¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
-
- Man/Vrouw: M
Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
Een feit is dat kindermisbruik overal voorkomt en niet alleen bij priesters oid.
Herstel van trauma's begint bij het kunnen vergeven.Vergeven is makkelijker als de dader berouw heeft.
Herstel van trauma's begint bij het kunnen vergeven.Vergeven is makkelijker als de dader berouw heeft.
-
Hee, da's mijn tekst als ik tegen haat-theïsten spreek.JW88 schreef: Ik benoem slechts de feiten die de meeste gelovigen niet willen horen.
Het is dikwijls een gevolg van het celibataire leven en van het aannemen van die machtspositie zelf.
Weet je waar het slachtoffer het meeste baat bij heeft, dat die priesters in eerste instantie hun machtspositie helemaal niet misbruiken om jonge kinderen aan te randen.
Desalniettemin, ik kan er ook niet met mijn hoofd bij, dat wie zichzelf Christen noemt andermans leven gaat lopen kapotmaken, in plaats van zelf of met (openheid tegenover) God te dealen met je zieke verlangens.
Het roept evengoed wel ernstige vragen op, omtrent de motivatie van mensen om zo'n positie te ambiëren.
Ik vind het jammer dat je de kracht van oprechte verontschuldiging en spijt-betuiging nu maar even wegrelativeert.Een slachtoffer heeft aan een dader die spijt/berouw toont helemaal niks! Daar wordt het leed niet minder op, denk je nou werkelijk dat als zo'n priester achter af tegen een slachtoffer zegt, ''sorry ik had het niet moeten doen en heb er heel veel spijt van'' dat alles weer koek en ei is? Natuurlijk niet, dat veranderd helemaal niks, het kwaad is al geschied en er is niks wat dat nog terug draaien kan.
Het scheelt ENORM of iemand echt spijt heeft en dat betuigt aan de gedupeerde.
Dat vergt ook wel meer dan alleen 1 zinnetje, zulke dingen dienen te worden uitgepraat.
Maargoed, er moet toch al iets fout zitten bij een praktiserende pedofiel, denk ik.
Dikwijls zit er een stuk sociopathie achter.
Ik bedoel, er is niet veel ergers te bedenken dan een kind te forceren tot sex plus geheimhouding, door iemand die zogenaamd in dienst van God staat.
Het is gewoon afschuwelijk.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
Het is veel te makkelijk om te zeggen dat als je maar eerlijk bent en je zonden opbiecht alles weer goed is en je alsnog naar de hemel gaat.
Ik heb trouwens nog een interessante serie gevonden:
Een serie van een paar jaar terug, waar wetenschappers hun mening over God geven.
https://www.youtube.com/watch?v=ykyTfu9N3bQ
Het is veel te makkelijk om te zeggen dat als je maar eerlijk bent en je zonden opbiecht alles weer goed is en je alsnog naar de hemel gaat.
Ik heb trouwens nog een interessante serie gevonden:
Een serie van een paar jaar terug, waar wetenschappers hun mening over God geven.
https://www.youtube.com/watch?v=ykyTfu9N3bQ
-
- Man/Vrouw: V
Dat is het precies...Jerommel schreef: Ik bedoel, er is niet veel ergers te bedenken dan een kind te forceren tot sex plus geheimhouding, door iemand die zogenaamd in dienst van God staat.
Het komt overal voor, maar dat het ook voorkomt bij mensen die "in dienst van God" staan maakt het vele malen erger...
En dan ook nog in die mate zoals gebleken is [uit de doofpot en de beerput gerukt gelukkig] ...en vaak helaas nog blijkt...
-
Begrijp ik nou goed dat het erger is omdat het personeel is van iemand die niet bestaat? We hadden het over het trauma van het slachtoffer. Ga je nu zeggen dat dat trauma groter is omdat die mensen hun geloof verliezen of zo?callista schreef:Dat is het precies...Jerommel schreef: Ik bedoel, er is niet veel ergers te bedenken dan een kind te forceren tot sex plus geheimhouding, door iemand die zogenaamd in dienst van God staat.
Het komt overal voor, maar dat het ook voorkomt bij mensen die "in dienst van God" staan maakt het vele malen erger...
En dan ook nog in die mate zoals gebleken is [uit de doofpot en de beerput gerukt gelukkig] ...en vaak helaas nog blijkt...
Ik heb de vaste grond gevonden
-
Nee, jij niet.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
Ik ook niet, denk ik.
