De Judas-brief

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: De Judas-brief

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:"Door winden voortgejaagd"

Winden zijn vaak een symbool voor geesten, zowel in positieve als in negatieve zin.
God maakt zelfs Zijn engelen tot winden: "En van de engelen zegt Hij: Die Zijn engelen maakt tot winden en Zijn dienaars tot een vuurvlam..." [Hebr. 1:7; vgl. Zach. 6:5].
Maar ook valse leringen worden als "wind van leer" beschreven [Efeze 4:14].
Zulke mensen worden "heen en weer geslingerd" of "door winden voortgejaagd" [vgl. Judas 12].
Ze zijn veranderlijk, wispelturig en uiteindelijk onzeker.
We hoeven alleen maar te denken aan de hausse op het gebied van esoterie, de New Age beweging en de oosterse religies, waartoe steeds meer mensen zich aangetrokken voelen.
Ook sektes als de Jehova's Getuigen [zij ontkennen de Godheid van Jezus], de mormonen enz. hebben succes, net als de Islam.
Iedere sekte, religie of theologie die de Godheid van de Here Jezus ontkent moeten wij afwijzen.
En door welke wind worden wij gedreven? Door allerlei "wind van leer" of door de wind van de Heilige Geest.
Jezus zei in Johannes 14: 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door (bemiddeling van) mij.

1 Tim 2:5 Want er is één God, en één middelaar tussen God en de mensen, namelijk de mens Christus Jezus,

Jezus bemiddelt dus tussen de mens en God.

De NWV schrijft:
Johannes 1:1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god.

Dat wijkt af van vele andere vertalingen.

SV: 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

NBG: [1] In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.

Waarom het verschil? Merk op dat hier gesproken wordt over het woord. Er is geen twijfel dat daarmee Jezus wordt bedoeld.
Maar er staat ook: Jezus is BIJ God. 2 personen dus. Waarom dan de toevoeging “een”?
Het Grieks kent het woord "een" niet, dus moet bij vertalingen dat woord worden toegevoegd.
De Bijbelvertalers doen dat ook overal,BEHALVE bij Joh 1:1.

Waarom?????

Om de volgende toevoeging uit de 4e eeuw te rechtvaardigen.
Erasmus voegde dat niet vrijwillig in zijn textus receptus toe, vanaf de 3e versie.

1 Joh 5:
7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. SV

Anderen:
[7] Want er zijn drie getuigen,
[8] de geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen. WV

Een andere vervalsing werd omstreeks 1715 ontdekt.
Het betrof 1 Timótheüs 3:

SV: 16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

WV [16] En groot is ongetwijfeld het geheim van onze godsdienst: Hij is geopenbaard in het vlees,
gerechtvaardigd in de Geest, verschenen aan de engelen, verkondigd onder de volken, geloofd in de wereld, opgenomen in heerlijkheid.

Doordat herders heersers werden en nalieten gelovigen nauwkeurige kennis te verschaffen, werden zij heen en weer geslingerd door leringen, die niet uit de Bijbel afkomstig kwamen. Ze aanbidden dus in feite een onbekende God.

Is nu Jezus werkelijk aan God gelijk? Laten we Jezus een aan het woord laten. Enkele voorbeelden:

Joh 5: [19] Hierop nam Jezus opnieuw het woord: ‘Waarachtig, Ik verzeker u: de Zoon kan niets uit eigen kracht, Hij kan alleen maar wat Hij de Vader ziet doen: wat deze doet, doet de Zoon eveneens.

Joh 14: [28] Je hebt gehoord wat Ik zei: niet alleen dat Ik heenga, maar ook dat Ik bij jullie terugkom. Als jullie Mij liefhadden, zou het jullie met vreugde vervullen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik.

