Fundamenteel schreef:
Zelf probeer ik niet in dogma te belanden. Ik ben me dus zeer bewust van die achillespees. Ik heb een eigen visie over Jezus dat op zijn minst een boek waardig is.
Zelf denk ik eerder verder seksueel te ontwikkelen, maar dan in puurheid. Vanuit de liefde. Als het niet meer gaat, dan zal ik me daar wellicht van onthechten. Maar seks is zo belangrijk voor een mens, denk ik zo.
Sexualiteit is behalve een middel voor de voortplanting ook een instrument waardoor mensen leerden om intimiteit te ontwikkelen en een gemeenschap te stichten. Dat is goed gelukt.
Fundamenteel schreef:
Voor de mensen in één god geloofden hadden ze voor alles wel een god. Voor ieder seizoen, ieder hemellichaam. Die werden benoemd door goden en mensen onderhielden daar "relaties" mee. De mensen hadden relaties met voorouders, goden, engelen, hoe je het ook noemen wil. Polytheïsme.
Oh bedoel je toch echt polytheisme. Dat ze relaties hadden, dat dachten ze maar, omdat ze gewoon nog onderontwikkeld waren.
Fundamenteel schreef:Later werden deze mensen vervolgd om het woord van die "Ene God" te verkondigen, dat heeft vele bloedoffers gevraagd, menselijk bloed.
Het klopt natuurlijk dat er door strijd - ook door geloofsstrijd - door de eeuwen heen slachtoffers zijn gevallen. Dat ben ik met je eens, en het is gruwelijk dat dat is gebeurd. Maar we kunnen dit ook buiten proporties trekken. Er zijn ook enorm veel slachtoffers binnen die afgodendiensten zelf gevallen. In kanaän waren kinderoffers aan de orde van de dag, babytjes die in het vuur werden gegooid en levend verbrand. Je kunt je dan afvragen wat er erger is: dat die hele cultuur werd uitgeroeid, zodat er geen mens nog met die ideeën door kon gaan, of het maar laten doorwoekeren. En zo is het voor mij begrijpelijk dat het land aan de joden toekwam en niet aan het volk van kindermoordenaars.
Fundamenteel schreef:Iedereen die anders geloofde was een heks of tovenaar en werd verketterd.
Ja, dat is wel erg geweest. Maar het is ook een beetje overdreven om te zeggen dat iedereen werd verketterd. Maar het klopt natuurlijk wel dat er in de Middeleeuwen die dingen gebeurden. Dat ben ik met je eens. Afschuwelijk! Maar "heksen" en "tovenaars" waren ook niet altijd zulke lekkertjes. Er zijn nog steeds "tovenaars" op de wereld, net name in Afrika, die op basis van kinderoffers "wonderen" bewerkstelligen, of andere "paranormale" dingen doen op basis van kinderoffers. Ik heb daar wel eens informatie over neergezet op het forum, maar dit ligt zo emotioneel gevoelig (het is ook zo gruwelijk dat de wetenschap ervan bijna niet te verdragen is) dat dat meestal op veel gedoe stuitte. Zelfs een reportage van de EO heb ik wel eens geplaatst, maar de mensen kunnen die informatie niet verdragen. Dat is ook logisch, je kunt je veel beter op de Allerhoogste richten, op Jezus Christus. Waarom, omdat je ten diepste te maken hebt met machten en krachten in het ongeziene, en daar is er maar Één de Overwinnaar van. In Hem hebben wij de overwinning.
Fundamenteel schreef:Het monotheïsme ontstond en onze "relatie" verdween. Nuja, ze verdween niet volledig, maar ze was niet meer het archetype waarop de mens zijn doen en laten bepaalde. De instituten begonnen ons doen en laten te bepalen, wat later uitgegroeid is tot de politiek.
Ik begrijp denk ik wel waarom je vindt dat onze relatie verdween, maar ik denk dat daar meerdere kanten aan zitten. Op een ander niveau, verdween onze persoonlijke relatie met God juist niet, maar verdiepte zich. Er is helemaal niets mis met politiek op zichzelf. Dat er met politiek iets mis zou zijn, is een gedachte van de tegenstander. Daarmee maakt de tegenstander mensen lekker monddood en machteloos. Via de politiek hebben we ervoor gezorgd dat onze samenleving dusdanig goed is georganiseerd dat de waarden van Christus in onze samenleving verregaand zijn geimplementeerd. Wij betalen veel meer dan tienden, wij betalen derden via ons bruto salaris, o.a. voor onze naasten. Er is een goede gezondheidszorg, een goede ouderenzorg, scholing voor iedereen, rechtspraak die meestal behoorlijk goed functioneert etcetera. Dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Er is helemaal niets mis met politiek an sich. We moeten alleen ons er niet op blind staren en gaan denken dat daar onze ziel en zaligheid vandaan komt. Meer niet.
