Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Jerommel »

@ Gait :
Ja, het is ook heel dubbel.
"Jacob's trouble" Jakob's benauwdheid, de laatste dagen van de beproeving, God waarschuwt hen naar de bergen te vluchten.
Schijnbaar is dit niet het Talmudische Jodendom.

Ik heb altijd bewondering voor de makers van dergelijke docu's, omdat je goed met veel samenhangende gegevens moet kunnen werken.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 29 mar 2015, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie:
Dat weet ik, maar toch zie je wel een toename van bekering, ook onder de orthodoxe joden van Israël. Het land waar ze zitten is ook het gevolg van de tweede wereldoorlog en de storm waar God het door heen heeft laten gaan. Maar laten we de bijbelteksten er dan bijhalen over de verschillende beloftes. Ook ten aanzien van het land Israël, want die zijn er ook.
We zullen alleen de tijd moeten nemen om dat op te zoeken. Onze visies hier neer zetten is makkelijk, maar een bijbelstudie met elkaar houden vergt wel wat meer moeite..
We moeten wel een boek 1300 bladzijdes erbij pakken. Graag wil ik die teksten zien, anders komen we geen steek verder.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 29 mar 2015, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:@ Gait :
"Jacob's trouble" Jakob's benauwdheid, de laatste dagen van de beproeving, God waarschuwt hen naar de bergen te vluchten.

Ik heb altijd voor de makers van dergelijke docu's, omdat je goed met veel samenhangende gegevens moet kunnen werken.
Dat lijkt me ook goed om te doen ;)
Ik moet eerlijk wezen dat ik van geen enkele visie tot nu toe overtuigd ben geraakt.
Zo simpel als sommigen er over praten, zo moeilijk vind ik het zelf persoonlijk.
Het is van alles wat, als je het mij vraagt.
Maar ik zie het weer komen in het beeld van het kruis.
De twee stukken hout die samen komen. De christenen uit de heidenen en de messiaanse joden.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

De twee stukken hout in de Bijbel zijn het huis van Juda en het huis van Israël als je dan toch citeert, neem dan de Bijbel erbij wat je zelf voorstelt, want daar staat wat die 2 stukken hout voorstellen en dat is niet het Christendom en de Messianse Joden. De Bijbel kent de term Messiaanse Jood niet.
Wie is Ineke?
De twee stukken hout van het kruis zie ik geen symbool in, behalve een vloekhout.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 29 mar 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Direct al weer zo negatief. Met Ineke bedoelde ik jou. Direct maar aangepast.
Ik wil wel het beeld van de twee stukken hout uitleggen, waarom ik daar de messiaanse joden en de christenen in zie, maar of je daar naar kan luisteren zonder gefrustreerd en oordelend te reageren betwijfel ik. Ik denk ook niet dat het verstandig is om met jou inhoudelijk daar over te hebben. Ik zal daar dan wel met anderen over hebben. Lijkt me verstandiger :smile:
Laatst gewijzigd door Gaitema op 29 mar 2015, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:

Ik heb altijd voor de makers van dergelijke docu's, omdat je goed met veel samenhangende gegevens moet kunnen werken.
Ik moet eerlijk wezen dat ik van geen enkele visie tot nu toe overtuigd ben geraakt.
Zo simpel als sommigen er over praten, zo moeilijk vind ik het zelf persoonlijk.
Heel verstandig. Geen mens begrijpt Openbaringen helemaal. Het gaat om visioenen en niet om platte tekst. De voorzeggingen in de Bijbel komen altijd uit, maar dat ze uitkomen en hoe is altijd pas achteraf vast te stellen. We kunnen er wel met elkaar over nadenken maar dicteren past hier niet bij.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Direct al weer zo negatief.
uhm... dat is nog negatiever hoor... ;)
Anja (oud account)

Laat maar.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 29 mar 2015, 22:07, 5 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:

Heel verstandig. Geen mens begrijpt Openbaringen helemaal. Het gaat om visioenen en niet om platte tekst. De voorzeggingen in de Bijbel komen altijd uit, maar dat ze uitkomen en hoe is altijd pas achteraf vast te stellen. We kunnen er wel met elkaar over nadenken maar dicteren past hier niet bij.
Met je eens Anja. Bij ons in het dorp is net nog een nieuwe evangelicale gemeente opgericht. Ze willen de waarheid van kaft tot kaft brengen. Nou, ik geloof dat ze dat niet gaan lukken
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik begrijp niet wat er negatief is aan de uitleg over 2 houten in de Bijbel.
Ik heb ook de indruk dat het verzoek om Bijbels de eindtijd in fragmenten te onderbouwen niet gelezen wordt, maar dat is natuurlijk niet verplicht. Ik wil graag gehoor geven aan de terechte wensen om bijvoorbeeld bepaalde aspecten in Daniël later herhaald in Openbaring toe te lichten en of men het er mee eens is doet er niet zo veel toe.
Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat achteraf iets of niets zal blijken, maar dan heb ik m.i. niet van doen met "geloof".
Geloof is juist wat de definitie in de Bijbel erover zegt en dat gaat niet om bewijs achter o.i.d.
Openbaring is precies wat het woord zegt, en deze openbaring is verklaarbaar als je eerst de Bijbel hebt gelezen zoals je dat met elk boek doet. Bij het begin beginnen.
Elke keer leer ik weer nieuwe vergelijkingen die bewijzen dat de Bijbel één geheel is, met één Auteur.
De eerste hoofdstukken gaan nog over ons als Gemeente, maar na een bepaald hoofdstuk wordt duidelijk dat de Gemeente als het Lichaam van Christus er niet meer is.
Ik las daar een mooie uitleg over dat vele malen wordt gezegd: "Wie ore heeft die hore wat de Geest tot de Gemeente zegt: 'Tot na een bepaald hoofdstuk waar de laatste helft van de zin wordt weggelaten. En staat er alleen: 'Wie ore heeft die hore".
Anja (oud account)

Laat ook maar.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 29 mar 2015, 22:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dag Wilsophie, ik stelde een aantal vragen persoonlijk aan je over hoe je tot bepaalde conclusies kwam.
Zoals bijvoorbeeld de tijdsindeling over de drie dagen. Wat ik "negatief vind" is niet jouw uitleg, maar jouw reactie op mijn opvatting en de link naar onze ontsporing in het andere op slot gegooide topic.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:Direct al weer zo negatief. Met Ineke bedoelde ik jou. Direct maar aangepast.
Ik wil wel het beeld van de twee stukken hout uitleggen, waarom ik daar de messiaanse joden en de christenen in zie, maar of je daar naar kan luisteren zonder gefrustreerd en oordelend te reageren betwijfel ik. Ik denk ook niet dat het verstandig is om met jou inhoudelijk daar over te hebben. Ik zal daar dan wel met anderen over hebben. Lijkt me verstandiger :smile:
Ik beschouw de horizontale balk ten diepste als de horizontale gebondenheid van de mens in deze wereld en de verticale balk als de verbondenheid aan en met God. Jezus heeft de terugkeer van de mensen tot God mogelijk gemaakt en daarmee de horizontale gebondenheid opgeheven. Door Hem hebben wij rechtstreeks toegang tot de Vader gekregen.
Dat betekent voor mij het kruis en daarom draag ik als enige sieraad een kruisje. Door sommige christenen uit een bepaalde hoek werd zelfs dat gedemoniseerd.

Wil je mij uitleggen hoe jij het ziet met de messiaanse joden en christenen?
Ja, dat wil ik wel. Ik ontdekte net dat Paulus al de zelfde conclusie getrokken had, dan ik na het lezen van enkele profetieën in het oude testament. Zal de Heilige Geest wel geweest zijn ;)

Jouw uitleg van het kruis is ook absoluut waar. Dat ik met het kruis kom heb ik van Adinomis, zij trok de vergelijking tussen de twee stukken hout van Ezechiel 37:15-28 en het kruis dat ook twee stukken hout zijn, die met elkaar bij één komen en in Jezus verenigd zijn.