Mr 13: [32] Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.
Alpha

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:Wat mij betreft mag je het op diverse manieren vertalen.
Maar Mohammed is niet de helper waar het in JOHANNES 14 over gaat want hij kreeg de kennis volgens de koran van de engel Gabriël.
Die wordt daar ook heilige geest genoemd. Dwaalleer dus.
Bijzonder dat het arabisch moet zijn. Doet een beetje aan de toren van babel denken. Oud zeer
Toen Jezus volgelingen met de Hg gezalfd werden, spraken zij de talen van de aanwezige mensen. Het is dus niet nodig om de oude talen te leren spreken. Opvallend is dat ook de Islam de Hg als een persoon ziet. Wanneer de Hg een persoon zou zijn, dan zou Jezus de zoon van de Hg zijn.
Toch is Jezus de zoon van de allerhoogste.
Wajehie schreef:Prima, maar met het ingaan van het nieuwe verbond kan iedereen de Heilige Geest ontvangen.
En wat is er onduidelijk aan de teksten hieronder.
Denk je nu echt dat maar 144.000 mensen de Heilige Geest hebben ontvangen/ om de Heilige Geest gebeden hebben ?
Wanneer je Openbaring 14 :1 bekijkt wordt er letterlijk gesproken over 144.000. Sommige zaken zijn symbolisch, maar sommige niet. Het is een kwestie van onderscheidingsvermogen. Jezus volgelingen konden de betekenis van het walgelijke ding onderscheiden, de anderen niet.
Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie hij wil!
Wanneer je niet Gods goedkeuring bezit is het goede nieuws gesluierd. (2Kor 4:3)
Wajehie schreef:Waarschijnlijk staat de leer van JHV getuigen- omdat ze de Godheid van Jezus ontkennen- soms haaks op de Bijbel.
Staan de genoemde toevoegingen dan niet haaks op de Bijbel?
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Bericht door ineke-kitty »

"Wilde baren der zee, die hun eigen schande opschuimen"

Dat zijn twijfelaars die niet geloven en die ook nog eens trots zijn op hun ongeloof: " maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept, dat zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen" [Jes. 57:20].

Judas noemt hen ook dwalende sterren, denwelken de donkerheid der duisternis in der eeuwigheid bewaard wordt.
De sterren aan de hemel kunnen ons letterlijk de weg wijzen.
Op dwaalsterren kan men zich daarentegen niet orienteren, deze wijzen de verkeerde weg.
Wie echter gehoor geeft aan de oproep om de Here Jezus Christus te volgen, en Zijn licht volgt, mag aanspraak maken op de volgende belofte: " En de verstandigen zullen stralen als de glans van het uitspansel, en die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altoos" . [Dan. 12:3].
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:"Wilde baren der zee, die hun eigen schande opschuimen"

Dat zijn twijfelaars die niet geloven en die ook nog eens trots zijn op hun ongeloof: " maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept, dat zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen" [Jes. 57:20].

Judas noemt hen ook dwalende sterren, denwelken de donkerheid der duisternis in der eeuwigheid bewaard wordt.
De sterren aan de hemel kunnen ons letterlijk de weg wijzen.
Op dwaalsterren kan men zich daarentegen niet orienteren, deze wijzen de verkeerde weg.
Wie echter gehoor geeft aan de oproep om de Here Jezus Christus te volgen, en Zijn licht volgt, mag aanspraak maken op de volgende belofte: " En de verstandigen zullen stralen als de glans van het uitspansel, en die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altoos" . [Dan. 12:3].
Dwalende sterren negeren de Bijbelse normen en waarden en zijn daar ook nog trots op. Zij aanbidden een onbekende God, hun God heeft geen naam.

De Bijbel leert echter anders, kijk maar.

Ezech. 36:23 „’Ik zal mijn grote naam stellig heiligen, die onder de natiën werd ontheiligd, die gij in hun midden hebt ontheiligd; en de natiën zullen moeten weten dat ik JHWH ben’, is de uitspraak van de Heer JHWH, ’wanneer ik voor hun ogen onder u word geheiligd.’”

23 Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen,41) die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik JHWH ben, spreekt de Heere JHWH (HEERE),

American Standard Version
And I will sanctify my great name, which hath been profaned among the nations, which ye have profaned in the midst of them; and the nations shall know that I am JHWH, saith the Lord JHWH, when I shall be sanctified in you before their eyes.

Darby Bible Translation
And I will hallow my great name, which was profaned among the nations, which ye have profaned in the midst of them; and the nations shall know that I [am] JHWH, saith the Lord JHWH, when I shall be hallowed in you before their eyes.

World English Bible
I will sanctify my great name, which has been profaned among the nations, which you have profaned in the midst of them; and the nations shall know that I am Yahweh, says the Lord Yahweh, when I shall be sanctified in you before their eyes.

Young's Literal Translation
And I have sanctified My great name, That is profaned among nations, That ye have polluted in your midst, And known have the nations that I am JHWH, An affirmation of the Lord JHWH, In My being sanctified in you before your eyes.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer. 
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem,[Jezus en de kleine kudde] van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.

Wat is de zee dan? Net als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zijn dat symbolen. De Bijbel geeft een verklaring:

Jesaja 57:20 „Maar de goddelozen zijn als de opgezweepte zee, wanneer die niet tot rust kan komen, waarvan de wateren zeewier en slijk blijven opwerpen.

