¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
vrolijke schreef:
Alpha schreef:
vrolijke schreef:Ik ben net een boek aan´t lezen: "Arthur Koestler" "Der Mensch. Irrläufer der Evolution"
Daarin gaat het ook over "holons"
Spijtig, alleen maar uitvoerlijk in het engels.
Ik vind dat een interessante theorie, die dicht bij het pantheïsme is, en mijn voorstellingen van "schepping", en "God" het best bijkomt.
Waarbij de bovenste "holon" "God" is.
2 Petrus 1:
16 Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij U bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij ooggetuigen van zijn luister waren geworden. 
Kunnen we hier in levensbeschouwing ook praten, zonder elkaar de bijbelspreuken om de oren te slaan? Danke.
Ik laat zien wat de Bijbel leert.
Sommigen kunnen dat niet verdragen. (zonder tekst!).
De omgang met een wandelende bijbel, die niet voor zichzelf denkt, is ook niet zo gemakkelijk.
Only dead fish go with the flow
Jerommel

Bericht door Jerommel »

WTG Bijbel wel te verstaan...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Zolderworm

Jerommel schreef:WTG Bijbel wel te verstaan...
Het schijnt dat hij laatst erg veel jeuk had aan zijn nieuwe testament.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:De omgang met een wandelende bijbel, die niet voor zichzelf denkt, is ook niet zo gemakkelijk.
In tegenstellig tot jou, denk ik wel zelf en pas de praktische tips van de Bijbel toe. Dat scheelt veel ellende, als iedereen dat zou doen. Er zou dan b.v. geen oorlog meer zijn.
Theolive

Bericht door Theolive »

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:De omgang met een wandelende bijbel, die niet voor zichzelf denkt, is ook niet zo gemakkelijk.
In tegenstellig tot jou, denk ik wel zelf en pas de praktische tips van de Bijbel toe. Dat scheelt veel ellende, als iedereen dat zou doen. Er zou dan b.v. geen oorlog meer zijn.
Eens. De omgang met een bijbel, wandelend of niet, is makkelijker dan de omgang met de meeste mensen. Het probleem is misschien dat die bijbel het over jou heeft en wie wordt nou blij van de constatering dat hij zelf het probleem is.
Ik heb de vaste grond gevonden
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Alpha schreef:
Je bent hier of topic!
Daarover werd in andere draden tot vervelens toe gedebateerd.

Hier gaat het erover, hoe men zich God voor te stellen heeft. Ook uit het zicht von niet-christenen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:WTG Bijbel wel te verstaan...
Het schijnt dat hij laatst erg veel jeuk had aan zijn nieuwe testament.
O, ik dacht aan z'n Bijbal... :w
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Alpha

Bericht door Alpha »

Theolive schreef:
Alpha schreef:
Eens. De omgang met een bijbel, wandelend of niet, is makkelijker dan de omgang met de meeste mensen. Het probleem is misschien dat die bijbel het over jou heeft en wie wordt nou blij van de constatering dat hij zelf het probleem is.
Inderdaad is de Bijbel voor de lezer geschreven.
Alpha

Bericht door Alpha »

vrolijke schreef:
Alpha schreef:
Je bent hier of topic!

Hier gaat het erover, hoe men zich God voor te stellen heeft. Ook uit het zicht von niet-christenen.
Hoe stel je een geest voor?
Zolderworm

Alpha schreef:
Misschien is de gedachte dat je zelf denkt wel je enige gedachte.
ben db bd

Bericht door ben db bd »

als ik hier zomaar even binnen mag vallen bij jullie, dat vind ik een interessante vraag en daar heb ik ook wel een voorstelling van.
Wellicht is daar al veel over geschreven. Maar ik vind dat geesten merkbaar, voelbaar zijn en kwaliteit hebben en dat boeit mij.
Eerstens is God natuurlijk een Geest. Hoewel Zijn Woord ook vol staat met gematerialiseerde verschijningsvormen van Hem.
Er komen veel gematerialiseerde geestverschijningen voor in de Bijbel. (ook in het leven). Ook duivelen kunnen zich voordoen als .......
God is naar mijn bevinding de volmaakt zuivere, hoogwaardige Geest. Zo majestueus dat het ons begrijpen ver te boven gaat.
Dat houdt ons op natuurlijke manier klein. Het verschil is immers gigantisch.

