Herstel van Israël
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Herstel van Israël
Het is er niet de plek voor, maar -juist- nu is de quote actueel.
Ik kijk misschien wel verder dan de gemiddelde forummer hier...
Ik kijk misschien wel verder dan de gemiddelde forummer hier...
-
- Man/Vrouw: M
Er is een sprekend voorbeeld waarbij de Hogepriester iets anders uitsprak dan zijn bedoeling was.Mieke schreef:Ik denk niet dat dat de intentie was van de farizeen toen deze de menigte ophitste.pyro schreef:Of er zit in plaats van een soort wraakgedachte een diepere zin achter, is het offer van Christus bedoeld. Dus het bloed dat verzoening brengt. Zo kan je het ook uitleggen.Mieke schreef:Israël heeft het over zich zelf afgeroepen jaren geleden. Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen. Het is vanaf die tijd nooit een seconde vrede geweest in Israël.
De uitspraak over het bloed van Jezus laat zich lezen in het kader van de onbedoelde profetie van Kajafas.Maar een van hen, Kajafas, die de hogepriester van dat jaar was, zei tegen hen: U weet niets,
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één Mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,
52 en niet alleen voor het volk, maar ook om de kinderen van God, overal verspreid, bijeen te brengen. (Joh. 11:49 - 52, HSV)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
Ah, je wilt dat kruis vervangen door Islam.Alloniempje schreef:Het is er niet de plek voor, maar -juist- nu is de quote actueel.
Moet jij weten, maar dat is niet wat je citeerde.
Je vind jezelf iig erg slim..Ik kijk misschien wel verder dan de gemiddelde forummer hier...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
De uitspraak Vd hoge priester heeft m.i. Niets te maken met het roepen Vd mensen des tijds. Ik denk dat velen verkeerde dingen willen bedekken onder de mantel de liefde. In dit geval was er totaal geen liefde toen de mensen riepen Zijn bloed kome over ons en onze kinderen. Opgehitst door de Farizeeen werd dit geschreeuwd en vervolgens gedaan.
-
Neehoor, ik bedoel dat het christendom het fascisme in zich draagt, en wie zijn of haar ogen open heeft kan dat gewoon bekijken.Jerommel schreef:Ah, je wilt dat kruis vervangen door Islam.Alloniempje schreef:Het is er niet de plek voor, maar -juist- nu is de quote actueel.
Net zoals je gewoon kan zien dat christelijk terrorisme ook weer begint op te komen (feitelijk nooit weggeweest)
Sterker, dat vind ik niet, maar anderen.Je vind jezelf iig erg slim..Ik kijk misschien wel verder dan de gemiddelde forummer hier...
Mensen die wat verder hebben doorgeleerd zeg maar...
-
Wat bedoel jij met "christendom" nu precies?Alloniempje schreef:Nee hoor, ik bedoel dat het christendom het fascisme in zich draagt, en wie zijn of haar ogen open heeft kan dat gewoon bekijken.Jerommel schreef:Ah, je wilt dat kruis vervangen door Islam.Alloniempje schreef:Het is er niet de plek voor, maar -juist- nu is de quote actueel.
Je zal met iets moeten komen om duidelijk te maken wat je bedoelt.Net zoals je gewoon kan zien dat christelijk terrorisme ook weer begint op te komen (feitelijk nooit weggeweest)
Je noemt namelijk nogal onchristelijke dingen van 'het christendom', dus wat bedoel jij nu met christendom en christelijk?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook niet bepaald hoog op met "het christendom" en alles wat voor christelijk moet door gaan.
Ik schaam me er voor, voor de bekende in bloed geschreven geschiedenis onder diverse pausen, en ook Luther en Calvijn zijn enorm de fout in gegaan, en alle (relatief) moderne dwalingen en uitspattingen zijn ook tenenkrommend en / of walgelijk.
Is ook een onderwerp waar de nieuwsgeving en media van smult, en ook in films en series worden gelovigen belachelijk gemaakt, of van die moordenaars met Bijbelcitaten, je kent het wel...
Daar schaam ik me ook voor, als mens, die ziet dat mijn medemensen een beeld van het geloof voorgeschoteld krijgen, waar de honden geen brood van lusten.
God heeft in onze cultuur een PR-probleem, en een enorme lobby tegen Hem.
