¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Inktvlam
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Inktvlam »

Gelukkig kent het christendom zelf geen profeten meer.
Profeten, zieners en mystici in overvloed. Al vanaf de vroege Middeleeuwen, zoals: Hildegard von Bingen (1099-1179), Joachim van Fiore (1130-1202), Jan van Ruysbroeck (1293-1381), Heinrich Seuse (ook wel Suso) (1295-1366), Johannes Tauler (1300-1361), Teresa van Avila (1515-1582), Valentin Weigel (1533-1588), Johannes van het Kruis (1542-1591), Jacob Böhme (1575-1624), Angelus Silesius (1624-1677), Emanuel Swedenborg (1688-1771), Karl von Eckartshausen (1752-1803), Anna Katharina Emmerick (1774-1824), Jakob Lorber (1800-1864), Gottfried Mayerhofer (1807-1877) en Max Seltmann (1881-1971).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Flash Gordon
(vroegere naam: Zo Hee)

Bericht door Flash Gordon »

Inktvlam schreef:
Profeten, zieners en mystici in overvloed. Al vanaf de vroege Middeleeuwen, zoals: Hildegard von Bingen (1099-1179), Joachim van Fiore (1130-1202), Jan van Ruysbroeck (1293-1381), Heinrich Seuse (ook wel Suso) (1295-1366), Johannes Tauler (1300-1361), Teresa van Avila (1515-1582), Valentin Weigel (1533-1588), Johannes van het Kruis (1542-1591), Jacob Böhme (1575-1624), Angelus Silesius (1624-1677), Emanuel Swedenborg (1688-1771), Karl von Eckartshausen (1752-1803), Anna Katharina Emmerick (1774-1824), Jakob Lorber (1800-1864), Gottfried Mayerhofer (1807-1877) en Max Seltmann (1881-1971).
Ok, er zullen wellicht enkele kleinere takjes van het christendom zijn die het anders zien, maar het overgrote deel van het christendom beschouwt Christus als de definitieve openbaring. Sindsdien zijn er dus geen profeten meer geweest.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Flash Gordon

Wajehie schreef: Maar het was niet alleen de vraag denk ik, want wat je zei over DEUTERONOMIUM klopt ook niet helemaal.
Flash Gordon schreef:Wie achteraf gelijk bleek te hebben, was een profeet.
Het gaat daar namelijk niet zozeer over wie een echte profeet is maar meer om het herkennen van valse profeten.
21 Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat de HEERE niet gesproken heeft?
22 Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.
Dit om mensen te herkennen die misleiden etc.
32 Zie, Ik zál die profeten van bedrieglijke dromen! spreekt de HEERE. Zij vertellen die, zij misleiden Mijn volk met hun leugens en met hun * gezwets. Ík heb hen niet gezonden. Ik heb hun geen opdracht gegeven. Zij zijn voor dit volk van geen enkel nut, spreekt de HEERE.
Wat niet niet is, is wel. Basale logica.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Flash Gordon schreef:
Inktvlam schreef:
Ok, er zullen wellicht enkele kleinere takjes van het christendom zijn die het anders zien, maar het overgrote deel van het christendom beschouwt Christus als de definitieve openbaring. Sindsdien zijn er dus geen profeten meer geweest.
Heeft de meerderheid toch eens gelijk, maar dat zegt niet zo veel. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Flash Gordon schreef:Ok, er zullen wellicht enkele kleinere takjes van het christendom zijn die het anders zien, maar het overgrote deel van het christendom beschouwt Christus als de definitieve openbaring. Sindsdien zijn er dus geen profeten meer geweest.
Absolute onzin.
Het profeetschap is nooit afgeschaft.
Je ziet al in het boek Handelingen het christelijke profeetschap gestalte krijgen.
- Ja, over al mijn dienaren en dienaressen zal ik in die tijd mijn geest uitgieten, zodat ze zullen profeteren. (Hand. 2:18).
- In diezelfde tijd kwamen er vanuit Jeruzalem profeten naar Antiochië. Een van hen, die Agabus heette, voorspelde door de Geest dat de wereld door een grote hongersnood zou worden getroffen, iets dat tijdens de regering van Claudius inderdaad gebeurd is. (Hand.11:27-28).
- Er waren in de gemeente van Antiochië profeten en leraren, onder wie Barnabas, Simeon die Niger werd genoemd, Lucius de Cyreneeër, Manaën, een jeugdvriend van de tetrarch Herodes, en Saulus. (Hand 13:1).
- Judas en Silas, die zelf ook profeten waren, hielden een lange toespraak waarin ze de gelovigen bemoedigden en sterkten. (Hand.15:32)
- De volgende dag vertrokken we weer en gingen op weg naar Caesarea. Daar vonden we onderdak bij Filippus, een verkondiger van het evangelie en een van de zeven wijze mannen. Hij had vier ongetrouwde dochters, die de gave van de profetie bezaten. Na enkele dagen kwam er een profeet uit Judea, die Agabus heette. (Hand.21:8-10)