Geesten kunnen invloed op elkaar uitoefenen en doen dat ook grotelijks. Het is belangrijk dat we dat en die leren te onderscheiden, toch?
Geesten zijn denkende, in algemeen dus onzichtbare wezens. Geesten zijn niet tijdgebonden, dus in principe eeuwig.
Omdat wij ook geesten zijn, tijdelijk aan een lichaam gebonden, zijn wij ook eeuwig, oneindig in tijd.
Daarom is het zo belangrijk hoe we ons gedragen, om ons verbonden zijn met de Allerhoogste niet kwijt te raken. Want dat zal geen einde kunnen hebben en is desastreus voor ons eeuwig welbevinden als dat gebeurt. Immers in Hem is vrede, vreugde, rust en liefde. Enz.
(geef mij Jezus of ik sterf; buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf!)

m.i. is op de vraag 'hoe stel jij je een geest voor' (je kunt hem niet even demonstreren hoor) gemakkelijk een dik ervaringsboek te schrijven.
In die voorstelling heeft Zich het Opperwezen leren kennen als heerlijk, liefdevol, almachtig, oneindig, maar ook als heilig, zuiverend, dus een verterend vuur, waarbij Hij Zelf heeft gezorgd voor bescherming daartegen, middels het geschenk van Zijn Zoon, aan Wiens voeten wij eerbiedig mogen knielen voor behoud door Zijn heilig bloed.
pyro

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Ik denk, dus ik denk :ugeek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Alpha schreef:
vrolijke schreef:
Alpha schreef:
Je bent hier of topic!

Mijn visie van "God" heb ik hier wel vaker geschildert.
Alles samen, energie en materie, verleden en toekomst, is "God". Het is niet buiten ons. Wij zijn er een deel van.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Ik denk dat jij denkt dat jij kan denken.
Alpha

Bericht door Alpha »

ben db bd schreef:
als ik hier zomaar even binnen mag vallen bij jullie, dat vind ik een interessante vraag en daar heb ik ook wel een voorstelling van.
Wellicht is daar al veel over geschreven. Maar ik vind dat geesten merkbaar, voelbaar zijn en kwaliteit hebben en dat boeit mij.
Eerstens is God natuurlijk een Geest. Hoewel Zijn Woord ook vol staat met gematerialiseerde verschijningsvormen van Hem.
Er komen veel gematerialiseerde geestverschijningen voor in de Bijbel. (ook in het leven). Ook duivelen kunnen zich voordoen als .......
God is naar mijn bevinding de volmaakt zuivere, hoogwaardige Geest. Zo majestueus dat het ons begrijpen ver te boven gaat.

Geesten kunnen invloed op elkaar uitoefenen en doen dat ook grotelijks. Het is belangrijk dat we dat en die leren te onderscheiden, toch?
Geesten zijn denkende, in algemeen dus onzichtbare wezens. Geesten zijn niet tijdgebonden, dus in principe eeuwig.
Omdat wij ook geesten zijn, tijdelijk aan een lichaam gebonden, zijn wij ook eeuwig, oneindig in tijd.
Daarom is het zo belangrijk hoe we ons gedragen, om ons verbonden zijn met de Allerhoogste niet kwijt te raken. Want dat zal geen einde kunnen hebben en is desastreus voor ons eeuwig welbevinden als dat gebeurt. Immers in Hem is vrede, vreugde, rust en liefde. Enz.
(geef mij Jezus of ik sterf; buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf!)

m.i. is op de vraag 'hoe stel jij je een geest voor' (je kunt hem niet even demonstreren hoor) gemakkelijk een dik ervaringsboek te schrijven.
In die voorstelling heeft Zich het Opperwezen leren kennen als heerlijk, liefdevol, almachtig, oneindig, maar ook als heilig, zuiverend, dus een verterend vuur, waarbij Hij Zelf heeft gezorgd voor bescherming daartegen, middels het geschenk van Zijn Zoon, aan Wiens voeten wij eerbiedig mogen knielen voor behoud door Zijn heilig bloed.
De woorden die de Bijbel gebruikt voor geest zijn in het Hebreeuws Roeach en in het Grieks pneuma.
Pneuma stamt van pneo, wat „ademen” of „waaien (blazen)” betekent.
Ze hebben betrekking op iets wat voor mensenogen onzichtbaar is, op een in beweging zijnde kracht. Deze onzichtbare kracht kan zichtbare resultaten voortbrengen.