Maarja, kunnen wij in het hoofd van de dader kijken?
Wie weet wat een mens beweegt?
Meestal is het niet fraai wat een mens beweegt.
Vraag je eens af hoeveel verkrachters er zijn, die het niet doen, omdat ze bang zijn voor de gevolgen?
Heb jij in je boosheid nooit iemand willen vermoorden?
Je doet het niet, omdat je er op rekent dat je daar spijt van krijgt, vanwege de gevolgen die het heeft.
Je vergeet het schuldgevoel nu.Het is veel te makkelijk om te zeggen dat als je maar eerlijk bent en je zonden opbiecht alles weer goed is en je alsnog naar de hemel gaat.
Mensen hebben een geweten, krijgen spijt van hun fouten, komen tot inzicht en tot inkeer.
Ja, helaas achteraf pas, maar het is een goed iets, dat mensen die fouten begaan daar uiteindelijk spijt van krijgen.
Een mens kan ook compleet braken van zichzelf en zijn grillen.
Dit komt ook voor bij veroordeelden, die in hun gevangenschap tot besef komen van wat ze hebben gedaan ten koste van anderen.
Ik denk dat je je vergist in de ernst van shuldgevoel en spijt, hoe dat als een mes door je hele wezen heen snijden kan, juist omdat je het niet meer ongedaan kunt maken.
Hoe denk je dat je dan tegenover God en tegenover je slachtoffers staat?
Als een misbaksel dat de dood verdient.
Laat ik het gechargeerd zeggen:
God luistert niet naar mensen die hun zonden vergeven willen hebben, God luistert naar wie zelf ook vindt dat ie de dood verdient.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 09 mei 2015, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Man/Vrouw: V
Nee, maar de plek waar je die wantoestanden het minst zou verwachten zijn toch wel de kerken en de christelijke denominaties [die dat zelf prediken notabene] maar zelfs daar konden velen zich niet veilig voelen en werden slachtoffer, hoe jong ze ook waren......en ze moesten zwijgen---en wie zou ze geloven???Theolive schreef:Begrijp ik nou goed dat het erger is omdat het personeel is van iemand die niet bestaat? We hadden het over het trauma van het slachtoffer. Ga je nu zeggen dat dat trauma groter is omdat die mensen hun geloof verliezen of zo?callista schreef:Dat is het precies...Jerommel schreef: Ik bedoel, er is niet veel ergers te bedenken dan een kind te forceren tot sex plus geheimhouding, door iemand die zogenaamd in dienst van God staat.
Je kon er zelfs nog voor veroordeeld worden als je het waagde naar buiten te brengen....want ja....dienaars van God doen zoiets niet....dus ze zouden toch aan het kortste eind trekken.
Laatst gewijzigd door callista op 09 mei 2015, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
-
Het gaat m.i. om de hypocrisie.Theolive schreef:Begrijp ik nou goed dat het erger is omdat het personeel is van iemand die niet bestaat? We hadden het over het trauma van het slachtoffer. Ga je nu zeggen dat dat trauma groter is omdat die mensen hun geloof verliezen of zo?callista schreef:Dat is het precies...Jerommel schreef: Ik bedoel, er is niet veel ergers te bedenken dan een kind te forceren tot sex plus geheimhouding, door iemand die zogenaamd in dienst van God staat.
Dit bedoelde Christus niet met "Laat de kinderen tot mij komen" en "Heb uw naaste lief", me dunkt..
En als je jezelf opwerpt als moreel verantwoord instituut of werknemer, is dit iets waarover de duivel in een deuk zal liggen natuurlijk.
Overigens geldt dit ook voor kinder-opvang en dergelijke.
Verder schijnt de neiging ook gepaard te gaan met macht en machtswellust.
Sexslaven zijn ook niet goedkoop in de aanschaf, om maar wat te noemen...
-
Dus als jij een zoon of dochter zou hebben (misschien heb je die wel) en iemand zo hem of haar vermoorden zonder enige specifieke reden (op de verkeerde plek op het verkeerde moment) zou je zo'n persoon wel vergeven? En dan zou je hem daarna ook een hand geven, even goede vrienden we laten het achter ons.... Nou dat lijkt me NIET BEST!Wajehie schreef:Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
-
Nou, da's lekker dan.Wajehie schreef:Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
Je geeft nu het slachtoffer de schuld van zijn woede tegenover de dader??
