Wat IS een profetie?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:
Jerommel schreef:Ik zie hier toch een soort wens prevaleren, dat ook wij, die weleens getuigen van Christus, profeten zouden zijn.
Maar de topicvraag is: Wat IS een profetie?
In de oorspronkelijke betekenis van de Griekse stamwoorden betekent het voorzegging / voorspelling.
Het bijbels woordenboek zegt dat anders: "De Hebreeuwse en de Griekse benaming voor profeet houden geen verband met het woord 'voorspelling', dat wij gewoonlijk in het woord "profeet" leggen; evenmin doen dit de Hebreeuwse en Griekse uitdrukkingen voor 'profeteren'."
Het verkondigen van een tijding.
Voorzegging van wat komen gaat dus.

Is er dan geen verschil meer tussen getuigen en voorzeggen???
Het is niet per definitie dat een profetie betrekking heeft op de toekomst, maar het kan wel te maken met toekomstige zaken.
Getuigen doe je van iets dat je weet, door ervaring of door wat je hebt gehoord.
O, okee.
Dus getuigen van iets dat je niet zelf weet, ook al is het geen voorzegging, heet dan ook een profeteren.
Maar maakt dat het een profetie?
I.m.o. niet, omdat profetie vanuit het Grieks betekent: voorzegging.
Voorafbeelding kan natuurlijk ook, zoals God die in het offer voorzag toen Abraham op het punt stond zijn zoon te offeren.

Met het profeet willen zijn komt m.i. weer de wens naar boven om in het vlees 1 te zijn met God maar het geduld is op.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ach, spellen en zeggen is allebei iets onder woorden brengen.
En voor is voor, dus niet na.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Peter79 schreef: Getuigen en profeteren liggen dicht tegen elkaar aan. Getuigen komen in naam van de levende Heer. Ze spreken zijn woorden, gepaard met kracht. Profeten komen in naam van de levende Heer. Ze spreken zijn woorden, gepaard met kracht. In Handelingen 11 wordt de profeet Agabus genoemd die een hongersnood voorspelt die ook daadwerkelijk plaatsgevonden heeft. Voorspellen hoort er bij, maar bij Natan en David, of ook bij Hizkia, heeft het meer een karakter van (een oordeel) aanzeggen dan dat het slechts voorspellen is. En bij Ananias en Saffira wordt het oordeel direct uitgevoerd. Er is in elk geval geen tegenstelling tussen profeteren en getuigen, het verschil zal gradueel zijn.
Goed verwoord.
Aanzeggen was wat mij betreft het koppelende begrip tussen profeteren en getuigen.
Gradueel dan: getuigen aanzeggen profeteren.
Eigenlijk wordt er mee bedoeld dat God door iemand spreekt.
Peter79

Bericht door Peter79 »

1Petr 1: 10-12 schreef:Wat die redding inhoudt, trachtten de profeten te achterhalen toen ze profeteerden over de genade die u ten deel zou vallen. Zij probeerden vast te stellen op welke tijd en op welke omstandigheden Christus’ Geest, die in hen werkzaam was, doelde toen deze hun zei dat Christus zou lijden en daarna in Gods luister zou delen. Er werd hun geopenbaard dat deze boodschap niet voor henzelf bestemd was maar voor u, en nu is deze boodschap u verkondigd door hen die u het evangelie hebben gebracht, gedreven door de heilige Geest die vanuit de hemel werd gezonden. Het zijn geheimen waarin zelfs engelen graag zouden doordringen.
Hier zie je dat profeten profeteerden over de genade, een boodschap die later door de evangelieverkondigers werden gebracht. Profeten en getuigen zijn verbonden door dezelfde boodschap van genade. Ze werken aan hetzelfde doel, Gods werken verkondigen aan de mensen en de mensen oproepen zich te bekeren. Het eigene van de profeet of ook wel de ziener, is dat hij de genade ontvangt om nieuwe dingen van God te mogen meedelen aan de mensen. Maar dat nieuwe, dat spectaculaire, mag je nooit losmaken van het doel, het brengen van Gods boodschap.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