En ik was ook zo.
Ik verwierp het idee van het Evangelie en de Bijbel, terwijl ik helemaal niet wist wat ik precies verwierp.
Maar ik was er ook nog niet aan toe, dus tja..
Maar mijn ongeloof was gebaseerd op van die dingen die sommigen hier nog steeds maar weer opwerpen.
Ik geloofde ook het Zeitgeist verhaal, van de 'astrologische christus' en dat soort verzinsels.
Maar dat komt omdat iedereen weet dat de Kerk ook heidense astrologie gerelateerde dingen hebben 'verwerkt' in hun religie.
En ik had al begrepen dat zij ook de Bijbel samen stelden, van kopieën van kopieën van vertalingen van vertalingen, en zo is het christelijke geloof geconstrueerd door de religieuze machthebbers, wellicht losjes gebaseerd op een geëxecuteerde Joodse sekte leider die dacht dat ie God was...
Maar van wie ik dat had 'geleerd'..? Geen idee, maar het is wel de gemiddelde populaire kijk op de zaak, dus we hebben dat allemaal 'geleerd'.
Mensen zeggen: "Alleen een halve gare die daar iets mee te maken wil hebben, (en hun reli-pop-muziek is ook niet om aan te horen).
Geestelijke slavernij voor mensen die niet zelf kunnen of durven na te denken, die compleet gefopt worden en geestelijk gestoord gedrag vertonen."
En ik vrees dat dat helaas toch ook voor meer 'christenen' geldt dan ik wil weten...
Maar dat heeft allemaal niets met Jezus Christus te maken, en wie Hij is, en wat Hij kwam doen en waarom, en wat een Christen is, die in Hem geloven en tot Hem bekeren.
En de Wet is naastenliefde.
Enfin, wat bedoel jij met "christendom"?
En daarom vind jij het ook.Sterker, dat vind ik niet, maar anderen.Je vind jezelf iig erg slim..Ik kijk misschien wel verder dan de gemiddelde forummer hier...
Mensen die wat verder hebben doorgeleerd zeg maar...
Prima hoor, je zal een goed stel hersens hebben.
-
-
Nog maar eens dan;
Wat bedoelde jij nu met "christendom"?
Is dat een te moeilijke vraag?
Wat bedoelde jij nu met "christendom"?
Is dat een te moeilijke vraag?
-
En WAT heeft Christus gegeven om G'd Zijn genade te kunnen ontvangen? JUIST ZIjn Heilig Bloed !Mieke schreef:Israël heeft het over zich zelf afgeroepen jaren geleden. Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen. Het is vanaf die tijd nooit een seconde vrede geweest in Israël.
Dus Zijn Bloed over hen en hun kinderen is reinigend, zoals ZIjn Bloed altijd op die manier wordt besproken in de bijbel.
Maar ineens zien de christenen dat niet meer en zoals op teveel plaatsen worden de zegeningen aan Israel ingepikt en de vloeken aan Israel gelaten, hier is zelfs sprake van een zegening aan Israel waar christenen een vloek van menen te moeten maken.
Dat men destijds dit niet zo bedoelde is duidelijk, maar veel vaker worden profetie uitspraken gedaan uit onwetendheid, Kajafas was daarvan OOK een voorbeeld.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Precies en daarmee wel degelijk geldig !pyro schreef:Er is een sprekend voorbeeld waarbij de Hogepriester iets anders uitsprak dan zijn bedoeling was.Mieke schreef:Ik denk niet dat dat de intentie was van de farizeen toen deze de menigte ophitste.pyro schreef:Of er zit in plaats van een soort wraakgedachte een diepere zin achter, is het offer van Christus bedoeld. Dus het bloed dat verzoening brengt. Zo kan je het ook uitleggen.Mieke schreef:Israël heeft het over zich zelf afgeroepen jaren geleden. Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen. Het is vanaf die tijd nooit een seconde vrede geweest in Israël.De uitspraak over het bloed van Jezus laat zich lezen in het kader van de onbedoelde profetie van Kajafas.Maar een van hen, Kajafas, die de hogepriester van dat jaar was, zei tegen hen: U weet niets,
50 en u overweegt niet dat het nuttig voor ons is dat één Mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.
