Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Mattheüs 9:1-8

Jezus heeft macht om zonden te vergeven

1 Jezus ging weer met de boot naar de overkant van het meer. Hij ging naar zijn woonplaats Kafarnaüm. 2 Er kwamen daar een paar mensen bij hem met een draagbed waar een man op lag. De man kon niet lopen. Jezus zag dat die mensen in hem geloofden. Daarom zei hij tegen de man die niet kon lopen: ‘Maak je geen zorgen. Ik vergeef je alles wat je verkeerd gedaan hebt.’
3 Een paar wetsleraren dachten bij zichzelf: Jezus beledigt God! 4 Maar Jezus wist wat ze dachten. Daarom zei hij tegen hen: ‘Jullie moeten niet zulke slechte dingen denken. 5 Het lijkt makkelijk om te zeggen: ‘Ik vergeef je alles wat je verkeerd gedaan hebt.’ Het lijkt veel moeilijker om te zeggen: ‘Sta op en ga lopen.’ 6 Maar ik ben de Mensenzoon. God heeft mij de macht gegeven om zonden te vergeven. Dat zal ik jullie laten zien.’
Toen zei Jezus tegen de man die niet kon lopen: ‘Sta op, pak je bed op, en loop naar huis.’
7 De man stond op en liep naar huis.
8 Alle mensen zagen het en waren diep onder de indruk. Ze dankten God, die zo veel macht aan mensen geeft.

Bijbel in de Gewone Taal
In de "Handboek bij de bijbel" staat het mooi: de fysieke genezing wordt gebruikt als bewijs voor de geestelijke genezing. Namelijk de vergeving van zonden.

Ja, wat halen jullie uit dit stukje?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Adinomis schreef: Ik vond nog een interessante site, waaruit je zou kunnen opmaken dat de twee genezen bezetenen het evangelie hebben gebracht aan de bewoners daar, zodat daar al heel vroeg een christelijke kerk moet zijn geweest. Ook hier zocht Jezus de verloren schapen van het huis Israël.
Op deze site wordt even kort verwezen naar Markus 5, zag ik; het parallelle verslag van deze geschiedenis. In Mark.5:19,20 staat dat Jezus de opdracht gaf: "Ga naar uw huis tot de uwen en bericht hun al wat de Heer in zijn ontferming u gedaan heeft. En hij ging weg en begon in de Dekapolis te verkondigen al wat Jezus hem gedaan had, en allen verwonderden zich".
Dit was wel bijzonder want meestal wilde Jezus niet dat er bekendheid werd gegeven aan zijn wonderen. Zie bijvoorbeeld matth.8:4 en 9:30. Maar Jezus maakte nu een uitzondering. Waarschijnlijk omdat Jezus niet (veel) meer in contact zou komen met de mensen hier. Hij was namelijk dringend verzocht te vertrekken. Maar via deze mannen, of één van hen, kregen de inwoners het evangelie inderdaad te horen.

Deze mannen kunnen daarbij wel hulp gehad hebben van anderen die uit dit gebied kwamen, maar naar Jezus geluisterd hadden terwijl zijn in Galilea waren. Zie Matth.4:23-25. Toen de mensen weer naar huis gingen, hebben zij er vast ook met hun familie en vrienden over gesproken.

Ik vond zelf ook nog dat Eusebius er melding van maakt dat de eerste christenen voor de vernietiging van Jeruzalem in 70 na Chr. Jezus raad toepastte en naar Pella vluchtten. Dit was ook een stad in de Dekapolis. Het kan natuurlijk ook heel goed dat er daarom ook zo snel een christelijke gemeente in dat gebied was. Maar misschien is het alles bij elkaar.
Interessante overdenking :)
Wat trouwens ook met evangelisatie is, dat het niet bij de evangelist blijft. Je ziet dat heel de gemeente zich er mee gaat bezig houden en dat het zo als een olievlek verspreidt.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
Mattheüs 9:1-8

