[/quote]
Welnu, waar zegt
de T'NaCH dat
de messias zal sterven en
de zonden
van de mensheid op zich zal nemen?
[/quote]
<r><QUOTE author="Raymond B" post_id="214796" time="1540141344" user_id="601"><s>
Raymond B schreef: ↑21 okt 2018, 19:02</s>
<QUOTE author="Raymond B" post_id="213874" time="1539625636" user_id="601"><s>
Raymond B schreef: ↑15 okt 2018, 19:47</s>
Mart,<br/>
Nog even een herhaling
van de open punten voordat ik punt 6 weergeef<br/>
<br/>
1) Hoe kan het zijn dat Israel die niet rechtvaardig was en is als een vervangend zondoffer voor haar eigen zonden zijn? <br/>
2) Hoe kan het zijn dat het zondoffer dood moet gaan terwijl volgens mijn laatste keer dat ik keek, Israel leeft? <br/>
<br/>
opm:wat voor waarde heeft het offer als je daarvoor Israel invult => op deze hoef ik geen antwoord want dat antwoord is NUL<br/>
<br/>
Terwijl ik zo bezig ben met
de leidende dienaar kom je
van het een op het ander dus;<br/>
<br/>
punt6.
De lijdende dienaar heeft eigenschappen die nooit waar waren voor Israël ik noem er hier 3<br/>
<br/>
1).
De lijdende dienaar wordt afgeschilderd als zijnde onschuldig. Hij deed geen geweld en er was geen bedrog in zijn mond (Jesaja 53: 4-6, 8b, 9b). Israël heeft nooit gezegd dat ze zou lijden omdat ze onschuldig was. (Zie bijvoorbeeld Leviticus 26 en Deuteronomium 28.) Bovendien wordt Israël nooit afgebeeld als zijnde onschuldig. Een vluchtige lezing door Richt, I en II Sam, I en II Kon, I en II Kron., en alle profeten maken dit overduidelijk. <br/>
(Zie, bijvoorbeeld, Jes. 59: 1-15, in het bijzonder 4-7 en Psalm 14: 3.) Dit zijn slechts twee
van de honderden voorbeelden die kunnen worden aangehaald.) Dat was
de reden waarom zoveel offers nodig waren. Israël was nooit rechtvaardig, of zelfs dicht bij rechtvaardig zijn. <br/>
Door
de Hebreeuwse Geschriften wordt Israël afgebeeld als voortdurend God afwijzende en herhaaldelijk veroordeeld worden voor haar zonden. <br/>
Dit staat in schril contrast met
de lijdende dienaar
van Jesaja 53, die wordt afgeschilderd als een onschuldige lijder.<br/>
<br/>
2).
De lijdende dienaar is
de meest rechtvaardige persoon die in
de Schrift wordt beschreven. In Jesaja 53:11 wordt hij "Tsadeek ahvdee" of "Mijn rechtvaardige dienaar" genoemd. Dit is
de enige plaats in
de hele Hebreeuwse Bijbel waar deze uitdrukking wordt gebruikt. <br/>
Het wordt zeker nooit gebruikt door Israël. Bovendien werd Abraham, Mozes, David, of een andere profeet of heerser in
de Hebreeuwse Bijbel nooit "Tsadeek ahvdee" of "Mijn rechtvaardige dienaar" genoemd, behalve
de lijdende dienaar
van Jesaja 53. Slechts één rechtvaardig of zonder enige smetten zou kunnen sterven als een offer voor
de zonde. Nochtans, werd geen normale mens ooit als rechtvaardig beschouwd op zijn of haar. (Zie, bijvoorbeeld, Psalm 14: 2-3 en Psalm 53: 2-3.) Deze lijdende dienaar moet daarom iemand zijn die groter is dan Abraham, Mozes of David. <br/>
Het is geen wonder dat
de grote meerderheid
van rabbijnen door
de eeuwen heen concludeerde dat deze rechtmatige dienaar niemand minder was dan
de Messias van Israël.<br/>
<br/>
3).
De lijdende dienaar wordt afgebeeld als een stille lijder, omdat hij, net als een lam, niet heeft geprotesteerd tegen zijn executie en zich evenmin heeft verdedigd. <br/>
In plaats daarvan heeft hij vrijwillig en vrijwillig geleden. <br/>
Terwijl Israël onmetelijke vervolging heeft ondergaan, heeft ze dit nooit vrijwillig of vrijwillig gedaan. Israël heeft altijd geroepen tegen
de onmenselijkheid
van mensen tegen haar.<br/>
<br/>
Bij vraag 1 en 2 komt dus bij<br/>
3)Hoe is Israel een onschuldig lijder?<br/>
4) Hoe en of wanneer is israel groter dan Abraham, Mozes of David?<br/>
5) Hoe of wanneer is Israel zonder protest als een lam geslacht?<br/>
<br/>
Mvg Raymond
<e>
</e></QUOTE>
<br/>
Mart,<br/>
wellicht heb je dit gemist vanwege
de vele berichten erna.<br/>
Ik heb er onderrtussen nog twee bijgevonden <br/>
<br/>
punt 7 In deze passage wordt
de lijdende dienaar afgeschilderd als lijdend voor, in naam
van of in plaats
van anderen. Dit was nooit waar voor Israël. In
de Joodse Bijbel, elke keer als Israël lijdt, inclusief
de Babylonische ballingschap en
de huidige Dispersie of Diaspora, leed Israël voor haar eigen ongehoorzaamheid - niet voor
de zonden
van anderen.<br/>
<br/>
punt 8. Het Joodse volk (Israël) was beloofd dat als ze JHWH gehoorzaamden, ze enorm gezegend zouden zijn. <br/>
Alleen als ze ongehoorzaam waren, zouden ze vervloekt zijn. (Zie bijvoorbeeld Leviticus 26 en Deuteronomium 28.) <br/>
Als Israël
de rechtvaardige dienaar
van Jesaja 53 was, zou het onmogelijk zijn geweest om te hebben geleden en te zijn gestorven onder
de omstandigheden en op
de manier die in deze passage wordt beschreven.<br/>
<br/>
Bij
de nog open vragen komt dus bij;<br/>
<br/>
6)Hoe kan Israel voor
de zonden
van anderen lijden?<br/>
7)Hoe kan Israel als 'rechtvaardige' nog onder
de vloek vallen?
