd door de adem Zijns monds”.)

De wereldrijken die geweest zijn en het laatste wereldrijk wat nog moet komen staan ge-illustreerd in het beeld van Nebukadnezar. De rijken worden vergeleken met dieren en het laatste wereldrijk is een belangrijk fenomeen in de eindtijd. En dat rijk moet nog komen voordat Christus Zijn rijk zal oprichten.
Even in een notendop, misschien dat Trajecto het kan aanvullen, hij had heel mooi die rijken genoteerd destijds. Was het komende laatste rijk niet van Griekse signatuur?
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 29 mar 2015, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Geeft niet. Volgende keer beter broeder ;)

Maar laat ik er iets over zeggen, dat er ook teksten over de joden zijn die veel belovend zijn. Zoals de woorden van God in Jeremia 29:13 "Jullie zullen Mij zoeken en ook vinden, als jullie Mij ten minste met hart en ziel zoeken"

Mijn vriendin is ook Joods en volgeling van Jezus :)
Je vriendin, als zij een Christen is, behoort zij tot de Gemeente. Niet qua afkomst uiteraard, maar qua gelovige in Christus.Het Joodse volk wat tot nu toe de Heer niet gezocht heeft, let op, ik zeg "volk", zullen nog een moeilijke tijd tegemoet gaan en dan druk ik me zwak uit. (helaas). Zie de uiteenzetting t.a.v. het laatste wereldrijk in mijn vorige post. Dus zo veel belovend ziet het er voorlopig niet uit, nogmaals helaas, maar dat zeggen de profetieën.