Jezus heeft macht om zonden te vergeven

1 Jezus ging weer met de boot naar de overkant van het meer. Hij ging naar zijn woonplaats Kafarnaüm. 2 Er kwamen daar een paar mensen bij hem met een draagbed waar een man op lag. De man kon niet lopen. Jezus zag dat die mensen in hem geloofden. Daarom zei hij tegen de man die niet kon lopen: ‘Maak je geen zorgen. Ik vergeef je alles wat je verkeerd gedaan hebt.’
3 Een paar wetsleraren dachten bij zichzelf: Jezus beledigt God! 4 Maar Jezus wist wat ze dachten. Daarom zei hij tegen hen: ‘Jullie moeten niet zulke slechte dingen denken. 5 Het lijkt makkelijk om te zeggen: ‘Ik vergeef je alles wat je verkeerd gedaan hebt.’ Het lijkt veel moeilijker om te zeggen: ‘Sta op en ga lopen.’ 6 Maar ik ben de Mensenzoon. God heeft mij de macht gegeven om zonden te vergeven. Dat zal ik jullie laten zien.’
Toen zei Jezus tegen de man die niet kon lopen: ‘Sta op, pak je bed op, en loop naar huis.’
7 De man stond op en liep naar huis.
8 Alle mensen zagen het en waren diep onder de indruk. Ze dankten God, die zo veel macht aan mensen geeft.

Bijbel in de Gewone Taal
Deze gebeurtenis kunnen we uitgebreider lezen in Markus 2:1-12 en Lukas 5:17-26.
Toen ik in november in Kapernaum was zag ik naast de ruïnes van de synagoge, de restanten van wat eens het huis van Petrus (en zijn schoonmoeder) was. Dit huis is - volgens de gids - de plaats waar men de verlamde man door het dak naar beneden liet afdalen. Er is over de restanten van dat huis heen een museum in moderne vormgeving gebouwd, zodat je a.h.w. ook door het dak van het huis naar beneden kunt kijken, naar de plaats waar deze genezing plaatsvond. In hoeverre dit een toeristische uitleg is kan ik niet beoordelen, Maar het komt nu wel weer in mijn gedachten.

De schriftgeleerden dachten hier dat Jezus Zijn boekje te buiten ging. Alleen God kan zonden vergeven. En dat laatste is waar. Maar hieruit blijkt juist de goddelijkheid van de Mensenzoon en dat werd niet erkend.
Het valt me op dat in deze vertaling sommige zinnen toch enigszins anders worden weergegeven. Ik heb ook de ISA erbij genomen om het te controleren. In vers 6 lijkt het hier of Jezus zichzelf introduceert als "de Mensenzoon".
Terwijl de meest oorspronkelijke tekst ervan uitgaat dat ze dit wel weten, maar dat ze moeten weten dat die Mensenzoon dan ook macht heeft om zonden te vergeven. Maar om zinnen eenvoudiger te maken, zullen ongetwijfeld nuances wegvallen.

Ik heb een beetje moeite met die laatste zin. Het is positief dat de mensen ontzag kregen voor God en Hem verheerlijkten. Maar de mensen dankten God omdat God macht aan mensen had gegeven. Welke macht? Om te genezen? Om zonden te vergeven? Dat is toch allemaal Gods werk? Het ging hier toch in de eerste plaats om de vergeving van zonden?
In de "Handboek bij de bijbel" staat het mooi: de fysieke genezing wordt gebruikt als bewijs voor de geestelijke genezing. Namelijk de vergeving van zonden.

Ja, wat halen jullie uit dit stukje?
Ja, Jezus maakte het gezag van Zijn woorden zichtbaar door de benen van de man te genezen. Woorden en daden moeten met elkaar overeenstemmen. Ook bij ons. :)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dutch

Bericht door Dutch »

6 Maar ik ben de Mensenzoon. God heeft mij de macht gegeven om zonden te vergeven. Dat zal ik jullie laten zien.’
BGT

6 Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven (toen zei Hij tegen de verlamde): Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis.
HSV

ινα δε {opdat } ειδητε {u mag weten } οτι {dat } εξουσιαν {autoriteit } εχει {heeft  } ο {de} υιος του {Zoon } ανθρωπου {des Mensen} επι {op} της {de } γης {aarde } αφιεναι {te vergeven} αμαρτιας {zonden }
Grieks

Het voegwoord hina ινα geeft een doel aan. Het doel is dat de Schriftgeleerden mogen weten dat de Mensenzoon, zonde vergeeft. Het woordje opdat geeft aan dat dit tot dan niet bekend is.