-
En dan wordt er ook nog vaak beweert dat normen en waarden en moreel gedrag alleen vanuit religie kan komen.... wat een grap!Jerommel schreef:Het gaat m.i. om de hypocrisie.Theolive schreef:Begrijp ik nou goed dat het erger is omdat het personeel is van iemand die niet bestaat? We hadden het over het trauma van het slachtoffer. Ga je nu zeggen dat dat trauma groter is omdat die mensen hun geloof verliezen of zo?callista schreef:Dat is het precies...Jerommel schreef: Ik bedoel, er is niet veel ergers te bedenken dan een kind te forceren tot sex plus geheimhouding, door iemand die zogenaamd in dienst van God staat.
Dit bedoelde Christus niet met "Laat de kinderen tot mij komen" en "Heb uw naaste lief", me dunkt..
En als je jezelf opwerpt als moreel verantwoord instituut of werknemer, is dit iets waarover de duivel in een deuk zal liggen natuurlijk.
''Heb uw naaste lief'' ja dat stuk heeft de mensheid goed opgepakt hoor.... overal waar je kijkt in de wereld zie je alleen maar liefde...
Eigenlijk is de mens best een vreselijk wezen, erg egoïstisch ook, al vanaf het begin van ons bestaan, zijn we aan het moorden en doen we de meest vreselijke dingen.
God heeft de mensen toch zogenaamd met vrij wil geschapen, dan wist hij ook min of meer dat dit ging gebeuren toch, dat maakt hem eindverantwoordelijk.
En als hij het niet wist heeft hij zich daar toch behoorlijk op verkeken...
-
Nee dat geef ik niet. Als het slachtoffer de rest van zijn leven in woede/haat wil leven is natuurlijk ook prima. Woede en haat maakt genezing niet mogelijk denk ik. Kun jij een voordeel noemen van woede en haat ? Komt een slachtoffer daar verder mee ?Jerommel schreef:Nou, da's lekker dan.Wajehie schreef:Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
-
Wat ik zei was als een dader spijt , berouw heeft en dat gaat dieper dan een 'sorry' dan maakt dat het vergeven makkelijker. En dat maakt dat het slachtoffer los kan komen van het verleden.JW88 schreef:Dus als jij een zoon of dochter zou hebben (misschien heb je die wel) en iemand zo hem of haar vermoorden zonder enige specifieke reden (op de verkeerde plek op het verkeerde moment) zou je zo'n persoon wel vergeven? En dan zou je hem daarna ook een hand geven, even goede vrienden we laten het achter ons.... Nou dat lijkt me NIET BEST!Wajehie schreef:Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
-
Nee, vanuit God, i.t.t. vanuit de natuurwetten.JW88 schreef:En dan wordt er ook nog vaak beweert dat normen en waarden en moreel gedrag alleen vanuit religie kan komen.... wat een grap!Jerommel schreef:Het gaat m.i. om de hypocrisie.Theolive schreef: Begrijp ik nou goed dat het erger is omdat het personeel is van iemand die niet bestaat? We hadden het over het trauma van het slachtoffer. Ga je nu zeggen dat dat trauma groter is omdat die mensen hun geloof verliezen of zo?
Maar inderdaad mensen beweren soms dingen...
Nee, duidelijk heeft de mens (in het algemeen) dat niet zo best opgepakt...
''Heb uw naaste lief'' ja dat stuk heeft de mensheid goed opgepakt hoor.... overal waar je kijkt in de wereld zie je alleen maar liefde...
Maar, als je van de mensheid spreekt, dan heb je het eigenlijk over 2 groepen mensen.
Je hebt helaas leiders en onderdanen. (leiders en lijders)
De leiders bepalen dingen voor de onderdanen maar de onderdanen kunnen niets bepalen voor de leiders...
Veel van de ellende in de wereld komt vanuit de leiders.
Macht maakt van mensen vaak beesten.
Eindelijk zijn we het ergens over eens.
Eigenlijk is de mens best een vreselijk wezen, erg egoïstisch ook, al vanaf het begin van ons bestaan, zijn we aan het moorden en doen we de meest vreselijke dingen.
Maar toch hou ik van ze, op een bepaalde manier...
Zo zie ik het ook.God heeft de mensen toch zogenaamd met vrij wil geschapen, dan wist hij ook min of meer dat dit ging gebeuren toch, dat maakt hem eindverantwoordelijk.
En als hij het niet wist heeft hij zich daar toch behoorlijk op verkeken...
