Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel. Moderatie:het moderatieteam
Forumregels Richtlijnen subforum Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Piebe 2 punt 1 schreef:Ik geloof niet dat Paulus een gebod zou instellen wat tegen God ingaat en dat is zeker weten mijn antwoord.
Nee, dat geloof ik dus ook niet, hoewel ik zijn neiging tot spreken vanuit de ik-vorm weleens dubieus vind over komen...
Ik vind het daarnaast een heel mooie 'wet' die hij geeft, het idee geeft mij een stuk vrede m.b.t. het lot van de ongelovigen, waarvan ik er veel ken en wie ik lief heb.
Paulus is niet dubieus, doe niet zo mal. Of geloof je die Talmoedische sprookjes dat hij een spion was van de Romeinen? Ga er maar vanuit dat Paulus de belangrijkste apostel is, dan zit je altijd goed.
Ik zeg ook dat het op mij weleens dubieus over komt, dat ik niet weet wat ik daar mee aan moet.
Ik denk dat het helpt als je je goed bewust bent van Paulus zijn positie bij Christus. Die zei over hem in Handelingen 9,15: 'hij is het instrument dat ik gekozen heb om mijn naam uit te dragen onder alle volken en heersers en onder al de Israëlieten.
Verder is het om Paulus beter te begrijpen onvermijdelijk om kennis te nemen van zijn achtergrond en het soort mensen waar hij mee te maken had, hun cultuur en gebruiken. Als je bijvoorbeeld de Joodse Geschiedenis van Flavius Josephus erbij leest, zoals de oude protestanten deden (ook wel genoemd het derde testament) zal je meer snappen waarom de apostel vrouwonvriendelijke dingen schreef. In het jodendom zijn vrouwen geen turf hoog namelijk, dat is ook waarom ze apart moeten zitten. Lees je eens in over de joodse sekte de Essenen en hoe zij tegen vrouwen aankeken, de aanhangers daarvan hebben Paulus meegemaakt en hij richt zich direct tot hun leer. Dat valt je op als je Josephus zijn werk bij de Bijbel leest.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Piebe 2 punt 1 schreef:
Ik denk dat het helpt als je je goed bewust bent van Paulus zijn positie bij Christus. Die zei over hem in Handelingen 9,15: 'hij is het instrument dat ik gekozen heb om mijn naam uit te dragen onder alle volken en heersers en onder al de Israëlieten.
Hoe komt de Rkk er dan toch bij dat Petrus de eerste paus was?
Petrus was niet eens in Rome, want Paulus schrijft aan Rome en vermeldt 27 namen, maar niet die van Petrus..
Piebe 2 punt 1 schreef:
Hoe presteer jij het toch elke keer weer om alles om de rkk te laten draaien. Heb je een obsessie oid?
Petrus was niet eens in Rome, want Paulus schrijft aan Rome en vermeldt 27 namen, maar niet die van Petrus..
Al was Petrus nooit in Rome geweest (wat ik sterk betwijfel, lees bijvoorbeeld eens Handelingen van Petrus uit omstreeks 200) dan nog zou hij paus kunnen zijn geweest. Geen argument dus.
En als ik een brief schrijf aan de wethouders en raadsleden van gemeente X wil dat volgens jou dus automatisch zeggen dat de burgemeester van gemeente x niet in die plaatst woont er ook nooit is geweest en ook nooit zal komen. Ook logica van lik mijn vestje.
Joh, laat die Paus er toch eens buiten...
Wat hebben we nu werkelijk voor boodschap aan een Paus?
Christus is de Hogepriester, de Weg, en alleen de Vader noemen wij Vader.
Titus schreef:
Hoe presteer jij het toch elke keer weer om alles om de rkk te laten draaien. Heb je een obsessie oid?
.
Hap dan ook niet zo. Kan jou het nou schelen. Het interesseert me geen fluit als mensen over de evangelische kerk emmeren. Veel plezier ermee zou ik zeggen.
Ik hoor zelden meer wat negatiefs over Luther en Calvijn hier en sinds hier toch geen refo's zijn laten we lekker in het kader van de saamhorigheid die gaan afkatten voor de verandering.