De BGT heeft het vrij vertaald, om duidelijkheid te scheppen, wie hier spreekt en om wie het hier gaat. Zie de bijlage van de BGT waarom deze vertaling vertaald-zoals zij doen. En dat moet je goed in ogenschouw nemen als je deze vertaling gebruikt.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Martine

Bericht door Martine »

Adinomis schreef:Ik heb een beetje moeite met die laatste zin. Het is positief dat de mensen ontzag kregen voor God en Hem verheerlijkten. Maar de mensen dankten God omdat God macht aan mensen had gegeven. Welke macht? Om te genezen? Om zonden te vergeven? Dat is toch allemaal Gods werk? Het ging hier toch in de eerste plaats om de vergeving van zonden?
Je haalt - terecht - ook Marcus aan. Daar wordt gezegd: (vers 12)"En hij stond op, nam terstond zijn matras op en ging voor aller oog naar buiten, zodat zij allen ontzet waren en God verheerlijkten, zeggende: Zoiets hebben wij nog nooit gezien!" (NBG'51)
Er wordt dus totaal niet over 'macht aan mensen' gesproken.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Dutch

Bericht door Dutch »

Martine schreef:
Adinomis schreef:Ik heb een beetje moeite met die laatste zin. Het is positief dat de mensen ontzag kregen voor God en Hem verheerlijkten. Maar de mensen dankten God omdat God macht aan mensen had gegeven. Welke macht? Om te genezen? Om zonden te vergeven? Dat is toch allemaal Gods werk? Het ging hier toch in de eerste plaats om de vergeving van zonden?
Je haalt - terecht - ook Marcus aan. Daar wordt gezegd: (vers 12)"En hij stond op, nam terstond zijn matras op en ging voor aller oog naar buiten, zodat zij allen ontzet waren en God verheerlijkten, zeggende: Zoiets hebben wij nog nooit gezien!" (NBG'51)
Er wordt dus totaal niet over 'macht aan mensen' gesproken.
Mattheus:
SV De scharen nu dat ziende, hebben zich verwonderd, en God verheerlijkt, die zodanige macht aan de mensen gegeven had.
NBG Toen de scharen dit zagen, vreesden zij en zij verheerlijkten God, die zulk een macht aan de mensen gegeven had.
NBV Bij het zien hiervan werden de mensen met ontzag vervuld en ze loofden God, om de macht die hij aan mensen heeft verleend.
NaB De scharen die dat zien worden bevangen door ontzag en verheerlijken God, dat hij zo´n volmacht aan de mensen heeft gegeven.
HSV Toen de menigten [dit] zagen, verwonderden ze zich en verheerlijkten God, Die zo’n macht aan de mensen gegeven had.

De BGT: Alle mensen zagen het en waren diep onder de indruk. Ze dankten God, die zo veel macht aan mensen geeft.

Grieks: ιδοντες δε {en hebben gezien } οι {de } οχλοι {menigte } εθαυμασαν {ontzag } και {AND } εδοξασαν τον {eerde } θεον {GOD, } τον {wie } δοντα {gaf} εξουσιαν {macht } τοιαυτην τοις {dergelijke aan } ανθρωποις {de mensen}

Mattheus spreekt hier dus wel over. Het staat er zelfs letterlijk. Het gaat idd om de vergeving van zonde. Dat is waar het om gaat. In dit geval zijn de mensen zeer waarschijnlijk de discipelen zie Mt 16:19, 18:18.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Martine

Bericht door Martine »

