hopper schreef: 13 apr 2020, 21:19
https://www.trouw.nl/nieuws/hermes-geef ... ~ba145716/
Hermetische literatuur geniet een brede belangstelling. Volgens vertaler Roelof van den Broek sluit de hermetische visie op God, mens en kosmos beter aan op moderne vragen dan de christelijke dogmatiek.
Dat heeft volgens hem een algemeen religieuze reden. „De tijd is voorbij dat mensen zich door de kerk laten voorschrijven wat ze moeten geloven. Ze willen zélf denken en geloven, zélf authentiek religieus of spiritueel bezig zijn met de wortels van het bestaan.”
Bovendien blijft de kerk, die deze nieuwe interesse onvoldoende in de gaten heeft, in gebreke. „Levend in een wereld die globaliseert en waar de evolutie gemeengoed is, evenals andere ideeën die haaks staan op wat traditioneel christelijk geloofd wordt, zien mensen zich geconfronteerd met vragen over hun bestemming, over hoe de wereld in elkaar zit en hoe ze God daarmee kunnen verbinden.
Dat is scherp opgemerkt. Evolutie zou geen issue moeten zijn voor spiritueel zoekenden. Daarnaast schenkt aanvaarding van ET spirituele ontwikkelingsruimte.
Dat klopt, en zodoende past de ET ook prima in het gnosis / new age pakket.
Ik denk zelfs dat het er een deel van is.
Het idee van evolutie is natuurlijk al ouder dan Darwin, maar aangezien Darwin geen arme donder was, verkeerde hij in de rijkere kringen, waar in die tijd het Luciferianisme / Gnosticisme / theosofisme populair was.
Lucifer is de Lichtdrager van de Verlichting.
De nu populaire new age ideeën, die voor velen inmiddels gemeegoed zijn geworden, zijn hier van uit ontstaan en verspreid.
Ook de evolutie gedachte, voor zowel kennis als spiritualiteit.
In die tijd is ook het begrip "New World Order" ontstaan.
Daarnaast had Darwin oprechte, begrijpelijke en terechte problemen met de traditionele lering van de hel, waar de goddelozen eeuwig zullen leven in marteling.
Dit is een citaat dat aan Darwin wordt toegeschreven:
"I can indeed hardly see how anyone ought to wish Christianity to be true; for if so the plain language of the text seems to show that the men who do not believe, and this would include my father, brother and almost all my best friends, will be everlastingly punished.
And this is a damnable doctrine."
Helemaal met Darwin eens, behalve dat de teksten die over het lot van de goddelozen spreken, voor meer dan 90% spreken van de dood als uiteindelijk lot (na het Oordeel) van de goddelozen.
Desalniettemin was het altijd de traditionele lering.
Maar het verklaart wel waarom Darwin open stond voor de 'nieuwe' ideeën.
Dat dit allemaal is vooruit geduwd naar het volk mag duidelijk zijn.
Ik geloofde als kind al in evolutie, zonder te kunnen zeggen waar ik dat had geleerd.
Later realiseerde ik me dat het overal wordt gesuggereerd, ook 40 jaar geleden al.
De validiteit van de ET wordt bediscussIëerd in het lopende ID topic.
De vraag is nu eigenlijk wat je als spiritueel zoekende wordt aangereikt.
Dat is new age.
Maar Hermes is een oude Griekse god, dus er is weer eens niets nieuws onder de zon.
In de Christelijke kerk is geen plaats voor die zaken.
Vraag is alleen hoe Christelijk de kerken nog zijn.