¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Eliyahu
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Eliyahu »

Inktvlam schreef:
Eliyahu schreef:Nee, het bleek niet dat ze de wet niet konden naleven, het bleek dat ze de wet niet WILDEN naleven.
Zoals ik al uitgelegd heb hierboven, God zegt dat de wet wel nageleefd kan worden.
Als ze niet wilden, konden ze het dus ook niet.
Bs'd

Fout, ze konden het wel, maar wilden het niet.
Verder ga je niet in op wat ik schrijf. Het nieuwe verbond is er niet voor niets gekomen, het oude voldeed niet meer.
“Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.” (Joh. 1:17)
Lorber schrijft (kort samengevat): Uit de wet kon niemand ooit de echte levensvrijheid verkrijgen, omdat de wet een belemmering en geen aanmoediging van het leven is. Dan verschijnt de goddelijke oerbron in zijn eigen diepste volheid en wel in de persoon van Christus. Gods gunst komt dus terug, neemt alle zwakheden des levens van de mensen op zich en geeft hen daarvoor een nieuw teken van zijn gunst, een nieuw leven vol van het ware licht; en daarmee en door zichzelf toont hij hen de juiste weg, die zij moeten gaan, en het werkelijke doel van hun bestaan.
Dit komt misschien als een verrassing voor je, maar ik geloof niet in het NT, net zo min als in de koran.

De Torah zegt dat de wet voor eeuwig is, het NT schaft de wet af, dus het NT is in tegenspraak met de Torah, en daarom kan het niet van goddelijke oorsprong zijn.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Jeremia profeteerde al over een nieuw verbond:

[31] Er komen dagen – godsspraak van de heer – dat Ik met Israël en Juda een nieuw verbond sluit;
[32] geen verbond zoals Ik met hun voorvaderen gesloten heb, toen Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden. Want dit verbond hebben zij verbroken hoewel Ik hun meester was – godsspraak van de heer.
[33] Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst met Israël sluit – godsspraak van de heer: Ik schrijf mijn Wet in hun binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij zullen mijn volk zijn.
[34] Dan zal niemand meer zijn medeburger onderrichten, noch tegen zijn broeder zeggen: “Leer de heer kennen.” Want iedereen, groot en klein, kent Mij al – godsspraak van de heer. Ik vergeef hun misstappen, Ik denk niet meer aan hun zonden.’

De Thora is heel duidelijk over joden die de profeten ongehoorzaam zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef: Punt is dat de Hebreeërs Gods goedkeuring hebben verloren en als volk geen deel meer zijn van zijn plannen.
Ze hebben zijn zoon en daarmee hem verworpen.
Bs'd

God heeft geen vader, geen zoon, en geen broer. Er is maar ÉÉN God die ÉÉN is, en dat is J-H-W-H, en buiten Hem is er geen god.
In het verleden hebben zij JHWH meerdere malen verworpen. Maar hij was barmhartig, omdat het kanaal waaruit de Messias zou voortkomen, open moest blijven. Daarna is er geen directe bemoeienis meer met de mensheid.
Je denkt dat het toeval is dat Israel na bijna 2000 jaar verstrooiing terug is in Israel?
Israël heeft zijn vertrouwen niet meer op JHWH gesteld, maar op zijn eigen kracht en op die van de VS.
De geschiedenis herhaald zich weer. Mozes trok al een opvallende conclusie. Deu 32:5.
Eliyahu schreef: Natuurlijk deden ze dat, en ze doen het nog.
Een gedeelte van de Israeli's is nog niet religieus, maar dat zal waarschijnlijk op korte termijn veranderen.