Waarbij dus de Naardense als enige dat 'macht' aanduidt met 'volmacht'.
Dat is m.i. de juiste aanduiding. Ik geef aan bv. mijn arts geen 'macht', maar 'volmacht' om een handeling uit te voeren.
In de politiek zijn er 'gevolmachtigden' die namens regering of koning mogen handelen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:Waarbij dus de Naardense als enige dat 'macht' aanduidt met 'volmacht'.
Dat is m.i. de juiste aanduiding. Ik geef aan bv. mijn arts geen 'macht', maar 'volmacht' om een handeling uit te voeren.
In de politiek zijn er 'gevolmachtigden' die namens regering of koning mogen handelen.
Ik vind het woord volmacht ook logischer klinken. Maar of het ook zo bedoeld is.... Op deze pagina wordt het Griekse woord "exousian" behandeld. En Dutch weet natuurlijk veel over het Grieks.
Hebben mensen volmacht om zonden te vergeven? Is dit een verkeerde conclusie van de mensen? Of worden de mensen samengevat in de ene Mensenzoon Jezus Christus?
Laatst gewijzigd door Adinomis op 17 jan 2015, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Martine schreef:Waarbij dus de Naardense als enige dat 'macht' aanduidt met 'volmacht'.
De WV vertaalt εξουσιαν als 'bevoegdheid', binnen de context lijkt mij dat een uitstekende vertaling die je bijv. ook in de TDNT en BDAG terugvindt.
Dutch

Bericht door Dutch »

Loyola schreef:
De WV vertaalt εξουσιαν als 'bevoegdheid', binnen de context lijkt mij dat een uitstekende vertaling die je bijv. ook in de TDNT en BDAG terugvindt.
Dit is dus een ´probleem´ waar vertalers tegen aan lopen. De WSNT (Woordstudie Nieuwe Testament) geeft het volgende aan:

1674 ἐξουσία exousia

Het zelfstandig naamwoord (vrl.) exousia betekent ‘(recht op) vrijheid van handelen, (niet door anderen gehinderde) macht (om iets te doen)’.

In het algemeen heeft exousia te maken met een situatie waarin iemands mogelijkheden om iets te doen niet begrensd worden door personen of zaken met een hogere autoriteit (vgl. 1657II ex-estin ‘het is geoorloofd, het is toegestaan, het staat vrij’). Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, één Nederlands woord te vinden dat de betekenis van exousia treffend weergeeft; men vertaalt bijvoorbeeld met ‘macht’, ‘volmacht’, ‘bevoegdheid’ of ‘gezag’: woorden die allemaal een mogelijkheid inhouden om gebruik te maken van een bepaalde vrijheid van handelen.
In concrete zin wordt exousia gebruikt voor ‘gebied waarin iemand een bepaalde vrijheid van handelen heeft, machtsgebied, jurisdictie’ (bv. in Luc.23:7) of voor ‘instantie met een bepaalde vrijheid van handelen, hogere instantie, overheidsinstantie’ (bv. in Rom.13, Ef.3:10).
De uitdrukking exousian poieō ‘macht doen’ wil zoveel zeggen als ‘macht uitoefenen’ (Op.13:12).
Het is in dit geval dus allemaal goed. Andere vertalen het met autoriteit..

Om het nog verwarrender te maken :w
a) de macht, het gezag in eigenlijk betekenis, #Mt 8:9, waar υπο εξουσιαν (scil. τασσομενος, wat er, evenals #Lu 7:8, in somm. Codd. wordt bijgevoegd; volgens NABER zou hier gelezen moeten worden: επ εξουσιας διατασσομενος, dit is met gezag gebiedende): onder het gezag van anderen geplaatst, ondergeschikt, #Mt 10:1 Lu 4:6 7:8 Ac 26:18 Jude 1:25 Re 18:1;

b) het recht, de vrijheid, die men heeft om iets te zeggen of te doen, de macht om over iets te beschikken, hetzij men deze uit zichzelf ontleent, of als volmacht bezit, #Mt 7:29 9:6, 8 Lu 4:32 Joh 5:27 Ac 1:7, 8:19 #1Co 9:4, 5, 12 (op deze laatste plaats echter wordt, naar de gissing van VOSSIUS, voor εξουσιας, misschien beter ουσιας gelezen wordt);