- Meent niet, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden (Mat.5:17).
- Wie een profeet ontvangt als profeet, zal het loon van een profeet ontvangen (Mat.10:41).
- Ik zeg U: Wie ontvangt, die Ik zend, ontvangt Mij en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft. (Joh.13:20)
- Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede. (1 Tess.5:19-21).

Paulus heeft het profeteren zelfs aangemoedigd.
– “Ik wilde wel, dat u allen in tongen spreekt, maar liever nog, dat u profeteert”. (1Kor.14:5).

- “Maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb” (Joh.14:26).
- “Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken” (Joh.16:12:13).
- “Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal.” (Joh.16:25).
Biker

Bericht door Biker »

Eliyahu schreef:
Dat verandert niks aan het feit dat het NT een jodenhatend boek is.
Maar wel door joden geschreven.
Vreemd toch?
Paulus had zijn eigen leven over voor het behoud van zijn broeders naar het vlees , het joodse ras.
Niets jodenhatends aan het NT , hoor.
Dessa
Man/Vrouw: V

Bericht door Dessa »

Alpha schreef:
Dessa schreef:Het kan dat hij het wel gelezen heeft maar alsnog gelooft dat de plagen alleen natuurverschijnselen waren. Heeft niets met goed lezen te maken maar met wel of niet geloven wat er staat.

Geloof jij dat nauwkeurige kennis zonder geloven in wat er staat kan?
Geloof wordt m.i. veroorzaakt door nauwkeurige kennis.
Vandaar dat Jezus vooral als onderwijzer bekend stond en zijn volgelingen liet onderwijzen.

Dat hij het niet (goed) gelezen heeft, blijkt uit het feit, dat alle plagen vooraf werden aangekondigd.
Dus gelooft hij niet dat de plagen iets anders waren dan natuurverschijnselen.
Maar als ik het goed begrijp lees en leer jij je zodanig in dat je dingen als de hemel daardoor verdient en door niets anders?
Piebe Paulusma

Inktvlam schreef:
Flash Gordon schreef:Ok, er zullen wellicht enkele kleinere takjes van het christendom zijn die het anders zien, maar het overgrote deel van het christendom beschouwt Christus als de definitieve openbaring. Sindsdien zijn er dus geen profeten meer geweest.
Absolute onzin.
Jawel, Lukas 16,16.
Piebe Paulusma

Biker schreef:
Eliyahu schreef:
Dat verandert niks aan het feit dat het NT een jodenhatend boek is.
Maar wel door joden geschreven.
Vreemd toch?
Paulus had zijn eigen leven over voor het behoud van zijn broeders naar het vlees , het joodse ras.
Niets jodenhatends aan het NT , hoor.
Volgens Messias belijdende joden als jijzelf is het een grote lofzang op Israël, maar dan moet je wel af en toe een oogje toeknijpen. Wanneer begin je met God als G'd te spellen? ;)
BdO

Bericht door BdO »

Piebe 2 punt 1 schreef:
Inktvlam schreef:
Absolute onzin.
Jawel, Lukas 16,16.
Quote nou op z'n minst even de tekst er bij s.v.p. Enige uitleg van het hoe en waarom jij het zo leest is ook welkom.

Ja ik steek mn neus er weer ff tussen. Maar ja, er was ook wel weer ruimte genoeg voor een paar neuzen er bij.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe Paulusma

BdO schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:
Inktvlam schreef:
Absolute onzin.
Jawel, Lukas 16,16.
Quote nou op z'n minst even de tekst er bij s.v.p. Enige uitleg van het hoe en waarom jij het zo leest is ook welkom.

