Parijsverslag
Voor mij begon het avontuur in feite met de aankondiging van het aftreden van de paus. Die aankondiging betekende dat m'n zusje en m'n moeder hun plan om naar Rome te gaan, zo in de tweede week van maart, wijzigden naar een paar dagen Parijs. Met de auto ipv het vliegtuig, papa als chauffeur, en dan in een bed&breakfast ofzo.
Op de verjaardag van ons oudste neefje maakte zusje een opmerking in de richting van 'met drie of vier personen maakt niet zoveel uit, auto rijdt toch en meestal zijn het toch 2-persoons kamers'. En ze vroeg of ik zin had om ook mee te gaan.
Natuurlijk moest ik dat wel thuis overleggen, maar als het financieel niet te gek werd, moest ik natuurlijk deze kans grijpen. Na even wat overleg over en weer konden we de knoop doorhakken: ik ging mee!
Op maandag 11 maart stonden mijn spullen ingepakt en wel klaar voor de reis. Op het laatste ogenblik werd besloten dat ik Boomer zelf bij m'n schoonouders zou afleveren. Vanwege de logistiek betekende dat wel dat Boomer dan maar een minimale hoeveelheid van z'n spulletjes bij zich had, maar de rest kon de volgende dag met de auto opgehaald worden. Gelukkig hadden m'n schoonouders op de vrijdag ofzo ervoor al een nieuwe zak voer voor ons gehaald met de auto, en meegenomen naar hun eigen huis. Boomer hoefde dus alleen z'n riem, tuigje en twee speeltjes mee.
Ik ben net aan het einde van de straat (picture it: ik met een rugzak, een koffertje op wieltjes in de ene hand, de riem van Boomer in de andere hand) als m'n zusje belt: bijlesklantje heeft afgebeld, dus ze kan ook al 's middags reizen ipv 's avonds pas. Als we samen zouden reizen, hoefde papa ook maar 1 keer naar het station heen en weer. Ik had dus wat langer tijd om bij m'n schoonouders te blijven hangen.
Ruim op tijd vertrok ik weer om via het winkelcentrum naar het station te gaan. Op het station nam ik de trein waarmee ik nog een kwartier speling zou hebben om in Utrecht m'n zusje te ontmoeten. Zij kwam ook mooi op de afgesproken tijd, dus dat verliep allemaal soepel.
In de trein hadden we al lekker veel tijd om bij te kletsen, en dat zijn we ook in de dagen erna nog blijven doen
Ruim op tijd naar papa gebeld hoe laat we op het station aankwamen, dus die stond ons al op te wachten. Met een laagje wit op de auto... 's Avonds las ik dat er code oranje gold voor het deel van het land waar we waren en ook dat in Belgie en noord-Frankrijk veel sneeuw verwacht werd....
Dinsdagochtend besloten we het er toch op te wagen, ondanks alle berichten. Enige wat we wel deden, was besluiten om niet op de heenweg via Reims te gaan om daar de Notre Dame te bekijken en dus niet door de Ardennen te gaan. Netjes volgens planning vertrokken we, om er al snel achter te komen dat de weg Hoensbroek - Nuth helemaal vast stond met auto's die ook naar de snelweg wilden: snelweg richting het zuiden stond helemaal vast. Wij hadden juist besloten om richting het noorden te vertrekken en dan de A76 richting Antwerpen te nemen, en dus niet de kant op die al vast stond. Dus sloegen we maar meteen rechtsaf om tussendoor naar Schinnen te rijden en te kijken of we daar dan wel de snelweg op konden komen. Gelukkig was dat geen probleem. We moesten alleen onze snelheid aanpassen aan de winterse omstandigheden.
Terwijl we op de A76/E35 rijden, horen we op de vlaamse verkeersinformatie dat er flinke files staan op o.a. de E35 in beide richtingen. Maar aangezien we nog geen file aan onze kant tegenkwamen, konden we doorrijden met een snelheid van zo'n 80 a 90 km/u, beetje afhankelijk van hoe schoon de rijbanen waren. De files bleken steeds voor ons uit op te lossen, dus al snel waren we ook Belgie weer uit.
Om m'n vader wat te ontzien, met deze extra inspanning vragende weersomstandigheden, heb ik ook nog een uur het stuur overgenomen. Met die sneeuw op cruise control rijden terwijl ik daar niet heel erg aan gewend ben, leek me niet heel handig, maar met de begrenzer op 100 km/u (waar ik door de omstandigheden toch liever niet boven wilde rijden) reed het toch best lekker door. Soms even wat rustiger rijden omdat van baan wisselen door de sneeuw soms wat link was, dan weer lekker door kunnen rijden omdat de weg helemaal schoongereden was. En na ongeveer een uur nam papa het stuur weer over.
We reden intussen op de A2, hoorden wel van problemen op de A1, maar goed, de A2 werd niet genoemd bij de verkeersinformatie. En het reed inderdaad goed door. Hele stukken waren zo schoon dat we gewoon boven de 100 konden rijden. Tot we in een file terechtkwamen. Binnen de kortste keren stonden we stil. Echt heel plotselinge overgang. En we stonden stil. En nog wat langer. Op een gegeven moment horen we sirenes. Inderdaad: een politiewagen die ruimte wil maken tussen de beide rijstroken, met daarachter een ambulance. Dat betekende dat we even een meter naar voren moesten, om de auto achter ons de ruimte te geven ook opzij te gaan. Wij stonden al goed opzij.