De gelovige joden vertrouwen alleen op J-H-W-H en op niemand anders.
In tegenstelling tot jou neem ik de Bijbel als één ondeelbaar geheel.
Je vergeet de koran er bij te nemen.
Eliyahu schreef: Zeg even waar Ezechiël zegt dat de farizeeën het volk vervloekten.
Ik heb het nagezocht en kennelijk heb je de gegeven tekst niet gelezen..
Ezechiël 22:
25 Er is een samenzwering van haar profeten in haar midden, gelijk de brullende leeuw die prooi verscheurt. Een ziel verslinden zij werkelijk. Schatten en kostbare dingen blijven zij nemen. Haar weduwen hebben zij in haar midden vermenigvuldigd.
26 Haar priesters zelf hebben mijn wet geweld aangedaan en zij blijven mijn heilige plaatsen ontwijden. Tussen het heilige en het gewone hebben zij geen onderscheid gemaakt, en tussen het onreine en het reine hebben zij geen verschil bekendgemaakt, en voor mijn sabbatten hebben zij hun ogen verborgen, en ik word in hun midden ontheiligd.
27 Haar vorsten in haar midden zijn als wolven die prooi verscheuren, doordat zij bloed vergieten, doordat zij zielen verdelgen om onrechtvaardige winst te maken.
28 En haar profeten hebben voor hen met witkalk gepleisterd, door een onwerkelijkheid te schouwen en een leugen voor hen te waarzeggen, door te beweren: „Dit heeft de Soevereine Heer JHWH gezegd”, terwijl JHWH zelf niet gesproken heeft.
29 Het volk van het land zelf heeft er een systeem van afzetterij op na gehouden en heeft roof gepleegd, en de ellendige en de arme hebben zij slecht behandeld, en de inwonende vreemdeling hebben zij zonder gerechtigheid te kort gedaan.’
Ik zie alleen geen farizeeën in die tekst.
Interessant is ook dat Jezus de Schriftgeleerden witgekalkte graven noemde.
Zoals ik al zei: Het NT is een jodenhatend boek.
Ik vond verder nog o.a. dit:
De mensen die naar Jezus luisterden behoorden over het algemeen tot het gewone volk, waarover de religieuze leiders minachtend spraken als „volk van het land” (amhaarets). De farizeeën en priesters zeiden openlijk: „Deze schare, die de Wet niet kent, vervloekt zijn zij” (Johannes 7:49). Latere rabbijnse geschriften bevestigen die houding.
Dat zeiden zij niet, het is alleen zo dat het NT zegt dat ze dat zeiden.
De messias is degene die de messiaanse profetieën vervuld.
Jouw messias heeft de messiaanse profetieën niet vervuld. .
Je ontkent de vervullingen. In de eerste eeuw sprak men Jezus niet tegen, toen hij aantoonde dat een specifieke profetie werd vervuld.
De echte messiaanse profetieën heeft jouw messias niet vervuld.
Ja hoor, dat gaat prima.
Net als de christenheid meen je jezelf naar de hemel te kunnen praten.
De ontgoocheling zal groot zijn, net als in het jaar 70.
Jij denkt dat je de wet van God overboord kan gooien en vervangen door heidendom, en nog een extra god namelijk "de zoon" kan introduceren en gaan aanbidden, en dat God dan blij met je is??

Ik weet wel wie er ontgoocheld gaat zijn.

.
.
.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alpha schreef:Ik heb het over Epi gnosis.

Epi betekent extra, toegevoegd, werkelijke, duidelijke of volledige kennis. Zie het gebruik in episcoop, bovenkijker. Episcopaat, een bisdom waar een bisschop opzicht uitoefent.
Wie heeft volledige kennis?
Epi wordt omschreven als extra, toegevoegd, werkelijke, duidelijke of volledige kennis.
Wanneer je geestelijk ingesteld bent, dan zal je dingen die God haat uit je geloof verwijderen. Helaas zijn door de eeuwen heen leringen in “het geloof” opgenomen, die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.
Martine schreef:[Paulus schrijft:
Kennis zij zal afgedaan hebben,
Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.

Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
(1.Korinthiërs 13: 8b,9 en13: 12b)
De gezalfde Paulus heeft het hier over gnosis. Dat zal afgedaan, weggedaan worden.
Hier wordt het woord katargethesontai gebruikt, dat ook vertaald kan worden als ze zal krachteloos gemaakt worden.

Hij heeft het hier over de verkregen gaven van de Hg. Deze zaken zullen weggedaan worden, ze waren niet meer nodig om aan te tonen dat Gods goedkeuring naar het geestelijke Israël (Openb 7:4) was overgegaan.
Alpha

Bericht door Alpha »

BdO schreef:Kletskoek.