Nu een paar bijbel verwijzingen. Het huis Israël wordt in Hosea 1:8 t/m Hosea 2:1 Lo Ammi genoemd, te vertalen als niet mijn volk, en door De Naardense Bijbel als "geen gemeente van Mij"
Vervolgens wordt gezegd dat het echter zo groot zal worden aan menigte mensen als de zandkorrels van de zee, niet te tellen ( Openbaring: "ik zag een menigte die niemand tellen kon")
En vervolgens de woorden: "het zal zo worden, op de plaats waar tot hen wordt gezegd: 'geen gemeente van Mij zijt gij!' zal tot hen worden gezegd: 'kinderen van de levende God!'" Wat ook door Paulus aangehaald wordt in Romeinen 9:19-29 voor de tot geloof gekomen heidenen.
En moet je dan vers 2 van Hosea 1 ook gaan lezen. Zie je Koning Jezus regeren? :P Zie je twee volken samen gaan?

Welke twee volken?
Dan zegt Paulus in Romeinen 9: 19-29 dat dit de heidenen betreft die tot geloof in Jezus komen. Zij worden "kinderen van de levende God genoemd", waaronder ook de tien verloren stammen die heidens zijn geworden volgens Hosea 1:9 vallen. Dus samengevat, zijn dat gewoon de christenen van vandaag de dag.

De joden zijn natuurlijk het andere stuk hout, die door de aanvaarding van Jezus als hun verlosser automatisch messiasbelijdende joden worden, of ze nu bij een synagoge, gemeente, een kerk of geen van allen horen. Zo worden ze door Jezus via het kruis tot één volk gesmeden, zoals in Ezechiel en Hosea met uitleg van Paulus wordt uitgelegd.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 29 mar 2015, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het is goed lijkt mij om binnen het kader van de eindtijd te bezien wat Israël voor rol zal gaan spelen danwel welke positie zij krijgen en of we het dan hebben over deze huidige staat in ongeloof, of dat het gaat om het verzamelen door God Zelf naar het land dat Hij beloofd heeft.
Deze staat is het lichaam uit Ezechiël, zegt men vaak, maar er zit geen Geest in hen.
De vraag is of dat zo is.
We weten niet waar de 10 stammen zijn en we weten eigenlijk ook niet volledig waar de 2 stammen zijn. Er woont maar een heel klein gedeelte in dit huidige Israël, ook de Joden uit de 2 stammen zijn verstrooid.
Verder moeten we onderscheid maken tussen het judaisme, het zionisme, het liberalisme en alle andere religies die de Messias afwijzen en de gelovigen uit de Joden die volgens de Bijbel het volk vormt wat God nu in deze tijd bouwt voor Zijn Naam uit Jood en Heiden.
Als we deze begrippen niet goed in kaart brengen kunnen we de positie van het Joodse volk als natie dus alle 12 stammen niet goed plaatsen, omdat deze 10 stammen nog niet verzameld zijn van tussen de volkeren uit.
Elke Jood die nu tot geloof komt in Jezus Christus houdt op "jood" te zijn naar religieuze maatstaven. Zij behoren tot de Gemeente het Lichaam van Christus en nemen niet meer de positie in van de vrouw van Jehovah, d.w.z. de gescheiden vrouw en de vrouw die weduwe werd door de dood van de Man, wat niet wil zeggen dat God 2 vrouwen had, maar de 10 stammen zijn duidelijk weggestuurd met een scheidbrief. Het boekje illustreert dat op profetische wijze.