De Bijbel leert dit: Exodus 33:20 En hij voegde eraan toe: „Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want geen mens kan mij zien en nochtans leven.”

Alle gematerialiseerde verschijningsvormen zijn van engelen, die God vertegenwoordigen.

Doordat het volmaakte leven van Adam verloren is gegaan, zou Gods plan om de aarde te vullen met volmaakte mensen getorpedeerd zijn.
God laat zich niet dwarsbomen en anticipeerde daarop in Gen 3:15.

Jezus zou overgebracht worden naar en eicel van Maria, waardoor hij als volmaakt mens geboren zou worden.
Doordat hij vals werd beschuldigd en ter dood werd gebracht, kon hij als loskoper fungeren, waardoor de mens in Gods aardse, 1000 jarig, koninkrijk weer volmaakt zou worden.
Satan suggereerde dat de mens beslist niet zou sterven. Dat gebeurde toch!
Toen bedacht hij een onsterfelijke ziel. Velen trappen daar met open ogen in.
Toch leert de Bijbel dit:

Ez 18: 4b De ziel die zondigt, díé zal sterven.

Prediker 9:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.

De hemelse schepper is te “zien” door zijn scheppingswerken. De gehele schepping bewijst de schepper. Vandaar dat de Psalmist dit zei:

Ps 139:
14 Ik zal u prijzen omdat ik op een vrees inboezemende wijze wonderbaar ben gemaakt.
Uw werken zijn wonderbaar, Zoals mijn ziel zeer wel weet.
15 Mijn beenderen waren voor u niet verborgen Toen ik in het verborgene werd gemaakt,
Toen ik in de onderste delen der aarde werd geweven.
16 Uw ogen zagen zelfs het embryo van mij, En in uw boek waren alle delen ervan beschreven,
Met betrekking tot de dagen dat ze werden gevormd. En nog niet één onder ze er was.
17 Dus hoe kostbaar zijn mij uw gedachten! O God, hoeveel bedraagt de grootse som ervan wel niet!
Theolive

Bericht door Theolive »

Het oude testament schept geen duidelijkheid in de kwestie is er leven na de dood. Als Jezus zijn prediking begint zijn er farizeeën en sadduceeën. Als die het in vierhonderd jaar (de tijd na het OT en voor Jezus) niet eens zijn geworden kun je stellen dat geleerden die dichter bij de oorsprong stonden het conflict bevestigen. In het nieuwe testament verkondigt Jezus, God zelf, het eeuwig leven en zoals ik zei dat was nodig ook gezien de onduidelijkheid. Let ook eens op Paulus die herhaaldelijk schrijft over "de God van de levenden". Jezus was een farizeeër.
Ik heb de vaste grond gevonden
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Alpha schreef:
ben db bd schreef:

De woorden die de Bijbel gebruikt voor geest zijn in het Hebreeuws Roeach en in het Grieks pneuma.
Pneuma stamt van pneo, wat „ademen” of „waaien (blazen)” betekent.
Ze hebben betrekking op iets wat voor mensenogen onzichtbaar is, op een in beweging zijnde kracht. Deze onzichtbare kracht kan zichtbare resultaten voortbrengen.

De Bijbel leert dit: Exodus 33:20 En hij voegde eraan toe: „Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want geen mens kan mij zien en nochtans leven.”

Alle gematerialiseerde verschijningsvormen zijn van engelen, die God vertegenwoordigen.

Doordat het volmaakte leven van Adam verloren is gegaan, zou Gods plan om de aarde te vullen met volmaakte mensen getorpedeerd zijn.
God laat zich niet dwarsbomen en anticipeerde daarop in Gen 3:15.