51 Dit zei hij echter niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk,
52 en niet alleen voor het volk, maar ook om de kinderen van God, overal verspreid, bijeen te brengen. (Joh. 11:49 - 52, HSV)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Bs"dJerommel schreef:Een valse Messias kan alleen maar een Jood zijn, en Joden geloven het pas als hij ook gedeeltelijk profetieën vervult.
Echter, deze valse Messias staat de Joden wel naar het leven, door hen van God af te leiden, en daar is het Joodse altijd al gevoelig voor geweest.
En de serpent is daar altijd heel goed in geweest.
Talmoedische Joden verwachten Messhiach ben Yosef (vergeef me evt. spelfouten) en dat is niet onze terugkerende Heer.
De messias zal in mannelijke lijn een afstammeling van David zijn. (iets was JC niet was)
En dus niet van Jozef.
En de messias moet de messiaanse profetieën vervullen.
Claimt iemand de messias te zijn, en vervult hij de messiaanse profetieën niet, dan weten we dat hij een valse messias is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
-
Bs"dericjan schreef: 10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
Die vertaling daar mankeert een hoop aan.
Voor de fijnere details kijk hier: https://sites.google.com/site/777mountzion/etashernl
-
modbreak pyro: bronvermelding is noodzakelijk. Verder is Nederlands op dit forum de norm. Zorg minimaal voor een samenvatting in het Nederlands zodat ook de niet-engelstaligen weten waar je het over hebt.Jerommel schreef: Maar besef wel, dat ondanks mijn afschuw van het megalomane zionisme,
Bs’d
"Letter to an Anti-Zionist Friend"
". . . You declare, my friend, that you do not hate the Jews, you are merely 'anti-Zionist.' And I say, let the truth ring forth from the high mountain tops, let it echo through the valleys of God's green earth: When people criticize Zionism, they mean Jews--this is God's own truth.
"Antisemitism, the hatred of the Jewish people, has been and remains a blot on the soul of mankind. In this we are in full agreement. So know also this: anti-Zionist is inherently antisemitic, and ever will be so.
"Why is this? You know that Zionism is nothing less than the dream and ideal of the Jewish people returning to live in their own land. The Jewish people, the Scriptures tell us, once enjoyed a flourishing Commonwealth in the Holy Land. From this they were expelled by the Roman tyrant, the same Romans who cruelly murdered Our Lord. Driven from their homeland, their nation in ashes, forced to wander the globe, the Jewish people time and again suffered the lash of whichever tyrant happened to rule over them.
"The Negro people, my friend, know what it is to suffer the torment of tyranny under rulers not of our choosing. Our brothers in Africa have begged, pleaded, requested--DEMANDED the recognition and realization of our inborn right to live in peace under our own sovereignty in our own country.
"How easy it should be, for anyone who holds dear this inalienable right of all mankind, to understand and support the right of the Jewish People to live in their ancient Land of Israel. All men of good will exult in the fulfilment of God's promise, that his People should return in joy to rebuild their plundered land. This is Zionism, nothing more, nothing less.
"And what is anti-Zionist? It is the denial to the Jewish people of a fundamental right that we justly claim for the people of Africa and freely accord all other nations of the Globe. It is discrimination against Jews, my friend, because they are Jews. In short, it is antisemitism.
"The antisemite rejoices at any opportunity to vent his malice. The times have made it unpopular, in the West, to proclaim openly a hatred of the Jews. This being the case, the antisemite must constantly seek new forms and forums for his poison. How he must revel in the new masquerade! He does not hate the Jews, he is just 'anti-Zionist'!
"My friend, I do not accuse you of deliberate antisemitism. I know you feel, as I do, a deep love of truth and justice and a revulsion for racism, prejudice, and discrimination. But I know you have been misled--as others have been--into thinking you can be 'anti-Zionist' and yet remain true to these heartfelt principles that you and I share. Let my words echo in the depths of your soul: When people criticize Zionism, they mean Jews--make no mistake about it."
-
Bs"dMieke schreef:Israël heeft het over zich zelf afgeroepen jaren geleden. Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen. Het is vanaf die tijd nooit een seconde vrede geweest in Israël.
Er staat geschreven: "Toen sprak God al deze woorden:
2 Ik ben J-H-W-H, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3 U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.