Je kunt zo ook helemaal niet weten dat jouw interpretatie er geen een is die misbruik maakt van dat de bijbel multi-interpretabel is. En ook daarbij kan je een schuld veronderstellen bij jou als lezer met verkeerde intenties bladiebla.
Als dat klopt, betekent dat de schepper niet in staat is een begrijpelijke boodschap aan de mensen te geven.
Vermoedelijk geloof je liever in de evolutie theorie. Kans daarvan is >~ 10E40.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dessa schreef:
Alpha schreef:
Dessa schreef:
Alpha schreef:Zo was er een “deskundige” die verklaarde dat de 10 plagen “slechts” natuurverschijnselen waren.
Kennelijk had hij dat verslag nog nooit nauwkeurig gelezen.
Het gaat niet om de Bijbel nauwkeurig te lezen maar om het wel of niet te geloven wat er staat. Als het alleen om nauwkeurig lezen ging dan zou elk verslag uit welk boek dan ook waar zijn volgens deze stelling.
Wanneer deze "deskundige" de Bijbel had gelezen, was hij tot een andere conclusie gekomen.
Zonder te geloven wat er staat? Dat geloof ik niet 8-)
Geloven gaat er "domweg" aan vooraf of komt geleidelijk en (Bijbel)kennis kan daar uit voortvloeien, het is een groeiproces en geen eigen verdienste waarmee je een plek afkoopt oid.
Hij heeft het duidelijk niet gelezen..

In de Bijbel zijn nooit onwetenden gedoopt. Iedereen had VOORAF voldoende kennis.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Jij vergelijkt hier God met een mens.
Maar God is geen mens...Hosea 11:9
Dus jij creëert je eigen God en daar ben je niet de enige in binnen het gelovige wereldje.
Iedereen heeft zo zijn/haar eigen godsbeelden....en vermenselijken daarbij meestal ook God.... :o
Nee.
Ik laat zien dat mensen dezelfde reactie vertonen als de schepper. We zijn immers naar "zijn beeld" geschapen?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Piebe 2 punt 1 schreef:Jeremia profeteerde al over een nieuw verbond:

[31] Er komen dagen – godsspraak van de heer – dat Ik met Israël en Juda een nieuw verbond sluit;
[32] geen verbond zoals Ik met hun voorvaderen gesloten heb, toen Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden. Want dit verbond hebben zij verbroken hoewel Ik hun meester was – godsspraak van de heer.
[33] Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst met Israël sluit – godsspraak van de heer: Ik schrijf mijn Wet in hun binnenste, Ik grif die in hun hart. Ik zal hun God zijn, en zij zullen mijn volk zijn.
[34] Dan zal niemand meer zijn medeburger onderrichten, noch tegen zijn broeder zeggen: “Leer de heer kennen.” Want iedereen, groot en klein, kent Mij al – godsspraak van de heer. Ik vergeef hun misstappen, Ik denk niet meer aan hun zonden.’
Bs'd

Zelfs de naam "Het Nieuwe Testament" klopt niet: Het verwijst naar het nieuwe verbond dat God zal maken met het joodse volk. Paulus claimt dat dit is gebeurd door Jezus. Paulus zegt in Hebreeen 10:15-17; "En ook de heilige geest geeft ons daarvan getuigenis, want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal, zegt de HERE: Ik zal mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven, en hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken." Dit is geschreven in Jeremia 31:31-34; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: Mijn verbond dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HERE. Maar dit is het verbond dat ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HERE, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken."

Zijn we nu in de dagen dat iedereen de HERE (J-H-W-H) kent? Dat niemand zijn naaste hoeft te leren over God?

Nee dus.

Dus zelfs de verwijzing naar het nieuwe verbond, het "Nieuwe Testament", klopt niet.

De Torah is ook heel duidelijk over valse profeten; daar mag je niet naar luisteren, en die moeten terechtgesteld worden.
Alloniempje
Man/Vrouw: V

Bericht door Alloniempje »

En wie bepaald wat 'valse profeten' zijn?
Jij?

