Prediken aan doden, is inderdaad vreemd.Vreugdevol schreef: ↑21 jun 2023, 16:30Eens, wat je laaste alle alinea betreft, zou het een overwinning claim kunnen zijn.Peter79 schreef: ↑21 jun 2023, 11:17
Daar moest ook aan denken.
In de Apostolische Geloofbelijdenis zie je hoe Jezus eerst afdaalt, alvorens weer verheven te worden:
De afdaling:
En in Jezus Christus, zijn enige Zoon, onze Heer, die ontvangen is van de heilige Geest,
en geboren uit de Maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
gekruisigd is, gestorven en begraven;
die neergedaald is ter helle,
De verheffing:
de derde dag verrezen uit de doden;
die opgevaren is ten hemel,
en zit aan de rechterhand van God, zijn almachtige Vader;
vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden.
Het kan zijn dat deze literaire vorm dominant is over het feitelijk verloop van de gebeurtenissen. Dat Jezus neergedaald is in de hel zou namelijk ook geplaatst kunnen worden in de periode van diepe duisternis, toen Hij uitriep: Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?
Wat in 1Petrus wordt gezegd, zou ik plaatsen als Jezus in het graf ligt. Het graf, dat is het dodenrijk. Jezus vergelijkt zich met Jona en Jona riep tot God vanuit het dodenrijk. Maar dat prediken aan doden blijf ik een wat vreemde gedachte vinden.
Maar waarom de draad niet doortrekken en het "' ophalen van de rechtvaardigen "' als optie buiten acht laten.
Zouden de rechtvaardigen die gestorven waren vóór het "' zoenoffer "" was gebracht, buiten de Genade blijven?