5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, J-H-W-H uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,
6 maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen."
God bezoekt de zonden der vaderen dus maximaal aan het vierde geslacht, en dus niet aan geslachten duizenden jaren later.
"Nu dan, vrees J-H-W-H, dien Hem in oprechtheid en trouw, doe de goden weg die uw vaderen gediend hebben aan de overzijde van de rivier en in Egypte, en dien J-H-W-H.
Maar als het in uw ogen kwalijk is J-H-W-H te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de God die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen J-H-W-H dienen!"
Joz 24:14-15
-
Dubbel
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 04 dec 2015, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bs"dericjan schreef:Deels klopt dit, met name de evangelisatie drang die bij veel Protestanten aanwezig lijkt.Rechtuit schreef:En Joden zitten daar niet op te wachten die bemoeienis.Ze willen met rust gelaten worden gelijk hebben ze.Piebe 2 punt 1 schreef:Bijna alle protestanten zijn pro joods, ik denk dat het komt omdat hun religie tot stand is gekomen met behulp van joden die hen hielpen met vertalen.
Maar uit ervaring weet ik dat wanneer men de Joden benaderd als onze oudere broer en een broederlijke arm om hen slaat hen troost en steun biedt zoals de bijbel ons opdraagt, dat de Joden heel anders reageren op christenen. De (othodoxe) Joden begrijpen dat G'd wellicht een andere weg bewandelt met niet Joden, want Jood ben je door geboorte.
Het is ook mogelijk om joods te worden door bekering tot het joodse geloof.
Lees hier waarom de joden helemaal niet verblind zijn en prima kunnen zien: http://BergZion.notlong.comVandaar dat de Joden ook geen expansie drang hebben zoals Cristendom en islam. Maar ze wensen terecht niet het christelijk geloof opgedrongen tekrijgen door christenen en al helemaal niet met een wijzend vingertje, zoals tevaak gebeurd. Immers de bijbel leert al dat G'd Zijn uitverkoren Joodse volk Israel verblind (heeft) voor het evangelie en Hij ook Zelf deze verblinding zal wegnemen op Zijn tijd wanneer Yeshua als de langverwachte Messias wederkeert naar het Beloofde land Israel, Jeruzalem, Tempelberg voor de Joden te redden uit de grote verdrukking waar de werled de Joden en hun Beloofde Land brengen zal (nu aan het brengen is) ten kwade geholpen door de hoer van Babylon.
"Nu dan, vrees J-H-W-H, dien Hem in oprechtheid en trouw, doe de goden weg die uw vaderen gediend hebben aan de overzijde van de rivier en in Egypte, en dien J-H-W-H.
Maar als het in uw ogen kwalijk is J-H-W-H te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen J-H-W-H dienen!"
-
Dus ik ben een racist?Eliyahu schreef:modbreak pyro: bronvermelding is noodzakelijk. Verder is Nederlands op dit forum de norm. Zorg minimaal voor een samenvatting in het Nederlands zodat ook de niet-engelstaligen weten waar je het over hebt.Jerommel schreef: Maar besef wel, dat ondanks mijn afschuw van het megalomane zionisme,
Bs’d
"Letter to an Anti-Zionist Friend"
". . . You declare, my friend, that you do not hate the Jews, you are merely 'anti-Zionist.' And I say, let the truth ring forth from the high mountain tops, let it echo through the valleys of God's green earth: When people criticize Zionism, they mean Jews--this is God's own truth.
"Antisemitism, the hatred of the Jewish people, has been and remains a blot on the soul of mankind. In this we are in full agreement. So know also this: anti-Zionist is inherently antisemitic, and ever will be so.
"Why is this? You know that Zionism is nothing less than the dream and ideal of the Jewish people returning to live in their own land. The Jewish people, the Scriptures tell us, once enjoyed a flourishing Commonwealth in the Holy Land. From this they were expelled by the Roman tyrant, the same Romans who cruelly murdered Our Lord. Driven from their homeland, their nation in ashes, forced to wander the globe, the Jewish people time and again suffered the lash of whichever tyrant happened to rule over them.
"The Negro people, my friend, know what it is to suffer the torment of tyranny under rulers not of our choosing. Our brothers in Africa have begged, pleaded, requested--DEMANDED the recognition and realization of our inborn right to live in peace under our own sovereignty in our own country.
