Zolderworm schreef: ↑18 jul 2020, 14:32
Petra schreef: ↑18 jul 2020, 02:44
Zolderworm schreef: ↑17 jul 2020, 13:59
HJW schreef: ↑12 jul 2020, 21:59
Zolderworm schreef: ↑12 jul 2020, 12:04
Er zijn ook ademhalingsoefeningen, waarbij je energie door je stelsel stuurt. Die raad ik niemand aan.
Waarom raad je dat niemand aan ?
Omdat je daarmee energieën door je lichaam stuurt. Bij mij leidde het tot het ontwaken van kundalini, de kracht in het stuitchakra en vervolgens dus uittredingen, een branderig gevoel in andere chakra, het gekriebel van energiestromen door m'n lichaam, noem maar op. Het was gewoon te vroeg voor mij. Ik was er nog niet rijp voor.
Misschien ging je gewoon te snel?
Misschien was het net zoiets als leren autorijden, en dan meteen 130 op de snelweg na je eerste rijles.
Nee, ik denk dat kundalini-yoga niet de goede weg is. De transformerende kracht moet in het kruincentrum afdalen en niet vanuit het stuitcentrum opstijgen.
Ik ken de term kundalini niet echt. Wel van horen zeggen en lezen.
Transformerende kracht is voor mij ook een vage term, waar ik niet echt iets mee kan, zoalng ik het niet helemaal begrijp.
Voor zover ik het principe van de 7 chakra's begrepen heb, maar ook de filosofie daarachter in kan passen in het weten in de moderne tijd en praktijk.
Het meest in balans, als mens in zijn totaal, ben je als ze allemaal evenwaardig in energie aanwezig zijn.
Disbalans is er als één van allen een bepaalde boventoon voert.
De meditatie zal altijd gericht moeten zijn op het in evenwicht zijn en/of brengen van het geheel.
Iedereen heeft eigenschappen, waarbij het één vaak sterker aanwezig is dan het ander.
Daarom zal ook ieder andere behoeften hebben en zich bij verschillende bezigheden, anders voelen.
En dus ook meditatiemethoden moeten kiezen, die bij hem passen.
Soms meer eigen lichaams- en gevoelsgericht vanuit de onderste gebieden en soms meer naar buiten gericht tot zelfs spiritueel in de bovenste.
Afhankelijk van welk chakra bij jou het meest evident is ten goede.
Maar meteen ook het meest de boel uit balans kan brengen bij een verstoring hierin.
Een sterk hartchakra/centrum, de liefdevolle interactie tussen binnen en buiten, geeft meestal de beste invloed naar zowel boven als naar onder en dus een vrije energie stroom toelaten, daar waar die nodig is. Een keer materieel en een keer geestelijk of alles daartussen en vermengd.
En zal het sterkste inwerken op de harmonie binnen een mens, zoals hij gebonden is aan zowel het materiële als aan het geestelijke welzijn in zijn leef omgeving
Misschien zit ik helemaal fout in de zin, dat ik het duizenden jaren oude principe niet goed volg.
Maar dit is wat ik er nu wel van kan maken.
Dus dan spreek je niet over het te hard gaan of te snel.
Maar wel over, wat heb ik nu nodig en wat werkt nu op dit moment misschien verkeerd, als ik me forceer in technieken of meditaties die ik me alleen heb laten aanpraten.
Door de eigen ervaring leert men en uiteindelijk weet de eigen ik het beste wat het beste werkt voor zichzelf.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.