-
Denk je dat dat een keuze is, dat iemand dat wil?Wajehie schreef:Nee dat geef ik niet. Als het slachtoffer de rest van zijn leven in woede/haat wil leven is natuurlijk ook prima.Jerommel schreef:Nou, da's lekker dan.Wajehie schreef:Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
Je legt het dus wél bij het slachtoffer.
Het zou verschil maken als de dader tot inkeer zou komen en spijt betuigen zou, zijn excuses aan komt bieden, mist die oprecht zijn natuurlijk.
-
Wil het slachtoffer loskomen / zich vrij maken dan is hij degene die het kan doen een dader kan alleen meehelpen.Jerommel schreef:Je legt het dus wél bij het slachtoffer.
Het zou verschil maken als de dader tot inkeer zou komen en spijt betuigen zou, zijn excuses aan komt bieden, mist die oprecht zijn natuurlijk.
-
Jij zegt: ''En dat maakt dat het slachtoffer los kan komen van het verleden.'' Lees jij zelf wel wat je hier typt? aan dit antwoord merk ik dat je totaal maar dan ook totaal geen realiteitszin hebt en dat je volledig gehersenspoeld bent.Wajehie schreef:Wat ik zei was als een dader spijt , berouw heeft en dat gaat dieper dan een 'sorry' dan maakt dat het vergeven makkelijker. En dat maakt dat het slachtoffer los kan komen van het verleden.JW88 schreef:Dus als jij een zoon of dochter zou hebben (misschien heb je die wel) en iemand zo hem of haar vermoorden zonder enige specifieke reden (op de verkeerde plek op het verkeerde moment) zou je zo'n persoon wel vergeven? En dan zou je hem daarna ook een hand geven, even goede vrienden we laten het achter ons.... Nou dat lijkt me NIET BEST!Wajehie schreef:Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
Weet jij wel hoeveel mensen jaren en jaren nadat er iets vreselijks met hun of hun naasten is gebeurd (dat kan van alles zijn) daar nog last van hebben!
En jij beweert hier zo even uit de losse pols dat als een dader oprecht spijt heeft en zijn excuses aanbiedt alles vergeten en vergeven is.... ik vind het echt werkelijk waar diep triest en schandalig dat je dat zo kan zeggen!
Als je eigen kind vermoord wordt door 1 of andere idioot omdat hij toevallig op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip was, dan kun je niet uiteindelijk ''los komen van het verleden'' (zoals jij dat zo mooi schetst) dat blijft je, je hele leven bij en of die dader nou wel of geen spijt toont boeit dat helemaal niks!
Maar als jou een keer iets ergs gebeurt dan praat je wel anders, laten we hopen dat je het nooit meemaakt.
En denk even na voordat je iets zegt aub.
-
Dus toch weer aan het bashen JW ?JW88 schreef:Jij zegt: ''En dat maakt dat het slachtoffer los kan komen van het verleden.'' Lees jij zelf wel wat je hier typt? aan dit antwoord merk ik dat je totaal maar dan ook totaal geen realiteitszin hebt en dat je volledig gehersenspoeld bent.
Weet jij wel hoeveel mensen jaren en jaren nadat er iets vreselijks met hun of hun naasten is gebeurd (dat kan van alles zijn) daar nog last van hebben!
En jij beweert hier zo even uit de losse pols dat als een dader oprecht spijt heeft en zijn excuses aanbiedt alles vergeten en vergeven is.... ik vind het echt werkelijk waar diep triest en schandalig dat je dat zo kan zeggen!
Het " aan dit antwoord merk ik dat je totaal maar dan ook totaal geen realiteitszin hebt en dat je volledig gehersenspoeld bent. " maak dat duidelijk en de krokodiltranen ook. Je ben wel erg selectief 'van slag'.
Beter lezen voortaan . Wat ik zei was als de dader berouw heeft dan maakt dat het vergeven makkelijker dan iemand die het verder prima vindt en een nieuw slachtoffer zoekt.
-
De enige die hier selectief is ben jij met je reacties..... en blijkbaar weet je zelf ook niet meer wat je getypt hebt....Wajehie schreef:Dus toch weer aan het bashen JW ?JW88 schreef:Jij zegt: ''En dat maakt dat het slachtoffer los kan komen van het verleden.'' Lees jij zelf wel wat je hier typt? aan dit antwoord merk ik dat je totaal maar dan ook totaal geen realiteitszin hebt en dat je volledig gehersenspoeld bent.