"How easy it should be, for anyone who holds dear this inalienable right of all mankind, to understand and support the right of the Jewish People to live in their ancient Land of Israel. All men of good will exult in the fulfilment of God's promise, that his People should return in joy to rebuild their plundered land. This is Zionism, nothing more, nothing less.
"And what is anti-Zionist? It is the denial to the Jewish people of a fundamental right that we justly claim for the people of Africa and freely accord all other nations of the Globe. It is discrimination against Jews, my friend, because they are Jews. In short, it is antisemitism.
"The antisemite rejoices at any opportunity to vent his malice. The times have made it unpopular, in the West, to proclaim openly a hatred of the Jews. This being the case, the antisemite must constantly seek new forms and forums for his poison. How he must revel in the new masquerade! He does not hate the Jews, he is just 'anti-Zionist'!
"My friend, I do not accuse you of deliberate antisemitism. I know you feel, as I do, a deep love of truth and justice and a revulsion for racism, prejudice, and discrimination. But I know you have been misled--as others have been--into thinking you can be 'anti-Zionist' and yet remain true to these heartfelt principles that you and I share. Let my words echo in the depths of your soul: When people criticize Zionism, they mean Jews--make no mistake about it."
Maar ik ben geen racist, en niet iedere Jood is een zionist.
Een manipulatief l**verhaaltje dus.
-
Bekering tot Jodendom als ongelovige Jood van geboorte kan inderdaad ook ja.Eliyahu schreef:Bs"dericjan schreef:Deels klopt dit, met name de evangelisatie drang die bij veel Protestanten aanwezig lijkt.Rechtuit schreef:En Joden zitten daar niet op te wachten die bemoeienis.Ze willen met rust gelaten worden gelijk hebben ze.Piebe 2 punt 1 schreef:Bijna alle protestanten zijn pro joods, ik denk dat het komt omdat hun religie tot stand is gekomen met behulp van joden die hen hielpen met vertalen.
Maar uit ervaring weet ik dat wanneer men de Joden benaderd als onze oudere broer en een broederlijke arm om hen slaat hen troost en steun biedt zoals de bijbel ons opdraagt, dat de Joden heel anders reageren op christenen. De (othodoxe) Joden begrijpen dat G'd wellicht een andere weg bewandelt met niet Joden, want Jood ben je door geboorte.
-
Vraag niet steeds naar de bekende weg Jerommel, om je bij bevestiging erover te beklagen?Jerommel schreef:Dus ik ben een racist?
-
Dan ben je een proseliet.ericjan schreef:Bekering tot Jodendom als ongelovige Jood van geboorte kan inderdaad ook ja.Eliyahu schreef:
Deze zijn vaak zeer fanatiek, met nog de kenmerken van evangelisatie; wat het jodendom vreemd is.
Laatst gewijzigd door callista op 04 dec 2015, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bs"dandré schreef: Zoals ik reeds aanhaalde gebruikt men steeds eenzijdig een ganse reeks teksten uit hun verband gerukt om toch maar te bewijzen dat het huidige Joodse volk nog steeds als het uitverkoren volk ( het volk van Israël)" kan en zal functioneren. Ook al hebben ze duidelijk door de eeuwen heen tot op vandaag ontrouw geweest.
En is het overduidelijk dat de vloek als gevolg van hun ongehoorzaamheid nog steeds op hen rust ook al hebben ze nu een lapje grond, en zal volgens het verbond uit Deuteronomium deze vloek blijvend op hen ( als volk) rusten
De joden zijn het uitverkoren volk, en dat blijven. OOK als ze afwijken van God:
De christelijke kerken geloven in de theorie dat God zijn uitverkoren volk verworpen heeft, en dat in plaats daarvan de christenen het nieuwe geestelijke Israel zijn. Echter, God zegt duidelijk in de heilige Thora dat Hij nooit zijn verbond met het joodse volk zal breken, zelfs niet wanneer ze van Hem afdwalen. Wanneer de joden afdwalen zal God ze straffen. (Leviticus 26:14-17) En als ze dan nog niet luisteren, zal God ze zeven maal harder straffen. (Idem:18:22) En als ze dan nog steeds niet luisteren, zal God ze nog eens zeven maal harder straffen. (Idem:23-24) En als ze dan nog steeds niet luisteren en zich blijven verzetten zal God ze nog zeven maal harder straffen. (Idem:27-28) Maar ondanks dit alles zal God Zijn verbond met het joodse volk niet verbreken: Leviticus 26:44-45; "Maar ook zelfs, wanneer zij in het land hunner vijanden zijn, versmaad Ik hen niet en heb Ik geen afkeer van hen, zodat Ik hen zou vernietigen en mijn verbond met hen verbreken: want Ik ben de HERE hun God. Maar ik zal hun ten goede gedenken het verbond met hun voorvaderen, die Ik voor de ogen der volken uit het land Egypte heb geleid, om hun tot een God te zijn, Ik ben de HERE."