Jezus zou overgebracht worden naar en eicel van Maria, waardoor hij als volmaakt mens geboren zou worden.
Doordat hij vals werd beschuldigd en ter dood werd gebracht, kon hij als loskoper fungeren, waardoor de mens in Gods aardse, 1000 jarig, koninkrijk weer volmaakt zou worden.
Satan suggereerde dat de mens beslist niet zou sterven. Dat gebeurde toch!
Toen bedacht hij een onsterfelijke ziel. Velen trappen daar met open ogen in.
Toch leert de Bijbel dit:

Ez 18: 4b De ziel die zondigt, díé zal sterven.

Prediker 9:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten.

De hemelse schepper is te “zien” door zijn scheppingswerken. De gehele schepping bewijst de schepper. Vandaar dat de Psalmist dit zei:

Ps 139:
14 Ik zal u prijzen omdat ik op een vrees inboezemende wijze wonderbaar ben gemaakt.
Uw werken zijn wonderbaar, Zoals mijn ziel zeer wel weet.
15 Mijn beenderen waren voor u niet verborgen Toen ik in het verborgene werd gemaakt,
Toen ik in de onderste delen der aarde werd geweven.
16 Uw ogen zagen zelfs het embryo van mij, En in uw boek waren alle delen ervan beschreven,
Met betrekking tot de dagen dat ze werden gevormd. En nog niet één onder ze er was.
17 Dus hoe kostbaar zijn mij uw gedachten! O God, hoeveel bedraagt de grootse som ervan wel niet!
En dat vind jij een steekhoudende verklaring?
Ik versta er niets van.
Kun je dat ook met eigen woorden uitleggen; zonder bijbelcitaten?
pyro

Bericht door pyro »

vrolijke schreef:
Alpha schreef: [...] Alle gematerialiseerde verschijningsvormen zijn van engelen, die God vertegenwoordigen. [...]
En dat vind jij een steekhoudende verklaring?
Ik versta er niets van.
Ik vind het wel deftig :ugeek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Klinkt wel deftig maar de wtg'ers kunnen in hun boek lezen dat het niet alleen engelen betreft.
Genesis 18 Later verscheen Jehovah+ aan hem te midden van de grote bomen van Ma̱mré,+ terwijl hij omstreeks de hitte van de dag+ aan de ingang van de tent zat.
er staat ook een verwijzing naar
"Hij zei: „Mannen, broeders en vaders, hoort. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen terwijl hij in Mesopota̱mië was, voordat hij zich in Ha̱ran vestigde,"
Alpha

Bericht door Alpha »

vrolijke schreef:En dat vind jij een steekhoudende verklaring?
Ik versta er niets van.
Ik laat zien wat de Bijbel leert. Veel mensen hebben een eigen mening met als gevolg een kakofonie van meningen, die soms tegenstrijdig zijn. Vandaar mijn citaten.
Je bent dat niet gewend, dus heb je daar moeite mee.

Het staat je natuurlijk vrij om specifieke uitleg te vragen.
Wanneer ik precies weet wat je niet begrijpt, kan ik daar antwoord op geven.
Maar het is wel op de Bijbelse leer gebaseerd.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha schreef:
vrolijke schreef:En dat vind jij een steekhoudende verklaring?
Ik versta er niets van.
Ik laat zien wat de Bijbel leert. Veel mensen hebben een eigen mening met als gevolg een kakofonie van meningen, die soms tegenstrijdig zijn. Vandaar mijn citaten.
Je bent dat niet gewend, dus heb je daar moeite mee.

Het staat je natuurlijk vrij om specifieke uitleg te vragen.
Wanneer ik precies weet wat je niet begrijpt, kan ik daar antwoord op geven.
Maar het is wel op de Bijbelse leer gebaseerd.
@Alpha..
Richtlijnen Levensbeschouwing
Welkom in “Levensbeschouwing”.

