
Eerste enneade (één van de negen delen die op hun beurt uit negen hoofdstukken bestaan). In den beginne was de Weg.

Na Ma Yüan (begin 13de eeuw n.Chr.), Het aanschouwen van de maan onder een pijnboom.
1
Voordat er licht werd gemaakt
Er was het Oerlicht dat niet gemaakt was:
De Oer-Essentie,
Die verblijft in de duisternis van onbegrijpelijkheid.
Hierover sprak de oude profeet, zeggende:
«Hij maakte duisternis tot zijn schuilplaats» –
De vormloze en immateriële plaats van kennis,
Waar ons begrip of onze concepten geen toegang krijgen.
En de oude wijsgeer sprak hier ook over,
Noemend het «de duisternis in de duisternis,
De poort naar alle mysterie ».
Er is geen naam waarmee de Oer-Essentie genoemd kan worden,
Noch in dit tijdperk noch in het komende.
We noemen hem Essentie,
Want hij is de zee van essentie,
Onbepaald en zonder grenzen,
Zich wijd en zijd spreidend voorbij alle begrippen van tijd of natuur.
Hij is geheel Essentie, en uitzonderlijk Essentie,
Toch staat Hij boven de essentie,
Omdat Hij niet van de essentie is van alles wat bestaat.
We noemen hem Wezen,
Want voordat al het andere was, Hij is.
Toch is Hij boven het wezen,
Boven alle bestaande dingen,
Zelfs boven het bestaan zelf.
We noemen hem de Ene,
Want alleen Hij is volkomen eenvoudig en zonder onderdelen.
Toch overstijgt Hij de antinomie van de ene en de velen,
Niet beperkt zijnde tot enig concept, zelfs niet tot het concept van de Ene.
Hij is noch één, noch eenheid, noch veel, noch veelvoud.
Ten slotte noemen we hem Geest (Mind) of Gedachte,
Want Hij is Zelf de Geest in wezen,
Geheel Geest en uitzonderlijk Geest.
Toch staat Hij ook helemaal boven de geest en de gedachte,
Want elke gedachte drukt de dualiteit uit:
De relatie tussen de denker en het object waaraan wordt gedacht.
Geen van deze twee kan terugkeren naar de volledige Eenvoud op zichzelf,
Want de denker heeft het object nodig
En het object heeft de denker nodig.
Maar de Oer-Essentie is niet van degenen die denken, noch van wat wordt gedacht,
Want Hij gaat hen te boven:
Onbeperkt, zelfbestaand, vrij en eenvoudig,
Hebbend niets nodig.
Begrijpen of begrepen worden is eigen aan de aard van de dingen die ondergeschikt zijn aan de Oer-Essentie.
Dus de essentie die als essentie kan worden begrepen, is niet de Oer-Essentie.
Het wezen dat beperkt kan worden tot het bestaan, is niet het Oer-Wezen.
De ene die beperkt kan worden tot het concept van eenheid, is niet de Oorspronkelijke Eenheid.
En de geest die kan worden gedacht, is niet de Oorspronkelijke Geest.
Degene die op de één of andere manier nog enige gedachte bezit, heeft de dualiteit nog niet verlaten en is bij de Eenvoud niet aangekomen.
Maar degene die het volledig heeft verlaten, is op de één of andere manier bij de Oorspronkelijke Geest aangekomen,
Door de denkkracht volledig te hebben opgegeven.