We zouden ons kunnen afvragen of de verborgen of verstrooide 10 stammen op één of andere wijze de Gemeente vormt.
In de typologie van de Bijbel kun je vaak in verborgen vorm deze 10 stammen terug vinden als Jozef, of als Efraim.
Opmerkelijk is dat de Here Jezus net als in die gelijkenis de Man was die naar het buitenland reisde.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Volgens Paulus, zoals ik net citeerde, slaat Lo Ammi even goed op de christenen.
Over joden die tot geloof komen kan je speculeren, daarin heb je ook wel een punt, maar het doet er ook weer niet heel veel toe waar zij onder te delen zijn. Mijn vriendin vindt het overigens niet meer zeggend dat ze joods is, dan het gegeven dat ze van huis uit echt de bijbel er in stampten, zoals echte joden doen. Een nuttig gebruik waar ze aan vast houdt. Dat ze Jezus leerde kennen heeft ook met openbaringen te maken, die ze had. Maar dat houd ik voor tussen ons :smile:
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

maar het doet er ook weer niet heel veel toe waar zij onder te delen zijn.
Het doet er m.i. alles toe want dat staat erachter in Rom 9, want slechts het overblijfsel zal behouden worden, want de Heer voleindt een zaak en snijdt ze af in rechtvaardigheid en ze worden vergeleken met Sodom en Gomorra. Verder staat er dat zij die zochten niet uit het geloof maar uit de werken der wet hebben zich gestoten aan de Steen des aanstoots.
Zij hebben een ijver tot God maar niet met verstand. Want alzo zij de rechvaardigheid Gods niet kennen en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen en tot slot zegt Hij tegen Israël : De gehele dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam tegensprekend volk en zo werden zij lo- ammi en lo- ruchama. Ik heb het niet bedacht, maar het staat hier zwart op wit.
Anja (oud account)

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:Direct al weer zo negatief. Met Ineke bedoelde ik jou. Direct maar aangepast.
Ik beschouw de horizontale balk ten diepste als de horizontale gebondenheid van de mens in deze wereld en de verticale balk als de verbondenheid aan en met God. Jezus heeft de terugkeer van de mensen tot God mogelijk gemaakt en daarmee de horizontale gebondenheid opgeheven. Door Hem hebben wij rechtstreeks toegang tot de Vader gekregen.
Dat betekent voor mij het kruis en daarom draag ik als enige sieraad een kruisje. Door sommige christenen uit een bepaalde hoek werd zelfs dat gedemoniseerd.

Wil je mij uitleggen hoe jij het ziet met de messiaanse joden en christenen?
Ja, dat wil ik wel. Ik ontdekte net dat Paulus al de zelfde conclusie getrokken had, dan ik na het lezen van enkele profetieën in het oude testament. Zal de Heilige Geest wel geweest zijn ;)
Met zekerheid!!! Dankjewel Gait......je hebt mij iets heel belangrijks meegegeven.
Gaitema schreef:Jouw uitleg van het kruis is ook absoluut waar. Dat ik met het kruis kom heb ik van Adinomis, zij trok de vergelijking tussen de twee stukken hout van Ezechiel 37:15-28 en het kruis dat ook twee stukken hout zijn, die met elkaar bij één komen en in Jezus verenigd zijn.

