Yolanda_dB schreef: 01 okt 2018, 21:57Je mist mijn punt, dus nog maar een keer.
Het verbond met Abraham en Izak en Jakob was "eeuwig".
En de enige voorwaarde voor dat eeuwige verbond was de besnijdenis.
Een aantal generaties later wijzigde God dat verbond.
Een verbond met opeens honderden voorwaarden en wetten.
Feitelijk is dat een nieuwe verbondssluiting. Nieuwe voorwaarden = nieuw verbond.
En dan was dat eerste verbond dus niet "eeuwig".
En als dat verbond wel eeuwig was/is, en het God dus vrij staat om de voorwaarden aan te passen,
waarom ben jij dan er zo tegen dat God dankzij Jezus opnieuw een verbondsaanpassing heeft gedaan?
Zo, een tijd geleden dat ik hier gepost heb.
Ik heb niet alles doorgelezen, maar hier wil ik even op inhaken.
- Eeuwig kan
eindeloos betekenen, maar ook
een tijdperk.
Of iets eindeloos of tijdelijk bedoelt is zul je dus uit de rest van de Bijbel moeten concluderen.
- Het verbond met Abraham kan gewoon bestaan
naast het Sinaïtiche verbond.
- Waar staat dat God het verbond met Abraham gewijzigd heeft?
Een verbond/testament is een officieel document/gebeuren. Er werden dieren doormidden gesneden, en het idee erachter was dat met degene die het verbond brak hetzelfde mocht gebeuren.
Na de verbondsluiting wordt er niets meer gewijzigd:
Zelfs een verbond van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe. Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan.
- Het Sinaïtiche verbond is een heel ander verbond dan het Abrahamitische verbond.
De inhoud is anders, de voorwaarden zijn anders, de gevolgen van het verbreken van dat verbond zijn anders ...
- Het Sinaïtische verbond is inderdaad een nieuw/ander verbond, maar is niet gekomen
in de plaats van het Abrahamitische verbond. (dat nieuwe/andere verbond is niet '
het' nieuwe verbond waar Jezus het over heeft, ook te vinden in Jeremia en Hebreeën)
- Nee, het staat God niet vrij om een gesloten verbond aan te passen.
Wel kan Hij daarnaast een ander verbond sluiten, wat een eerder verbond niet aantast.