Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Er staat ook dat God de wereld met Zich verzoend heeft in Christus Jezus en dat woord is in ons ( Paulus spreekt met "ons" altijd over zijn medegelovigen) gelegd zoals Adinomis uitlegt om dat door te geven. Elders zegt Paulus dat hij de mensen zou bewegen tot geloof verder begrijp ik wel wat Edwin bedoelt.
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

Lijkt me helder.

Het volgende gedeelte:
9 Toen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem. 10 Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. 11 De farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ 12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. 13 Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Ik denk dat er bij de mensen het er behoorlijk in zit gebakken dat je als christen vooral erkend wordt als je "goed" bent,
en daarmee wordt de lat al vaak te hoog gelegd. De "goede reputatie" wordt dan enorm van belang.
We kunnen denk ik beter eerlijk zijn over onze worstelingen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Eerlijk t.a.v. worstelingen, welke worstelingen en tegenover wie? En met welk doel? En waarom weer dat "onze"?
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:We kunnen denk ik beter eerlijk zijn over onze worstelingen.
Ja, het is onmogelijk ook dat je als mens geen worstelingen kent maar die maken ook sterk, althans dat kan sterk maken..
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:Lijkt me helder.

Het volgende gedeelte:
9 Toen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem. 10 Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. 11 De farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ 12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. 13 Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Ik denk dat er bij de mensen het er behoorlijk in zit gebakken dat je als christen vooral erkend wordt als je "goed" bent,
en daarmee wordt de lat al vaak te hoog gelegd. De "goede reputatie" wordt dan enorm van belang.
We kunnen denk ik beter eerlijk zijn over onze worstelingen.
Nou, goed zijn betekent over het algemeen dan alleen maar goed doen, ofte wel de schijn ophouden. Als je daarmee je worstelingen ontkent, dan weiger je dus jezelf te kennen. En dat lijkt me als christelijk mens juist niet de bedoeling. Je kunt jezelf alleen wekelijk hervormen als je je zwakheden kent en erkent.
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Eerlijk t.a.v. worstelingen, welke worstelingen en tegenover wie? En met welk doel? En waarom weer dat "onze"?
Tja., ik ken geen "worstelingen" en zou niet weten tegen wie of wat ik dat zou moeten doen.
Wat ik WEL heb, is een goed passende wapenrusting, waarmee ik de pijlen die op me afgeschoten worden door Gods tegenstander, kan laten afketsen. Ze raken me namelijk niet. Het is reeds een verloren strijd voor die leugenaar.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Mooi om te lezen dat Matteüs direct met Jezus meeging toen hij geroepen werd. Zouden wij dat zo maar doen? Matteüs was een verafschuwde tollenaar en toen Jezus bij hem thuis kwam om te eten zat Hij in een hele kring tollenaars en zondaars.
Ik moet dan even denken aan Psalm 1:1 "Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters". De Farizeeën zullen daar ook wel aan gedacht hebben.
Het gaat heel gemakkelijk om de bijbel te gebruiken om anderen te veroordelen. Maar Jezus zat niet in die kring om deel te hebben aan hun zonden. Jezus wist dat er genezing nodig was. Deze mensen waren diep in hun hart niet gelukkig met hun manier van leven. Jezus wist wat er in hun hart was en daarom was Hij met barmhartigheid bewogen. Hij kwam in liefde. Hij veroordeelde niet. Hij zag in Matteüs een bruikbaar instrument in Zijn Koninkrijk. Maar Matteüs moest eerst de genade leren ontvangen. De genade, het medicijn voor zijn verziekte toestand.
Barmhartigheid is hartelijke ontferming voor wie het moeilijk hebben, met wie worstelen, met wie verstrikt in de zonden zijn. Barmhartigheid is bemoedigen, genade schenken.
De Farizeeën waren druk met offers en met het toevoegen van regeltjes. Ze zagen de nood niet waarin anderen verkeerden. Moge God ook onze ogen openen voor wie in onze omgeving barmhartigheid nodig heeft.
Bij enkele Farizeeën heeft God ook wel de ogen geopend. In Marcus 12 wordt een Farizeeër genoemd die heel goed begreep wat Jezus m.b.t. Matteüs zei. Deze Farizeeër zei:
`God is één, en er is geen ander dan Hij! Hem lief te hebben met heel het hart en met heel het verstand en met heel de ziel en met heel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers’.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Zolderworm

ineke-kitty schreef:
Wilsophie schreef:Eerlijk t.a.v. worstelingen, welke worstelingen en tegenover wie? En met welk doel? En waarom weer dat "onze"?
Tja., ik ken geen "worstelingen" en zou niet weten tegen wie of wat ik dat zou moeten doen.
Wat ik WEL heb, is een goed passende wapenrusting, waarmee ik de pijlen die op me afgeschoten worden door Gods tegenstander, kan laten afketsen. Ze raken me namelijk niet. Het is reeds een verloren strijd voor die leugenaar.
Tja, dat komt nou weer op mij over alsof een computer zijn programma afdraait.
ineke-kitty

Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:
Tuurlijk, je zal en moet er een negatieve draai aan geven he?
We zitten hier in het subforum Bijbelstudie, en de Bijbel leert dat wij de wapenrusting zouden aandoen, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels, en bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen. [ Efeze 6:10-17].
Laatst gewijzigd door ineke-kitty op 22 jan 2015, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin

Bericht door Edwin »

Dessa schreef:
Ja, het is onmogelijk ook dat je als mens geen worstelingen kent maar die maken ook sterk, althans dat kan sterk maken..
We komen idd onze "slijpstenen" tegen..ruwe diamanten moeten worden geslepen..niet makkelijk. Aan de andere kant kan juist onze sterke en/of goede eigenschappen, de grootste belemmeringen vormen voor Gods werk in ons. Immers wij moeten zwak worden ( eigen ik) zodat Hij gestalte krijgt.

Galaten 2:20 " Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.'
Dessa

Bericht door Dessa »

Edwin schreef:
Dessa schreef:
We komen idd onze "slijpstenen" tegen..ruwe diamanten moeten worden geslepen..niet makkelijk. Aan de andere kant kan juist onze sterke en/of goede eigenschappen, de grootste belemmeringen vormen voor Gods werk in ons. Immers wij moeten zwak worden ( eigen ik) zodat Hij gestalte krijgt. '
In zwakheid sterk zijn.
Martine

Bericht door Martine »

[quote="ineke-kitty]We zitten hier in het subforum Bijbelstudie, en de Bijbel leert dat wij de wapenrusting zouden aandoen, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels, en bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen. [ Efeze 6:10-17].[/quote]
Paulus klaagt dat hij voortdurend te worstelen heeft met 'een doorn in het vlees', voor gelovige mensen is het dus heel goed mogelijk dat er af en toe dingen zijn die je doen worstelen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:
ineke-kitty schreef: We zitten hier in het subforum Bijbelstudie, en de Bijbel leert dat wij de wapenrusting zouden aandoen, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels, en bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen. ( Efeze 6:10-17).
Martine schreef: Paulus klaagt dat hij voortdurend te worstelen heeft met 'een doorn in het vlees', voor gelovige mensen is het dus heel goed mogelijk dat er af en toe dingen zijn die je doen worstelen.
Aan dat voorbeeld dacht ik ook. Ook wat Edwin zei dat we door deze dingen "geslepen" worden tot degene die God wil dat wij zijn. Worstelingen zijn niet altijd pijlen van de boze. Het heeft bijv. ook te maken met oprechte verlangens waarvan God ons wil leren hiervan af te zien en dit in Zijn handen te geven. Soms hebben we tegenslagen, die God wil gebruiken om ons te leren meer van Hem afhankelijk te zijn.
Hebreeën 4:16 Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.
We hebben ook barmhartigheid en genade en hulp nodig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Zolderworm

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:
Tuurlijk, je zal en moet er een negatieve draai aan geven he?
We zitten hier in het subforum Bijbelstudie, en de Bijbel leert dat wij de wapenrusting zouden aandoen, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels, en bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen. [ Efeze 6:10-17].
Alweer zo'n uit het hoofd geleerde computer-uitspraak. Het komt allemaal zo kil op mij over. Er zit geen warmte in en geen ziel.
ineke-kitty

Tja.... Zolder, een wapenrusting voelt nu eenmaal behoorlijk kil aan.
Dus nee, veel "warmte" zal daar niet van uitstralen vrees ik.
Zolderworm

ineke-kitty schreef:Tja.... Zolder, een wapenrusting voelt nu eenmaal behoorlijk kil aan.
Nou ja, ik bedoel eigenlijk dat jij alleen maar uitgaat van uit het hoofd geleerde Bijbelcitaten, en daar zit geen ziel en geen warmte in. Dat is in jouw geval alleen maar uit het hoofd geleerd spul.
Edwin

Bericht door Edwin »

Aan dat voorbeeld dacht ik ook. Ook wat Edwin zei dat we door deze dingen "geslepen" worden tot degene die God wil dat wij zijn. Worstelingen zijn niet altijd pijlen van de boze. Het heeft bijv. ook te maken met oprechte verlangens waarvan God ons wil leren hiervan af te zien en dit in Zijn handen te geven. Soms hebben we tegenslagen, die God wil gebruiken om ons te leren meer van Hem afhankelijk te zijn.
God voedt ons dan ook op...als een Vader.. niet altijd leuk.. maar nodig :smile:
ineke-kitty

Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:Tja.... Zolder, een wapenrusting voelt nu eenmaal behoorlijk kil aan.
Nou ja, ik bedoel eigenlijk dat jij alleen maar uitgaat van uit het hoofd geleerde Bijbelcitaten, en daar zit geen ziel en geen warmte in. Dat is in jouw geval alleen maar uit het hoofd geleerd spul.
Werkelijk, hoe kom je erbij dat ik alleen maar zou uitgaan van uit het hoofd geleerde Bijbelcitaten?
Je kent mij niet eens, je weet NIETS van mijn relatie tussen de Heer en mij, al meer dan 40 jaar.
Dat "spul" is het geopenbaarde Woord van God voor mij, en jij durft te beweren dat daar geen ziel en geen warmte in zou zijn?
Zolderworm

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
Werkelijk, hoe kom je erbij dat ik alleen maar zou uitgaan van uit het hoofd geleerde Bijbelcitaten?
Je kent mij niet eens, je weet NIETS van mijn relatie tussen de Heer en mij, al meer dan 40 jaar.
Dat "spul" is het geopenbaarde Woord van God voor mij, en jij durft te beweren dat daar geen ziel en geen warmte in zou zijn?
Ik krijg zo'n kil gevoel bij jou.
ineke-kitty

Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
Waarschijnlijk wordt je bedrogen door je gevoel en je "zintuigen" .
Zolderworm

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef: Nou ja, ik bedoel eigenlijk dat jij alleen maar uitgaat van uit het hoofd geleerde Bijbelcitaten, en daar zit geen ziel en geen warmte in. Dat is in jouw geval alleen maar uit het hoofd geleerd spul.
Waarschijnlijk wordt je bedrogen door je gevoel en je "zintuigen" .
Zou kunnen. Staan er van jou geen leuke foto's op het internet? (Oei, ik krijg nu vast een off topic waarschuwing. En op de persoon spelen. Laat ik er maar mee stoppen.)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:We hebben ook barmhartigheid en genade en hulp nodig.
Waarvan Paulus in zijn brieven ergens zegt dat wij die barmhartigheid en genaden en hulp krijgen "te bekwamer tijd".
Ik denk zeker dat we geslepen worden van een ruwe steen tot een diamant. Een parel. Het is precies het proces hoe linnen tot stand komt, linnen als kleed van de priester, ontstaan vanuit vlas en over de hekel gehaald enz... enz...
Het proces van dood en opstanding, of anders gezegd, de Landman zal snoeien, waar Hij het nodig acht, opdat de gelovige in Christus Jezus vrucht zal dragen.
"Wees toch rustig als de Landman wilde loten bij u ziet,
't snoeimes zal Hij wel gebruiken,
maar onnodig snijdt Hij niet,
Niet te vroeg en niet te spade
Zet Hij ooit het mes erin
Zal een rank ooit vruchten dragen,
Dan is lijden het begin".
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef:
Ineke-K: heb je enig idee hoe jij jezelf op dit forum presenteert?
Zolderworm geeft dat aan bij je namelijk.
Per saldo kom je over als een robot (sorry, ik moet in woorden proberen te vatten wat ik zie en lees!) die op elke vraag of opmerking een tekst uit de Bijbel aanhaalt.
Dat is voor niet bijbellezers een vreemde manier van reageren.
Zolderworm zegt niets over de inhoud van de relatie die jij met de Ene hebt. Hij geeft alleen aan hoe jouw gedrag op hem over komt.
En het spijt me: ik zien dat ook steeds.
Ik kan je garanderen dat ik welke vraag ook een bijbeltekst als antwoord kan geven, daartoe heb ik genoeg onderwijs maar ook genoeg google-kennis in huis. Het voordeel van een theologische opleiding zeg maar.
De vraag is echter of ik dat moet willen.
En nee: ik wil dat niet.
Jij wilt dat kennelijk wel maar het resultaat is enkel dat mensen zich meer gaan afzetten tegen je persoon en DUS is het gesprek moeilijk tot onmogelijk.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:
Martine schreef:

Paulus klaagt dat hij voortdurend te worstelen heeft met 'een doorn in het vlees', voor gelovige mensen is het dus heel goed mogelijk dat er af en toe dingen zijn die je doen worstelen.

Ik vind het zelf zo mooi dat God zichzelf vergelijkt met een pottenbakker die ons wil vormen. Als we de raad uit de Bijbel ter harte nemen en als we bij tegenslag inderdaad steun en hulp bij God zoeken, dan blijven we kneedbaar in Zijn handen. En dan zijn we als een vat met een "eervolle bestemming". - 2 Tim.2:20,21.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Heer ga uw gang,
breek mij maar en neem,
Gij zijt de Maker
'k ben slechts het leem
Maak mij een vat,
geheel naar uw wil
Maak door genâ,
mij rustig en stil.