Nu een paar bijbel verwijzingen. Het huis Israël wordt in Hosea 1:8 t/m Hosea 2:1 Lo Ammi genoemd, te vertalen als niet mijn volk, en door De Naardense Bijbel als "geen gemeente van Mij"
Vervolgens wordt gezegd dat het echter zo groot zal worden aan menigte mensen als de zandkorrels van de zee, niet te tellen ( Openbaring: "ik zag een menigte die niemand tellen kon")
En vervolgens de woorden: "het zal zo worden, op de plaats waar tot hen wordt gezegd: 'geen gemeente van Mij zijt gij!' zal tot hen worden gezegd: 'kinderen van de levende God!'" Wat ook door Paulus aangehaald wordt in Romeinen 9:19-29 voor de tot geloof gekomen heidenen.
Ontzettend veel dank voor je bespreking en het aangeven van precies deze teksten. Het is een heel erg belangrijk puzzelstukje voor mij, vooral ook het stukje van Paulus erbij. Dit verklaart de allerbelangrijkste openbaringservaring die ik ontving in 2003. Nog helemaal geen gelovige in christelijke zin en toch zo'n geschenk. De ervaring heb ik gelukkig nooit in detail gedeeld, omdat die zó puur Bijbels is en ook omdat de boodschap pas in zijn geheel te begrijpen is in de context van mijn gehele leven, en de verachting en veroordeling van religieuze ervaringen juist bij vele vele christenen zo lang zo groot is geweest en nog. Nu begrijp ik ook waarom "silence golden" was (en is, maar er zijn wel mensen die op de hoogte zijn, die hebben mij geholpen). Mensen, met rechtstreekse ervaringen, kunnenen terecht en komen daarom Godzijgedankt terecht op andere adressen terecht waar hun openbaringservaringen wel op de juiste manier worden benaderd en het juweel niet wordt geroofd. Die ervaring is zo' n juweel geweest en nog steeds, omdat het de gehele Essentie ( met grote E) van de Bijbel blootlegde. Zonder lezen, zonder moeite, zonder ook maar iets van mijn kant, behalve een vraag die ik mij afvroeg. Het Antwoord verscheen letterlijk, volslagen onverwacht. En ik hoef maar die herinnering op te roepen en alles is goed. Drie jaar later kwam pas de kennis waardoor ik de religieuze paranormale ervaring kon duiden, ook weer doordat ik langs werkelijk wonderlijke wijze in de juiste richting werd gewezen, waardoor geloof via vertrouwen groeide naar zekerheid. De boodschap van de ervaring was tijdens de ervaring al volkomen duidelijk in essentie. Maar dat het zo in en in Bijbels was, wist ik tot 2006 nog niet. Wonderen gebeuren nóg steeds. Ook via de synchroniciteit en dingen die spontaan gebeuren op wonderlijke wijze. Ik denk dat door de geesteshouding van veel mensen, veel van deze dingen niet worden opgemerkt.

Dit als uitleg, want ik kan je alleen maar bedanken, en ik hoop dat je voelt en beseft hoe belangrijk je bericht was. Je hebt het zo goed gedaan. Heel heel heel veel dank voor jouw rustige, zachte karakter en geduldige uitleg en je ongecompliceerde benadering. En ook voor de manier waarop je je studies doseert. Ik ben allang afgehaakt door de dichtgetimmerde tirades hier. Maar door jouw berichtje kwam ik toch nog een keertje in je topic lezen met de Bijbel erbij alles nagelezen. Bedankt!!! :kiss1:

Gaitema schreef:En moet je dan vers 2 van Hosea 1 ook gaan lezen. Zie je Koning Jezus regeren? :P Zie je twee volken samen gaan?
Yessss. Waaaaow, mooi man, Hosea 1 gaat meteen leven. Duidelijk :D :flower1:
Welke twee volken?
Dan zegt Paulus in Romeinen 9: 19-29 dat dit de heidenen betreft die tot geloof in Jezus komen. Zij worden "kinderen van de levende God genoemd", waaronder ook de tien verloren stammen die heidens zijn geworden volgens Hosea 1:9 vallen. Dus samengevat, zijn dat gewoon de christenen van vandaag de dag.

De joden zijn natuurlijk het andere stuk hout, die door de aanvaarding van Jezus als hun verlosser automatisch messiasbelijdende joden worden, of ze nu bij een synagoge, gemeente, een kerk of geen van allen horen. Zo worden ze door Jezus via het kruis tot één volk gesmeden, zoals in Ezechiel en Hosea met uitleg van Paulus wordt uitgelegd.
Duidelijk! Bedankt Gait, dat je die moeite nog wilde doen. Je weet niet half wat het betekent voor mij (namelijk het laatste puzzelstukje op zijn plaats).