c) metonym.: de persoon, die met macht of gezag bekleed is, de overheid, #Lu 12:11 Ro 13:1, en zo ook van bepaalde geestelijke machten, #Eph 1:21 3:10 6:12 Col 1:16 1Pe 3:22: het rechtsgebied, #Lu 23:7: het teken van het gezag, # 1Co 11:10, waar de sluier wordt voorgesteld als een teken van de onderdanigheid van de vrouw aan haar man. vergelijk de commentare a.
bron: Harting
2. "physical and mental power; the ability or strength with which one is endued, which he either possesses or exercises": Matthew 9:8; Acts 8:19; Revelation 9:3, 19; Revelation 13:2, 4; Revelation 18:1; followed by an infinitive of the thing to be done, Mark 3:15; Luke 12:5; John 1:12; Revelation 9:10; Revelation 11:6; Revelation 13:5; followed by τοῦ with the infinitive Luke 10:19; αὕτη ἐστιν ἡ ἐξουσία τοῦ σκότους, this is the power that darkness exerts, Luke 22:53; ποιεῖν ἐξουσίαν to exert power, give exhibitions of power, Revelation 13:12; ἐν ἐξουσία εἶναι, to be possessed of power and influence, Luke 4:32; also ἐξουσίαν ἔχειν (both expressions refer to the ability and weight which Jesus exhibited in his teaching) Matthew 7:29; (Mark 1:22); κατ' ἐξουσίαν powerfully, Mark 1:27; also ἐν ἐξουσία, Luke 4:3
Bron:zie hier Thayer compleet

Al met al er is niet een eenduidige verklaring voor dit woord. Veelal hangt af van je eigen opvatting. En allemaal verdedigbaar. Volmacht is ook maar beperkt tot de zaak waar men mee bezig is.
Laatst gewijzigd door Dutch op 17 jan 2015, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch

Bericht door Dutch »

Adinomis schreef:Hebben mensen volmacht om zonden te vergeven? Is dit een verkeerde conclusie van de mensen? Of worden de mensen samengevat in de ene Mensenzoon Jezus Christus?
Leuk voor een nieuw onderwerp ;-) Iig kunnen vlgns Mt 16:19 en 18:18 de kinderen van God met gezag spreken. Wat zij binden zal gebonden zijn.. en wat zij ontbinden zal ontbonden zijn.

Dus ik denk niet dat Mattheus hier bedoeld, de mensen worden samengevat in Jezus Christus. Is ook niet helemaal logisch, want dan zou dat er staan. :)
Martine

Bericht door Martine »

Dutch schreef:
Adinomis schreef:Hebben mensen volmacht om zonden te vergeven? Is dit een verkeerde conclusie van de mensen? Of worden de mensen samengevat in de ene Mensenzoon Jezus Christus?
Leuk voor een nieuw onderwerp ;-) Iig kunnen vlgns Mt 16:19 en 18:18 de kinderen van God met gezag spreken. Wat zij binden zal gebonden zijn.. en wat zij ontbinden zal ontbonden zijn.

Dus ik denk niet dat Mattheus hier bedoeld, de mensen worden samengevat in Jezus Christus. Is ook niet helemaal logisch, want dan zou dat er staan. :)
Inderdaad - de kinderen van God hebben een grote volmacht gekregen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Al met al krijgen we een duidelijk beeld van waar het God hier om gaat.
Je krijgt de bevoegdheid en vrijheid om in Gods naam te handelen.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:Al met al krijgen we een duidelijk beeld van waar het God hier om gaat.
Na het uitstorten van de heilge geest, hadden sommigen wonderbare gaven. Door de werking van die geest kregen enkelen de macht om zonden al dan niet te vergeven. Joh.20:22,23.
Één geval waarbij de macht om zonden te vergeven betrokken was, was met Ananias en Saffira. Petrus sprak een oordeel over hen uit en ze stierven ter plekke. Kennelijk kreeg hij op een wonderlijke manier inzicht of zonden op basis van Jezus offer genezen zouden worden of niet. Maar niet iedereen had deze gave. Ook niet iedereen kon zieken genezen.
Dutch

Bericht door Dutch »