Ja ik steek mn neus er weer ff tussen. Maar ja, er was ook wel weer ruimte genoeg voor een paar neuzen er bij.
Bemoei je er niet mee, was ik vorige keer niet duidelijk soms? :naughty:
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Piebe 2 punt 1 schreef:
Inktvlam schreef:Het profeetschap is nooit afgeschaft.
Jawel, Lukas 16,16.
Dat klopt dus niet. Lucas schrijft zelf over nieuwe profeten in het boek Handelingen. En Paulus heeft het profeteren aangemoedigd (1 Kor.14:5) en Jezus zelf kondigde nieuwe openbaringen aan.
Piebe Paulusma

Inktvlam schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:
Inktvlam schreef:Het profeetschap is nooit afgeschaft.
Jawel, Lukas 16,16.
Dat klopt dus niet. Lucas schrijft zelf over nieuwe profeten in het boek Handelingen. En Paulus heeft het profeteren aangemoedigd (1 Kor.14:5) en Jezus zelf kondigde nieuwe openbaringen aan.
Nee, niks nieuws (2 Joh 1, 5) maar een oud gebod. Dat het volgens jou niet klopt verbaast me niks, want Jezus waarschuwde al dat niet iedereen zou aanvaarden (Mat 11,13-14) dat de profeten tot Johannes de Doper hebben geprofeteerd.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Inktvlam schreef:
Joseph Smith (1805 - 1844) ben je nog vergeten.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Biker

Bericht door Biker »

vrolijke schreef:
Inktvlam schreef:
Vergeet Theodorus de Groe niet.....
Maar of het profeten zijn...ik dacht het niet..
Piebe Paulusma

Als dat profeten zijn is Amara Onwuka een profetes. :roll:
Flash Gordon

Inktvlam schreef:
Absolute onzin.
het is gewoon lachwekkend hoe jij communiceert. Dat er mog mensen inhoudelijk op je reageren mag een godswonder heten.
Laatst gewijzigd door Flash Gordon op 25 jun 2015, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
Alloniempje
Man/Vrouw: V

Bericht door Alloniempje »

Ach, mensen als Eli en Inktvlam die evolutie verwerpen kan ik niet serieus nemen...
Flash Gordon

Alloniempje schreef:Ach, mensen als Eli en Inktvlam die evolutie verwerpen kan ik niet serieus nemen...
Ik kan iedereen serieus nemen die een normaal gesprek voert, die zonder openingen als "wat een onzin" praat, die zich minimaal basaal verdiept in het besproken onderwerp en die accepteert dat anderen soms meer, soms minder kennis hebben. Oh ja, en die in staat is basale logica te koppelen aan basale beleefdheid.

Op dit forum doen opvallend veel mensen mee die aan die basisvoorwaarden om door mij serieus genomen te worden niet voldoen. Ook minstens een persoon die evolutie probeert te verdedigen met geleende argumenten, gebrek aan beleefdheid, gebrek aan logica, en gebrek aan kennis.

Gelukkig is de amusementswaarde van dit forum niet gebaseerd op het aantal serieus te nemen mensen :)
2 miljoen. TWEE MILJOEN!
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Flash Gordon schreef:
Alloniempje schreef:Ach, mensen als Eli en Inktvlam die evolutie verwerpen kan ik niet serieus nemen...
Ik kan iedereen serieus nemen die een normaal gesprek voert, die zonder openingen als "wat een onzin" praat, die zich minimaal basaal verdiept in het besproken onderwerp en die accepteert dat anderen soms meer, soms minder kennis hebben. Oh ja, en die in staat is basale logica te koppelen aan basale beleefdheid.