De relatie met Jezus Christus bestaat in een wezenlijke eenheid met Hem. De uiteindelijke Essentie is de persoonlijke ervaring van de relatie met Jezus en niet een theorie of een geloof in die theorie. En het is die ervaring waarvan de tegenstander een mens tracht te beroven. En op dát punt waarop het besef hiervan in de vergetelheid is geraakt, beginnen theoretici te strijden. Zij zijn de essentie kwijtgeraakt of hebben die niet gevonden, omdat zij de Goddelijke Liefde willen grijpen, be-grijpen.
Solo Christo

Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nou Gait, je dag kan niet meer stuk. :clown:
Alpha

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef:
Alpha schreef:„Versta, o mensenzoon, dat het visioen voor de tijd van het einde is.” — DANIËL 8:17.
Dat is interessant. Kunnen we over dit visioen hebben? ;)
Dit?

Dan 8:
20 De ram die gij gezien hebt, die de twee hoorns had, beduidt de koningen van Medië en Perzië. 
21 En de harige bok beduidt de koning van Griekenland; en wat de grote hoorn aangaat die tussen zijn ogen was, die beduidt de eerste koning. 
22 En dat die gebroken werd, zodat er vier waren die ten slotte in zijn plaats opstonden: er zijn vier koninkrijken uit zijn natie die zullen opstaan, maar niet met zijn kracht.
23 En in het laatst van hun koninkrijk, naarmate de overtreders hun daden tot voltooiing brengen, zal er een koning opstaan met bars gelaat en die dubbelzinnige gezegden verstaat. 
24 En zijn kracht moet machtig worden, maar niet door zijn eigen kracht. En op verwonderlijke wijze zal hij verderf stichten, en hij zal stellig succesvol blijken te zijn en doeltreffend handelen. En hij zal machtigen werkelijk in het verderf storten, ook het volk dat uit de heiligen bestaat. 
25 En naar zijn inzicht zal hij ook stellig bedrog in zijn hand doen gelukken. En in zijn hart zal hij een groot air aannemen, en gedurende een tijd van onbezorgdheid zal hij velen in het verderf storten. En tegen de Vorst der vorsten zal hij opstaan, maar zonder hand zal hij verbroken worden.

En de parallel:

dan 2:
31 Gij dan, o koning, aanschouwde, en zie! er was een reusachtig groot beeld. Dat beeld, dat groot was en waarvan de glans buitengewoon was, stond vóór u, en de aanblik ervan was angstwekkend. 
32 Wat dat beeld betreft, zijn hoofd was van gedegen goud, zijn borst en zijn armen waren van zilver, zijn buik en zijn dijen waren van koper, 
33 zijn benen waren van ijzer, zijn voeten waren deels van ijzer en deels van gevormd leem. 
34 Gij bleeft kijken totdat er een steen, niet door handen, werd uitgehouwen, en die trof het beeld aan zijn voeten van ijzer en gevormd leem en verbrijzelde ze. 
35 Terstond werden het ijzer, het gevormde leem, het koper, het zilver en het goud alle te samen verbrijzeld en werden als het kaf van de zomerdorsvloer, en de wind voerde ze weg zodat er geen spoor meer van werd gevonden. En wat de steen aangaat die het beeld trof, hij werd tot een grote berg en vulde de gehele aarde.

Wanneer je de symbolieken kunt begrijpen en de parallellen in de teksten ziet, dan kan je een eind komen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:Het is goed lijkt mij om binnen het kader van de eindtijd te bezien wat Israël voor rol zal gaan spelen danwel welke positie zij krijgen en of we het dan hebben over deze huidige staat in ongeloof, of dat het gaat om het verzamelen door God Zelf naar het land dat Hij beloofd heeft.
.
Denk je nog echt, dat Israël Gods goedkeuring heeft omdat zij Hem en zijn zoon hebben verworpen?

Ze vertrouwen op hun eigen kracht en op dat van de VS.

