Christiaan schreef: ↑04 apr 2019, 10:58
Zolderworm schreef: ↑04 apr 2019, 10:44
Christiaan schreef: ↑04 apr 2019, 08:43
Vreemde definitie. Ik beschouw mezelf als niet-gelovige met betrekking tot een god en religie. Maar ik geloof verder in heel veel dingen Het zou vreemd zijn als mensen in helemaal niets geloven.
In de Van Dale staat bij het woord "gelovige" als beschrijving: "Belijder van een bepaald godsdienstig geloof, m.n. van de joodse, christelijke of mohammedaanse godsdienst". Ik kan het ook niet helpen.
Misschien kun je Van Dale Lexicografie benaderen als je het er niet mee eens bent. Het is een onderdeel van Van Dale uitgevers. Het adres is Herculesplein 96, 3584 AA Utrecht, Je kunt hen ook bellen: 088 800 2600.
Dat is dus ook wat ik zeg. Daar is volgens mij ook geen misverstand over. In die zin beschouw ik mezelf dan ook als niet-gelovige.
Nee, dat is niet wat je zegt. Je beschouwt het woord "gelovig" op jezelf van toepassing op het gebied van andere zaken dan geloof. Dus je wilt de betekenis van het woord "gelovig" uitbreiden. Je vindt het immers een vreemde definitie, omdat je verder in heel veel dingen gelooft.
Ik denk dat, als je gelooft in nog onbewezen dingen, zoals de snaartheorie, dat je dan niet kunt spreken van een "gelovige".
Zolderworm schreef:
Bij "geloven" staat als derde verklaring vermeld: "vast overtuigd zijn dat iemand of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat". Dat is waarschijnlijk wat jij bedoelt. Maar deze betekenis is niet doorgetrokken naar het begrip "gelovige". Maar nogmaals, als jij vindt dat dat wel zou moeten, bel hen.
Dus buiten het geloof in god, zijn er dus heel veel andere dingen die je kunt geloven, aannemen, aanhangen, denken, als juist beschouwen etc.
https://www.encyclo.nl/begrip/geloven
Het woord "geloven" is dus niet alleen de beperkte definitie die jij hanteert. De Van Dale is daar ook duidelijk in.
Het ging over het begrip "gelovige", niet over het begrip "geloven".
Het ging namelijk over mijn stelling: "Een
gelovige is een aanhanger van een bepaald geloof: de islam, het boeddhisme, het hindoeïsme, of, zoals ik, een aanhanger van de leer van Sri Aurobindo. Een niet-gelovige gelooft helemaal niets. Daar hoor ik niet bij. Het zou ook vreemd zijn als iemand die zelf uittredingen heeft, helemaal niets zou geloven." Zie
viewtopic.php?f=9&t=3076&p=232173#p232127
Dat vond jij een vreemde definite, weet je nog wel?
viewtopic.php?f=9&t=3076&p=232173#p232164
De beperkte definitie die ik hanteer is dat een "gelovige" de belijder is van een bepaald godsdienstig geloof. De Van Dale zegt dat ook: Belijder van een bepaald godsdienstig geloof. Ik zie geen verschil tussen mij en de Van Dale.