<e>
</e></QUOTE>
Mart. Daar je reaktie naar Inktvlam ongeveer hetzelfde is als naar mij. ik las net nog even jouw commentaar en het viel me op dat je idd naar mij voor
de 8ste keer in herhaling valt met je betoog
van grammatica maar nog steeds geen inhoudelijke antwoord geeft op het feit dat wat je ook zegt vanuit
de grondbeginsel deze knecht niet Israel is maar
de Messias.<br/> Maar misschien dat veel tekst toch indruk maakt dus ziehier.
Ook meld je herhaaldelijkdat ik inhoudelijk geen weerwoord geeft terwijl ik uitgebreid tekst voor tekst commentaar geef op Jes 53.<br/>
Tevens kom je dan keer op keer terug met
de opm: "Welnu, waar zegt
de T'NaCH dat
de messias zal sterven en
de zonden
van de mensheid op zich zal nemen?" waarbij je dan compleet
de essentie
van de Tenach over het hoofd ziet.
JHWH heeft Zijn Woord niet op laten schrijven als een boekje voor het slapen gaan met spannende verhalen, maar als voorbeeld om niet in dezelfde fouten te vallen als betrokkenen maar om te leren en
de juiste keuzes te maken, wanneer dezelfde gebeurtenissen weer gaan gebeuren.
De essentie
van een offer is niet hoe maar waarom niet met welk middel maar vanwege het bloed wat vergeving en verzoening brengt.
Als je
de verzoenoffers werkelijk niet door
de Tenach ziet en of dat JHWH elke keer weer moet zeggen dat HIJ
de enige redder
van Israel is, dan ben je het levende bewijs waarom datzelfde woord zegt dat indien je Zijn Woord niet gelooft en doet je blind en doof bent.
Als laatste zal ik het dan maar afmaken met
de volgende inhoudelijke commentaar waarom Israel nooit
de leidende knecht kan zijn;
heb je ook nog andere motivatie of wil je je verhaal voor
de 9de keer herhalen? Maakt misschien dan wel indruk?<br/>
<br/>
Punt9
De lijdende knecht droeg
de zonden
van het volk, zodat zij niet hun eigen zonden hoefden te dragen of voor hen veroordeeld werden (Jesaja 53: 4-6, 8, 10, 12). Als
de dienaar Israël is en het volk
de heidenen, dan hoeven
de heidenen niet gestraft te worden voor hun zonden, omdat ze plaatsvervangend door Israël gedragen zouden zijn. <br/>
Dit is nooit het geval geweest.
De heidenen werden nooit als onschuldig beschouwd nadat
de Joden door hun toedoen werden getroffen. In plaats daarvan werden ze veroordeeld voor het mishandelen
van Joodse mensen. (Zie, bijvoorbeeld, Genesis 12: 3, Numeri 24: 9 en Jeremia 46:28.)<br/>
<br/>
punt 9. Jesaja 53: 1 verwijst naar
de lijdende dienaar als "
de arm
van de Heer". Er zijn 37 verwijzingen naar
de arm
van de Heer in
de Tenach. Nooit verwijst die uitdrukking naar Israël.
De arm
van de Heer handelt in naam
van Israël, maar is nooit Israël. Onder andere dingen,
de arm
van de Heer verlost en bevrijdt Israël wanneer Israël niet in staat is om zichzelf te bevrijden. (Zie bijvoorbeeld Exodus 6: 6, Exodus 15:16, Deuteronomium 4:34, 5:15, 9:29, 26: 8, II Koningen 17:36, Psalm 44: 3, en Ezechiël 20: 33- 34.) Het is duidelijk dat
de lijdende dienaar,
de arm
van de Heer, geen Israël kan zijn.<br/>
<br/>
Als je een gewoon antwoord kan geven op het commentaar dan hoor ik het graag<br/>
Komt dus bij
de vragen 1 t/m 7 bij;<br/>
8) welke zonden droeg Israel voor
de Heidenen, wanneer?<br/>
9)Israel
de arm
van JHWH? mochten ze willen! zo ja wanneer was dat?<br/>
<br/>
mocht je toch voor
de 9de keer dezelfde op niets slaande commentaar geven ipv een antwoord op
de vragen dan ben ik het met inktvlam eens die zegt' Die stevige onderbouwing heb ik gemist. Het is meer een tactiek
van een berg teksten bij elkaar zoeken om
de ander te overdonderen'<br/>