... , gedreven door de heilige Geest die vanuit de hemel werd gezonden. Het zijn geheimen waarin zelfs engelen graag zouden doordringen.
Helder.
Het is ons niet helder, zelfs de (gevallen?) engelen niet.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Okidoki schreef: Dan nog gaat het over de toekomende tijd en niet de verleden tijd.
Dat zei je twee keer. Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar je reactie op wat de bijbel zegt op de gave van profetie als iets om naar te streven.
Dat is wat ik in de bijbel las en ik laat graag de tekst zelf spreken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:Tja... Waar zijn ze toch gebleven, die profeten..
Elke claim in die richting sindsdien bleek toch discutabel.
Maar het zal in de eindtijd weer nodig worden, begrijp ik uit de Bijbel.
Maar evenzoveel valse profeten en claims zijn voorzegd...
Eigenlijk heb ik het idee dat ik (als ik voor mezelf spreek) gewoon het leven leidt, dat ik nu leiden moet, maar als het over profetie gaat, dan valt me gewoon de volgende zin op in de bijbel:
"Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie"
1 Korintiërs 14,1
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Gaitema schreef:
Okidoki schreef: Dan nog gaat het over de toekomende tijd en niet de verleden tijd.
Dat zei je twee keer. Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar je reactie op wat de bijbel zegt op de gave van profetie als iets om naar te streven.
Vandaar dat ik niet reageer :lol:
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Okidoki schreef:
Gaitema schreef:
Vandaar dat ik niet reageer :lol:
dan kunnen we dit forum wel sluiten... :mrgreen:
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Piebe,
Piebe 8/4 15:57 in '[url=http://forum.geloofsgesprek.nl/forum.geloofsgesprek.nl/viewtopic.php?f=40&t=1135]Klanktaal[/url]' (gericht aan Gaitema) schreef:zoals je weet ben ik preterist en geloof ik dat de wederkomst reeds geweest is. (Graag geen vragen stellen over de toedracht van het preterisme want dat is off-topic, google weet het wel).
Zowel preterisme als jouw zelf-identificatie als preterist is nieuw voor mij.
Interessant (na googlen)!
Is dit een geschikt topic waarin je daar wat meer over zou kunnen en willen vertellen?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Callista schreef:een profetie kan maar één keer vervuld worden...anders is er sprake van een midrasj:
teksten uit het OT aanhalen en er een eigen, nieuwe uitleg aan geven
Ik heb dit even "prikbordsgewijs" doorgelezen want meer was het eigenlijk niet, iedereen zegt zijn zegje en een enkeling gaat in op wat de ander heeft gezegd. Dat kan ook niet anders want als het fundament "geloof delen" is en het is geen gemeenschappelijke visie op de Schrift kom je niet zo heel ver, ik ervaar het begrip op een andere manier.
En het geloof in de Schrift blijk je dan maar met een paar forummers te kunnen delen. Op één hand te tellen en dat zal geheel wederzijds zijn.

In de opening wordt een profetie verklaard als zijn een toekomstvoorspelling en in het kader van de astronomie en astrologie werd dit woord op zich al zwaar veroordeeld.
Het werd doorgetrokken naar een profetie en die kan alleen van God komen.
Daar was ik het zeker niet mee oneens, maar zo zie je dat zij die niet in God geloven al "buiten de boot" vallen in het delen.
Vervolgens veel misverstand over het begrip bidden en van God iets verlangen, maar tot slot zeggen dat alles overeenkomstig Zijn wil mag of moet zijn Amen.
Ook hierin blijkt het "delen" voorzover ik de postings goed begrepen heb "ver te zoeken" te zijn.
Maar wellicht is het streven al voldoende voor sommige mensen. Men is daar dan tevreden mee.

De profetie is nooit van eigen uitleg mogelijk. De Schrift zelf moet het verklaren. Ik zeg het nu met eigen woorden.
Het woord "midrasj" ken ik niet, maar het klinkt leuk. Ik moet aan Midas denken de grote boze wolf uit de Donald Duck.
Voorop gesteld dat Gods Woord helemaal compleet is voor zover wij het zouden weten en verstaan want dat heeft de Auteur bepaald en de Uitgever, zijn er toch veel dingen die resteren, en die zich wel eens omzetten naar fantasie of profetie en die twee liggen dan dicht bij elkaar.