Fundamenteel schreef:Bedankt om dit te delen
En nu is het tijd dat er een nieuw verhaal komt. Mijn moeder wist dat ik beïnvloedbaar ben en heeft mij altijd gehoed voor de bijbel. Zij heeft totaal geen feeling met de bijbel. Mijn bijbelleer komt vooral uit zelfstudie, maar ook door Jehova getuigen. Mijn filter was toen zeer waakzaam, maar ik denk dat ze het echt goed bedoelen. De leden dan. Het instituut, dat weet ik niet.
Verstandig om die filter op ultrascherp te zetten. Ik ben zeer bekend met het WTG (een van de zeven kinderen van mijn oma is helaas afgedwaald en bij die organisatie terechtgekomen, leerlingen van me zaten erbij, en buren hebben erin gezeten en die hebben Godzijgedankt , maar wel heel laat (beter laat dan nooit), die organisatie verlaten, en een goede vriend van ons zat vroeger ook bij die club. En bij mij komen ze er niet in. Niet gisteren, niet vandaag, niet morgen, nooit. En ik laat ze lekker staan als ze weer eens aan staan te bellen. Maar ik ga er verder niet op in. Ik vind het erg dat die organisatie bestaat en het oordeel over individuele mensen laat ik aan God over. Ze moeten maar ondervinden, want ze zijn onbereikbaar. Lekker laten zitten waar ze zitten, want ze zitten vast. Ze zijn bang. Allemaal. Hartstikke bang. De leer van hun organisatie is hun dope. Al die gezinnen, op 1 na, zijn kapotgemaakt door het wtg. Een jg zal dat nooit toegeven, het standaardprogramma dat ze gelijk afdraaien is net een afgezaagde langspeelplaat en dit soort ontkenning vergroot het leed bij veel mensen nog meer.
Fundamenteel schreef:Mooi verhaal.
Heel herkenbaar. Dat krijg je door via inzichten of soms zelf via herinneringen. Ik heb herinneringen die niet eens echt hebben afgespeeld, als je snapt wat ik bedoel? Ook dat het antwoord met wat vertraging komt is heel herkenbaar voor me.
Maar ik kan mijn ervaringen hedendaags niet meer "ruimer" benaderen zonder "bad" te gaan. Ik ga er echt slecht van. Ik heb mijn angsten overwonnen en het ik kreeg simpel door dat ik ze ontgroeid ben. Het is nu tijd om verder te gaan op een ander pad zonder eender welk middel. Dan komen mensen als jij en posten ze een youtube film die mij meteen naar een nieuwe essentie herleid. Ik had echt nood aan iemand als Wayne Dyer. Wat erop volgt is het mysterie, best wel spannend.
Mooi dat je middelen niet meer nodig hebt.
Knap ook! Dat is wilskracht.
Fundamenteel schreef:
Mijn moeder had dit met Jehova getuigen. Ze heeft moeite met doctrine en mensen die anderen de duivel aanpraten. Zelf neem ik afstand van alles wat institutioneel verbonden is. De instituten hebben Jezus vermoord, de instituten bepalen ons doen en laten. Ik denk dat het voor mij tijd is me daarvan te onthechten en diep in mezelf te keren. Tijd voor een nieuw verhaal
Ja, mijn moeder had dat ook met wtg-leer. Wij kennen het, want een broer van mijn moeder raakte erin vast. Mijn moeder prikte alles door en diende hem keihard van repliek. Mijn jg oom was net zo'n dominee als andere wtg-aanhangers. Helemaal gehersenspoeld. Gelukkig vond hij de kracht om eruit te stappen. En de katholieke kerk heeft haar fouten omtrent misbruik van sommige priesters toegegeven, en zet ze recht voor zover ze dat kan. Maar het misbruik in het WTG blijft doorgaan en men neemt geen verantwoording maar geeft de slachtoffers nog de schuld ook. Die documentaires en verslagen heb ik ook al eens gedeeld.