Uit deze tekst gutst zo veel liefde.Piebe 2 punt 1 schreef:Nog maar een keer dan:Alpha schreef:Tja, veel mensen zijn bedreven in het geven van verklaringen dat de bijbel een mythe is.callista schreef:Bovendien is het woord "afgod" betekenisloos.
Anderen kunnen jouw God b.v. ook een afgod noemen.....het is maar net uit welke hoek je het bekijkt.
Een echt Almachtige God zou bovendien b.v. nooit jaloers zijn op andere Goden....dus dat zegt wel het een en ander.
Doet mij meer aan een dictator en onderdrukker denken....
Bovendien schijnt de uittocht uit Egypte een mythe te zijn.
Silberman en Finkelstein: De Bijbel als mythe
Zo was er een “deskundige” die verklaarde dat de 10 plagen “slechts” natuurverschijnselen waren.
Kennelijk had hij dat verslag nog nooit nauwkeurig gelezen.
„Jehovah, wiens naam Jaloers is, hij is een jaloerse God.” — EXODUS 34:14.
Zo legt G. H. Livingston uit, „duidt het begrip jaloezie niet op een verwrongen emotie maar veeleer op het staan op de exclusiviteit van de aanbidding van Jehovah” (The Pentateuch in Its Cultural Environment).
Als schepper kan hij het exclusieve recht op aanbidding claimen en duldt hij geen mededinging.
Wil jij je man met een andere vrouw dan delen?
[40] Ze zullen een menigte tegen u op de been brengen; ze zullen u stenigen en met hun zwaard in stukken hakken. [41] Dan zullen ze uw huizen in brand steken en voor de ogen van talrijke vrouwen het strafgericht aan u voltrekken. Zo zal Ik een eind maken aan uw ontucht en u zult niet meer in staat zijn om geschenken te geven. [42] Ik zal mijn woede op u koelen, tot mijn jaloezie bedaard is, Ik tot rust gekomen ben en me niet langer getergd voel. [43] Omdat u nooit terugdacht aan de dagen van uw jeugd, maar Mij voortdurend treitert, daarom zal Ik uw zonden op uw hoofd laten neerkomen – godsspraak van de Heer god. Daarmee is dan een eind gekomen aan uw ontucht en uw gruweldaden.
¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
-
- Man/Vrouw: M
Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
1. Je kunt onvolkomenheden in een boek niet wijten aan de intentie van de lezer. Het is de bijbel die onvolkomenheden bevat, en daar kan de lezer die dat constateert niets aan doen.Alpha schreef:De Bijbel is een geestelijk boek, die je dus met en geestelijke instelling dient te lezen.BdO schreef:De bijbel als geheel nemen is in veel zaken geen oplossing, er blijven veel onduidelijkheden.Alpha schreef:Op zich heb je gelijk.Martine schreef:
Dat is dus - wat mij betreft - het probleem.
Want vaak is de Bijbel niet duidelijk genoeg. Een kwestie van: "er staat meer dan er staat", een kwestie van: "wat bedoelt de Bijbel te zeggen"?
Voor mij moet je dus vragen stellen als: 'wat bedoelt de Bijbel feitelijk te zeggen? Is het letterlijk, of een metafoor... Dat soort zaken.
Toch is voor mij meestal geen vraag of het letterlijk of een metafoor is.
Wanneer je meent een uitleg te hebben, dient deze in overeenstemming te zijn met de leer van de gehele bijbel.
Velen beschouwen het OT als oud, terwijl de bijbel een nadrukkelijk één geheel is.
Vele profetieën in het OT hebben betrekking op de eindtijd en geven een beeld over de wereld daarna..
Daarnaast levert het een extra probleem op: hoe om te gaan met de evidente tegenstrijdigheden?
Er zijn veel mensen die er een sport van maken om vermeende tegenstrijdigheden te zoeken.
Er zitten overschrijffouten in en emendaties. Die zijn bekend en hebben m.i. geen invloed op de Bijbelse leerstellingen.