Titus schreef:
.
Hap dan ook niet zo. Kan jou het nou schelen. Het interesseert me geen fluit als mensen over de evangelische kerk emmeren. Veel plezier ermee zou ik zeggen.
Ik hoor zelden meer wat negatiefs over Luther en Calvijn hier en sinds hier toch geen refo's zijn laten we lekker in het kader van de saamhorigheid die gaan afkatten voor de verandering.
Dan heb je niet goed naar Biker xxxxx*), foei!
De waarheid is wel dat bepaalde users altijd de RKK erbij halen en dat is dan ook een obsessie. Wellicht dat ik te vaak kritiek uit op de evangelische kerk, daar zal ik eens op bezinnen.
[modbreak Trajecto] *) Woord geschrapt. Het was als een soort woordspeling bedoeld maar zo gaat dat toch niet.
Piebe 2 punt 1 schreef:
Voor mij is Paulus de paus en ik ben daar vrij zeker van en als voor anderen Petrus de hunne is wie ben ik dan om daar over te oordelen? Beide apostelen verkondigen Dezelfde Heer, toch?
Piebe 2 punt 1 schreef:
Voor mij is Paulus de paus en ik ben daar vrij zeker van en als voor anderen Petrus de hunne is wie ben ik dan om daar over te oordelen? Beide apostelen verkondigen Dezelfde Heer, toch?
Het gaat om de Heer ja, en niet om de uitleg van een feilbare "heer" die de naam/titel dominee (heer) of vader (papa, paus) heeft aangemeten, want gij zijt allen broeders (Matth)
Titus schreef:
.
Hap dan ook niet zo. Kan jou het nou schelen.
Als iemand onzin tracht te verkopen kan mij dat heel veel schelen. Ongeacht het onderwerp overigens. Ik heb gewoon een allergie voor onzin, en dus op 9 van de 10 bijdragen die deze persoon doet.
Het interesseert me geen fluit als mensen over de evangelische kerk emmeren. Veel plezier ermee zou ik zeggen.
Fijn dat jij er zo in staat. Als iemand de hele dag en dag in dag uit onzin zou verkopen over de evangelische kerk (welke dan ook) zou ik me daar ook mateloos aan irriteren en er zeker wat van zeggen.
Open er gerust een topic over en zie hoe deze persoon ook daar schuimbekkend tekeer gaat en zichzelf moreel superieur waant ondanks onnavolgbare koppelingen, drogredenen, halve waarheden en hele leugens.
Titus schreef:
.
Hap dan ook niet zo. Kan jou het nou schelen.
Als iemand onzin tracht te verkopen kan mij dat heel veel schelen. Ongeacht het onderwerp overigens. Ik heb gewoon een allergie voor onzin, en dus op 9 van de 10 bijdragen die deze persoon doet.
Vergis jij je niet hjer? Heb jou namelijk veel meer onzin zien verkopen dan Coby hoor. Dus allergies voor onzin moet zijn verslaafd aan onzin?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Zelfs begrijpend lezen is dus al te moeilijk voor je. Man man man, het is toch overduidelijk dat ik met Coby in gesprek ben over een derde persoon. Ga terug naar af en ontvang geen €500,-.
Piebe 2 punt 1 schreef:
Het gaat om de Heer ja, en niet om de uitleg van een feilbare "heer" die de naam/titel dominee (heer) of vader (papa, paus) heeft aangemeten, want gij zijt allen broeders (Matth)
Paulus liet zich later wel leraar noemen (1 Tim. 2:7) dus je rukt die tekst uit zijn verband.
Voor de meeste protestanten betekent apostelschap helemaal niks, want ze weten het zelf allemaal beter en dát kan je van katholieken niet zeggen. Ze eren misschien wat veel, maar liever wat teveel eer dan te weinig.
Wat Paulus betreft geloof ik inderdaad dat hij onfeilbaar is in zijn leer, absoluut.
Biker schreef:
Paulus liet zich later wel leraar noemen (1 Tim. 2:7) dus je rukt die tekst uit zijn verband.