Openbaring 17:15 En hij zegt tot mij: „De wateren die gij gezien hebt, waar de hoer zit, betekenen volken en scharen en natiën en talen.

Judas 11 Wee hun, want zij zijn het pad van Kaïn opgegaan en hebben zich voor een beloning hals over kop op de dwaalweg van Bileam begeven en zijn in het opstandige gepraat van Korach vergaan! 

1 Johannes 3:12 niet zoals Kaïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.

Goddeloze leringen veroorzaken geweld en zo wordt er eeuwen later nog steeds in naam van God gemoord en werden wapens gezegend.

Vandaar de Bijbelse roep: "gaat uit van haar, indien gij niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien gij geen deel van haar plagen wilt ontvangen.”
ineke-kitty

".....dat zij tot u hebben gezegd: Aan het einde des tijds zullen er spotters komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen. Zij zijn het die scheuringen maken, natuurlijke mensen, die de Geest niet hebben". [Judas 18,19].

Voor zulke goddeloze mensen waarschuwt Judas. Hij schrijft ook: " Want er zijn zekere mensen binnengeslopen - reeds lang tevoren tot dit oordeel opgeschreven - goddelozen, die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Here, Jezus Christus, verloochenen" [Judas 4].
Zij verdraaien de Bijbel en het christelijk geloof totaal, of het wordt aanbevolen alleen nog de naam van God te noemen, maar de naam "Jezus" niet meer uit te spreken - om de dialoog met andere religies op gang te houden en geen aanstoot te geven.
"Binnengeslopen" : het kwaad nadert bijna ongemerkt, eerst als op kousevoeten [door bv. verdraaiing van woorden of nieuwe Bijbelvertalingen]. Maar voor men het zich goed en wel realiseert, is het de gemeente al binnengeslopen.
Judas beschrijft losbandige mensen hierna als mensen die onze enige Heerser en Here Jezus Christus verloochenen.
De Here Jezus vervaagt steeds meer, Zijn Naam wordt steeds onduidelijker.
Het ontbreken van eerbied voor God, schaamteloosheid en een oppervlakkige benadering van Gods Woord kenmerkt meer en meer gemeenten.
Dit fenomeen, waar Judas over sprak, laat zien hoe laat het is op de wereldklok.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wat Ineke-Kitty hierboven schrijft onderken ik ook als een ontwikkeling onder de gelovigen. Ik zou er nog iets aan willen toevoegen.
Heel veel gemeenten zijn tegenwoordig erg gefocust op het heil van ons mensen. Op zichzelf is daar niets mis mee, want God houdt van Zijn kinderen en wil hen graag het goede geven.
In 1 Tim. 6:6 staat dat de godsvrucht inderdaad een bron van grote winst is. En vooral degenen die nog maar net Jezus hebben aangenomen ervaren dit sterk en voor hen is dat ook een reden om verder te groeien.

Maar..... een relatie komt van twee kanten! Het komt niet goed als wij alleen in God geloven omdat God ons moet dienen in allerlei omstandigheden.
We zijn er in de eerste plaats om God lief te hebben en Hem te dienen. Ook God wil graag van ons merken dat we Hem liefhebben.
Dat zal zich uiten in dankbaarheid, onze dank uitspreken voor alles waarin we Zijn zegenende hand zien. We zullen Hem prijzen en aanbidden. We willen Hem van harte gehoorzamen.
We willen ook steeds meer van Hem weten en onderzoeken daarom Zijn Woord.

Ik hoorde eens de vraag "wie dient Wie?" (of andersom). Onze erediensten behoren vervuld te zijn van liefde en aanbidding voor YHWH, voor het offer van Yeshua.
We maken tijd vrij om in ons persoonlijk leven om te gaan met God.
Niet omdat het nu eenmaal moet en omdat het een voorwaarde is ook iets te krijgen.
Het behoort uit het hart te komen, God ziet ons hart aan.
Om te groeien in liefde tot God mogen we ook vragen om de hulp van de Heilige Geest.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Alpha

Bericht door Alpha »

In gesprekken met mensen van vele religies komt naar voren dat "de gelovige" gaat bepalen dat God hun vorm van aanbidding maar moet accepteren. Dat zijn er meer dan 3000..

Wanneer ik probeer vanuit de Bijbel te laten zien, dat God eisen aan zijn aanbidding stelt, dan is men vaak furieus. En dan ben je ineens een “verdraaier”. Nieuwe Bijbelvertalingen deugen niet, men gebruikt liever een traditionele vertaling, die op middeleeuwse “kennis” is gebaseerd.