2. Volgens jou heeft dat geen invloed op bijbelse leerstellingen. Dat kan alleen maar komen doordat je jouw interpretatie als bijbels neemt, en alle andere interpretaties die net zou goed bijbels kunnen zijn op onbijbelse gronden afwijst, want de bijbel blijft op veel punten nou eenmaal multi-interpretabel, vaag, of inderdaad tegenstrijdig. Dat betreft niet slechts overschrijffoutjes. Gezien deze onvolkomenheden van de bijbel weet je als iemand de bijbel duidelijk is in zijn leerstellingen al meteen hoe laat het is.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Wat is de mening eigenlijk over meneer Pat Robertson? Die de bijbel ook vrij letterlijk neemt en o.a. beweert dat het goed is dat een kind van 3 jaar na een pinlijk ziektebed is komen te overlijden omdat het anders misschien we de nieuwe Hitler kon worden of een seriemoordenaar en dat God dit wou voorkomen Deed God een oogje ducht toen de echte Hitler werd geboren en deed hij dat ook bij alle andere seriemoordenaars, verkrachters en kindermishandelaars? Wat een ongelofelijke domme idioot is deze man....
Zie hier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=nmeH0s3H68I
Als ik gelovig was zou ik me diep schamen voor deze man!
Zie hier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=nmeH0s3H68I
Als ik gelovig was zou ik me diep schamen voor deze man!
-
Bs'dPiebe 2 punt 1 schreef:Jezus dus.pyro schreef:Q: Geloven in God: welke God mag het dan zijn?
A: de Enige Echte
Kijk, en hier ga je dus de fout in.
Ik zal je even op het rechte spoor zetten, en je uitleggen wie nou precies God is:
Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?
Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE.
Maar hier zijn de bijbelteksten die aangeven wie er nou eigenlijk de God van Israel is, waarbij de letters van de Godsnaam weergegeven zijn, gelijk in de hebreeuwse grondtekst.
Exodus 29:46 “En zij zullen weten, dat Ik, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben J-H-W-H hun God.”
Numeri 15:41 “Ik ben J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.”
Deuteronimium 10:20-21 “J-H-W-H uw God, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God”
Jozua 24:18 “Ook wij zullen J-H-W-H dienen, want Hij is onze God.”
II Samuel 22:32 “Want wie is God behalve J-H-W-H, wie is een rots buiten onze God?”
I Kronieken 16:14 “Hij, J-H-W-H, is onze God”
II Kronieken 13:10 “Wij daarentegen: J-H-W-H is onze God”
Psalm 31:15 “Maar ik vertrouw op U, J-H-W-H, ik zeg: Gij zijt mijn God.”
Psalm 89:7 “want wie in de hemel kan J-H-W-H evenaren, wie onder de goden is J-H-W-H gelijk?”
Psalm 91:2 “Ik zeg tot J-H-W-H: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw.”
Psalm 100:3 “3 Erkent, dat J-H-W-H God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe.”
Psalm 105:7 “Hij, J-H-W-H, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde;”
Psalm 118:27 “J-H-W-H is God, Hij heeft het voor ons doen lichten.”
Psalm 140:7 “Ik zeg tot J-H-W-H: Gij zijt mijn God”
Jesaja 25:1 “O; J-H-W-H, Gij zijt mijn God.”
Jesaja 41:13 “Want Ik, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;”
Jesaja 43:3 “Want Ik, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;”
Jesaja 51:15 “Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen”
Jeremiah 3:22-23 “Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt J-H-W-H onze God”
Jeremiah 10:10 “10 Doch J-H-W-H is de waarachtige God, Hij is de levende God en een eeuwig Koning;”
Jeremiah 31:18 “want Gij, J-H-W-H, zijt mijn God.”
Habakuk 1:12 “Zijt Gij niet vanouds, J-H-W-H, mijn God, mijn Heilige?”
En is er behalve deze God J-H-W-H nou nog een andere God?
Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.”
dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”
II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”
I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer
I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”
II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij”
Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”
Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”
Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”
Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander”
Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet. ”
Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”
Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”
.
.
.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
-
Nou Piebe, je hebt zojuist een gesprekspartner opgedaan met deze opmerking geloof ik. Veel plezier.Piebe 2 punt 1 schreef:Jezus dus.pyro schreef:Q: Geloven in God: welke God mag het dan zijn?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
- Man/Vrouw: V
Goh...dat wisten we nog niet....Eliyahu schreef:Bs'dPiebe 2 punt 1 schreef:Jezus dus.pyro schreef:Q: Geloven in God: welke God mag het dan zijn?
Ik zal je even op het rechte spoor zetten, en je uitleggen wie nou precies God is:
Etc..enz...één druk op de knop en het knip- en plakwerk van ca. 10 jaar geleden staat er weer ...
Word je daar nou nooit eens moe van Eliyahu?
Je weet toch dat evangelisatie verboden is in het Jodendom?
Of was je nog niet zover en ben je nog bezig met je christelijke "erfenis" te verwerken?
-
Eliyahu verbindt de nadelen van een archaïsche religie, met de nadelen van een missionerende religie.callista schreef:Goh...dat wisten we nog niet....Eliyahu schreef:Bs'dPiebe 2 punt 1 schreef:Jezus dus.pyro schreef:Q: Geloven in God: welke God mag het dan zijn?
Etc..enz...één druk op de knop en het knip- en plakwerk van ca. 10 jaar geleden staat er weer ...
Je weet toch dat evangelisatie verboden is in het Jodendom?
Of was je nog niet zover en ben je nog bezig met je christelijke "erfenis" te verwerken?
Dat is wel de enerverendste verbinding die er bestaat.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Bs'dAlloniempje schreef:Met enige logica is wel uit te vogelen dat Finkelstein en co gelijk hebben.
Maar dan moet je wel willen.
Met enige logica is ook uit te vogelen dat ze ongelijk hebben, maar dat moet je wel willen.
-
Bs'dcallista schreef:Goh...dat wisten we nog niet....Eliyahu schreef:Bs'dPiebe 2 punt 1 schreef:Jezus dus.pyro schreef:Q: Geloven in God: welke God mag het dan zijn?
Zoals je hierboven kan zien, op zijn minst één persoon wist het inderdaad niet.
Ja, maar ik ben op een missie van God, dus details als moe zijn zijn niet relevant.Etc..enz...één druk op de knop en het knip- en plakwerk van ca. 10 jaar geleden staat er weer ...
Nee, dat weet ik niet. Vertel eens? Waar staat dat?Je weet toch dat evangelisatie verboden is in het Jodendom?
-
Ja, stel dat ze toch gelijk hebben dan is opeens jouw nieuw verworven geloof op mythes gebaseerd, dus je kijkt liever weg en steekt je kop in het zand.Eliyahu schreef:Bs'dAlloniempje schreef:Met enige logica is wel uit te vogelen dat Finkelstein en co gelijk hebben.
Met enige logica is ook uit te vogelen dat ze ongelijk hebben, maar dat moet je wel willen.
Heel begrijpelijk vanuit jouw positie....dan heb je je voor niets laten besnijden.......
Nou ja, bij wijze van spreken dan.
-
Jij bent op een missie van God?
En hoe gaat het met de missie? Lukt het al een beetje? Heeft God je dat persoonlijk gevraagd?
En hoe gaat het met de missie? Lukt het al een beetje? Heeft God je dat persoonlijk gevraagd?
-
Ik heb in al die jaren dat ik deze clown zie hem nog nooit op logica kunnen betrappen, dus ik maak me geen illusie met Eli.callista schreef:Ja, stel dat ze toch gelijk hebben dan is opeens jouw nieuw verworven geloof op mythes gebaseerd, dus je kijkt liever weg en steekt je kop in het zand.Eliyahu schreef:Bs'dAlloniempje schreef:Met enige logica is wel uit te vogelen dat Finkelstein en co gelijk hebben.