Ik heb het uitgangspunt van Callista genomen, want ik lees nogal eens in de Bijbel dat een profetie gedeeltelijk vervuld is, of anders gezegd, men noemt dat een "voorvervulling". Ik zou daar voorbeelden van moeten noemen.
Het spreken in tongen of talen is een vervulling van Joël 2 aan het volk Israël, maar aangezien het onder het Nieuwe Verbond ook nog voorkomt bij Paulus is het misschien niet uit te sluiten dat bij de wereldprediking aan alle volkeren deze gave weer gegeven wordt aan de 12 stammen, d.w.z. de 144.000.
En zo zijn er vele voorbeelden die ik even zou moeten opzoeken.

"Wat is een profetie" is al voldoende belicht, rest de vraag, hoe onderscheiden kan worden of het een profetie van Godswege is, of van mensen of valse profeten.
Zijn genezingen door handoplegging een vervulling van een profetie uit Jacobus en Mattheus?
Kan men nu slangen oppakken zoals geprofeteerd staat en doden opwekken.
Wanneer zullen deze profetieën in vervulling gaan.
Staat de/een profetie uitgebeeld in de sterren
Staat de/een profetie uitgebeeld in de schepping, ( ik denk aan het uitbotten van de vijgenboom), aan de roos in de woestijn, de bloeiende staf van Aäron, de bloedmanen, de vorm van de Davidsster in de amaryllus en zijn 7 meeldraden.
De bij en de honing, het proces van druif naar wijn, het proces van tarwekorrel naar brood, het proces van vlas naar linnen en het over de hekel halen. Om maar wat voorbeelden aan te halen.
Misschien mag de titel dan wat breder benoemd worden moderator? Het was al wat afgedwaald las ik. ;)
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Wim,

NOOT: I.v.m. de beperking van tekst duiding, zijn enkele punten verwijderd uit het geheel.

Je schreef aan Piebe:
zoals je weet ben ik preterist en geloof ik dat de wederkomst reeds geweest is
Okay. Waar is Christus dan nu? De Bijbel zegt juist dat Christus nergens op aarde te vinden is. En dat kan ook niet. Want Hij is in het hemels Heiligdom, als de Hoogste Priester. Precies zoals de Priester ten tijde van het OT ook (aan het einde van elk Joods jaar) in het heilige binnen ging om te pleiten (loon naar werken) voor het volk.

!
Wie de profetie goed verstaat (door de Heilige Geest) kan aan de wereldse machten zien en horen dat zij zich gaan verenigen, op Kerkelijk- en wetgevend fundament.
De EU bereid een algemene wetgeving voor die het elke burger onmogelijk zal maken om -nog- een eigen keuze te hebben, anders dan slechts één die gebaseerd is dat zij allemaal één God dienen en politiek gezien één democratie delen (die van de USA dus). Niet denken dat je nog over zelfbeschikkingsrecht als volk of nationaal land zult hebben, in de nabije toekomst. Ook Nederland zal zijn soevereiniteit verliezen om aan die (zogenaamde) eenheid deel te mogen nemen.
Elke afwijkende mening of politiek keuze wordt dus samen gevat in één NWO. Jezus kan dus nog niet teruggekomen zijn, volgens mij!

Wanneer alle religies zich verenigen

1. Uit de mond van welke drie apocalyptische figuren kwamen onreine geesten?
Openbaring 16:13: " Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. "

2. De valse profeet wordt geïdentificeerd als degene die wat gedaan heeft?
Openbaring 19:20: " En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.

Deze activiteiten worden uitgevoerd door het tweede beest van Openbaring 13, de Verenigde Staten van Amerika (vergelijk met Openbaring 13:14). Wanneer verwezen wordt naar een "beest", zoals in hoofdstuk 13, dan wordt de focus gericht op het politieke bestuur van een land. Maar wanneer verwezen wordt naar een "valse profeet," dan wordt onmiskennelijk de focus gericht op het geestelijke element van het land.
3. Wat wordt over deze onreine geesten gezegd?
Openbaring 16:14: " want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God.