Dat leraar is geen titel, maar 1 van de Geestelijke gaven die G'd soms aan sommige goede dienstknechten schenkt om daarmee Zijn Gemeente (niet te verwarren met kerk) te steunen.
Piebe 2 punt 1 schreef:Wat Paulus betreft geloof ik inderdaad dat hij onfeilbaar is in zijn leer, absoluut.
Dus ook dit over de vrouw in de gemeente 9 Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren,
10 maar met goede werken, wat bij vrouwen past die belijden godvrezend te zijn.
11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Biker schreef:
Dat leraar is geen titel, maar 1 van de Geestelijke gaven die G'd
Uhm... GOD is wél een titel, geen naam.
Dus kan je niet gewoon "God" schrijven, of moeten we zelf maar een klinker naar keuze er bij denken?
Ik bedoel, wat is nu "G'd" ?
HEt is toch ook niet "V'der" of "Z''n".
Biker schreef:
Dat leraar is geen titel, maar 1 van de Geestelijke gaven die G'd soms aan sommige goede dienstknechten schenkt om daarmee Zijn Gemeente (niet te verwarren met kerk) te steunen.
Piebe 2 punt 1 schreef:Wat Paulus betreft geloof ik inderdaad dat hij onfeilbaar is in zijn leer, absoluut.
Dus ook dit over de vrouw in de gemeente 9 Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren,
10 maar met goede werken, wat bij vrouwen past die belijden godvrezend te zijn.
11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen.
Ik zie dat ze je al zo ver hebben dat je aan Paulus begint te twijfelen, heb je je al laten besnijden? Maar snel doen dan.
Biker schreef:
Dat leraar is geen titel, maar 1 van de Geestelijke gaven die G'd
Uhm... GOD is wél een titel, geen naam.
Dus kan je niet gewoon "God" schrijven, of moeten we zelf maar een klinker naar keuze er bij denken?
Ik bedoel, wat is nu "G'd" ?
HEt is toch ook niet "V'der" of "Z''n".
Precies, hij wil graag een jood zijn, dat is wel duidelijk. Erg triest, want jood zijn betekent niets.
Hmm... De Bijbel doet mij toch anders vermoeden...
Of iig verschillende Bijbelstudies die ik ken, wijzen toch op genetisch Israël dat uiteindelijk met Christus zullen regeren vanuit Jerusalem.
Maar dat is dan wel het Nieuwe Jerusalem, niet het huidige, ook niet dat van de valse messias, maar dat van wanneer de Here HERE terug komt, het 1000 jarige Rijk.
Jerommel schreef:Hmm... De Bijbel doet mij toch anders vermoeden...
Of iig verschillende Bijbelstudies die ik ken, wijzen toch op genetisch Israël dat uiteindelijk met Christus zullen regeren vanuit Jerusalem.
Maar dat is dan wel het Nieuwe Jerusalem, niet het huidige, ook niet dat van de valse messias, maar dat van wanneer de Here HERE terug komt, het 1000 jarige Rijk.
Hoezeer het me spijt in herhaling te moeten vallen: Johannes de Doper zei dat God van stenen joden kan maken (Mat 3,9; Luk 3,8) en Jezus zei dat het vlees geen nut heeft (Joh. 6:63) dus hoeveel duidelijker wil je het hebben? Jood zijn betekent niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets.
Hoezeer het me spijt in herhaling te moeten vallen: Johannes de Doper zei dat God van stenen joden kan maken (Mat 3,9; Luk 3,8) en Jezus zei dat het vlees geen nut heeft (Joh. 6:63) dus hoeveel duidelijker wil je het hebben? Jood zijn betekent niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets.
Klopt helemaal.De mens krijgt betekenis als hij/zij een overtuigd Christen is een strijdbare Militia Christi.
Vanaf het begin is voorzegd dat de Messias Koning van Israël zal zijn,en dat betreft ook de stammen van Israël.
Ik ben geen preterist, dus ik erken dat dit nog moet plaatsvinden en dat het nog niet heeft plaatsgevonden.
Het zal dan 1000 jaar duren, dan Gog en Magog en DAN is het verhaal pas voltooid.
Dat is de Wil van de Vader die op aarde zal geschieden.