Dat men in de laatste eeuwen vele artefacten heeft gevonden, die aanzienlijk ouder zijn, dan die uit de middeleeuwen en dus nauwkeurigere informatie bevatten. Daardoor beschikken wij nu voor meer dan 99% over dezelfde informatie als de gelovigen uit de eerste eeuw.

Het is Gods wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis bezit. Helaas is dat bij de meeste religies geen prioriteit. Gevolg daarvan is dat mensen worden heen en weer geslingerd. Vandaar dat de kerken nu leeg stromen. De mensen pikken het niet meer.

Andere zaken worden in 1 Kor 6 aangehaald:
9 Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het rijk Gods niet beërven zullen?
10 Dwaalt niet! Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die ontucht met mannen bedrijven, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, noch lasteraars, noch rovers zullen het rijk Gods beërven.

9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

[9] Weet u niet dat zij die onrecht plegen, geen deel zullen hebben aan het koninkrijk van God? Maak uzelf niets wijs! Hoerenlopers, afgodendienaren, echtbrekers, schandknapen, knapenschenders,
[10] dieven, uitbuiters, dronkaards, lasteraars, oplichters, zij zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.

Deze onderdelen worden in de christenheid gewoon getolereerd. Men treedt niet handhavend op.
Men accepteert een voorganger die atheïstisch, immoreel of hebzuchtig is en ik heb zelfs meegemaakt dat een voorganger werd "beroepen" omdat hij zich “teveel” aan de Bijbel hield.

Afgoderij is in de christenheid gewoon goed geworden, gezien de vele feesten van heidense oorsprong. Terwijl Jezus opdracht om zijn dood op 14 Nissan te herdenken wordt genegeerd.

Men gaat vervolgens mensen die zich wel aan de Bijbelse leer willen houden vals beschuldigen.

Men negeert dat Jezus naast zijn vader op de troon zit en dus een god is.
Men negeert dat NIEMAND tot de vader kan komen, dan door bemiddeling van Jezus.
Men negeert Gods naam JHWH. Hij is daarmee een onbekende God geworden, wat een belediging is.

Dat God zich nu niet meer aantoonbar manifesteert, zoals dat gebeurde tot en met de eerste eeuw heeft een duidelijke reden. De periode na de eerste eeuw wordt in de bijbel de tijden der heidenen genoemd. De heidenen regeren en mensen moeten nu zelf laten zien dat Satan een leugenaar is.
Hij beweerde: “: „Is het om niet, dat Job God heeft gevreesd”? M.a.w. Satan beweerde dat Job God aanbad omdat hij er wat voor terug kreeg.

Het is inderdaad zo, wat Adinomis ook al opmerkte: “Maar..... een relatie komt van twee kanten”!

God bepaalt dus de voorwaarden en alleen diegenen die zich daar onvoorwaardelijk aan willen onderwerpen komen in aanmerking voor leven in het aardse paradijs, zoals dat oorspronkelijk Gods voornemen was.

Psalm 37 benadrukt dat nog eens duidelijk!

11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Diverse profetieën geven een kijkje in het paradijs.

Jesaja 11:
6 En de wolf zal werkelijk een poosje bij het mannetjeslam vertoeven, en bij het bokje zal de luipaard zelf zich neerleggen, en het kalf en de jonge leeuw met manen en het weldoorvoede dier alle bij elkaar; en een kleine jongen nog maar zal leider over ze zijn.
7 Ja, de koe en de beer zullen weiden; samen zullen hun jongen neerliggen. En zelfs de leeuw zal stro eten net als de stier.
8 En de zuigeling zal stellig spelen bij het hol van de cobra; en op de lichtopening van een giftige slang zal een gespeend kind werkelijk zijn eigen hand leggen.
9 Men zal generlei kwaad doen noch enig verderf stichten op heel mijn heilige berg; want de aarde zal stellig vervuld zijn van de kennis van Jehovah, zoals de wateren ook de zee bedekken.

Jesaja 65:
21 En zij zullen stellig huizen bouwen en bewonen, en zij zullen stellig wijngaarden planten en hun vrucht eten.
22 Zij zullen niet bouwen en iemand anders het bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders ervan eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken.
23 Zij zullen niet voor niets zwoegen, noch zullen zij baren tot ontsteltenis, want zij zijn het nageslacht bestaande uit de gezegenden van JHWH, en hun nakomelingen met hen.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel [regering] en een nieuwe aarde[maatschappij]; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee [opstandige mensen] is niet meer.
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, [regering] van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.
3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn.
4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.”