Het geloof dat de doden een bewustzijn hebben, wordt door bijna elke protestantse denominatie gevolgd, wat het fundament legt voor spiritisme. Het is de eerste grote leugen waardoor de Satan de mensen onder zijn misleidingen verenigd. Samen met de leugen van de zondagsheiliging verenigd hij de denominaties en bindt ze met Rome.

4. Wie zullen door deze drievoudige religieuze vereniging bijeen gebracht worden?
Openbaring 16:14: " want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God.

“ Woedt, o volken, en weest verslagen; ja, neemt ter ore, alle verre streken der aarde; gordt u aan en weest verslagen; gordt u aan en weest verslagen." Jesaja 8:9, 10

5. In wie zouden zij die zich aaneensluiten beter hun vertrouwen stellen?
Jesaja 8:12, 13: " Gij zult geen samenzwering noemen alles wat dit volk een samenzwering noemt, en voor hetgeen zij vrezen, zult gij niet vrezen noch schrikken. De HERE der heerscharen, Hèm zult gij heilig achten en Hij moet het voorwerp van uw vrees en Hij moet het voorwerp van uw schrik zijn."

6. Van wie werd Johannes het oordeel getoond?
Openbaring 17:1: " En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.

Een "vrouw" in de symboliek van de profetie verwijst naar een kerk of een religieus systeem. Een reine vrouw stelt Gods ware kerk voor maar een hoer staat symbool voor een verdorven religieus systeem. (Jeremia 3:1-8, 20; Ezechiël 16:15-43; Jeremia 13:27).

7. Met wie heeft zij gehoereerd?
Openbaring 17:2: " met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."

Geen andere religie is in de geschiedenis ooit zo verstrengeld geweest met de koningen van deze aarde als het Roomse pauselijk systeem.

8. Van wat zijn de bewoners van deze aarde dronken geworden?
Openbaring 17:2: " die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."

In Matteüs 9:17 gebruikte Jezus de wijn als een beeld voor onderwijzingen en leerstellingen. De "wijn" uit Openbaring 17:2 is als gefermenteerde wijn een verwijzing naar valse en verdorven leerstellingen.

9. Welke extravagante versieringen illustreren de enorme rijkdom van deze religieuze organisatie?
Openbaring 17:4: " En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.

10. Van wat was zij dronken?
Openbaring 17:6: " En ik zag de vrouw dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus."

11. Welke naam staat op haar voorhoofd geschreven?
Openbaring 17:5: En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde."

12. Wat is er met haar dochters gebeurd?
Openbaring 17:5: " En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde."

“Zoals de moeder is, zijn ook haar dochters." Ezechiël 16:44.

13. Wat zal er met haar kinderen gebeuren?
Openbaring 2:23: " En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.

14. Welke boodschap verkondigt de tweede engel van Openbaring 14?
Openbaring 14:8: " En een andere, een tweede engel, volgde, zeggende: Gevallen, gevallen is het grote Babylon, dat van de wijn van de hartstocht zijner hoererij al de volkeren heeft doen drinken."

Volgens dit vers wordt Babylon geïdentificeerd door haar "wijn," die een product is van haar gehoereer met de wereld. Deze beschrijving is van toepassing op elke organisatie die leerstellingen onderwijst die tegengesteld zijn aan Gods woord.

Het woord babylon, afgeleid van Babel, verwijst naar verwarring (Genesis 11:9). Beschrijft deze term ook niet de ontelbare met elkaar in strijd zijnde sekten en denominaties van het protestantisme? Deze tweede engel wordt gezonden om de morele val van alle denominaties die zijn afgeweken van de zuivere leer van het woord Gods aan te kondigen.

15. Met welke levendige bewoordingen wordt de morele val van Babylon beschreven?
Openbaring 18:2: " En hij riep met sterke stem, zeggende: Gevallen, gevallen is de grote (stad) Babylon en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfoeid gevogelte, omdat van de wijn van de hartstocht harer hoererij al de volken gedronken hebben en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben en de kooplieden der aarde rijk geworden zijn uit de macht harer weelderigheid.