Het " aan dit antwoord merk ik dat je totaal maar dan ook totaal geen realiteitszin hebt en dat je volledig gehersenspoeld bent. " maak dat duidelijk en de krokodiltranen ook. Je ben wel erg selectief 'van slag'.
Beter lezen voortaan . Wat ik zei was als de dader berouw heeft dan maakt dat het vergeven makkelijker dan iemand die het verder prima vindt en een nieuw slachtoffer zoekt.
Ik vind het nogal schandalig dat jij zo makkelijk je oordeel klaar heb en er zo licht over denkt, dat geeft aan dat je totaal geen realiteitszin hebt...
Als een dader berouw toont maakt dat het vergeven helemaal niet makkelijker, dat is echt een misvatting, over het algemeen verlicht dat totaal niet de pijn.
Kom hier gewoon niet met ondoordachte loze kreten als '' een slachtoffer los kan komen van het verleden'' want zo werkt het in de echte realiteit niet!
-
Beste Jw de enige die steeds begint met 'schelden/ verwijten/ volledig gehersenspoeld ' en meer fraai's ben ben jij . Dat kun je niet verstoppen achter woorden als 'verontwaardiging'/schandalig' etc.
Wat versta jij onder vergeven ?Als een dader berouw toont maakt dat het vergeven helemaal niet makkelijker, dat is echt een misvatting, over het algemeen verlicht dat totaal niet de pijn.
Laatst gewijzigd door Wajehie op 09 mei 2015, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hierbij moet ik jou gelijk geven.Wajehie schreef:Nee dat geef ik niet. Als het slachtoffer de rest van zijn leven in woede/haat wil leven is natuurlijk ook prima. Woede en haat maakt genezing niet mogelijk denk ik. Kun jij een voordeel noemen van woede en haat ? Komt een slachtoffer daar verder mee ?Jerommel schreef:Nou, da's lekker dan.Wajehie schreef:Niet best. Als jij mensen hun daden niet kunt vergeven blijf je een gevangene van hen.JW88 schreef:Sommige mensen zijn gewoon niet te vergeven, ik noem nu het voorbeeld van kindermishandeling, maar stel dat iemand je onschuldige zoon of dochter zou vermoorden zonder enige specifieke reden, zou je zo'n persoon dan kunnen vergeven, nou ik niet!
Ik weet niet, of ik het zou kunnen, maar het is inderdaad de weg, om innerlijk tot rust te komen.
Je brengt de dader ook meer tot inzicht, wanneer je hem oog in oog konfronteerd met zijn offer. Hij heeft dan niet meer de mogelijkheid zich ervoor te verstoppen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Beste Wajehie ik scheld helemaal niet, dus beschuldig me daar aub niet van.Wajehie schreef:Beste Jw de enige die steeds begint met 'schelden/ verwijten/ volledig gehersenspoeld ' en meer fraai's ben ben jij . Dat kun je niet verstoppen achter woorden als 'verontwaardiging'/schandalig' etc.
Wat versta jij onder vergeven ?Als een dader berouw toont maakt dat het vergeven helemaal niet makkelijker, dat is echt een misvatting, over het algemeen verlicht dat totaal niet de pijn.
Ik concludeer door jouw antwoorden bepaalde persoonlijke conclusies, onder andere dat ik je nogal gehersenspoeld vind en dat je realiteitszin ver te zoeken is, maar dat is slechts mijn persoonlijk conclusie, niet meer.
Onder vergeven versta ik dat je een dader het niet meer kwalijk neemt wat hij heeft gedaan en dat je er vrede mee hebt en er mee leven kan. Als iemand bijvoorbeeld je onschuldige zoon of dochter vermoord zonder specifieke reden zou ik zo'n persoon hoogstwaarschijnlijk nooit kunnen vergeven (en dat lijkt me ook vrij normaal).
Wat versta jij dan onder vergeven?
-
Ik niet. Dat heb ik niet nodig. Ik reageer op datgene wat jij schrijft.Zolderworm schreef:Wie is nou in de aanval?.
Dat wens je zo te interpreteren. Iedereen heeft een vrije wil gekregen.Zolderworm schreef: Ja, dat spreekt voor zich. Maar doe niet alsof mensen die iets anders geloven dan jij, verkeerd zijn.!
Ik probeer te laten zien wat er in de bijbel staat.
Velen doen dat, waarom jij dan niet?Zolderworm schreef:Nou blijkbaar mag dat niet, omdat jij zegt dat ik mezelf een God schep..