Helaas wordt dit ontkent of er een ander visie aan toegekend.

Judas schrijft:
2 Mogen barmhartigheid en vrede en liefde ten aanzien van U vermeerderd worden.

Helaas heeft on-Bijbelse leer dit ondermijnd.

3 Geliefden, alhoewel ik alles in het werk stelde om U te schrijven over onze gemeenschappelijke redding, vond ik het noodzakelijk U te schrijven ten einde U te vermanen onvermoeid te strijden voor het geloof dat eens voor altijd aan de heiligen werd overgeleverd.

Helaas volgt men traditionele, later toegevoegde leringen, waardoor er voor hen een sluier over het goede nieuws is gekomen.

Vandaar de waarschuwing in Openbaring: "Gaat uit van Haar".
Dutch

Bericht door Dutch »

Trajecto schreef:
Wajehie schreef:We dwalen af nog 1 opmerking dan. Jezus als messias aanvaarden is niet genoeg. De koran ziet Jezus ook als messias.
Wat al die andere leren wel gemeen hebben is het ontkennen dat men opnieuw geboren moet worden om het Koninkrijk binnen te kunnen gaan.
Opmerking:
Wat je zegt over Jezus in de Koran klopt niet.
In de islam wordt Jezus als een belangrijke profeet gezien; niet als messias.
Vanuit de Koran het hoofdstuk Het geslacht van Imraan:
45. Toen de engelen zeiden: "O, Maria, waarlijk, Allah geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Jezus, zoon van Maria, geëerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.

In deze zin wordt Jezus binnen de Islam wel gezien als 'messias' een gezalfde van Allah, maar wel inferieur aan Mohammed.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Ja, dankjewel.
Je hebt gelijk. Wajehie gaf het hier ook al aan.
Ik wist het niet.
Nulla aetas ad discendum sera
ineke-kitty

De Moslim Isa is wel heel anders dan de Here Jezus Christus, die wij uit Gods Woord kennen.
Wat voor christenen de wederkomst van de Here Jezus Christus is, is voor de meerderheid van de Islamieten de komst van de Mahdi, en deze figuur staat tegenover de Bijbelse Messias.
De Hadith kent in de eindtijd een bijzondere rol toe aan Isa [de naam van Jezus in de Koran] als assistent en hulp van de Mahdi.

Zijn verzoenend sterven aan het kruis en opstanding worden pertinent ontkend: " En wegens hun [Joden] zeggen: Wij hebben gedood de Masih, Isa, zoon van Marjam, boodschapper van Allah. - Maar niet hebben zij hem gedood en niet hebben zij hem gekruisigd, doch voor hen werd een schijnbeeld van hem gemaakt. [Sura 4:157, 158].
Volgens de Hadith, de traditie of overlevering van de Islam, zal Isa ergens in de buurt van Damascus terugkeren.
Ik citeer uit een Hadith uit de verzameling van Sahih Muslim:
citaat: " In die tijd zal Allah Christus, de zoon van Maria, sturen en hij zal neerdalen bij de witte minaret aan de oostkant van Damascus, gehuld in twee kleden die lichtgeel [saffraan] geverfd zijn en met zijn handen op de vleugels van twee engelen. Als hij zijn hoofd buigt vallen er kralen van tranen van zijn hoofd, en als hij zijn hoofd opheft, zullen er kralen als parels van gestrooid worden". einde citaat.

Dit is uiteraard volkomen in strijd met wat de Bijbel leert over de wederkomst van Christus Jezus.

Nog een citaat: " Jezus [vrede zij met hem] zal komen en de voorgeschreven gebeden bidden achter de Mahdi en hem volgen".
Hij zal de Mahdi helpen bij het veroveren van Jeruzalem op de Joden. Ook zal hij de verplichte pelgrimstocht naar Mekka maken en het graf van Mohammed bezoeken. Hij zal het "ware geloof" , de Islam, over de aarde verspreiden en zo wereldwijd een eind maken aan het Christendom. Vervolgens trouwt hij, krijgt kinderen en zal dan sterven.