Op dit forum doen opvallend veel mensen mee die aan die basisvoorwaarden om door mij serieus genomen te worden niet voldoen. Ook minstens een persoon die evolutie probeert te verdedigen met geleende argumenten, gebrek aan beleefdheid, gebrek aan logica, en gebrek aan kennis.
Oh ja; zeer beleefd:
Flash Gordon schreef:het is gewoon lachwekkend hoe jij communiceert. Dat er mog mensen inhoudelijk op je reageren mag een godswonder heten.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Piebe Paulusma

Flash Gordon schreef:
Inktvlam schreef:
Absolute onzin.
het is gewoon lachwekkend hoe jij communiceert. Dat er mog mensen inhoudelijk op je reageren mag een godswonder heten.
Nee, ik ben er ook niet gecharmeerd, typisch een gereformeerde manier van discussiëren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:Bs'd

De uitdrukking: "zoon van God" wordt gebruikt voor mensen en engelen de zeer geliefd of extra bevoordeeld zijn door God, zoals we kunnen zien in Genesis 6:4, Job 1:6, 2:1, 38:7, Psalm 82:6, 89:6 en vele andere verzen. .
Je kan opstandige engelen, die de Nefilim verwekten beslikt niet extra geliefd noemen.
De term wordt gebruikt, zoals ook duidelijk uit andere teksten blijkt, voor de scheppingen van God.
Eliyahu schreef:
Alpha schreef:
Eliyahu schreef:Je denkt dat het toeval is dat Israel na bijna 2000 jaar verstrooiing terug is in Israel?
Je verwijt de ketel dus dat hij zwart is.
Kan je gewoon eens antwoord geven op de vraag?
Dat deed ik.
De regering van Israël is niet theocratisch, maar werelds, net als de andere natiën. Vandaar dat corruptie en immoraliteit tot de werkelijkheid behoren.
Eliyahu schreef: Hij is verworpen omdat hij de messiaanse profetieën niet vervulde.
De messias moet de messiaanse profetieën vervullen. Claimt iemand de messias te zijn en vervult hij de messiaanse profetieën niet, dan is hij de zoveelste valse messias.
.
Welnee. Men verwachtte van hem , dat hij de Romeinen zou verdrijven.
Vandaar ook dat zijn volgelingen hem vroegen: Herstelt gij het koninkrijk in deze tijd?

Luk 4:
16 Zo kwam hij te Nazareth, waar hij was grootgebracht, en hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag de synagoge binnen en stond op om voor te lezen.
17 Daarom werd hem de boekrol van de profeet Jesa̱ja aangereikt, en hij opende de boekrol en vond de plaats waar geschreven stond:
18 „JHWH’s geest is op mij, omdat hij mij heeft gezalfd om de armen goed nieuws bekend te maken, hij heeft mij uitgezonden om de gevangenen vrijlating te prediken en de blinden herstel van gezicht, om de verbrijzelden in vrijheid heen te zenden, 19 om JHWH’s jaar van aanvaarding te prediken.”
20 Hierna rolde hij de boekrol op, gaf ze aan de dienaar terug en ging zitten; en de ogen van allen in de synagoge waren oplettend op hem gevestigd.
21 Toen begon hij tot hen te zeggen: „Heden is deze schriftplaats die GIJ zojuist hebt gehoord, vervuld.”

Niemand ontkende dat!

Interessant is hoe zij daarna reageerden:

22 En zij gaven allen voorts een gunstig getuigenis omtrent hem en verwonderden zich over de innemende woorden die uit zijn mond voortkwamen, en zij zeiden: „Is dit niet een zoon van Jozef?”
23 Hierop zei hij tot hen: „Ongetwijfeld zult GIJ deze illustratie op mij toepassen: ’Geneesheer, genees uzelf; doe alle dingen die, naar wij hebben gehoord, in Kapernaüm zijn geschied, ook hier in uw eigen gebied.’”
24 Maar hij zei: „Voorwaar, ik zeg U, dat geen profeet in zijn eigen gebied wordt aanvaard.
25 Ik zeg U bijvoorbeeld naar waarheid: In de dagen van Eli̱a, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten bleef, zodat er een grote hongersnood over het gehele land kwam, waren er vele weduwen in Israël;
26 toch werd Elia tot geen van deze vrouwen gezonden dan alleen tot een weduwe te Sarfath, in het land van Sidon.
27 En in de tijd van de profeet Elisa waren er vele melaatsen in Israël; toch werd niemand van hen gereinigd, behalve Naäman, de Syriër.”
28 Allen nu die deze dingen in de synagoge hoorden, werden met toorn vervuld,
29 en zij stonden op en joegen hem ijlings de stad uit, en zij voerden hem naar de vooruitspringende rand van de berg waarop hun stad was gebouwd, om hem in de afgrond te storten.
30 Maar hij ging midden tussen hen door en vervolgde zijn weg.