Heel begrijpelijk vanuit jouw positie....dan heb je je voor niets laten besnijden.......
-
Bs'dAlpha schreef:Ik ervaar de Griekse geschriften niet als joden hatend, immers het boek is door belijdende joden geschreven.Eliyahu schreef:Bs'dAlpha schreef:Zij waren trots op hun eigen "kennis" en onderscheidden belangrijke elementaire dingen niet.
Wat je niet moet vergeten is dat jouw enige kennis over de farizeeën uit een bijzonde jodenhatend boek vandaan komt, namelijk het NT. .
Fout, het is door afvallige joden geschreven.
Ben je bekend met de uitdrukking: "Eén gek kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden"?Deze “kwakzalver “stelde toch mooi vele vragen, waar de Schriftgeleerden geen antwoord op hadden.Eliyahu schreef:Zou je niet denken dat dat zoiets is als dat een chirurg de hulp van een ongeschoolde kwakzalver gaat aanvaarden? Zou dat een goed idee zijn denk je? .Alpha schreef:Ze waren te trots om de hulp van de zoon van een timmerman te aanvaarden.
Overigens zijn al die zogenaamde moeilijke vragen eenvoudig te beantwoorden. Het is alleen dat jij je alleen maar op dat ene boek baseert, tja, dan kom je niet ver.
Als je gelooft dat de profeten onrechtvaardig en hebzuchtig waren dan kan je de bijbel overboord gooien.Eliyahu schreef:Ze keken en kijken op niemand neer.Alpha schreef:De Farizeeën verwierpen het arme, gewone volk met de minachtende uitdrukking "amhaärets", oftewel „volk van het land”.
Zij keken neer op allen die een mindere opleiding hadden.
Het toont menselijke zwakheden.Je moet eens proberen om je opinie niet alleen maar op een boek te baseren wat de joodse bijbelgeleerden uitmaakt voor alles wat rot en lelijk is.
Johannes 7:49 Maar deze schare, die de Wet niet kent, vervloekt zijn zij.”
Interessant is de reactie van Nikodemus, lid van het Sanhedrin, in vers 50.
Zelfs Ezechiël heeft de onrechtvaardigheden van de hebzuchtige profeten, priesters en vorsten aan de kaak heeft gesteld. (Ez 22:25-29).
-
Maakt niet uit, die bijbel wordt dan wel weer ingeslikt door een grote vis en ergens weer uitgebraakt waar die het hardst nodig is.Eliyahu schreef: Als je gelooft dat de profeten onrechtvaardig en hebzuchtig waren dan kan je de bijbel overboord gooien.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
Nee hoor, goede kans dat Eliyahu al lang niet meer onder ons was geweest zonder zijn besnijdenis. Dat ik nog leef mag echt een wonder heten met zo'n levensgevaarlijk voorvel aan m'n piemel.callista schreef:Ja, stel dat ze toch gelijk hebben dan is opeens jouw nieuw verworven geloof op mythes gebaseerd, dus je kijkt liever weg en steekt je kop in het zand.Eliyahu schreef:Bs'dAlloniempje schreef:Met enige logica is wel uit te vogelen dat Finkelstein en co gelijk hebben.
-
Ja, en dan hopelijk in Niemandsland....pyro schreef:Maakt niet uit, die bijbel wordt dan wel weer ingeslikt door een grote vis en ergens weer uitgebraakt waar die het hardst nodig is.Eliyahu schreef: Als je gelooft dat de profeten onrechtvaardig en hebzuchtig waren dan kan je de bijbel overboord gooien.
-
Eliyahu schreef: Ben je bekend met de uitdrukking: "Eén gek kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden"?
Niet JW88 uitschelden.
modbreak Tin: niet helemaal zoals het de bedoeling is, BDO! We vinden hier iemands mening soms gek, maar de persoon zelf niet.