Duidelijk moet zijn dat Isa wel heel anders is dan onze Here Jezus Christus.
Dutch

Bericht door Dutch »

Trajecto schreef:Ja, dankjewel.
Je hebt gelijk. Wajehie gaf het hier ook al aan.
Ik wist het niet.
Aj, niet gelezen.. Maar, daarbij heeft Ineke ook gelijk dat Jezus en Isa niet dezelfde personen zijn. Btw nog een opmerking daarover. Arabische Christenen noemen Jezus ook geen Isa, maar Yasu. Dit om het verschil aan te geven mbt Jezus en Isa. De bekende moslim apologeet Ahmed Deedat, geeft zelfs aan dat Isa afkomstig is van Esau.

(bron: Ahmad Deedat, Christ in Islam, Chapter 2)
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
Dessa schreef:
ineke-kitty schreef:"Zij echter lasteren al wat zij niet kennen en in hetgeen zij, gelijk de redeloze wezens van nature weten, ligt hun verderf". [Judas 10].
In hun arrogante verzotheid op hun ingebeelde macht laten zij zich uit over zaken die ze niet eens begrijpen. Ze zijn geestelijk verdwaasd en onwetend. In geestelijke aangelegenheden hebben ze net zo weinig inzicht als de stomme dieren.

"....... door de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben". [Judas 15].
Ik denk dan in dit verband aan pseudo wetenschappelijke romans, Tv-programma's enz. waarin de Here Jezus Christus zoveel mogelijk bespot en belasterd wordt. De Bijbel wordt verdraaid en de God-is-dood-theologie vertelt ons dat de Bijbel een sprookjesboek is.
Alle woorden, artikelen en daden die zich tegen het ware christendom richten, richten zich tegen de Here Jezus Zelf.
In het N.T. wordt herhaaldelijk gesproken over het optreden van spotters in de laatste dagen.
Christenen worden als naieve dwazen voorgesteld
Wat (of wie) wil je hier mee bereiken?
Ik denk mij, omdat ik gesuggereerd heb dat Adimomis te veel gedronken had, omdat hij twee keer hetzelfde bericht plaatste, zelfs nadat het eerste bericht al beantwoord was. Anders zou ik het ook niet weten waarom ze dit schrijft. Of het moet weer een "aanvalletje" zijn geweest.
Voor de goede orde: Dit onderwerp betreft de Judasbrief , en heeft niets met persoonlijke "aanvalletjes" te maken.
Het is een algemene brief , die de geestelijke situatie van deze wereld weerspiegelt. Wie dat ontkent, begrijpt de Judas brief verkeerd. Hij wijst ons op zekere tendensen in onze huidige christelijke maatschappij.
Ik denk dat heel wat mensen zich persoonlijk aangevallen zouden voelen als ze lezen wat jij schrijft. Dus zo onschuldig is het niet. Aan de hand van de brief stel jij feitelijk dat jij het enige ware geloof hebt, en dat allen die er anders over denken, slechts minderwaardigen en kwaadwillenden zijn. Ik zie ook bij jou geen enkele intentie om in gesprek te willen gaan.
Only dead fish go with the flow
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Je bedoelt: die is pas in 610 ontdekt.
Nee hoor, bedacht. Er zijn meerdere goden door mensen bedacht. De Bijbel staat er vol mee. Ik denk daar b.v.b. aan:

Ex 20:
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, JHWH uw God, ben een ijverig [jaloerse] God,
[5] Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de heer uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse* God

Deut 6:
4 Hoor, Israël, JHWH onze God, is de enige Heer;
4 Hoor, Israel! JHWH, onze God, is een enig HEERE!
Een God die jaloers is...tja...
callista

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:@Dessa

We zijn hier op het subforum "Bijbelstudie" dus ik begrijp niet wat je kritiek nu is op de brief van Judas.
Er zijn wel degelijk reacties op gekomen o.a. van Alpha en Adinomis, die wat mij betreft zinvol zijn.
Omdat ze het met je eens zijn?
Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is, opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. [ 2 Tim. 3:16].
Met Al die Schrift wordt het OT bedoeld.....het NT was toen nog lang niet geschreven.
Daar hoort dus ook de brief van Judas toe. Wat mij betreft is dat wat ik ermee bereiken wil.
Wat ik persoonlijk denk, is niet relevant, of mensen al dan niet op hun knieen vallen.
Waarom is het niet belangrijk wat jij persoonlijk denkt?
Heb je er geen mening over?
Dessa

Bericht door Dessa »