Ik baseer mijn geloof op de Bijbel. Mag dat niet van jou?Zolderworm schreef: Omdat jij dat gelooft, wil dat niet per se zeggen dat het ook waar is..
Waarom zou ik oordelen? Je hebt je eigen vrije wil.Zolderworm schreef: Nee, wees daarom eens bescheiden in je oordeel..
De gehele Bijbel bewijst m.i . duidelijk dat het waar is. De moraliteitswetten, de hygiëne wetten, de vele profetieën, het scheppingsverslag, het geslachtsregister enz. Bovendien zegt Jezus: “Uw woord is waarheid”.Zolderworm schreef: Ja, maar waarom zou de bijbel gelijk hebben? Omdat jij dat persoonlijke gelooft? Het enige wat jij hier doet is zeggen: het staat in de Bijbel dus het is waar. En iemand die er anders over denkt wordt laatdunkend neergezet als iemand die zijn eigen God schept..
Beschuldig je Jezus van leugens?
Dat mag. Het is gewoon geschiedenis.Zolderworm schreef: Ja, maar dat geloof ik allemaal niet. Dat is alleen maar jouw persoonlijke geloof..
Toch probeer je dat bij herhaling te doen.Zolderworm schreef: Zo kun je je van alles wijsmaken
Nou volgens mij zie je helemaal niet zoveel, maar maak je jezelf van alles wijs.
Is de aarde simpel na te bouwen, dan?Zolderworm schreef: Nee, dat bewijst nog niet dat ook de Aarde geschapen is. Dat is alleen maar jouw veronderstelling..
Het is één van je eeuwige herhalingen. Dus herhaal ik: De gehele schepping bewijst de schepper. Ik denk daarover anders dan jij en dat wens je niet te accepteren.Zolderworm schreef: Hoezo, je weet niet eens zeker dat jouw almachtige God wel bestaat. Het is alleen maar persoonlijke overtuiging.
Nee, ik hoop dat niet. Maar je merkt het vanzelf. Je kan je niet beroepen op: “ik heb het niet geweten”.Zolderworm schreef: Ja, dat hoop jij maar. Maar volgens mij gaat dat nooit gebeuren.
Het is precies zo als Jezus opmerkte: ”Gij hebt het niet gewild”. Je hebt een vrije keuze. Maar ik OOK.
Je ontkent dat?
voor mij wel.Zolderworm schreef: Ja, maar klopt dat citaat ook? Komt het overeen met de werkelijkheid?.
Welnee.Zolderworm schreef: Elk cynisme komt voort uit afkeer. Zeg gewoon eerlijk wat je denkt.
Ik mag van jou wel zelf denken.?
-
Best JW , dan concludeer ik dat jij veel te snel conclusies trekt. Hoe kun je anders zeggen dat ik gehersenspoeld ben en mijn realiteitszin ver te zoeken is als je na die conclusie pas gaat vragen wat ik onder vergeven versta.JW88 schreef:Beste Wajehie ik scheld helemaal niet, dus beschuldig me daar aub niet van.Wajehie schreef:Beste Jw de enige die steeds begint met 'schelden/ verwijten/ volledig gehersenspoeld ' en meer fraai's ben ben jij . Dat kun je niet verstoppen achter woorden als 'verontwaardiging'/schandalig' etc.
Ik concludeer door jouw antwoorden bepaalde persoonlijke conclusies, onder andere dat ik je nogal gehersenspoeld vind en dat je realiteitszin ver te zoeken is, maar dat is slechts mijn persoonlijk conclusie, niet meer.
Onder vergeven versta ik dat je een dader het niet meer kwalijk neemt wat hij heeft gedaan en dat je er vrede mee hebt en er mee leven kan. Als iemand bijvoorbeeld je onschuldige zoon of dochter vermoord zonder specifieke reden zou ik zo'n persoon hoogstwaarschijnlijk nooit kunnen vergeven (en dat lijkt me ook vrij normaal).
Wat versta jij dan onder vergeven?
Vergeven begint met loskoppelen van de dader en slachtoffer. Als het slachtoffer de persoon niet kan vergeven blijft hij bevestigen dat hij slachtoffer is.
Hij blijft dan een gevangene van de dader. De daad van de dader blijft dan doorwerken in het slachtoffer.
Pas na het loskoppelen zal er heling/genezing plaatsvinden. Wat lijkt op wat vrolijke zei " om innerlijk tot rust te komen."