Jezus zei in Johannes 14: 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door (bemiddeling van) mij.ineke-kitty schreef:"Door winden voortgejaagd"
Winden zijn vaak een symbool voor geesten, zowel in positieve als in negatieve zin.
God maakt zelfs Zijn engelen tot winden: "En van de engelen zegt Hij: Die Zijn engelen maakt tot winden en Zijn dienaars tot een vuurvlam..." [Hebr. 1:7; vgl. Zach. 6:5].
Maar ook valse leringen worden als "wind van leer" beschreven [Efeze 4:14].
Zulke mensen worden "heen en weer geslingerd" of "door winden voortgejaagd" [vgl. Judas 12].
Ze zijn veranderlijk, wispelturig en uiteindelijk onzeker.
We hoeven alleen maar te denken aan de hausse op het gebied van esoterie, de New Age beweging en de oosterse religies, waartoe steeds meer mensen zich aangetrokken voelen.
Ook sektes als de Jehova's Getuigen [zij ontkennen de Godheid van Jezus], de mormonen enz. hebben succes, net als de Islam.
Iedere sekte, religie of theologie die de Godheid van de Here Jezus ontkent moeten wij afwijzen.
En door welke wind worden wij gedreven? Door allerlei "wind van leer" of door de wind van de Heilige Geest.
1 Tim 2:5 Want er is één God, en één middelaar tussen God en de mensen, namelijk de mens Christus Jezus,
Jezus bemiddelt dus tussen de mens en God.
De NWV schrijft:
Johannes 1:1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god.
Dat wijkt af van vele andere vertalingen.
SV: 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
NBG: [1] In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.
Waarom het verschil? Merk op dat hier gesproken wordt over het woord. Er is geen twijfel dat daarmee Jezus wordt bedoeld.
Maar er staat ook: Jezus is BIJ God. 2 personen dus. Waarom dan de toevoeging “een”?
Het Grieks kent het woord "een" niet, dus moet bij vertalingen dat woord worden toegevoegd.
De Bijbelvertalers doen dat ook overal,BEHALVE bij Joh 1:1.
Waarom?????
Om de volgende toevoeging uit de 4e eeuw te rechtvaardigen.
Erasmus voegde dat niet vrijwillig in zijn textus receptus toe, vanaf de 3e versie.
1 Joh 5:
7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. SV
Anderen:
[7] Want er zijn drie getuigen,
[8] de geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen. WV
Een andere vervalsing werd omstreeks 1715 ontdekt.
Het betrof 1 Timótheüs 3:
SV: 16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.
WV [16] En groot is ongetwijfeld het geheim van onze godsdienst: Hij is geopenbaard in het vlees,
gerechtvaardigd in de Geest, verschenen aan de engelen, verkondigd onder de volken, geloofd in de wereld, opgenomen in heerlijkheid.
Doordat herders heersers werden en nalieten gelovigen nauwkeurige kennis te verschaffen, werden zij heen en weer geslingerd door leringen, die niet uit de Bijbel afkomstig kwamen. Ze aanbidden dus in feite een onbekende God.
Is nu Jezus werkelijk aan God gelijk? Laten we Jezus een aan het woord laten. Enkele voorbeelden:
Joh 5: [19] Hierop nam Jezus opnieuw het woord: ‘Waarachtig, Ik verzeker u: de Zoon kan niets uit eigen kracht, Hij kan alleen maar wat Hij de Vader ziet doen: wat deze doet, doet de Zoon eveneens.
Joh 14: [28] Je hebt gehoord wat Ik zei: niet alleen dat Ik heenga, maar ook dat Ik bij jullie terugkom. Als jullie Mij liefhadden, zou het jullie met vreugde vervullen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik.
Mr 13: [32] Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.