Zij onderscheiden zich niet van de nadere natiën.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Alpha schreef:
Wilsophie schreef:Het is goed lijkt mij om binnen het kader van de eindtijd te bezien wat Israël voor rol zal gaan spelen danwel welke positie zij krijgen en of we het dan hebben over deze huidige staat in ongeloof, of dat het gaat om het verzamelen door God Zelf naar het land dat Hij beloofd heeft.
.
Denk je nog echt, dat Israël Gods goedkeuring heeft omdat zij Hem en zijn zoon hebben verworpen?

Ze vertrouwen op hun eigen kracht en op dat van de VS.

Zij onderscheiden zich niet van de nadere natiën.
Heb ik dat gezegd dan? Ik heb het nergens over Gods goedkeuring gehad dacht ik.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Volgens Paulus, zoals ik net citeerde, slaat Lo Ammi even goed op de christenen.
Over joden die tot geloof komen kan je speculeren, daarin heb je ook wel een punt, maar het doet er ook weer niet heel veel toe waar zij onder te delen zijn. Mijn vriendin vindt het overigens niet meer zeggend dat ze joods is, dan het gegeven dat ze van huis uit echt de bijbel er in stampten, zoals echte joden doen. Een nuttig gebruik waar ze aan vast houdt. Dat ze Jezus leerde kennen heeft ook met openbaringen te maken, die ze had. Maar dat houd ik voor tussen ons :smile:
Over het Joodszijn het volgende als voorbeeld.
Want iedereen kan Jood worden.

Herodes is een politicus en hij deed eigenlijk alles uit eigen belang, en misschien een beetje uit belang van het volk. Hij was officieel een Jood, ( niet van geboorte, want hij was een Edomiet) , maar zo blijkt weer dat iedereen Jood kan worden. Jood is een godsdienstig begrip want niemand kan zijn afkomst bewijzen. “ Een Jood ? “zei Michiel van Praag, maar godsdienstig ben ik niet.
Zie hoe verschillend de normen zijn. Herodes was w.s. Joods geworden om politieke redenen, want zijn hele familie “Antipas”, ging over tot de Joodse godsdienst onder de opstand van de Makkabeeën en dat zijn Joden.

Je kunt ook Christen worden om politieke redenen natuurlijk.
( Alex de Gr.) Zo werkt politiek.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:Volgens Paulus, zoals ik net citeerde, slaat Lo Ammi even goed op de christenen.
Over het Joodszijn het volgende als voorbeeld.
Want iedereen kan Jood worden.

Herodes is een politicus en hij deed eigenlijk alles uit eigen belang, en misschien een beetje uit belang van het volk. Hij was officieel een Jood, ( niet van geboorte, want hij was een Edomiet) , maar zo blijkt weer dat iedereen Jood kan worden. Jood is een godsdienstig begrip want niemand kan zijn afkomst bewijzen. “ Een Jood ? “zei Michiel van Praag, maar godsdienstig ben ik niet.
Zie hoe verschillend de normen zijn. Herodes was w.s. Joods geworden om politieke redenen, want zijn hele familie “Antipas”, ging over tot de Joodse godsdienst onder de opstand van de Makkabeeën en dat zijn Joden.

Je kunt ook Christen worden om politieke redenen natuurlijk.
( Alex de Gr.) Zo werkt politiek.
Zo zal straks blijken dat de laatste wereldheerser, namelijk de toekomstige koning van Babel qua afstamming een Edomiet zal zijn die het nieuwe wereldrijk politiek zal leiden.
En dat blijkt vanuit de analogie van de Bijbelse geschiedenis op te maken.
pyro

Bericht door pyro »

Gaitema schreef: Bij ons in het dorp is net nog een nieuwe evangelicale gemeente opgericht. Ze willen de waarheid van kaft tot kaft brengen. Nou, ik geloof dat ze dat niet gaan lukken
Heeft de waarheid dan een kaft ?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Er zijn zeker goede redenen om dat zo te zeggen.
Maar buiten dat, is het niet gewoon holle retoriek?