Gaitema schreef:Al met al krijgen we een duidelijk beeld van waar het God hier om gaat.
Mee eens
Na het uitstorten van de heilge geest, hadden sommigen wonderbare gaven. Door de werking van die geest kregen enkelen de macht om zonden al dan niet te vergeven. Joh.20:22,23.
Één geval waarbij de macht om zonden te vergeven betrokken was, was met Ananias en Saffira. Petrus sprak een oordeel over hen uit en ze stierven ter plekke. Kennelijk kreeg hij op een wonderlijke manier inzicht of zonden op basis van Jezus offer genezen zouden worden of niet. Maar niet iedereen had deze gave. Ook niet iedereen kon zieken genezen.
Het gaat niet om de 'gave' vd Geest. Het gaat m.i. om wat juist hier gezegd wordt, door Jezus zelf. Daarbij, is het interessant om op te merken, dat Jezus dit zegt voordat Hij gestorven is aan het kruis.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dutch schreef:

Het gaat niet om de 'gave' vd Geest. Het gaat m.i. om wat juist hier gezegd wordt, door Jezus zelf. Daarbij, is het interessant om op te merken, dat Jezus dit zegt voordat Hij gestorven is aan het kruis.
Jezus zei dat niet in het bewuste gedeelte. Jezus zei dat de Zoon des Mensen die macht heeft. Hij zelf dus. Maar de mensen die het zagen dankten God, die zo veel macht aan mensen geeft. (vers 8)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Verhip ja.
Sanne

Bericht door Sanne »

Dutch schreef: Het gaat niet om de 'gave' vd Geest. Het gaat m.i. om wat juist hier gezegd wordt, door Jezus zelf. Daarbij, is het interessant om op te merken, dat Jezus dit zegt voordat Hij gestorven is aan het kruis.
Op grond van het offer dat Jezus zou gaan brengen, kon hij de zonden van de man als het ware al wegdragen. Net zoals de "bok van Azazel" de zonde van het volk wegdroeg op de Verzoendag. - Lev.16:7-10.
De man die werd genezen, kreeg niet meteen eeuwig leven, want hij zou opnieuw zondigen. Maar op dat moment kreeg hij een mate van vergeving en werd genezen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Sanne schreef:
Ik lees in Johannes 20 vers 22, 23 over de ontvangst van de Heilige Geest, maar niets over de gaven van genezing. Bij Ananias en Saffira lees ik niets over de gave om zonden te genezen, integendeel, zij vielen dood neer vanwege Gods oordeel. Ik weet niet of mensen zonden kunnen vergeven, want de zonden van de wereld zijn weggedaan door Christus. Je kunt elkaar gewoon vergeven en dat heeft niets met de gaven van de Heilige Geest te maken, dat staat hier ook niet.
Ik vind het heel gevaarlijk om te stellen dat je bevoegdheid krijgt en vrijheid ( wat dat dan betekent in dit verband?) om in Gods Naam te handelen.
Ook dat is een invulling die ik hier niet in lees, wij mogen bidden in de Naam van de Here Jezus dat is helemaal waar, maar ...handelen?
En waarom kreeg de man geen eeuwig leven?