Wat is een man zonder een god?
Een man.
Wat is een god zonder mensen?
.........
Dessa

Bericht door Dessa »

Alpha schreef:
Dessa schreef:
Alpha schreef:
Dessa schreef: Het gaat niet om de Bijbel nauwkeurig te lezen maar om het wel of niet te geloven wat er staat. Als het alleen om nauwkeurig lezen ging dan zou elk verslag uit welk boek dan ook waar zijn volgens deze stelling.
Wanneer deze "deskundige" de Bijbel had gelezen, was hij tot een andere conclusie gekomen.
Zonder te geloven wat er staat? Dat geloof ik niet 8-)
Geloven gaat er "domweg" aan vooraf of komt geleidelijk en (Bijbel)kennis kan daar uit voortvloeien, het is een groeiproces en geen eigen verdienste waarmee je een plek afkoopt oid.
Hij heeft het duidelijk niet gelezen..
Het kan dat hij het wel gelezen heeft maar alsnog gelooft dat de plagen alleen natuurverschijnselen waren. Heeft niets met goed lezen te maken maar met wel of niet geloven wat er staat.

Geloof jij dat nauwkeurige kennis zonder geloven in wat er staat kan?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Alloniempje schreef:En wie bepaald wat 'valse profeten' zijn?
Jij?

Bs'd

Deuteronomium 18:20-22: "Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in Mijn naam een woord te spreken, dat ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? Als een profeet spreekt in de naam des HERE en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen."

Hier gebiedt God het joodse volk om valse profeten, dat zijn profeten wiens profetieen niet uitkomen, terecht te stellen.
Alloniempje

Jij dus.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Eliyahu schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Jeremia profeteerde al over een nieuw verbond:

Bs'd

Zelfs de naam "Het Nieuwe Testament" klopt niet: Het verwijst naar het nieuwe verbond dat God zal maken met het joodse volk. Paulus claimt dat dit is gebeurd door Jezus. Paulus zegt in Hebreeen 10:15-17; "En ook de heilige geest geeft ons daarvan getuigenis, want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal, zegt de HERE: Ik zal mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven, en hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken." Dit is geschreven in Jeremia 31:31-34; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: Mijn verbond dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HERE. Maar dit is het verbond dat ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HERE, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken."

Zijn we nu in de dagen dat iedereen de HERE (J-H-W-H) kent? Dat niemand zijn naaste hoeft te leren over God?

Nee dus.

Dus zelfs de verwijzing naar het nieuwe verbond, het "Nieuwe Testament", klopt niet.

De Torah is ook heel duidelijk over valse profeten; daar mag je niet naar luisteren, en die moeten terechtgesteld worden.
De vraag was niet wanneer het NT zou aanvangen, je bent de draad een beetje kwijt.
Eliyahu schreef:De Torah zegt dat de wet voor eeuwig is, het NT schaft de wet af, dus het NT is in tegenspraak met de Torah, en daarom kan het niet van goddelijke oorsprong zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Alpha

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:
Alpha schreef: Punt is dat de Hebreeërs Gods goedkeuring hebben verloren en als volk geen deel meer zijn van zijn plannen.
Ze hebben zijn zoon en daarmee hem verworpen.
Bs'd

God heeft geen vader, geen zoon, en geen broer. Er is maar ÉÉN God die ÉÉN is, en dat is J-H-W-H, en buiten Hem is er geen god.
Job 38:
4 Waar bevondt gij u, toen ik de aarde grondvestte? Vertel het mij, indien gij werkelijk over verstand beschikt.
5 Wie heeft haar afmetingen bepaald, ingeval gij het weet, Of wie heeft het meetsnoer over haar gespannen?
6 Waarin zijn haar voetstukken met inzinking neergelaten, Of wie heeft haar hoeksteen gelegd,
7 Toen de morgensterren te samen een vreugdegeroep aanhieven, En alle zonen Gods [bene elohim] voorts juichend hun instemming betuigden?
Eliyahu schreef:Je denkt dat het toeval is dat Israel na bijna 2000 jaar verstrooiing terug is in Israel?
Je verwijt de ketel dus dat hij zwart is.

God heeft andere plannen en dat kan je o.a. vinden in de Griekse geschriften.
Jezus is alleen verworpen, omdat hij zich niet voor het farizese karretje liet spannen.