We zijn hier op het subforum "Bijbelstudie" dus ik begrijp niet wat je kritiek nu is op de brief van Judas.
Er zijn wel degelijk reacties op gekomen o.a. van Alpha en Adinomis, die wat mij betreft zinvol zijn.
Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is, opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. [ 2 Tim. 3:16].
Daar hoort dus ook de brief van Judas toe. Wat mij betreft is dat wat ik ermee bereiken wil.
Wat ik persoonlijk denk, is niet relevant, of mensen al dan niet op hun knieen vallen.
Degelijke reacties, hoe bedoel je dat precies? De rest van de reacties is ondegelijk? :roll: Het gaat er toch niet (alleen) om wat jij zinvol vindt, we zijn hier met elkaar en gaan met elkaar in gesprek, dat is discussie.
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
Alpha schreef:
Dutch schreef:

In deze zin wordt Jezus binnen de Islam wel gezien als 'messias' een gezalfde van Allah, maar wel inferieur aan Mohammed.
Allah bestond toen nog niet. Die is pas in 610 bedacht.
Zolderworm schreef:
Je bedoelt: die is pas in 610 ontdekt.
Allah is zelfs te herleiden tot de Baäl. De god Allah was de hoofdgod van 360 andere goden die in de Ka'aba te Mekka werden vereerd, nog voordat er sprake was van Mohammed.
De halve maan verwijst ook naar een oudere godsdienst. De moabitische maangod was Hoebal, die in Israël Baäl-Peor werd genoemd. In Numeri 25:3 lezen we dat Israël zich aan deze Moabitische god koppelde.
Alpha schreef:Het is herkenbaar aan de overgenomen gebruiken.
Allah is m.i. overigens geen naam, maar een titel. Weer een onbekende God.
Dan ken je waarschijnlijk ook wel de afkomst en de oorsprong van JHWH....Jehovah?

[modbreak Trajecto] Namen en codes gecorrigeerd.
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:"Zij echter lasteren al wat zij niet kennen en in hetgeen zij, gelijk de redeloze wezens van nature weten, ligt hun verderf". [Judas 10].
In hun arrogante verzotheid op hun ingebeelde macht laten zij zich uit over zaken die ze niet eens begrijpen. Ze zijn geestelijk verdwaasd en onwetend. In geestelijke aangelegenheden hebben ze net zo weinig inzicht als de stomme dieren.

"....... door de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben". [Judas 15].
Ik denk dan in dit verband aan pseudo wetenschappelijke romans, Tv-programma's enz. waarin de Here Jezus Christus zoveel mogelijk bespot en belasterd wordt. De Bijbel wordt verdraaid en de God-is-dood-theologie vertelt ons dat de Bijbel een sprookjesboek is.
Alle woorden, artikelen en daden die zich tegen het ware christendom richten, richten zich tegen de Here Jezus Zelf.
In het N.T. wordt herhaaldelijk gesproken over het optreden van spotters in de laatste dagen.
Christenen worden als naieve dwazen voorgesteld
Mensen die denken dat zij de Bijbel alleen kunnen doorvorsen komen bedrogen uit. Zij gaan anderen belasteren, omdat zij het goede nieuws brengen. Vandaar ook dat de Bijbel dat heeft voorzegd dat zij de gezonde leer niet kunnen verdragen (2 Tim. 4:3, 4).

Ook in de eerste eeuw gingen mensen daar tegen in. ( Han 17:5-10)

De overgenomen on-Bijbelse, traditionele, leringen werken als een sluier over het goede nieuws. (2 Korinthiërs 4:3-5).
ineke-kitty

Dessa schreef:

Degelijke reacties, hoe bedoel je dat precies? De rest van de reacties is ondegelijk? :roll: Het gaat er toch niet (alleen) om wat jij zinvol vindt, we zijn hier met elkaar en gaan met elkaar in gesprek, dat is discussie.
Het spijt me Dessa, maar ik zei: "er zijn wel degelijk reacties op gekomen" naar aanleiding van jouw opmerking: "dus als je zoiets plaatst kan je daar reacties op verwachten". Het heeft niets te maken met reacties die degelijk of ondegelijk zouden zijn.
Verder, als je inhoudelijk zou willen ingaan op de brief van Judas , zou zinvol zijn.
callista

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:
Dessa schreef:

Het spijt me Dessa, maar ik zei: "er zijn wel degelijk reacties op gekomen" naar aanleiding van jouw opmerking: "dus als je zoiets plaatst kan je daar reacties op verwachten". Het heeft niets te maken met reacties die degelijk of ondegelijk zouden zijn.
Verder, als je inhoudelijk zou willen ingaan op de brief van Judas , zou zinvol zijn.
Nu praat je jezelf tegen....je had het wel degelijk over dat de reacties van Adinomis en Alpha in dezen zinvol zijn, dus dat impliceert dat de rest dat niet is.
ineke-kitty