En toen stonden we weer een tijdje stil. En nog wat langer. We begonnen te begrijpen dat dit wel heel lang kon duren, dus besloten we niet al te veel te drinken, en de thermosfles heet water nog maar even met rust te laten.
Toen kwam de volgende afleiding: een bergingsvoertuig moest er langs. Net iets breder nog dan die ambulance van eerder... Iedereen werd zo vermogelijk naar voren en opzij gestuurd. Dus weer een meter of 2 a 3 verplaatst.
En toen stonden we weer een tijdje stil. En nog wat langer. Ik besloot van m'n mobiele bundel op reis gebruik te maken: voor 2 euro per dag 20 minuten bellen en gebeld worden, 20 sms'jes sturen en ontvangen, 35 MB data. We wilden toch wel graag weten wat de prognoses waren, en van de verkeersinfo op de radio (voornamelijk in het frans, af en toe in het engels met een zwaar frans accent) werden we ook niets wijzer. Iedere keer begonnen ze weer met: 'C'est tres, tres difficile...' en op een gegeven moment steeds vaker tres. 'C'est tres, tres, tres, tres, tres difficile...', met informatie over de A1, A29 en dat het allemaal zo vreselijk vast stond, en rijbanen afgesloten enzo. Maar niets over de A2, niets over het kruispunt met de A26 waar we op ruim 2 km vandaan stil stonden.
Maar ja, googlen blijkt toch best wat data te kosten. Dus besloot ik het anders aan te pakken: in #gkv (chat-kanaal via irc) heb ik verteld waar we stonden, dat we er al een paar uur stonden en graag wilden weten of de anderen voor mij uit konden zoeken wat er precies aan de hand was en of men enig idee had hoe lang wij daar stil zouden blijven staan. Maar ook zij kwamen niet verder dan: probeer van de A2 af te komen en geen idee hoe lang het nog gaat duren. Tsja, daar heb je niet veel aan als je geen meter vooruit komt.
Op een gegeven moment kwamen er auto's langs over dat vrijgemaakte middendeel. Maar die leken ook niet heel erg ver meer door te kunnen. Papa had verderop een geschaarde vrachtwagen half in de berm, half op de snelweg zien staan (kleine kilometer verderop vanaf onze auto gezien), maar meer konden we niet ontdekken.
Tot na een uur of 4 stilstaan er opeens beweging voor ons kwam! We reden wel 320 meter in 2 minuten ofzo. En toen stonden we weer een tijdje stil. En nog wat langer. Dit keer maar een minuut of 20 en toen konden we zelfs een kleine kilometer verder naar voren! En opeens was de afslag naar de A26 in zicht. Leeg. Nog even wat passen en meten, en toen zaten we op de afslag. Onze beste kans, volgens de #gkv'ers. Eerste stuk zouden we goed kunnen doorrijden, daarna konden we het beste naar de A29 gaan. Eerst zaten we nog achter een wagen die niet harder durfde dan zo'n 40 km/u en we konden er niet veilig langs vanwege de sneeuw op de andere (de rechter) baan, maar toen die een afslag had genomen, konden we opeens weer doorrijden. Helaas bleek de aansluiting A26-A29 afgesloten te zijn. Dan maar helemaal de A26 volgen tot bij Reims en daar de A4 naar Parijs op. Wel ruim 100 km om, maar het reed tenminste.
Tot we achter een stel strooiwagens terecht kwamen. En het begon te sneeuwen. Snelheid terug naar 35 a 40 km/u, maar we reden tenminste. Wel hadden we natuurlijk allang aan de persoon van wie we het appartement huurden (b&b was veel duurder geweest dan het appartement waar we uiteindelijk voor gekozen hebben) doorgegeven dat het heel laat kon worden voor we er waren. We moesten maar geen duur hotel opzoeken, vond ze, maar we konden op elk moment in de nacht de sleutel op een ander adres komen ophalen. Erg goede service dus, en dat voor een extreem goedkoop appartement!
Tegen dat we bij Reims waren, raakten we de strooiers kwijt, en kon de snelheid weer richting 50 a 60 km/u, maar niet harder, want het was weer serieus aan het sneeuwen. De A4 was ongeveer leeg en daar konden we dus doorrijden in een tempo dat we zelf vertrouwd vonden met de sneeuw en de hoeveelheid zicht. Maar wat een lange reis was het zo aan het worden!
Rond middennacht arriveerden we aan de zuid-oost-kant van Parijs. Via een stel tunnels kwamen we aan de noordkant van het centrum. En daar bleek dat Parijs een grote ijsbaan geworden was. GLAD!!! Veilig bij het sleuteladres aangekomen, waar we vrij precies om 1 uur de sleutels kregen en korte uitleg waar wat voor was en waar we de auto kwijt konden. En toen werd het tijd om naar het appartement te glibberen. Wel was het erg leuk om zo laat in de nacht, met heel weinig verkeer, langs o.a. de Notre Dame te rijden, maar we verlangden toch wel erg naar het einde van de reis.
De slaapbank was al tot bed omgebouwd (weer goede service en dat voor deze prijs!) en rond kwart voor drie doken we onder de dekens, na eerst thee gedronken en een kom snert (uit blik) gegeten te hebben. Morgen uitslapen...
Wordt vervolgd....