Volgens de profetieën van Daniël zou er NA de Romeinse macht EERST nog een andere macht opstaan.
Nadat die is vernietigd gaan de profetieën betreffende de “nieuwe aarde en hemel” in vervulling.
Eliyahu schreef: Een gedeelte van de Israeli's is nog niet religieus, maar dat zal waarschijnlijk op korte termijn veranderen.
Dus de VS doen helemaal niet mee?

Staat in de Hebreeuwse geschriften niet een vergelijkbaar voorval, dat Israël een concordaat sloot met een buitenlandse natie?
Eliyahu schreef: Je vergeet de koran er bij te nemen..
Welnee.
Je neven vertonen wel gelijksoortige trekjes.
Eliyahu schreef: Ik zie alleen geen farizeeën in die tekst..’
Nee, natuurlijk niet.
Je hebt ook de Messias niet gezien en je zit op de trein te wachten, die al vertrokken is.
Eliyahu schreef: Zoals ik al zei: Het NT is een jodenhatend boek..
Ik citeerde een Ezechiël citaat
Eliyahu schreef: Dat zeiden zij niet, het is alleen zo dat het NT zegt dat ze dat zeiden..
Je ontkent dus , wat je niet past.
Je ontkende ook rabbijnse bronnen over de opstand tegen de Schriftgeleerden, betreffende de woekerprijzen van offer dieren.
Ergens einde 1e of begin 2e eeuw.
Eliyahu schreef: De echte messiaanse profetieën heeft jouw messias niet vervuld. .
Tja, het walgelijke ding werd ook niet gezien.
Eliyahu schreef: Jij denkt dat je de wet van God overboord kan gooien en vervangen door heidendom, en nog een extra god namelijk "de zoon" kan introduceren en gaan aanbidden, en dat God dan blij met je is??
Toch spreekt de bijbel duidelijk over de “bene Elohim”.
Geschapen engelen die zonen Gods [bene Elohim] worden genoemd.

Jon 38:7 Toen de morgensterren te samen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods [bene Elohim] juichten. SV

Dit blijft toch van toepassing:

Joël 2:32 En het moet geschieden dat een ieder die de naam van JHWH aanroept, veilig zal ontkomen; want op de berg Si̱on en in Jeruzalem zullen de ontkomenen blijken te zijn, juist zoals JHWH heeft gezegd, en onder de overlevenden, die JHWH roept.”

Romeinen 10:
13 Want „een ieder die de naam van JHWH aanroept, zal gered worden”.
14 Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt?
15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!”

Jes 2:
2 En het moet geschieden in het laatst der dagen dat de berg van het huis van JHWH stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten alle natiën stromen.
3 En vele volken zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van JHWH, naar het huis van de God van Jakob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.” Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van JHWH uit Jeruzalem.
4 En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.

Deze profetie is in vervulling gegaan.
Miljoenen mensen zijn intussen naar “de berg van JHWH” gegaan en onderwezen.

Israël weet het niet te vinden.

Zij voeren liever oorlog.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dessa schreef:Het kan dat hij het wel gelezen heeft maar alsnog gelooft dat de plagen alleen natuurverschijnselen waren. Heeft niets met goed lezen te maken maar met wel of niet geloven wat er staat.

Geloof jij dat nauwkeurige kennis zonder geloven in wat er staat kan?
Geloof wordt m.i. veroorzaakt door nauwkeurige kennis.
Vandaar dat Jezus vooral als onderwijzer bekend stond en zijn volgelingen liet onderwijzen.

Dat hij het niet (goed) gelezen heeft, blijkt uit het feit, dat alle plagen vooraf werden aangekondigd.
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon »

Alloniempje schreef:Jij dus.
:mrgreen: nee, het is nog veel grappiger. De Bijbel geeft, zoals je in de aangehaalde tekst uit Deut kan lezen, een wel heel bijzondere wijze om vast te stellen of een profeet een profeet is: gewoon afwachten. Wie achteraf gelijk bleek te hebben is een echte profeet, wie achteraf ongelijk had, is geen profeet.

Ik neem aan dat je hier de humor in ziet, maar voor de overvolledigheid: als 100 aspirant-profeten 100 verschillende gebeurtenissen voorstellen, en 1 heeft achteraf bezien goed gegokt, dan is dat een echte profeet.