“De koningen der aarde." Protestanten gaan zich steeds meer mengen in politieke zaken. Deze relatie van religieuze groepen met de koningen(regeerders) van deze aarde is een ernstige bedreiging voor de scheidingsmuur die er moet bestaan tussen kerk en staat. Wanneer deze muur verwijderd wordt zijn de gevolgen angstwekkend.

17. Wat is de laatste oproep die uit de hemel weerklinkt?
Openbaring 18:4: " En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. "

Als wij leden zijn van een lichaam dat Gods geboden overtreedt, dan hebben wij deel aan haar zonden. Bron voor eventuele verder onderzoek of verbreding van inzicht: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie32.html

Dus Wim, Jezus kan nog niet gekomen zijn, omdat de gehele profetie nog niet is vervult, alhoewel het grote Babylon al wel gevallen is. Een wereldwijde religieuze eenheid helpt dus niet maar maakt het alleen nog maar erger.
Je weet toch wat er met Nimrod is gebeurd en waarom de Allerhoogste diverse talen heeft toegelaten om, juist, een aardse eenheid te voorkomen!

Brussel wordt regelmatig 'het begin van het Nieuwe Babylon' genoemd. Ik persoonlijk denk dat zoiets niet onterecht is. Een verenigd Europa onder dwang is net zo erg als onder de Constantijn/Romeinen of andere dictatoriale regimes te (moeten) leven.

Hartelijke groet
Wim Nusselder

nicodemus zda schreef:Je schreef aan Piebe:
zoals je weet ben ik preterist en geloof ik dat de wederkomst reeds geweest is
Nee, dat was iets dat Piebe geschreven had.
Ik vroeg hem uitleg over zijn 'preterisme'.

Mijn opvattingen over wat een profetie is en de jouwe verschillen nogal.
Het heeft geen zin om met jou in gesprek te gaan op basis van de manier waarop jij omgaat met Bijbelse profetieën, voordat je in bent gegaan op mijn opvatting die ik bijna een jaar geleden in dit topic verwoordde.
nicodemus zda schreef:Waar is Christus dan nu? De Bijbel zegt [...]
Het is dus nog maar de vraag of je uit de Bijbel kunt aflezen waar Christus na de in Bijbelse tijden verwachte wederkomst gebleven is.
Dat is niet logisch, tenzij je blind vertrouwt in Bijbelse profetieën als toekomstvoorspellingen én in je eigen vermogen om die Bijbelse profetieën te interpreteren.
Jouw uitgangspunt dat Bijbelse profetieën op te vatten zijn als toekomstvoorspellingen én jouw manier van interpreteren zijn de mijne niet, dus ga ik daar niet inhoudelijk op in.
Dat zou ook niet on topic zijn hier, want het gaat hier over de voorafgaande vraag wat een profetie in het algemeen is (en niet over wat er geprofeteerd is en wat dat voor ons te betekenen heeft).
nicodemus zda schreef:Dus Wim, Jezus kan nog niet gekomen zijn
Wat mij betreft gaat het om de wederkomst van de geest van Christus en is die te vinden in ieder die zich openstelt voor die Geest, maar ik was erg benieuwd hoe Piebe tegen profetieën aankijkt (de voorafgaande vraag) als hij het preterisme aanhangt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
robert75

Bericht door robert75 »

Wim Nusselder schreef:Het is dus nog maar de vraag of je uit de Bijbel kunt aflezen waar Christus na de in Bijbelse tijden verwachte wederkomst gebleven is.Dat is niet logisch, tenzij je blind vertrouwt in Bijbelse profetieën als toekomstvoorspellingen én in je eigen vermogen om die Bijbelse profetieën te interpreteren.Jouw uitgangspunt dat Bijbelse profetieën op te vatten zijn als toekomstvoorspellingen én jouw manier van interpreteren zijn de mijne niet, dus ga ik daar niet inhoudelijk op in.
En hoe wens je dan de profetieën uit het Oude Testament te interpreteren die gaan over de komst van de Messias? Dat waren toch ook toekomstvoorspellingen?
Wim Nusselder

Hoi Robert,
robert75 schreef:hoe wens je dan de profetieën uit het Oude Testament te interpreteren die gaan over de komst van de Messias? Dat waren toch ook toekomstvoorspellingen?
Dat waren in de eerste plaats geruststellingen voor de toehoorders op dat moment dat God zijn volk niet in de steek liet.
Achteraf gezien zijn ze in de ogen van christenen 'uitgekomen' (doordat Jezus ze op zichzelf van toepassing verklaarde) en in de ogen van Joden nog niet uitgekomen (omdat ze een politieke verlosser verwachtten).