Je ziet dan ook dat zij de wet aan hun laars lapten, omdat Jezus niet deed wat zij verwachtten.

Na Gods ingrijpen gaan alle niet vervulde profetieën alsnog in vervulling.
JHWH doet alles op ZIJN tijd!

De wel vervulde profetieën negeer je .
Eliyahu schreef: Waarom beweer je dan dat die tekst zegt dat de farizeeën het volk vervloekten?? :?: :?: :?:.
Kennelijk zit er verschil bij je tussen lezen en begrijpen.
Jij bent op de verkeerde trein gestapt..
Helaas voor jou accepteer ik Gods woord als één geheel en herken ik wel de waarschuwingen van het walgelijke ding en Babylon de grote.
Eliyahu schreef: Dat verandert niks aan het feit dat het NT een jodenhatend boek is.
Je plaat blijft hangen. Je zegt in feite dat joden Jodenhaters zijn.

Tot en met Pinksteren waren alle volgelingen van Jezus Joden, waaronder Schriftgeleerden en Farizeeën.
Nadat de jood Petrus de mogelijkheid tot bekering voor bekeerde heidenen opende, werden zij aan de gelovigen toegevoegd.

De Jood Paulus, Farizeer, werd door Jezus persoonlijk gecorrigeerd en zag zijn verkeerde handelwijze in en ging even fanatiek het goede nieuws verkondighen.
Eliyahu schreef: Je hebt dus geen bron behalve dat jodenhatende boek..
Toch worden vele gebeurtenissen bevestigd door meerdere geschiedschrijvers, ondanks het feit dat de Romeinen dt tegenwerkten.
Maar ja. Wat je niet past verwerp je, net als de christenheid. Pot en ketel verhaal.
Eliyahu schreef:Dit is al in vervulling gegaan? "En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren." Op welke planeet woon jij?
Er zijn inderdaad miljoenen mensen die de oorlog niet meer WILLEN leren.
De vervulling van de rest is na Gods ingrijpen. Er is dan alleen nog maar één grote schare.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dessa schreef:
Alpha schreef:
Dessa schreef:Het kan dat hij het wel gelezen heeft maar alsnog gelooft dat de plagen alleen natuurverschijnselen waren. Heeft niets met goed lezen te maken maar met wel of niet geloven wat er staat.

Geloof jij dat nauwkeurige kennis zonder geloven in wat er staat kan?
Geloof wordt m.i. veroorzaakt door nauwkeurige kennis.
Vandaar dat Jezus vooral als onderwijzer bekend stond en zijn volgelingen liet onderwijzen.

Dat hij het niet (goed) gelezen heeft, blijkt uit het feit, dat alle plagen vooraf werden aangekondigd.
Dus gelooft hij niet dat de plagen iets anders waren dan natuurverschijnselen.
Maar als ik het goed begrijp lees en leer jij je zodanig in dat je dingen als de hemel daardoor verdient en door niets anders?
Als hij de Bijbel had gelezen, had hij nooit gezegd dat het natuurverschijnselen konden zijn. Ze zijn allen vooraf aangekondigd.

Had hij zich daar verder in verdiept, dan had hij gezien dat alle plagen directe aanvallen op de Egyptische goden waren. Zij konden niet daartegen doen. Nu 33:4.

Opmerkelijk dat de joden, door een vooraf aangekondigd ritueel, ontsnapten aan de dood van de eerstgeborenen, plaag 10.

De hemel "verdienen" is van heidense religies overgenomen.

Dit leert de bijbel:

Psalm 37:
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
Alpha

Bericht door Alpha »

vrolijke schreef:
Inktvlam schreef:
En Jakob Lorber, Bertha Dudde, en natuurlijk Mohammed.
Flash Gordon

vrolijke schreef:
Flash Gordon schreef:

Oh ja; zeer beleefd:
Flash Gordon schreef:het is gewoon lachwekkend hoe jij communiceert. Dat er mog mensen inhoudelijk op je reageren mag een godswonder heten.
:mrgreen: ach zie, Vrolijke ziet zijn kans schoon
2 miljoen. TWEE MILJOEN!