Er is, naar mijn bescheiden mening, geen tekst in de hele Bijbel, die het Bijbelse geloof zo onderuit haalt, als juist deze. Het is dan ook juist deze tekst die mij heeft leren begrijpen wat Gerard Reve, zelf overtuigd katholiek, bedoelde toen hij zei dat je voor dit geloof een sterke maag nodig hebt.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
BdO

Bericht door BdO »

Dat was weer een bijdrage die je moet verwerken in je blog, mocht die er ooit komen ;).
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Alloniempje

Flash Gordon schreef:
:mrgreen: nee, het is nog veel grappiger. De Bijbel geeft, zoals je in de aangehaalde tekst uit Deut kan lezen, een wel heel bijzondere wijze om vast te stellen of een profeet een profeet is: gewoon afwachten. Wie achteraf gelijk bleek te hebben is een echte profeet, wie achteraf ongelijk had, is geen profeet.

Ik neem aan dat je hier de humor in ziet, maar voor de overvolledigheid: als 100 aspirant-profeten 100 verschillende gebeurtenissen voorstellen, en 1 heeft achteraf bezien goed gegokt, dan is dat een echte profeet.

Er is, naar mijn bescheiden mening, geen tekst in de hele Bijbel, die het Bijbelse geloof zo onderuit haalt, als juist deze. Het is dan ook juist deze tekst die mij heeft leren begrijpen wat Gerard Reve, zelf overtuigd katholiek, bedoelde toen hij zei dat je voor dit geloof een sterke maag nodig hebt.
Hij is geweldig.... :mrgreen:
Flash Gordon

BdO schreef:Dat was weer een bijdrage die je moet verwerken in je blog, mocht die er ooit komen ;).
Ooit was ik een actief blogger over dit soort zaken. Maar de sfeer in de katholieke blog-o-sfeer werd taai en vervelend. Ik heb die blog opgeheven. Ik werk nu aan een nieuwe, die meer past bij de huidige tijd. De tijd waarin we het einde van de RKK in Nederland voltrokken zien worden, voor de ogen van iedereen die bereid is het te zien.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Flash Gordon schreef:

Inderdaad hilarisch dit diepe inzicht.
Wat zou eigenlijk het criterium zijn om vast te stellen wat een echte profeet is.
Flash Gordon

Wajehie schreef: Wat zou eigenlijk het criterium zijn om vast te stellen wat een echte profeet is.
Nou ja, binnen het christendom is dit het criterium dus echt. Wie achteraf gelijk bleek te hebben, was een profeet. Gelukkig kent het christendom zelf geen profeten meer.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Flash Gordon schreef:
Wajehie schreef: Wat zou eigenlijk het criterium zijn om vast te stellen wat een echte profeet is.
Nou ja, binnen het christendom is dit het criterium dus echt. Wie achteraf gelijk bleek te hebben, was een profeet. Gelukkig kent het christendom zelf geen profeten meer.
Leuk geprobeerd maar het is geen antwoord op de simpele vraag.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Job 38:
4 Waar bevondt gij u, toen ik de aarde grondvestte? Vertel het mij, indien gij werkelijk over verstand beschikt.
5 Wie heeft haar afmetingen bepaald, ingeval gij het weet, Of wie heeft het meetsnoer over haar gespannen?
6 Waarin zijn haar voetstukken met inzinking neergelaten, Of wie heeft haar hoeksteen gelegd,
7 Toen de morgensterren te samen een vreugdegeroep aanhieven, En alle zonen Gods [bene elohim] voorts juichend hun instemming betuigden?
Bs'd

De uitdrukking: "zoon van God" wordt gebruikt voor mensen en engelen de zeer geliefd of extra bevoordeeld zijn door God, zoals we kunnen zien in Genesis 6:4, Job 1:6, 2:1, 38:7, Psalm 82:6, 89:6 en vele andere verzen.
Eliyahu schreef:Je denkt dat het toeval is dat Israel na bijna 2000 jaar verstrooiing terug is in Israel?
Je verwijt de ketel dus dat hij zwart is.
Kan je gewoon eens antwoord geven op de vraag?