Met v&Vriendengroet,

Wim
robert75

Bericht door robert75 »

Wim Nusselder schreef:Hoi Robert,
robert75 schreef:hoe wens je dan de profetieën uit het Oude Testament te interpreteren die gaan over de komst van de Messias? Dat waren toch ook toekomstvoorspellingen?
Dat waren in de eerste plaats geruststellingen voor de toehoorders op dat moment dat God zijn volk niet in de steek liet.
Achteraf gezien zijn ze in de ogen van christenen 'uitgekomen' (doordat Jezus ze op zichzelf van toepassing verklaarde) en in de ogen van Joden nog niet uitgekomen (omdat ze een politieke verlosser verwachtten).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Sorry hoor maar dat vind ik een beetje flauwekul wat je nu beweerd. Wat je wil zeggen is dat ze voor Christenen wel zijn uitgekomen, maar voor Joden nog niet. Zo kan je alle kanten op met de profetieën. De Joden mogen dan nog wel hun verlosser verwachten maar dat zou niet uitkomen omdat hij al geweest is, In de persoon van Jezus. maar ze hebben hem niet als zodanig erkend , Wat overigens geprofeteerd was. Het is een van de twee. Of ze zijn uitgekomen of ze zijn niet uitgekomen. Je moet geen compromis proberen te sluiten met beide mogelijkheden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Misschien is dat toch niet zo vreemd omdat de Joden niet geloven dat de Here Jezus de Messias is en al gekomen is, dus die profetie uit het hele oude testament is wat dit betreft vervuld ook voor de Joden en de overige volkeren, maar als je het niet gelooft dan houdt het toch op?

Er zijn veel profetiën die expliciet gelden voor de 12 stammen dus het hele volk Israël aangezien zij niet verenigd zijn en verstrooid is dat nog toekomst. En het is terecht dat je de profetiën dan "verdeelt". Er zijn ook profetiën die gedeeltelijk vervuld zijn en nog wachten op de volheid ervan.
robert75

Bericht door robert75 »

Nou ik zou de profetieën niet verdelen ook al zijn bepaalde profetieën niet volledig vervuld. Die profetieën zijn gewoonweg nog niet volledig in vervulling gegaan maar het blijft natuurlijk dezelfde profetie. Je spreekt ten alle tijde over een profetie, Alleen die profetie komen over lange periodes in vervulling. Wat betreft de profetieën die expliciet gaan over de eerste komst van Jezus, die zijn natuurlijk gewoon vervuld en zullen dan ook niet meer vervuld worden in een andere vorm of betekenis.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

robert75 schreef:Nou ik zou de profetieën niet verdelen ook al zijn bepaalde profetieën niet volledig vervuld. Die profetieën zijn gewoonweg nog niet volledig in vervulling gegaan maar het blijft natuurlijk dezelfde profetie. Je spreekt ten alle tijde over een profetie, Alleen die profetie komen over lange periodes in vervulling. Wat betreft de profetieën die expliciet gaan over de eerste komst van Jezus, die zijn natuurlijk gewoon vervuld en zullen dan ook niet meer vervuld worden in een andere vorm of betekenis.
Het gaat in de Bijbel altijd om goed te onderscheiden aan wie en over wie het geschreven wordt.
Natuurlijk blijft het dezelfde profetie, daar deed ik toch niets over af en het blijft gaan over het begrip wat is een profetie.
Maar ik meen niet dat je antwoord nu conform je uitspraak is naar Wim toe. Het is mijn zaak uiteraard niet.
Maar er zijn t.a.v. het Joodse volk ongetwijfeld profetiën die nog van kracht blijven omdat het joodse volk Hem hebben afgewezen en daar zocht ik eigenlijk naar n.a.v. jouw uitspraak.