Er staat in het Boek en zo lees ik het ook in de SV dat de schare de Here Jezus als mens zagen en dus prezen zij God dat Hij deze macht aan een mens had gegeven en hier staat niet dat God aan mensen dezelfde macht geeft. Het woordje die is niet Die, maar gewoon een aanwijzend voornaamwoord. Den mensen is geen meervoudsvorm maar een naamvalsvorm.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Jezus zei dat niet in het bewuste gedeelte. Jezus zei dat de Zoon des Mensen die macht heeft. Hij zelf dus. Maar de mensen die het zagen dankten God, die zo veel macht aan mensen geeft. (vers 8)
De schare dankten God dat Hij die macht aan de mens Jezus had gegeven. " Den mensen " is een 3e naamvalsvorm, maar blijft enkelvoud. Laten we er niet van maken dat hiermee gezegd wordt dat mensen dezelfde genezingskracht en macht hadden als de Here Jezus. De laatste zin staat trouwens alleen in dit hoofdstuk in Mattheus, in de andere evangeliën wordt hun verbazing uitgesproken dat zij nog nooit zo iets hadden gezien.
De conclusie dat mensen dus kunnen handelen, in Jezus Naam en dus kunnen genezen in vrijheid en volmacht mag je m.i. hier niet uit trekken.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Jezus zei dat niet in het bewuste gedeelte. Jezus zei dat de Zoon des Mensen die macht heeft. Hij zelf dus. Maar de mensen die het zagen dankten God, die zo veel macht aan mensen geeft. (vers 8)
De schare dankten God dat Hij die macht aan de mens Jezus had gegeven. " Den mensen " is een 3e naamvalsvorm, maar blijft enkelvoud. Laten we er niet van maken dat hiermee gezegd wordt dat mensen dezelfde genezingskracht en macht hadden als de Here Jezus. De laatste zin staat trouwens alleen in dit hoofdstuk in Mattheus, in de andere evangeliën wordt hun verbazing uitgesproken dat zij nog nooit zo iets hadden gezien.
De conclusie dat mensen dus kunnen handelen, in Jezus Naam en dus kunnen genezen in vrijheid en volmacht mag je m.i. hier niet uit trekken.
Dat lijkt me inderdaad juist.
Mijn vraag was ook: Hebben mensen volmacht om zonden te vergeven? Is dit een verkeerde conclusie van de mensen? Of worden de mensen samengevat in de ene Mensenzoon Jezus Christus?
Dan zou het het laatste zijn.
God kan in bepaalde situaties wel inzicht geven om de oprechtheid van mensen te kunnen beoordelen. Dat was duidelijk het geval in de geschiedenis met Annanias en Saffira.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dan zijn we het eens Adi, ik reageerde op Gaitema en op Sanne en hun uitspraken.
Sanne

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef: Ik weet niet of mensen zonden kunnen vergeven, want de zonden van de wereld zijn weggedaan door Christus. Je kunt elkaar gewoon vergeven en dat heeft niets met de gaven van de Heilige Geest te maken, dat staat hier ook niet.
Ik vind het heel gevaarlijk om te stellen dat je bevoegdheid krijgt en vrijheid ( wat dat dan betekent in dit verband?) om in Gods Naam te handelen.
Ook dat is een invulling die ik hier niet in lees, wij mogen bidden in de Naam van de Here Jezus dat is helemaal waar, maar ...handelen?
Ik geloof ook niet dat christenen nu de door God geschonken macht hebben om zonden te vergeven. Wat je zegt: de zonden worden vergeven door het bloed van Christus. Maar Jezus bracht genezing in verband met het vergeven van zonden. Ook enkele apostelen in de eerste eeuw hadden de macht om te genezen. Dit was een gave van de geest.
En ook uit het voorbeeld dat ik heb aangehaald, blijkt dat Petrus speciale inzichten had. Wij hebben dat niet.
Edwin

Bericht door Edwin »

2 Kor 5:18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.
20 Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. 21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.

Kennelijk is de gelovige een bediening gegeven...die van de verzoening ..Het Woord is ons toevertrouwd en wij mogen in Zijn Naam dat Woord doorgeven..onder Zijn leiding door de Geest. Het zijn ook de gaven van de Geest..uiteraard niet die van ons zelf.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Edwin schreef:2 Kor 5:18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.
20 Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. 21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.

Kennelijk is de gelovige een bediening gegeven...die van de verzoening ..Het Woord is ons toevertrouwd en wij mogen in Zijn Naam dat Woord doorgeven..onder Zijn leiding door de Geest. Het zijn ook de gaven van de Geest..uiteraard niet die van ons zelf.
Als je die tekst in zijn context plaatst wordt ook duidelijk wat die bediening inhoudt:
2 Korintiërs 5:18-21,
"En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt.
Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem."
We mogen anderen oproepen om zich met God te verzoenen. We mogen ze bemoedigen als ze zich zondig voelen, door ze te vertellen dat de gerechtigheid van Jezus ons wordt toegerekend, alsof we nooit zonde hadden gedaan.
Zodat anderen zich die verzoening zich ook durven toe-eigenen.