Dat vind ik dan wel een soort van verdienen terwijl er ook staat dat geloven alleen genoeg is, waar vanuit je dan kan groeien en leren enz. Maar dat is niet te danken aan werken in welke vorm dan ook.Alpha schreef:Sommige mensen lezen teksten en interpreteren die letterlijk. Ze hebben daarom grote moeite om het letterlijke en het symbolieke uit elkaar te houden.Dessa schreef:Okay, dan begreep ik dat niet goed, ik dacht dat je de hele dag (of in ieder geval heel veel tijd) nauwkeurig de bijbel moest lezen/bestuderen om dat te (kunnen) halen.Alpha schreef:De hemel "verdienen" is van heidense religies overgenomen.Dessa schreef: Maar als ik het goed begrijp lees en leer jij je zodanig in dat je dingen als de hemel daardoor verdient en door niets anders?
Een voorbeeld is deze tekst:
Psalm 1:
1 Gelukkig is de man die niet in de raad der goddelozen heeft gewandeld, En op de weg der zondaars niet heeft gestaan, En op de zetel der spotters niet heeft gezeten.
2 Maar zijn lust is in de wet van JHWH, En in diens wet leest hij dag en nacht met gedempte stem.
Dit kan niet letterlijk bedoeld zijn.
Je ziet dan ook dat sommigen riemen om hun armen binden en een doosje (met teksten) op hun voorhoofd dragen. Maar Gods woord letterlijk op hun hart dragen doen ze weer niet.
De volgende tekst geeft de intentie weer:
Psalm 119:97 Waarlijk, hoe lief heb ik uw wet! De gehele dag heeft ze mijn intense belangstelling.
De Bijbelse leer leidt tot eeuwig leven, dus dat heeft prioriteit. Zie Ps 37.
Deze teksten die je later aanhaalde zeggen dat ook:
8 Ja, door deze onverdiende goedheid [chariti] zijt GIJ door middel van geloof gered; en dit hebt GIJ niet aan UZELF te danken, het is Gods gave.
9 Neen, het is niet aan werken te danken, opdat niemand reden tot roemen zou hebben.
10 Want wij zijn een product van zijn werk en werden in eendracht met Christus Jezus geschapen voor goede werken, die God tevoren heeft bereid opdat wij erin zouden wandelen.