Je denkt dat het toeval is dat Israel na bijna 2000 jaar verstrooiing terug is in Israel?
God heeft andere plannen en dat kan je o.a. vinden in de Griekse geschriften.
In de koran kan je ook van alles vinden.
Jezus is alleen verworpen, omdat hij zich niet voor het farizese karretje liet spannen.
Hij is verworpen omdat hij de messiaanse profetieën niet vervulde.

De messias moet de messiaanse profetieën vervullen. Claimt iemand de messias te zijn en vervult hij de messiaanse profetieën niet, dan is hij de zoveelste valse messias.
Dus de VS doen helemaal niet mee?
Nee.
Eliyahu schreef: Je vergeet de koran er bij te nemen..
Welnee.
Je neemt hem er wel bij?
Eliyahu schreef: Ik zie alleen geen farizeeën in die tekst..’
Nee, natuurlijk niet.
Waarom beweer je dan dat die tekst zegt dat de farizeeën het volk vervloekten?? :?: :?: :?:
Je hebt ook de Messias niet gezien en je zit op de trein te wachten, die al vertrokken is.
Jij bent op de verkeerde trein gestapt.
Eliyahu schreef: Zoals ik al zei: Het NT is een jodenhatend boek..
Ik citeerde een Ezechiël citaat
Dat verandert niks aan het feit dat het NT een jodenhatend boek is.
Eliyahu schreef: Dat zeiden zij niet, het is alleen zo dat het NT zegt dat ze dat zeiden..
Je ontkent dus , wat je niet past.
Je hebt dus geen bron behalve dat jodenhatende boek.
Eliyahu schreef: Jij denkt dat je de wet van God overboord kan gooien en vervangen door heidendom, en nog een extra god namelijk "de zoon" kan introduceren en gaan aanbidden, en dat God dan blij met je is??
Toch spreekt de bijbel duidelijk over de “bene Elohim”.
Geschapen engelen die zonen Gods [bene Elohim] worden genoemd.
De uitdrukking: "zoon van God" wordt gebruikt voor mensen en engelen de zeer geliefd of extra bevoordeeld zijn door God, zoals we kunnen zien in Genesis 6:4, Job 1:6, 2:1, 38:7, Psalm 82:6, 89:6 en vele andere verzen.
Jes 2:
2 En het moet geschieden in het laatst der dagen dat de berg van het huis van JHWH stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten alle natiën stromen.
3 En vele volken zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van JHWH, naar het huis van de God van Jakob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.” Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van JHWH uit Jeruzalem.
4 En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.

Deze profetie is in vervulling gegaan.
Miljoenen mensen zijn intussen naar “de berg van JHWH” gegaan en onderwezen.

Israël weet het niet te vinden.

Zij voeren liever oorlog.
Dit is al in vervulling gegaan? "En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren."

Op welke planeet woon jij?
Flash Gordon

Wajehie schreef:
Flash Gordon schreef:
:lol: leuk geprobeerd??? :kiss1:

Dan was je vraag te moeilijk voor me :w
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Flash Gordon schreef:
Wajehie schreef:
Flash Gordon schreef:
:lol: leuk geprobeerd??? :kiss1:

Dan was je vraag te moeilijk voor me :w
Dacht ik het niet :mrgreen: Maar je bent niet de enige, Allah in de koran probeert het op een andere manier.

Maar het was niet alleen de vraag denk ik, want wat je zei over DEUTERONOMIUM klopt ook niet helemaal.
Flash Gordon schreef:Wie achteraf gelijk bleek te hebben, was een profeet.
Het gaat daar namelijk niet zozeer over wie een echte profeet is maar meer om het herkennen van valse profeten.
21 Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat de HEERE niet gesproken heeft?
22 Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.
Dit om mensen te herkennen die misleiden etc.
32 Zie, Ik zál die profeten van bedrieglijke dromen! spreekt de HEERE. Zij vertellen die, zij misleiden Mijn volk met hun leugens en met hun * gezwets. Ík heb hen niet gezonden. Ik heb hun geen opdracht gegeven. Zij zijn voor dit volk van geen enkel nut, spreekt de HEERE.