peda schreef: 27 okt 2020, 11:02
hopper schreef: 27 okt 2020, 10:31
Iemand die uittreedt, die treedt uit de stof vandaan. (Althans, zo begrijp ik het fenomeen.) Maar het waarnemen blijft gewoon, hetgeen logisch is, omdat het waarnemen juist de stof waarneemt, maar het niet
is.
De vraag is nu juist of deze zin van jou juist is. Treedt de uittreder werkelijk uit de stof en neemt hij/zij waar zonder hersenen. Dat is de grote vraag quasi de van Lommel---Swaab discussie. Hoe is het mogelijk dat zonder hersenen werkelijke stof kan worden waargenomen en dat het niet gaat over door de hersenen verwerkte stofbeelden, zoals ook bij dromen het geval is. Vandaar ook de toetsing van verborgen boodschappen op kasten ( werkelijke stof ). Hoe je het ook wendt of keert, het blijft steeds de vraag uitsluitend fysica of toch meta-fysica. Als meta-fysica werkelijk bestaat, dan is de vervolgvraag natuurlijk welke meta-fysica wereld is de juiste ? Voorlopig kunnen wij wel voort.
Voor een antwoord moeten we naar de 'ik-ben' vraag. De ik-ben notie ontstaat door het waarnemen van 'iets', onverschillig wat.
In de lichamelijke toestand als we wakker zijn is het duidelijk:
schijnbaar is het het lichaam wat waarneemt middels de zintuigen.
De ik-ben notie wordt voortdurend bepaald door het waarnemen van de ons omringende wereld.
In de droom-toestand is het wat anders. Daar wordt de ik-ben notie bepaald middels het waarnemen van de (eigen) droombeelden.
Wie de droom-toestand goed analyseert merkt ook op dat er verwerkte stofbeelden worden gepresenteerd uit het
verleden welke door de ik-ben notie in het
heden worden bekeken. Door bewust aanwezig te zijn in de droom kan men zelfkennis opdoen op meta-fysisch vlak. Immers, het is ons allen duidelijk dat een dromend mens zich doorgaans in het donker bevindt met de ogen dicht. Een droom is 100% geestelijk! Dat lijkt me onweerlegbaar. Net zoals er niemand zal opstaan die zegt dat de droom niet wetenschappelijk te bewijzen is, we hebben er immers allemaal weet van dromen.
Met BDE en BLE hebben de meeste mensen geen ervaring (ik ook niet). We kunnen dus alleen vanuit het bekende naar het onbekende redeneren. Daar is een juist begrip van de waarnemer c.q. de ik-ben notie nodig. (Wat feitelijk hetzelfde is.) De meeste mensen kunnen alleen zichzelf bepalen middels zintuigelijk waarnemen, dat is lichamelijk waarnemen. De droomtoestand toont aan dat er ook waarnemen mogelijk is buiten het lichaam om, maar wel
in het lichaam.
BDE en BLE zijn weer een stapje verder, daar is men ook uit het lichaam vandaan. De uittreder schouwt immers zijn eigen lichaam, althans dat behoort tot de mogelijkheden. De hamvraag is dan of het bij uittreden een verwerkt stofbeeld is zoals bij een droom. Of dat de uittreder de daadwerkelijke fysieke wereld waar neemt.
Van lucide dromen weet ik dat ik me tevens bewust ben dat ik in een droom zit. Ondanks dat ik in droom en in waak in beide gevallen waarnemer ben, ben ik me toch bewust van het verschil. Zolderworm geeft ook aan het verschil te weten tussen de uitgetreden staat en de normale zintuigelijke waarneming. Bij BDE idem. Bij BDE wordt er vaak naar het eigen 'stervende' lichaam gekeken (waarneming) of men komt in geheel andere 'sferen' waar men vervolgens ook waar neemt.
Het enige wat we kunnen doen is onze eigen zelfkennis betreffende waarnemen voegen bij de getuigenissen van hen die BDE of BLE hebben ervaren.