Eliyahu schreef: Bs'd
De joden zijn er nog steeds, en zullen er altijd zijn:
"Elk wapentuig dat tegen u wordt vervaardigd, zal niets uitrichten," Jes 54:17
De Russen ook en dat merken we.
Jezus haalde het volgende vers aan van Jes 55:1. (Openbaring 22:17Johannes 4:14; Johannes 6:35)
Punt is dat de Hebreeërs Gods goedkeuring hebben verloren en als volk geen deel meer zijn van zijn plannen.
Ze hebben zijn zoon en daarmee hem verworpen.
In het verleden hebben zij JHWH meerdere malen verworpen. Maar hij was barmhartig, omdat het kanaal waaruit de Messias zou voortkomen, open moest blijven. Daarna is er geen directe bemoeienis meer met de mensheid.
Israël heeft zijn vertrouwen niet meer op JHWH gesteld, maar op zijn eigen kracht en op die van de VS.
De geschiedenis herhaald zich weer. Mozes trok al een opvallende conclusie. Deu 32:5.
Eliyahu schreef: Natuurlijk deden ze dat, en ze doen het nog.
Maar dat wordt natuurlijk niet in jouw boek vermeld. Als je eens wat verder zou kijken dan dat ene boek dan zouden je ogen geopend worden..
Ik heb je het tegendeel laten zien. Maar ja, jouw ogen zijn kennelijk verblind, net als meerdere malen in het veleden van het Joodse volk.
In tegenstelling tot jou neem ik de Bijbel als één ondeelbaar geheel. Zowel de Hebreeuwse als de Griekse geschriften.
Eliyahu schreef: Zeg even waar Ezechiël zegt dat de farizeeën het volk vervloekten.
Ik heb het nagezocht en kennelijk heb je de gegeven tekst niet gelezen..
Ezechiël 22:
25 Er is een samenzwering van haar profeten in haar midden, gelijk de brullende leeuw die prooi verscheurt. Een ziel verslinden zij werkelijk. Schatten en kostbare dingen blijven zij nemen. Haar weduwen hebben zij in haar midden vermenigvuldigd.
26 Haar priesters zelf hebben mijn wet geweld aangedaan en zij blijven mijn heilige plaatsen ontwijden. Tussen het heilige en het gewone hebben zij geen onderscheid gemaakt, en tussen het onreine en het reine hebben zij geen verschil bekendgemaakt, en voor mijn sabbatten hebben zij hun ogen verborgen, en ik word in hun midden ontheiligd.
27 Haar vorsten in haar midden zijn als wolven die prooi verscheuren, doordat zij bloed vergieten, doordat zij zielen verdelgen om onrechtvaardige winst te maken.
28 En haar profeten hebben voor hen met witkalk gepleisterd, door een onwerkelijkheid te schouwen en een leugen voor hen te waarzeggen, door te beweren: „Dit heeft de Soevereine Heer JHWH gezegd”, terwijl JHWH zelf niet gesproken heeft.
29 Het volk van het land zelf heeft er een systeem van afzetterij op na gehouden en heeft roof gepleegd, en de ellendige en de arme hebben zij slecht behandeld, en de inwonende vreemdeling hebben zij zonder gerechtigheid te kort gedaan.’
Interessant is ook dat Jezus de Schriftgeleerden witgekalkte graven noemde.
Ik vond verder nog o.a. dit:
De mensen die naar Jezus luisterden behoorden over het algemeen tot het gewone volk, waarover de religieuze leiders minachtend spraken als „volk van het land” (amhaarets). De farizeeën en priesters zeiden openlijk: „Deze schare, die de Wet niet kent, vervloekt zijn zij” (Johannes 7:49). Latere rabbijnse geschriften bevestigen die houding.
Veel religieuze leiders bezagen zulke mensen als verachtelijk, en ze weigerden met hen te eten, iets van hen te kopen of met hen om te gaan. Sommige hielden zelfs vol dat deze mensen, die de mondelinge wet niet kenden, geen hoop op een opstanding hadden!
De messias is degene die de messiaanse profetieën vervuld.
Jouw messias heeft de messiaanse profetieën niet vervuld. .
Je ontkent de vervullingen. In de eerste eeuw sprak men Jezus niet tegen, toen hij aantoonde dat een specifieke profetie werd vervuld.
Ja hoor, dat gaat prima.
Net als de christenheid meen je jezelf naar de hemel te kunnen praten.
De ontgoocheling zal groot zijn, net als in het jaar 70.