Hier kun je de dialoog voeren over levensbeschouwing in de brede zin van het woord.
Hier geldt niet de begrenzing van de Bijbel en/of de belijdenissen.
Uitgebreide Bijbelbespreking is hier niet toegestaan; dat hoort in een ander subforum.
Bijbelteksten gelden hier niet als bewijs.
Met het citeren van Bijbelteksten dient men hier spaarzaam om te gaan.
etc.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:Klinkt wel deftig maar de wtg'ers kunnen in hun boek lezen dat het niet alleen engelen betreft.
Genesis 18 Later verscheen JHWH+ aan hem te midden van de grote bomen van Ma̱mré,+ terwijl hij omstreeks de hitte van de dag+ aan de ingang van de tent zat.
er staat ook een verwijzing naar
"Hij zei: „Mannen, broeders en vaders, hoort. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen terwijl hij in Mesopota̱mië was, voordat hij zich in Ha̱ran vestigde,"
Punt wat blijft staan is dat NIEMAND God kan zien èn leven.

wanneer je de context leest, zie je dat het over een engel of engelen gaat. Bijvoorbeeld Manoah.

Rechters 13:
20 Het geschiedde dan toen de vlam van het altaar af naar de hemel opsteeg, dat JHWH’s engel in de vlam van het altaar omhoogsteeg, terwijl Manoah en zijn vrouw toekeken. Terstond vielen zij op hun aangezicht ter aarde. 
21 En in het vervolg verscheen JHWH’s engel niet meer aan Manoah en diens vrouw. Tóén wist Manoah dat het JHWH’s engel was geweest. 
22 Dientengevolge zei Manoah tot zijn vrouw: „Wij zullen beslist sterven, want wij hebben Gód gezien.” 
23 Maar zijn vrouw zei tot hem: „Indien het JHWH slechts had behaagd ons ter dood te brengen, zou hij uit onze hand geen brandoffer en graanoffer hebben aangenomen, en hij zou ons niet al deze dingen hebben laten zien, en hij zou ons niet, zoals nu, iets dergelijks hebben laten horen.”

Spaarzaan genoeg: of moet ik het inkorten?
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Feit is dat er staat dat Abraham Jehova zag en dat je eigen boek er ook naar verwijst. De God der heerlijkheid is aan onze voorvader A̱braham verschenen.
Blijkbaar kun jij als wtg'er deze tegenspraak niet vanuit de leer van de wtg verklaren / weg redeneren. De leer van de wtg wringt met de tekst van de bijbel.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

ben db bd

Bericht door ben db bd »

vergun mij voor te mogen stellen om de mogelijkheden van de Allerhoogste Almachtige Eeuwige niet te willen beperken.
Zo herinner ik mij dat onze getuigenis inzake de drie-enige God door rabbijn Leon Erwteman eens als te beperkt werd beoordeeld. De Heere is niet aan slechts deze 3 uitingsvormen gebonden, zo was zijn m.i. oersterke boodschap. Hij gaf daar ook voorbeelden van.

Dat God zien in principe tot een wisse dood moet leiden is een Bijbels gegeven. Maar natuurlijk kan de Heere Zich ook manifesteren in een andere gedaante, welke door ons wel te overleven is. Wie onzer zal Hem daarin beperken? Trouwens ook Mozes mocht Zijn achterste delen van Zijn m.i. volle majesteit aanschouwen, weten we nog?
Voorts is de Heere Jezus immers ook als Hij Zich vertonen wil, een nog steeds zichtbare manifestatie van de Godheid.
En inzake de engel des Heeren lijkt het mij wijs om ook daar niet te veel beperking in aan te brengen, mede om wat hier boven reeds is aangetoond.

Dan kan onze Schepper ons in gedaanten tegemoet komen van oneindige liefde, maar ook in toorn. Zelf had ik eens een ontmoeting met mijn Schepper (niet zichtbaar, wat overigens totaal niet in korting op de duidelijkheid was ) welke mij levenslang zal heugen. Het zou toch ook onlogisch zijn als de Heere in Zijn verschijning aan Zijn schepselen aan welke beperking dan ook gebonden zou zijn?
Moet je je voorstellen als de Heere Jezus in al Zijn Majesteit straks terug zal komen op/met de wolken en elks ogen zal Hem zien, wat een nooit eerder vertoonde manifestatie dat zal worden! Ja, daar hebben we tegenwoordig TV voor, zeggen we dan. Dat is zeker mogelijk hoor, (het gebruik mogen we Hem niet onthouden uiteraard) :smile: maar toch geen beperking waar Hij aan gebonden zal zijn?
Nee, van de aanstormende antichrist, de Mahdi?, veronderstel ik dat wel, maar de Schepper van hemel en aarde? Ach kom !!