Zolderworm schreef:

Wat ik persoonlijk denk, is niet relevant, of mensen al dan niet op hun knieën vallen.
Hoezo, je vertelt toch wat je persoonlijk denkt?:

"Ik denk dan in dit verband aan pseudo wetenschappelijke romans, Tv-programma's enz. waarin de Here Jezus Christus zoveel mogelijk bespot en belasterd wordt. De Bijbel wordt verdraaid en de God-is-dood-theologie vertelt ons dat de Bijbel een sprookjesboek is."
Ik zei dat het voor mij niet relevant is of mensen al dan niet op hun knieen vallen, en dat is wat anders dan wat ik denk over de wijze waarop men God bespot en belasterd.
Dessa

Bericht door Dessa »

ineke-kitty schreef:
Dessa schreef:

Wat spijt je precies? Natuurlijk heeft het wel degelijk te maken met wat jij degelijke (en ondegelijke) reacties vindt.
Wat zou je nu zinvol vinden precies om over die brief door te praten?
ineke-kitty

callista schreef:
ineke-kitty schreef:
Dessa schreef:

Nu praat je jezelf tegen....je had het wel degelijk over dat de reacties van Adinomis en Alpha in dezen zinvol zijn, dus dat impliceert dat de rest dat niet is.
Het spijt me Callista, maar ik ga verder niet in op niet ter zake doende opmerkingen .
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:

Wat ik persoonlijk denk, is niet relevant, of mensen al dan niet op hun knieën vallen.
Hoezo, je vertelt toch wat je persoonlijk denkt?:

"Ik denk dan in dit verband aan pseudo wetenschappelijke romans, Tv-programma's enz. waarin de Here Jezus Christus zoveel mogelijk bespot en belasterd wordt. De Bijbel wordt verdraaid en de God-is-dood-theologie vertelt ons dat de Bijbel een sprookjesboek is."
Ik zei dat het voor mij niet relevant is of mensen al dan niet op hun knieën vallen, en dat is wat anders dan wat ik denk over de wijze waarop men God bespot en belasterd.
Het zou natuurlijk alleen interessant zijn als je in gesprek zou gaan over de vraag waarom precies jij dergelijke uitingen beschouwt als belasterend voor God. Maar dat doe je niet. Je roept alleen maar: het is belasterend. Daar kun je misschien alleen Alpha en Adinomis enthousiast voor krijgen. Maar een gesprek met de forumleden in het algemeen bereik je er niet mee. In die zin wordt het dan toch vooral een egotrip.
Only dead fish go with the flow
Alpha

Bericht door Alpha »

ineke-kitty schreef:Voor de goede orde: Dit onderwerp betreft de Judasbrief , en heeft niets met persoonlijke "aanvalletjes" te maken.
Het is een algemene brief , die de geestelijke situatie van deze wereld weerspiegelt. Wie dat ontkent, begrijpt de Judas brief verkeerd. Hij wijst ons op zekere tendensen in onze huidige christelijke maatschappij.
Helaas wek je wèl die indruk, wanneer je zelf een andere mening hebt.

Judas reageerde in de eerste plaats op gebeurtenissen in ZIJN tijd. Paulus waarschuwde daar, 14 jaar daarvoor, ook al voor. (2 Thess. 2:3) De Bijbel is bedoeld om mensen naar de smalle weg te leiden. (Mat 7:14)
Het laat zien, dat mensen steeds in herhalingen vervallen van on-Bijbels gedrag, door je daar bewust van te zijn, kan je die vermijden.

2 Tim 3:
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

16 De gehele Schrift toch is van God ingegeven en nuttig tot lering, bestraffing, terechtwijzing, opvoeding in gerechtigheid;

16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Je bedoelt: die is pas in 610 ontdekt.
Nee hoor, bedacht. Er zijn meerdere goden door mensen bedacht. De Bijbel staat er vol mee. Ik denk daar b.v.b. aan:

Ex 20:
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, JHWH uw God, ben een ijverig [jaloerse] God,
[5] Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de heer uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse* God

Deut 6:
4 Hoor, Israël, JHWH onze God, is de enige Heer;
4 Hoor, Israel! JHWH, onze God, is een enig HEERE!
Een God die jaloers is...tja...
Het is tegenwoordig niet ongebruikelijk om je huwelijkspartner met anderen te delen.
Ik persoonlijk deel die mening niet en dus ben ik "Jaloers". Mijn vrouw is exclusief voor mij!

Zo eist God exclusieve aanbidding.