Als ik het voorbeeld mag nemen over Joél 2 dan is dat gedeeltelijk vervuld op de Pinksterdag maar zijn volle vervulling is nog toekomst waar het noodzakelijk zal blijken in alle talen tot de volkeren te spreken.
De opstanding van Christus is vervuld, maar de opstanding zoals Abraham die verwachtte is niet vervuld, dat gebeurt op de Jongste Dag.
Zij zullen zien Wie zij doorstoken hebben is vervuld in de Gemeente, maar voor Israël is dat nog toekomst als natie.
Wim Nusselder

Hoi Robert,
Wim Nusselder schreef:Dat waren in de eerste plaats geruststellingen voor de toehoorders op dat moment dat God zijn volk niet in de steek liet.
robert75 schreef:Sorry hoor maar dat vind ik een beetje flauwekul wat je nu beweerd. Wat je wil zeggen is dat ze voor Christenen wel zijn uitgekomen, maar voor Joden nog niet. Zo kan je alle kanten op met de profetieën. De Joden mogen dan nog wel hun verlosser verwachten maar dat zou niet uitkomen omdat hij al geweest is, In de persoon van Jezus. maar ze hebben hem niet als zodanig erkend , Wat overigens geprofeteerd was. Het is een van de twee. Of ze zijn uitgekomen of ze zijn niet uitgekomen. Je moet geen compromis proberen te sluiten met beide mogelijkheden.
In mijn ogen (ik beschouw -zoals gezegd- een profetie niet als een toekomstvoorspelling) kan het heel goed, dat een profetie opgevat als toekomstvoorspelling vanuit het perspectief van wél en vanuit het perspectief van de ander niet uitkomt.

In het Engels heb je bekend spreekwoord: "Beauty is in the eye of the beholder." ('Schoonheid is gelegen in de ogen van degene die het ziet.' o.i.d.)
Een minder gebruikte variant is: "Truth is in the eye of the beholder." ('Waarheid ...')
Ook als je er vanuit gaat dat er maar één 'werkelijkheid' is (wat voor mij afhankelijk is van het soort 'werkelijkheid' waar je het over hebt), dan nog is 'waarheid' (de correctheid van een weergave van die 'werkelijkheid') afhankelijk van het perspectief van de waarnemer.
Of iemand 'de Messias' is hangt sterk af van wat "de Messias" voor je betekent, van wat je verwacht van zo iemand, en dat verschilt nu eenmaal tussen Joden en christenen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

robert75 schreef:Nou ik zou de profetieën niet verdelen ook al zijn bepaalde profetieën niet volledig vervuld. Die profetieën zijn gewoonweg nog niet volledig in vervulling gegaan maar het blijft natuurlijk dezelfde profetie. Je spreekt ten alle tijde over een profetie, Alleen die profetie komen over lange periodes in vervulling. Wat betreft de profetieën die expliciet gaan over de eerste komst van Jezus, die zijn natuurlijk gewoon vervuld en zullen dan ook niet meer vervuld worden in een andere vorm of betekenis.
Zo is het Robert!!

Vanwege de opmerkingen in een ander topic dat het boek Openbaring als profetisch boek al vervuld is en een ontkenning van Hebr 1 vers 1 en een aanvulling zocht ik een nieuw topic te openen, maar eigenlijk laten de postings van deze en gene nog voldoende ruimte voor reacties.

En ik moest denken aan een lied uit een bundel, geschreven door mijn man.

"IN deze laatste dagen wordt niet gesproken meer
Als ooit door de profeten: Nu spreekt de Zoon, de Heer
Van wie bij Hem behoren. De Hogepriester heeft
Een nieuwe weg gewezen, die Hij ten leven geeft

Steeds is het Woord gekomen van Wie de Schepper is
Hij zocht Zich mensenmonden: beloofde erfenis
Aan allen die zich laafden, niet hebben afgekeerd
Van Zijn verheven tijding, maar die hebben begeerd.

Hoe meer nog dan in dagen van der profeten taal
Is het mij lief te hebben Zijn woorden helemaal.
Het deksel is geopend zoals het stenen graf
Hij voedt met Woord de harten waaraan Hij leven gaf."