Tjee, zoveel non sequiturs en andere missers dat ik niet weet waar te beginnen. Een greep dan maar:Allie schreef:Over je eerste punt. Nee, dat is nu juist het punt. Zover wij weten, heeft alles wat begint te bestaan een buitenstaande oorzaak. Als we het hier niet over eens kunnen worden houdt het op. Want waarom zou alleen een universum uit niets, door niets ontstaan? Alledaagse ervaring leert ons dat alles wat begint een oorzaak heeft. We zitten met een bepaald probleem dat op een gegeven moment, materie begon te bestaan. We moeten dan redeneren met de wetenschap die we hebben. Dat we dat niet met zekerheid kunnen tonen ben ik met je eens. Maar ik vind een eerste ongecreeerde oorzaak een rationele optie, omdat het een ontzettend machtige/krachtige oorzaak moet wezen. Verder moet er intelligentie in zitten, omdat(voor zover wij weten) de manier waarop de "explosie" alles heeft laten beginnen zo gecontroleerd was.
“zover wij weten, heeft alles wat begint te bestaan een buitenstaande oorzaak”? Werkelijk? Als materie begint te bestaan, welke oorzaak weten wij dan dat dat heeft? En het verval van radioactieve materie – na een tijdje is het ene atoom vervallen, het ander niet. Welke oorzaak weten wij dat dat heeft? Een Nobelprijs wacht!
Dan: er zijn heel weinig mensen –en ik behoor daar al niet toe- die beweren dat het universum “uit niets, door niets” is ontstaan. Een stroman van jouw kant dus.
Ten slotte: waarom denk je dat de manier waarop de "explosie" die alles heeft laten beginnen gecontroleerd was? Ik bedoel, er zal toch iets ongecontroleerds moeten bestaan dat dit heelal veroorzaakte, anders krijg je een oneindige regressie van steeds weer gecontroleerde oorzaken. Waarom kan God dat wel zijn, en de BB niet? (waarmee ik geenszins wil zeggen dat dat de enige mogelijkheden zijn).
Vooruit, ik zet het even in een syllogisme voor je:Over je tweede punt. Alleen als je de hersenen, het intellect en bewustzijn in 1 orgaan propt. Ik geloof dat dus niet. Kan ik dat bewijzen? Nee, ik kan wel redeneren waarom dat niet zo is.
p1: alles wat begint te bestaan heeft een oorzaak (zeg jij)
p2: onze keuzes beginnen te bestaan
c: dus onze keuzes hebben een oorzaak.
Jij accepteert de conclusie niet, maar die volgt uit de premissen. Dus van welke premisse ben je niet (helemaal) overtuigd?
Dat is al enige decennia niet (meer) het algemene idee.Over je derde punt. Volgens mij is het algemene idee zo dat materie begon te bestaan bij de BB. Is daar zekerheid over? Nee, volgens mij niet.
Werkelijk? Elke bron die ik ken zegt dat het KCA een Godsbewijs is, en niet een eerste-oorzaakbewijs. En heb je de titel van deze draad al gelezen?Met je vierde punt ben ik het eens.
Alleen je moet niet denken dat de KCA bedoeld is om God te bewijzen. Het is bedoeld om een oorzaak voor het universum te bewijzen. Dat is iets heel anders. Er zijn meer stappen nodig om God te bewijzen, al is bewijzen een groot woord. Bewijs heb je alleen in de wiskunde.
Nee hoor, je hebt ze ook onder historici, filosofen, en in de rechtspraak, om maar 's wat te noemen. Ze betekenen alleen meestal net wat anders.Er zijn meer stappen nodig om God te bewijzen, al is bewijzen een groot woord. Bewijs heb je alleen in de wiskunde.