"Het woord des HERE kwam tot Jeremia: Hebt gij niet gemerkt wat dit volk spreekt: De twee geslachten die de HERE verkoren heeft, heeft hij verworpen? En mijn volk verachten zij, alsof het geen volk meer is. Zo zegt de HERE: Indien Ik mijn verbond aangaande de dag en de nacht, de verordeningen van hemel en aarde, niet heb vastgesteld, dan zal ik ook het nakroost van Jakob en mijn knecht David verwerpen, dat ik uit zijn nazaten geen heersers neem over het nageslacht van Abraham, Izak en Jakob, want Ik zal een keer brengen in hun lot en Mij over hen ontfermen." Jeremia 33:23-26
Als God de joden verworpen heeft, waarom vervult Hij dan nu de profetieen dat Hij de joden zal verzamelen en naar hun land brengen? "Vrees niet, want Ik ben met u; Ik doe uw nakroost van het oosten komen en vergader u van het westen. Ik zeg tot het noorden: Geef, en tot het zuiden: Houd niet terug, breng mijn zonen van verre en Mijn dochters van het einde der aarde." Jesaja 43:5-6. De hele wereld is getuige van dit wonder, hoe na bijna 2000 jaar van verstrooing over de hele aarde, de joden terugkeren naar Israel. In slechts 50 jaar is er uit niets een staat herrezen, de hebreeuwse taal weer ingesteld. Heeft zoiets zich ooit eerder voorgedaan in de geschiedenis? Is er enig ander volk geweest dat 2000 jaar verstrooid geweest is over de aarde en hun identiteit en hun religie bewaarden?
Hier zien we duidelijk de hand van God.
Maar als het in uw ogen kwalijk is J-H-W-H te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen J-H-W-H dienen!"
-
Bs"dcallista schreef:Dan ben je een proseliet.ericjan schreef:Bekering tot Jodendom als ongelovige Jood van geboorte kan inderdaad ook ja.Eliyahu schreef:
Ja, dan ben je een proseliet = nieuwbekeerde, maar ook een proseliet is joods.
-
Bs"dJerommel schreef:Dus ik ben een racist?
Waarom ben je er op tegen dat de joden een eigen stukje grond hebben?
"Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!"
Micha 4:5
-
Bs"dEliyahu schreef: Dan ben je een proseliet.
Ja, dan ben je een proseliet = nieuwbekeerde, maar ook een proseliet is joods.[/quote]
Ik ken het begrip en ik weet dat jij het bent, maar ook binnen het Jodendom is men daarover nog niet eens.
Jodendom doet ook niet aan "ëvangeliseren" immers, daar waar het gebeurd, zijn het dikwijls ex christenen die Joods denken te kunnen worden zonder hun evangelie drang te verliezen.
-
Ik ken het begrip en ik weet dat jij het bent, maar ook binnen het Jodendom is men daarover nog niet eens.[/quote]ericjan schreef:Bs"dEliyahu schreef: Dan ben je een proseliet.
Ja, dan ben je een proseliet = nieuwbekeerde, maar ook een proseliet is joods.
Bs"d
Het jodendom is het daar helemaal over eens.
De joden hebben de plicht om de niet-joden te wijzen op de zeven Noachidische geboden die zij moeten naleven:Jodendom doet ook niet aan "ëvangeliseren" immers, daar waar het gebeurd, zijn het dikwijls ex christenen die Joods denken te kunnen worden zonder hun evangelie drang te verliezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noachitische_geboden