-
BdO schreef:Nee hoor, goede kans dat Eliyahu al lang niet meer onder ons was geweest zonder zijn besnijdenis. Dat ik nog leef mag echt een wonder heten met zo'n levensgevaarlijk voorvel aan m'n piemel.callista schreef:Ja, stel dat ze toch gelijk hebben dan is opeens jouw nieuw verworven geloof op mythes gebaseerd, dus je kijkt liever weg en steekt je kop in het zand.Eliyahu schreef:Bs'dAlloniempje schreef:Met enige logica is wel uit te vogelen dat Finkelstein en co gelijk hebben.
Wat zouden ze trouwens doen met al die voorhuiden?
Gaan die bij het oud vuil; worden ze verbrand; kookt men er soep van; worden deze weer ceremonieel geofferd aan God of worden deze bewaard als een soort van relikwie?
-
callista schreef:BdO schreef:Nee hoor, goede kans dat Eliyahu al lang niet meer onder ons was geweest zonder zijn besnijdenis. Dat ik nog leef mag echt een wonder heten met zo'n levensgevaarlijk voorvel aan m'n piemel.callista schreef:Ja, stel dat ze toch gelijk hebben dan is opeens jouw nieuw verworven geloof op mythes gebaseerd, dus je kijkt liever weg en steekt je kop in het zand.Eliyahu schreef:
Bs'd
Wat zouden ze trouwens doen met al die voorhuiden?
Gaan die bij het oud vuil; worden ze verbrand; kookt men er een soep van'worden deze weer geofferd aan God of worden deze bewaard als een soort van relikwie?
De hamvraag is natuurlijk of het geen vlees van een onrein dier betreft. De noodzaak van een besnijdenis geeft te denken
Maar als niet kan het misschien dienen als kippenvoer ofzo. Moet het wel biologisch zijn als je biologische eieren wilt.
-
Tja...misschien kan Eli ons uit de droom helpen wat er met zijn voorhuid gebeurd is.....
Misschien heeft hij deze wel thuis bewaard op de schoorsteenmantel als aandenken en herinnering aan zijn voorheen zondige christelijke leven.
of zijn voorhuid zit nu op de gezichten van vrouwen...
Voorhuid is de ‘fontein van eeuwigdurende jeugd’
http://www.overgangstergirls.nl/2013/01 ... nde-jeugd/Oprah Winfrey zelf gebruikt antirimpelcrème die van menselijke voorhuid is gemaakt.
-
Ik zal me niet verlagen naar jouw niveau.....BdO schreef:Eliyahu schreef: Ben je bekend met de uitdrukking: "Eén gek kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden"?
Niet JW88 uitschelden.
Het is in elk geval wel duidelijk dat jij nog veel te leren hebt, in de breedste zin van het woord...
-
BdO schreef: De hamvraag is natuurlijk of het geen vlees van een onrein dier betreft. De noodzaak van een besnijdenis geeft te denken
Maar als niet kan het misschien dienen als kippenvoer ofzo. Moet het wel biologisch zijn als je biologische eieren wilt.
Nou, weet je wat ook nog mogelijk is denk ik?
Dat die voorhuiden in fricandellen worden verwerkt als fricandel speciaal.
-
- (vroegere naam: Zo Hee)
pyro schreef:Maakt niet uit, die bijbel wordt dan wel weer ingeslikt door een grote vis en ergens weer uitgebraakt waar die het hardst nodig is.Eliyahu schreef: Als je gelooft dat de profeten onrechtvaardig en hebzuchtig waren dan kan je de bijbel overboord gooien.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
-
Nee, dan worden het slavinken. Ligt er op je bord altijd zo onbesneden bij.....callista schreef:BdO schreef: De hamvraag is natuurlijk of het geen vlees van een onrein dier betreft. De noodzaak van een besnijdenis geeft te denken
Nou, weet je wat ook nog mogelijk is denk ik?
Dat die voorhuiden in fricandellen worden verwerkt als fricandel speciaal.
-
Kan er nog normaal gereageerd worden?
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
in Hem zijn wij geborgen.